توافق با چین سکوی پرتاب صادراتی صنعت قطعه / انتقال فناوری برگ برنده توافق

 

توافق با چین سکوی پرتاب صادراتی صنعت قطعه / انتقال فناوری برگ برنده توافق

 
بندهای خودرویی توافق 25 ساله ایران و چین در حالی به امضا رسیده که صنعت خودرو و قطعه تجربه تلخ ترک شرکای خارجی و سرمایه گذاری های از دست رفته را دارد و امیدوار است این تجربیات در توافق جدید مورد توجه قرار گرفته و بتواند به برگ برنده ای برای صنعت خودرو تبدیل شود.
 
انتقال دانش فنی که یکی از بندهای این سند به شمارمی رود فعالان صنعت خودرو و قطعه را امیدوار می کند تا با تکیه بر این بند و تعیین ضمانت اجرایی، بتوان از تجربیات بزرگترین خودروساز جهان درس گرفت اما در عین حال بر داشتن نگاه تخصصی و کسب منفعت دو طرفه نیز تاکید می شود.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که هر تعاملی با کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت و اقتصاد می تواند کمکی برای سرعت بخشیدن به موضوع توسعه در کشور باشد، می گوید: اگر از منظر سرمایه گذاری به این موضوع نگاه شود به طور قطع دو سویه خواهد بود و اگر آورده ارزی به کشور داشته باشد می تواند کمک بزرگی باشد ضمن آن که ارتقای توان فنی نیز می تواند منجر به صادرات شود.
 
وی می افزاید: به نظر می رسد در توافق 25 ساله ایران و چین قطع به یقین بر اساس آن چه عنوان شده، عمل شود دستاوردهای زیادی برای صنعت خودرو و قطعه به همراه خواهد داشت اما اگر این قرارداد نیز همانند سایر قراردادهای منعقد شده گذشته در قالب حرف باقی بماند و با ایجاد هرمشکلی یک طرف قرارداد از توافق خارج شود، نه تنها ثمره ای به همراه ندارد بلکه سرمایه گذاری و زمان نیز از دست خواهد رفت بدون این که نتیجه مطلوبی حاصل شود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که آن چه در این توافق مهم به نظر می رسد دو طرف توافق باید با نگاه ویژه و تخصصی این توافق را به سرانجام برسانند، تصریح می کند: این که در جزییات سرفصل های توافق در زمان مذاکره امکان انعقاد یک توافق حرفه ای وجود داشته باشد در اختیار دو طرف مذاکره است و هر سمت که حرفه ای تر باشد به طور قطع مزایای بهتری برای خود تعریف می کند، اما اگر توافق غیر حرفه ای انجام شود همراه با زیان هایی خواهد بود.
 
رضایی با اشاره به توافقات خودرویی در گذشته اظهار می کند: پیش از این توافق های خودرویی با شرکت های اروپایی و حتی چینی ها منعفقد شده بود که می توان گفت از هیچ کدام از این قراردادها نتیجه مطلوب حاصل نشد و در صورت بروز مشکل به راحتی فسخ یک طرفه قرارداد انجام شد بنابراین این امیدواری وجود دارد که از تجربیات گذشته  برای توافق های آینده درس بگیریم و قراردادها را به گونه ای منعقد کنیم که این اشتباهات دست کم دوباره تکرار نشود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: ایران تمام تلاش خود را برای باقی ماندن در توافق 5+1 انجام داد اما تصمیمات سایر کشورها این موضوع را تحت الشعاع قرار داد و 4 کشور دیگر نیز به تبعیت، دست به اقدام جدی نزدند به طوری که در حدود 5 سال از وقت خود را برای حفظ برجام تلف کردیم.
 
وی با اشاره به نقدهای وارده به توافق ایران و چین می گوید: با این حال بنده نظر مساعدی نسبت به این توافق دارم چرا که نگاه فعلی به چین در گذشته نسبت به اروپا وجود داشت و در تلاش برای ایجاد تعامل با هدف توسعه صنعتی و اقتصادی بودیم اما اتفاقی صورت نگرفت و تاثیری در اقتصاد نگذاشت بنابراین حال که فرصتی ایجاده شده باید از این فرصت به درستی استفاده و آن را به سکوی پرشی تبدیل کرد تا بخشی از اتفاقات گذشته پوشش داده شود بنابراین این توافق در صنعت خودرو و قطعه ارزشمند است.
 
رضایی در تشریح این ارزشمندی اظهار می کند: از آن جا که کشور چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان به شمار می رود و در زمینه تیراژ خودروهای برقی نیز گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده بنابراین چه در صنعت قطعه و خودرو و چه صنایع دیگر، نمی توان به چین نگریست و او را یکی از بازیگران اصلی ندید زیرا این کشور در حوزه صنعت حرف زیادی برای گفتن دارد.
 
