چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 

چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 
براساس یک تحقیق آماری در امریکا، نسبت حوادثی که برای رانندگان زن اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود، بیش نمونه تصادفات مشابه برای مردان است. این موضوع احتمالا با خودروهای کوچک و ناایمن مورد استفاده بانوان، ارتباط دارد.
 
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه، همه‌ساله برای کسب آمار دقیق از حوادث مختلف، تلاش می‌کنند. هزینه‌ای که برای بیمه عمر، خودرو، خانه و حتی مسئولیت‌های کاری پرداخت می‌شود، با عوامل متنوعی ارتباط دارد که بسیاری از آن‌ها، بستگی به آمارهای حوادث دارند.
 
در اکثر کشورهای جهان، با درنظرگرفتن تعداد کل رانندگان زن و مرد، آمار نسبی تصادفات منجر به فوت برای رانندگان زن، بیش از مردان است. این موضوع، باتوجه به نسبت رانندگان زن و مرد به کل جامعه بیان می‌شود؛ چراکه تعداد کل رانندگان مرد از بانوان بیشتر است و در مجموع، حوادث بیشتری برای آقایان وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده، دلیل اینکه نسبت تعداد بانوان فوت شده در حوادث به کل رانندگان زن، بیش از مردان است، با نوع خودروهای مورد استفاده آن‌ها، ارتباط دارد.
 
مؤسسه بیمه بزرگراه‌های امریکا (IIHS) با مطالعه آمار حوادث رانندگی گزارش شده توسط پلیس، طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، به نتایج جالبی رسیده است. در تصادف از رو‌به‌رو که منجر به فوت ناشی از شکستگی استخوان‌ها شده باشد، تعداد رانندگان زن به مرد، سه برابر است. این نسبت برای حوادث با جراحات شدید نیز، به ۲ برابر می‌رسد.
 
براساس آمار، ۷۰ درصد بانوان فوت شده در تصادفات، در خودروهای خانوادگی (غیر تجاری) حضور داشته‌اند؛ درحالی‌که این عدد برای مردان به ۶۰ درصد می‌رسد. یعنی ۴۰ درصد فوت رانندگان مرد، مرتبط با خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها است.
 
دیگر نکته جالب توجه که به نوع خودروهای مورد استفاده مردان و زنان مربوط است؛ محبوبیت وانت‌ها برای مردان را نشان می‌دهد. تنها ۵ درصد از بانوان فوت شده در تصادفات، راننده وانت بوده‌اند؛ درحالی‌که این آمار برای مردان به ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین تعداد کشته‌شدگان درحال رانندگی با خودروهای ون، بین مردان و زنان برابر است. در بازار امریکا، انواع ون برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند، توسط پدران و مادران استفاده می‌شود.
 
در آمار IIHS، رانندگان فوت شده از گروه زنان، کمتر از مردان به‌عنوان مقصر و عامل حادثه معرفی شده‌اند؛ درحالی‌که مردان پشت فرمان خودروهای بزرگ‌تر (نسبت به مدل‌های مورد استفاده توسط بانوان)، عامل اصلی تصادفات منجر به فوت بوده‌اند.
 
افزایش ایمنی در خودروهای مدرن طی سال‌های اخیر، به‌خوبی آمار فوت و جراحات برای مردان و زنان را کاهش داده است به‌طوری که هر دو گروه با نسبتی تقریبا برابر، به مرور زمان حوادث کمتری داشته‌اند. تا سال ۲۰۱۱، تست‌های تصادف خودرو با آدمک‌های متناسب با میانگین قدی مردان انجام می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر، هر دو نوع آدمک زن و مرد استفاده می‌شوند تا شبیه‌سازی حوادث برای بانوان نیز، ارتقا یابد.
 
در بازار جهانی، میانگین قدی و وزنی مردان برای طراحی خودروها، ملاک قرار داده می‌شود. مثلا برای ساکنان امریکا، ۱۸۰ سانتی‌متر به‌عنوان میانگین قدی مردان لحاظ شده؛ اما برای زنان، این عدد در حدود ۱۶۵ است. چنین شرایطی، فاصله استاندارد بانوان از پدال‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند ضمن جلوکشیدن صندلی، به فرمان و داشبورد نزدیک‌تر شوند. در نتیجه، احتمال فوت یا جراحت شدید زنان هنگام رانندگی، بالا می‌رود.
 
بسیاری از امکانات ایمنی مثل کیسه‌های هوا نیز براساس میانگین قدی مردان تنظیم شده است. بانوان و مردان کوتاه‌قد، اگر بیش از حد استاندارد به فرمان و داشبورد نزدیک شوند؛ از حفاظت کافی هنگام عملكرد کیسه هوا بهره‌مند نخواهند شد. حداقل فاصله بین قفسه سینه و محل خروج کیسه هوا، ۲۵ سانتی‌متر تعیین شده است. چنانچه راننده، بیش از حد به فرمان و داشبورد نزدیک باشد، قبل از پمپاژ باد به کیسه هوا، دچار حادثه و صدمه خواهد شد.
 
