شرکت کنترل کیفیت هوا: دود اگزوز خودروها از تنفس هوای تهران سالم‌تر است

 

شرکت کنترل کیفیت هوا: دود اگزوز خودروها از تنفس هوای تهران سالم‌تر است

 
زمستان امسال کیفیت هوای مورد استفاده شهروندان تهرانی به حدی پایین آمد که رکوردهای مربوط به آلودگی هوای پایتخت شکسته شد. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا به تازگی اعلام کرده است که تنفس هوای خروجی از اگزوز خودروهای مجهز به فیلتر دوده از هوای فعلی تهران پاک تر است و استفاده از این نوع فیلتر به خصوص در مورد ناوگان خودروهای عمومی و خودروهای دیزلی لازم است.
 
«حسین شهیدزاده» در رویداد برخط آلودگی هوا و صدا، درباره جولان آلاینده گوگرد در هوای پایتخت گفت: «امسال هوای پایتخت آلوده‌تر از پارسال است اما این آلودگی تا کنون کمتر از ۱۰ روز است و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه‌تر شدن روش اندازه‌گیری آلودگی هواست.»
 
به گفته او خودروهای دیزلی و گازوئیلی مانند مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، اتوبوس‌های خصوصی و کامیون‌ها به طور کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند: «یکی از راهکارها این است که هم ناوگان، نوسازی شود اما عملاً چنین کاری به دلیل شرایط اقتصادی، امکان‌پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب می‌کند و به جرأت می‌گویم، هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می‌کشند.»
 
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: «معیار اندازه‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می‌شود و این اندازه‌گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می‌شد اما از سال جاری بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ انجام می‌شود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد.»
 
 
شهیدزاده روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ می‌شود را روش سازمان محیط زیست آمریکا (EPA) اعلام کرد و گفت: «سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه توصیه‌هایی ارائه می‌دهد تا کشورها با عمل به آنها، شرایط مطلوبی را ایجاد کنند که برای مثال، می‌تواند به رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده‌های ۲ و نیم میکرون به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اشاره کرد.»
 
وی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد یورو ۴، گازوئیلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می‌شود، محتوی گوگرد ۵۰ پی‌پی‌ام است اما گازوئیلی که در صنایع توزیع می‌شود، محتوی گوگرد ۳ تا ۷ هزار پی‌پی‌ام است، اظهار کرد: «مازوت تولیدی در ایران، ۳۵ هزار پی‌پی‌ام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی‌ها مصرف می‌شود، ۵۰۰ پی‌پی‌ام گوگرد دارد.»
 
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه قطعاً گازوئیلی که در کشور ما استفاده می‌شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد آلوده‌تر است، گفت: «نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوئیل استفاده می‌شود، چرا که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناک است.»
 
شهیدزاده در مورد جُرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: «البته نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت کنند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، کما اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است.»
 
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران از طریق بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چرا که این موضوع تنها حدود ۷ تا ۸ درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار کرد: «وقتی می‌توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید.»
 
 
 