او با تاکید بر استفاده درست از این ظرفیت تصریح می کند: چین در زمان ورود به حوزه خودرو مشوق های خوبی برای شرکت های خارجی در نظر گرفت و از آن ها حمایت کرد اما اکنون به میزانی که خودروی چینی در این کشور به تولید می رسد، خودروی خارجی تولید نمی شود البته امیدوارم این سیاست در مورد ایران اعمال نشود و به جای این که خودروهای ایرانی امکان صادرات پیدا کند و قطعه سازی تقویت شود، بازار ایران به بازاری برای خودروهای چینی تبدیل شود بلکه باید منافع دو طرف در این قرارداد دیده شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در پایان تاکید می کند، به نظر می رسد این فرصت، فرصت بسیار مناسبی باشد تا با وجود تهدیدها و محدودیت هایی که از اروپا و آمریکا اعمال شد و اشتغال زیادی از دست رفت، می توان فرصتی برای افزایش اشتغال و تولید باشد و اگر انتقال فنانوری در زمینه صنعت خودرو صورت گیرد تاثیر خود را بر صنعت قطعه گذاشته و قطعه سازان از این شرایط منتفع خواهند شد و می توان با استفاده از این شرایط به معنای واقعی قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم که عمدتا قطب صادراتی باشد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و ارزآوری برای کشور داشته باشد در این صورت دو طرف منتفع خواهند شد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توافق با چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اسقاط تحویل 11 : سلام و عرض ادب تارا فروش فوری طرح اسقاط تحویل 11 شهریور بود رنگ سفید v1+ امروز فاکتور شد
Ali : من دقیقا مثل شماست شرایطم
شاهین cvt : سلام باشه امور مشتریان تماس گرفتم. میگه 18 اسفند به بعد شروع به فاکتور شدن شده. کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 اسفند 1403 به بعد هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
پریسا : من تارا فوری دستی تیتانیوم طرح عادی تحویل 3 شهریور هستم، نمی دونم چرا مال ما رو فاکتور نمی کنن، دیروز هم تماس گرفتم ایران خودرو جواب درستی ندادن،یعنی انگار اونا هم نمی دونستن چرا؟ فقط گفت شاید به خاطر رنگ باشه، گفت تا آخر شهریور صبر کن اگه خبری نشد دوباره تماس بگیر!!! آخه مگه تماس بگیرم چیز خاصی می فهمم؟!!!!
بابل : سلام شوهرم یک کارگر ساده است به زحمت این پول رو ردیف کردیم وتکمیل وجه رو در اردیبهشت انجام دادیم تورو خدا یکی از مسئولین جوابگو باشند ومارو ازین بلاتکلیفی دربیارند اگه نمی تونستید تحویل بدید چرا پول کامل ماشین رو گرفتید مسولئن سایپا کجا هستند که جواب مارو بدند
مهدی G : دوستان عزیز پیرو سوالات شما دادخواست الزام به تعهد قراردادی میشه میتونید از دفاتر قضایی اقدام کنید هزینه دادرسی هم اعسار بدید اگر داشتید هم که بدید نقد شرکت محکوم میشه باید بده هزینه را برای اینکه پول بیشترم بده وکیل بگیرید که پول وکیلم بده محکوم میشه ماهی حدود 15تومنم سود تاخیرشه حدودا تا حالا اینا بازی درآوردن حالا نوبت ما ها هست از یه وکیل مشورت بگیرید بریم جلو خداروشکر سیستم قضایی کشور امیدی بهش هست که حق مظلوم ضایع نشه صبح همه قرارداد ها ببرید پیش هر وکیلی می شناسید استارت را با نام یاد خدا و دفاع از حقمون بزنیم تجمع و اعصاب خوردی فایده نداره کار قانونی پسندیده تر هست هر آنچه قانون گفت مطیع هستیم 22:41 1404/05/06 گزارش پاسخ دادن فرهاد علی بابایی 0 با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی ب
X5محمدبندرعباس : باسلام.اقای رضایی آنهای که از شهر های مختلف هستند چکار کنند؟یه راهنمایی بفرمایید.
تارا v1 مشکی : طرح پیش فروش واریزی ۲ ۱۱ ۱۴۰۳
محمد : سلام مبارکه ، چه طرحی بودین؟
تارا v1 مشکی : سلام دوستان تارا v1 مشکی تحویل ۳۱ شهریور امروز فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10 مرداد قالپاق پانا : دقیقا مثل همیم ///منم فاکتور نشدم///شدی خبر بده
اطلس : من ده روزه ماشینو تحویل گرفتم ،زنگ میزنم نمایندگی برای مدارک میگن نیومده معلوم نیست کی میاد.بقیه هم همینجوری بودن؟
جمشید : احسنت ! دقیقا همینه. مث چی از ت جمع میترسن!!!!
فرسوده اردیبهشت 1404 : سلام پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده امروز کسی فاکتور شده؟
ساینا اس بهمن پیش فروش : سلام دوستان دقت کردین هر موقع حرف تجمع میشه یه عده بی خودی میان میگن ما فاکتور شدیم شماره پذیرش الکی هم می ذارن که صداها بخوابه قشنگ معلومه سایپا اینجا نفوذی داره
امیر : مبارکه رفته تو خط تولید بزودی فاکتور می شوید
ایمان : نه داش نشده هنوز
فروش فوق العاده 23 بهمن : سلام الحمدلله امروز فاکتور شدم خدایا شکرت🤲🤲🤲 پذیرش121605 واریز 21 بهمن پذیرش 23 بهمن فروش فوق العاده
اطلس اذر22 : سلام امروزفاکتورداشتیم اعلام حضورکنن خوشحال میشیم
رانا پلاس تحویل 31شهریور : با سلام خدمت شما دوستان چرا اکثر شهریور ماهی ها فاکتور شدن ما که 18 بودیم فاکتور نشدیم کسی اطلاع داره لطفا هرکس امروز فاکتور شد اطلاع بده