5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند

 

5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند

 
شاهین در یک قدمی ورود به بازار است و پیش از پایان سال نخستین سری از اولین سدان کلاس C سایپا روانه خیابان ها خواهد شد. شاهین بسیاری از عادت های صنعت خودرو ایران را تغییر داده و بر اساس استاندارد های اروپایی طراحی و آماده عرضه به بازار شده است.
 
استاندارد ایمنی اروپا
 
شاهین پیش از آغاز فاز تولید آزمایشی برای تست های ایمنی و کسب تمامی استاندارد های ECE اروپا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. سایپا برای شفاف سازی نتایج این آزمایش ها برای نخستین بار ویدیو برخی تست های ECE شاهین را منتشر کرد که حرکتی نادر و قابل تحسین از سوی خودروسازان ایرانی و نشان دهنده اطمینان بالا از ایمنی این خودرو بود. شاهین ضمن پاس کردن تست های اروپایی ایمنی ECE، حتی در زمینه ایمنی عابرین پیاده که استانداردی به روز در جهان محسوب می شود با طراحی خاص در موتور و سپر، کمترین صدمه را به عابرین پیاده در صورت تصادف وارد می کند.
 
بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، این خودرو در حالی وارد خط تولید شده که ورق مورد استفاده برای بدنه آن تا کنون در صنعت خودروسازی کشور مرسوم نبوده است. حضور ورق های جدید برای تولید بدنه و سازه شاسی باعث شده است فرآیند پِرِس‌کاری و اتصال اجزای بدنه در شاهین نسبت به سایر محصولات تولیدی ارتقا پیدا کند. با توجه به نوع آلیاژ استفاده شده در ورق‌های این خودرو، نقاط جوش شاهین متفاوت از سایر محصولات تولیدی در خودروسازان کشور است. همچنین زمان تولید یک بدنه و اتاق شاهین از مرحله پرس‌کاری تا اتصال اجزا توسط ربات‌ها و نیروی انسانی، به دلیل ساختار متفاوت این خودرو، بیش‌تر از سایر محصولات داخلی است، بنابراین در امر کیفی نیز سازه شاهین بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد.
 
گشتاوری که نباید نادیده گرفته شود
 
گشتاور صرفا یک عدد است که در ترکیب با نسبت وزن، کشش یک خودرو را نشان می دهد. برای مثال اگر تصور می کنید خودرویی با گشتاور 200 نیوتون متری پرشتاب است، فرض کنید وزن آن خودرو 2 تن باشد لذا ممکن است کشش این خودرو در حد یک سدان سبک معمولی باشد. نسبت گشتاور به وزن در شاهین 0.13 است در حالی که در یک سدان سنتی بازار در کلاس شاهین این نسبت به حدود 0.10 تا 0.12 می رسد. شاهین روی کاغذ و در بررسی نموداری و تست های انجام شده توسط رسانه ها یک سدان پرشتاب و پرکشش در این کلاس است که نباید این نکته را فراموش کنیم.خودروهایی که طی حدود 15 سال گذشته به عنوان سدان های خانوادگی قدم به صنعت خودرو ایران گذاشته اند عمدتا در سطح ثابت و مشخصی از قوای محرکه قرار داشتند و قدرت و کشش مشابهی را ارائه می کردند.
 
به غیر از یک الی دو مورد از سدان های خانوادگی بومی بازار ایران حتی سدان های مونتاژی نیز پیشرانه های 1.5 و 1.6 لیتری داشته اند که حداکثر توانشان به سختی از 110 اسب بخار فراتر می رفته اما همه چیز در بحث کشش یک خودرو به اسب بخار و قدرت ختم نمی شود! کشش یک خودرو در حقیقت بیش از عدد اسب بخار در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف می‌شود. در حالی که بازه قدرت عمده سدان های فراتر از 4.4 متری بازار و صنعت خودرو کشور به حدود 100 تا 110 اسب بخار و حداکثر گشتاورشان به حدود 150 تا 155 نیوتون متر می رسد، محصول جدید و خانوادگی سایپا یعنی شاهین با حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر و گیربکس 5 سرعته دستی در فاز نخست قدم به میدان گذاشته است که نوید دهنده کشش قابل توجه این خودرو با پیشرانه توربو است.
 
عملکرد قوای محرکه یک خودرو در اعداد خلاصه می شود و به وضوح می توان اطمینان داشت که خودرویی با 165 نیوتون متر گشتاور کشش بهتری از دیگر خودروها با گشتاور حدود 150 نیوتون متر ارائه می کند. یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریع تر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو به واسطه سیستم توربو نصب شده روی پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو است. در خودروهای مشابه تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور 3000 تا 3500 وارد مدار می شود اما در شاهین، حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر به طور مداوم از دور موتور 1750 تا 4250 در دسترس است به این صورت در بازه گسترده تری نسبت به خودروهای رقیب می توانید از حداکثر کشش در این خودرو بهره ببرید. سایپا شاهین با وزن خالص 1260 کیلوگرم حدود 100 کیلوگرم از سدان های سنتی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک تر است و با طراحی آیرودینامیک، کشش و عملکرد فنی قابل توجهی را نوید می دهد.
 
چهره ای که مشتریان دوستش دارند
 
سایپا برای طراحی شاهین به سراغ طراحان مطرح خودرو در کشور رفته که الگوی «شاهین ایرانی» را برای فرم دادن به آن انتخاب کرده اند و هویتی اختصاصی به خودروهای سایپا بخشیده اند. شاهین در عموم نظرسنجی ها مورد پسند مشتریان سخت‌پسند ایرانی قرار گرفته و کمتر پیش می آید که کسی بگوید شاهین به فلان خودرو از یک برند خارجی شباهت دارد.طراحی شاهین در بخش چراغ های جلو به گونه ای است که حتی اگر خودرو از فاصله دور دیده شود می توان هویت جدید سایپا را در آن تشخیص داد.
 
92 درصد ایرانی
 
داخلی سازی و بومی سازی به معنای امکان استمرار تولید در هر شرایط و سنگین ترین تحریم ها است.92درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه‌سازان داخلی است و اگر  تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بسیار بالاتر بود.تامین بیش از 92 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول این‌که باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌‌اند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی شده است.در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.
 
امکانات مورد پسند ایرانیان
 
این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود. مجموعه امکانات شاهین، این سدان کاس C را در صدر سدان های خانوادگی بازار از نظر سطح امکانات قرار می دهد و مجموعه امکانات آن به گونه‌ای انتخاب شده که به نظر می رسد سایپا مطالعات گسترده‌ای در زمینه آپشن های مورد علاقه مشتریان ایرانی روی آن انجام داده است.

منبع

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو شاهین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علی
0

بهتر است از موتور بی کیفیت و آتش سوزی و خاموش شدنش هم گفته شود...
08:42  1400/04/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده