TSMC تراشه‌های مخصوص خودرو را در اولویت ظرفیت‌های تولیدی جدید قرار می‌دهد

 

TSMC تراشه‌های مخصوص خودرو را در اولویت ظرفیت‌های تولیدی جدید قرار می‌دهد

 
براساس گزارش روئیترز، TSMC قصد دارد به‌مرورزمان تولید تراشه‌های مخصوص خودرو را در اولویت اول قرار دهد. این اتفاق چقدر روی صنعت تراشه‌های معمولی اثرگذار خواهد بود؟
 
در حرکتی غیرمنتظره و برخلاف نیاز شدید امروزی برای انجام دورکاری، شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) قصد دارد تولید تراشه‌های مخصوص خودرو را در طول سال ۲۰۲۱ در اولویت قرار ‌دهد. منبع اصلی این خبر وزیر اقتصاد تایوان است. خبرگزاری تامز هاردور در گزارشی به‌نقل از روئیترز می‌گوید تصمیم یادشده پس از برگزاری جلسه‌‌ای بین وانگ می‌هوا، وزیر اقتصاد تایوان و مدیران اجرایی ارشد TSMC به‌طور‌عمومی اعلام شده است.
 
ظاهرا TSMC به وزیر اقتصاد تایوان گفته است در‌حال‌حاضر، ظرفیت تولید کارخانه‌هایش پر شده و این شرکت قصد دارد فرایند تولید تراشه را بهینه‌سازی کند‌ تا با این کار ظرفیت تولید خالی شود. TSMC گفته است اگر پس از بهینه‌سازی تولید تراشه ظرفیت اشاره‌شده خالی شود، تولید تراشه برای خودرو را در اولویت قرار می‌دهد. 
 
TSMC بیانیه‌ای برای رسانه‌ی روئیترز ارسال کرده و در آن گفته است دکتر وای‌جن لو، قائم‌مقام ارشد واحد تحقیق و توسعه‌ی این شرکت، در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران اعلام کرده است TSMC همچنان قصد دارد از حداکثر ظرفیت فعلی کارخانه‌هایش برای تولید تراشه استفاده کند. ظاهرا وای‌جن لو بیان کرده است TSMC ارتباطی نزدیک با مشتریانش دارد و می‌خواهد برخی از لیتوگرافی‌هایش را با لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر و جدیدتر جایگزین کند.
 
براساس گزارش خبرگزاری روئیترز، بخش اعظم فشار به TSMC برای اولویت‌ قراردادن تولید تراشه‌ی خودرو از طرف پیتر آلتمایر،‌ وزیر اقتصاد آلمان، بوده است. وزیر اقتصاد آلمان در نامه‌ای از وزیر اقتصاد تایوان درخواست کرده است که این کشور تولید تراشه‌ی مخصوص خودرو را افزایش دهد تا کمبود تراشه در بازار خودرو تا حدی جبران شود. ظاهرا کمبود تراشه در صنعت خودرو روی فرایند بازیابی آلمان از مشکلات ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا اثر منفی گذاشته است. 
 
در‌حال‌حاضر، دقیقا نمی‌دانیم تصمیم جدید TSMC چقدر روی تولید تراشه برای رایانه‌ها اثر منفی می‌گذارد. شرکت‌های بزرگی مثل انویدیا و ای ام دی (AMD) برای تولید تراشه‌هایشان ‌به TSMC وابسته هستند و گفته‌ی TSMC مبنی‌بر جایگزینی بخشی از لیتوگرافی‌های قدیمی با لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر ممکن است بدین‌معنی باشد که شرکت تایوانی می‌خواهد راهی جدید برای ادامه‌ی فعالیت جدی روی پروژه‌های جدید انویدیا و ای ام دی پیدا کند. در حالت حداقلی، به‌نظر می‌رسد ظرفیت فعلی تولید تراشه‌های مخصوص رایانه قرار نیست متأثر شود. 
 
هم‌اکنون، اینتل به‌منظور تولید تراشه‌ از کارخانه‌های اختصاصی‌اش استفاده می‌کند؛ البته این شرکت نیز به‌زودی سراغ TSMC خواهد رفت. گرچه تولید تراشه در کارخانه‌ی اختصاصی باعث شده است اینتل در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شود، همین موضوع باعث می‌شود فرایند تولید تراشه‌های تیم آبی از تصمیم‌هایی این‌چنینی TSMC متأثر نشود. انویدیا و اینتل در بازار خودرو نیز حضور دارند؛ به‌همین‌دلیل، فکر نمی‌کنیم تصمیم جدید TSMC بتواند درآمد کسب‌شده‌ی تیم سبز و تیم آبی را تحت‌تأثیر قرار دهد. 
 
 
سؤال‌های مهم این است: TSMC می‌خواهد تا کِی تولید تراشه‌های مخصوص خودرو را در اولویت اصلی خود قرار دهد؟ میزان تقاضا برای این نوع تراشه‌ها چقدر خواهد بود؟‌
 
گزارش‌ها می‌گویند TSMC قصد دارد در سال جاری میلادی برای افزایش ظرفیت تولیدش، ۲۸ میلیارد دلار هزینه کند. این موضوع می‌تواند بدین‌معنی باشد که TSMC از ظرفیت‌های لازم برخوردار است تا نیاز هر دو بازار را برای تولید تراشه برطرف کند. 
 
آمار نشان می‌دهد تراشه‌های مخصوص خودرو در سال ۲۰۲۰ تنها ۳ درصد از فروش تراشه‌های TSMC را ازآنِ خود کرده‌اند‌. در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۰، کاهش میزان سفارش  خودروسازان برای این نوع تراشه‌ها را شاهد بودیم؛ بااین‌حال، در نیمه‌ی دوم سفارش این تراشه‌ها ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.
 