شهیدزاده در پایان اظهارات خود از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده خبر داد و خاطرنشان کرد: «هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل شود، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتماً نیاز به نوسازی و تعمیر دارد.»
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هوای تهران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 36 نظر
پارسا. 36 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس : درودبرشما آقا سیاوش واریزی اولیه ۱۳شهریور واریزی‌دوم ۱۴ اردیبهشت منتظر فاکتور شدن هستم
حسین : قطعات لاماری تو کانتینر بود همه سوخته باید صبر کنید سود تاخیر میدن چاره ای نیست من تماس گرفتم میگه مشکل قطعات داریم باید طرف گمرک مشخص بشه شرکت آریا پارس خواهش میکنم ماشین رو زودتر تخصیص کن
لاماری ایما ۲دی : رنگ مشکی تخصیص نخوردم دارم دیونه میشم گمرک شامل حال من هم میشه
لاماری : 🔴🔴🔴🔴افزایش چشمگیر تعرفه گمرکی خودرو در سال ۱۴۰۴؛ پرداخت ما‌به‌التفاوت برعهده مشتریان یا شرکت واردکننده افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک از ابتدای سال ۱۴۰۴ به یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی تبدیل شده است. تصمیمی که مستقیماً بر میزان پرداختی مشتریان تأثیر گذاشته و سوالات زیادی درباره تعهدات خریداران در سال جدید ایجاد کرده است. 🔴افزایش نرخ ارز محاسباتی و تأثیر آن بر قیمت خودرو از ابتدای فروردین ۱۴۰۴، نرخ ارز محاسباتی گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی و مونتاژی از رقم ۲۸,۵۰۰ تومان به ۶۸,۷۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است. این جهش ارزی که بیش از ۲.۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد، عملاً باعث بالا رفتن شدید هزینه‌های گمرکی و در نهایت افزایش قیمت تمام‌شده خودرو برای مصرف‌کننده نهایی شده است. در واقع، هر خودرویی که پس از این تاریخ مجوز ترخیص از مبادی گمرکی را دریافت کند، مشمول محاسبه تعرفه‌های گمرکی با نرخ جدید خواهد بود. این مساله موجب شده تا بسیاری از خریداران خودرو، به‌ویژه کسانی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، درباره وضعیت پرداختی خ
یوسف : کی گفته ترمز معمولیه؟؟ ۴ چرخ دیسکی با ترمز ESC فقط سانروف نداره. متریال داخل و اپشن ها همه یکی هست هیچ فرقی هم ندارن باهم. منتظر افزایش قیمت باشین . ۲۵ درصد میخواد گرون بشه دلار ارز نیمایی رسوندن ب ۷۰ تومن. ورداخت هم کنین بازم دیر تحویل میگیرین
مرتضی j4 : سلام ثبت نامی اسفند ۱۴۰۳ برای j4 کسی هست
رضا : مبارکتون باشه انشالله ماشین به همه‌ خواهند داد دور و زود داره
X5 ثبت نامی 25شهریور : کسی ازاین کرمان شتر سود تاخیر بعداز فاکتور تا زمان تحویل گرفته اگه گرفته مراحلشو توضیح بده تا این سود تاخیر تا زمان تحویل از این نامردهای بیشرف بگیریم
مرتضی j4 : سلام به همگی دوستان . شرمنده ۲۶ اسفند ثبت نام کردم . کسی میدونه کی تحویل میدن . ممنون . هنوز فقط گزینه اول سبز شده
فاطمه جی 4 سفید مشهد : یکماه یه بک کرایه کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارگر خط تولید بدنه : 29بهمن،من دارم زحمت میکشم و عرق میریزم،تو معلوم نیس با چه پولی اومدی ماشین بخری
پذیرش 21 آبان1403 : باهمیم.منم 12023485 هستم
رسول : زده تحویل 31 تیر ماه
29بهمن : کارگر خط تولید بدنه پولی که سایپا به شما میده آه مردم پشتشه دیگه خودت قضاوت کن مورد داره یا ن
اف ایکس 404 : ببینید اگر همه انصراف بدن مدیران خودرو برشکسته و بیچاره میشه به جون همه کسم من فردا صبح میرم پلیس قضایی شکایت کنم دیون و میون هم بهم بگن نمایندگی و تو سرشون خراب میکنم هزار تا فحش ناموس و مرده زنده نثار مدیران خودرو
دوگانه اسفندی : آخه من امروز از نمایندگی پرسیدم گفت اگه مابه تفاوت پرداخت نکردی تبدیل نشده نمیدونم حرفش چقد درست بود شما اطلاعی در این مورد دارید؟
زینب : سلام اینایی که میگن ما فروردین بودیم تبدیل شدبم به چه سوری ef7 تبدیل شدین کدوم نوعش بعدش چقد واریز کردین اینی که میگه 21 واریز کردم جور در نمیاد با 615 که برا رانا ریخت فکر نکنم شرکت بیاد. Ef7 بده به ملت همون موتور مسخرع رو میده بی شک
دیما : باید تجمع کنیم دوستان باید تجمع کنیم همگی جان هرکی دوست دارین بیایین تجمع کنیم.باعلی ضیا حرف زدیم چند نفری قرار شده رسانی بشه...خاک عالم بسر رییس بی عرضه سایپا
اطلس اذر ح : اطلس جی دیوار تهران بزن ببین مدل 404سند آزاد هر تعداد بخواهی بازار آزاد رد میکنن مارو زاپاس دارن خدا از تو سایپای دوزد نگذره شمارو بخدا مردی کنید یک روز تجمع کنیم همه بیان بزاریم فیلم اینستا تا آبروی براشون نماند من شهرستانم به خدا سینه خیز میام این بی همه چیزا دلشون به ما نمیسوزه هوا پیما تولید نمیکنن دو سال شده خون مارو مکیدن
امین : دوستان این رینگ فابریک جدیدی که کارخونه میزنه رو چه مدل کوییکی هست؟ وروی تحویلی های چه ماهی میزنه؟