در مجموع براساس تحقیات IIHS، همچنان تعداد مردان فوت شده براثر حوادث رانندگی بیش از زنان است. از سویی دیگر، آمار مرگ راننده در تصادفاتی که بانوان حضور داشته‌اند، حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد بیشتر از مردان است. برای جراحت‌های مختلف ناشی از حادثه رانندگی نیز، زنان ۳۷ تا ۷۳ درصد بیش از مردان آسیب دیده‌اند.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تصادفات رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 38 نظر
X33 Cross cvt 37 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Heidar : با سلام پیج کاستومر امروز برای من زده قراردادهای دهه سوم بهمن در حال صدور فاکتور می باشند و جریمه تأخیر ثابت مونده است.
مرتضی j4 : به خدا من اگه این نظرات شما رو قبل ثبت نامم میدیدم نمی‌رفتم پول بدم من ۲۶ اسفند ثبت نام کردم ی بنده خدا میگه معر تحویل میدم . الان زیاد بازار آزاد و نمایندگی هم اختلاف قیمت نداره . چون اقساط بود گرفتم . اگه بخوام پول رو پس بگیرم میدن به نظر شما ؟
اکبر از اردبیل : با سلام طی تماس امروز با سامانه اعلام کردن تا 2 بهمن ماه فاکتور شده و همچنان باید منتظر باشیم. خودم تکمیل وجه 22 اسفند هستم و تایید سخا هم 27 اسفند بوده و اعلام کردن از 27 فروردین شامل جریمه تاخیر میشه عجیبه هر کارشناس یک تاریخ برای فاکتور شدن اعلام میکنه و دست ما هم متاسفانه بجایی بند نیست. اونایی ک فعلا خودرویی هم ندارن که دیگه بدترررررر
مرتضی j4 : سلام . تحویل j 4شما ثبت نام کی بوده
nazi : در جواب یوسف ما فروش فوری هستیم نه پیش فروش افزایش قیمت صرفا برای پیش فروش هاست ما قرار داد کامل از شرکت داریم با 36 درصد سود سالیانه تاخیر
تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : سلام بنده تحویل 30 اسفند هستم برام زده قرارداد های ماه جاری سال 404 در حال تحویل می باشد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مسعود پزشکیان : سلام بر ملت غیور ایران آن دسته از عزیزان که دی به بعد ثبت نام کردن، در حال مذاکره مستقیم هستیم که زودتر خودروی ایشان تحویل گردد، از صبر و شکیبایی شما عزیزان سپاسگذاریم
X5 ثبت نامی 25شهریور : هنوز تحویل نگرفتیم تو صف هستش ببشرفها چکار میکنن
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : تو میز خدمت مشتریان قسمت اطلاعات قرارداد یه گزینه اظافه شده نوشته: قراردادهاي دهه سوم اسفند سال 1403 در حال فاكتور مي باشد. امیدوارم فاکتور شیم
ایگل کرمان : سلام منم ثبت نام اسفندماه هستم داخل سایت برای من روی تکمیل وجه مونده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک rs : سلام دوستان زنگ زدم شماره گذاری پلاک میگه هنوز به ما ابلاغ نشده پلاک بزنیم حالا فاز اونایی که میاند میگند پلاک شدیم نمیدونیم چی هست سهمیه دارید از شرکت عایا؟ گفتن از فردا پلاک میشید هنوزم شماره گذاری ابلاغ نشده شتبد تا ظهر درست شه ولی چطور شما نصف شب دیروز پلاک شدید حتما پارتیتون کلفته
سارا : سلام تحویل 30 فروردین کسی فاکتور شده ؟
محمودرضا : دوستان توجه بفرمایید طرح تبدیل واقعی است اما به این معنی نیست که رانا دیگر تولید نمی شود. تو پیش فروش هفته گذشته هم راناپلاس تو انتخابها بود. با توجه به اینکه شرکت به هر دلیلی تو ایفای تعهدات رانا عقب هست این طرح تبدیل را گذاشته تا بیش از این ضرر تاخیر در تحویل ندهد و ارتباطی با عدم تولید رانا ندارد.
آذربایجان : سلام یه گزینه هم اضافه شده ..نوشته اخرین موعد در حال تحویل برا شما هم اومده فرفره اونجا هم داره مچرخه؟
موسوی : دروغ میگین شماره گذاری اعلام کرد هنوز اوکی نشده
موسوی : شماره گذاری میگه هنوز اوکی نشده چرا دروغ میگید
اکستریم vx : TIGGO 7 PRO e+ X33 CROSS CVT X55 pro excellent Fx premium با سلام و احترام جمعا 400 عدد مجوز تاریخ 15 اردیبهشت 1404 اخذ
موسوی : چرا علکی میگین شماره گذاری میگه هنوز ابلاغ نشده
فوری ابان : سلام 10پلاک شدم هنوز خبری از تحویل نیست وچراغ تحویل رو شن نشده
پلاک کننده : بزودی شمارو هم میکنیم پلاک