یکی از مقام‌های دولتی ارشد تایوان در گفت‌و‌گو با روئیترز اعلام کرده است که در دوران دنیاگیری ویروس کرونا عوامل مختلف باعث شد میزان تقاضا برای خودروها کاهش یابد و همین موضوع به کاهش سفارش خودروسازان برای تولید خودرو منتهی شد؛ باوجوداین، اکنون خودروسازان به‌دنبال افزایش تولید خودرو هستند. 

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تراشه‌های مخصوص خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : بله کاملا درست می فرمایی👍 هر چند دل خوشی از شرکت سایپا نداریم... مال منم تاریخ تحویل تو قرارداد ۳۱ خرداد بود و از اول تیر افزایش قیمت اعمال شد...که شامل من نشد... هر نوع ماشین پیشنهادی هم که واسه تبدیل بیاد طبق قیمت تاریخ تحویل درج شده در قرارداد هستش...
Nothing is for ever : دوستان دقت کنید که حتی اگر یه روز هم از تاریخ تحویل بگذاره، دیگه افزایش قیمت شاملش نمی شه. مثلا اگر تو قرارداد تاریخ تحویل شهریور هست، از یک مهر دیگه شرکت نمیتونه افزایش قیمت بده برای شما. اینو گفتم چون دیدم بعضیها اطلاعات غلط میدن
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : آقا هادی ممنون از شما بابت راهنمایی
سروش : سروران گرامی،عنایت داشته باشید،مسئله اصلی در حال حاضر تحویل خودرویی است که الان ۱/۳۵۰ میلیارد قیمت دارد و تکلیفش بعد از یکسال، مشخص نیست.با بحث های متفرقه ( مثل سود تاخیر)و مبلغ آن،از مسیر اصلی خارج نشوید.انشالله اگر خودرو را تحویل دادند،بعد از چند ماه سود تاخیر را هم می گیرید.الان فقط روی تحویل خودرو تمرکز کنید.
رضا : ن محمد جان‌۴/۲۹ثبت نام کردم
محمد : سلام شما حواله خریدی چون هنوز بنام شرکت هستش باشماره قراردا وارد بشین تازه ثبت نام کردین یانه
زبل خان : محمد جان،فردا ماشینمون را فاکتور میکنند،پس فردا تحویل میدن،روز بعدش هم سود تاخیر را یکجا میدن.چیز دیگه ای لازم نداری؟
اردیبهشت ۱۱ : تحویل ماشینتون رو هواست،شما دنبال سود تاخیر هستید!؟
داریوش ۲ اردیبهشت : اقا صادق پلاس واسه یه ماه چقدر جریمه تاخیر میدن من ریاضی م ضعیفه یه ماه چقدر میشه من ۴ ماه طلب تاخیر دارم از سایپا تا این لحظه
++ : تنها امیدواری آنست که قطعه سازان هم خود دست و پایشان در پوست گردوست.اینهمه هزینه کردند و ماشین آلات و پرس و دستگاه تزریق پلاستیک و قالب تهیه کردند،اگر بخواهند برای مدت طولانی متوقف شوند،خودشان هم ضرر میکنند،تنها مشتری قطعات آنها ایران خودرو و سایپا هستند،نمیتوانند که بروند قابلمه و ظرف پلاستیکی تولید کنند! مجبور هستند،برای بقای خودشان هم که شده ،یک جوری با سایپا کنار بیایند.با اعلام ورشکستگی سایپا،شاید تا مدتهای مدید ،آنها به طلبشان نرسند.سایپا هم دستشان را خوانده و برای همین زیاد به آب و آتش نمی زند.دولت هم برای آنکه دهها هزار نفر از کارکنان بزرگترین شرکت خودروساز داخلی بیکار نشوند،که تبعات اجتماعی و سیاسی دارد،مجبور است بنحوی به سایپا کمک کند.فقط زمان میبرد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 31 شهریور : ان شاءالله آقا وحید تا شنبه پلاک خواهید شد و حتی زودتر
6دنده پیش فروش31مرداد : امروز تماس گرفتن برای تحویل ماشین تهران نبودم انشالله شنبه اول وقت میرم تحویل بگیرم انشالله قسمت همتون بشه و تموم بشه این انتظار و بلاتکلیفی ولی یه چیزی رو بگم بعد اینکه فاکتور بشید و پلاک بشید کلا فراموش میکنید این همه استرس و نگرانی رو
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داخل کاستومر زده اطلاعات خودرو هر چی میزنم میگه شما قادر به انجام این کار نمی باشید کسی میدونه چرا نمیشه ؟یا برای همه اینجوریه کسی اطلاع داره بگه لدفن
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : ببخشید حمل ممکنه جمعه تیک بخوره؟
افشار : شرافتن تبدیلی ها چک کنن ...
فاضل : زحمت میکشی گورت گم کنی بری .
اطلس آذر : چرا دادن ماردان رو فاکتور میکنن بعد ما از اسفند 403 منتظر ماشین هستیم .اینجوری حق نیست که الان اینا دو ماهه داران فاکتور میشن.خدا لعنتت کنه سایپا😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
اطلس بهمن کرمان : بله امروز 19 فاکتورشد اشتباه تایپ کردم
تحویل شهریور : مدیرعامل محترم ایران خودرو خواهشن یک ماه تاخیری که خودروها دارند .اون یک ماه راهم به تاریخ تحویل قرارداد اضافه کنید تامردم شهیدپرور دراسرع وقت خودروی درخواستی خودراتحویل بگیرند ممنون
اطلس بهمن کرمان : بله امروز 19 اشتباه تایپ کردم