چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 

چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 
بی‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید از نسل سوم جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور بهره می‌برد که ضمن افزایش کارایی، مصرف سوخت را در حد بسیار مطلوبی پایین می‌آورد.
 
نبود جعبه‌دنده دستی در جدیدترین خودروهای اسپرت برای بسیاری افراد که با هیچ نوع جعبه‌دنده نیمه‌خودکار آشنایی ندارند و با چنین خودروهایی رانندگی نکرده‌اند، باعث ایجاد نگرانی زیادی شده است. به‌عنوان مثال بی‌ام‌و M3 کامپتیشن در انگلیس با جعبه‌دنده دستی ارائه نمی‌شود.
 
به گزارش اتوکار، جعبه‌دنده بی‌ام‌و M3 کامپتیشن از نوع خودکار دو کلاچه نیست. در عوض، بی‌ام‌و برای دستیابی به بازدهی بیشتر از جعبه‌دنده‌ی خودکار هشت سرعته مجهز به مبدل گشتاور و با قابلیت تعویض دنده بغل فرمان ساخت ZF در این خودرو استفاده می‌کند.
 
از زمانی ‌که وضعیت دی‌اکسید کربن باعث نگرانی سردمداران صنعت شد و هنوز نام مستعار «Slushbox» برای جعبه‌دنده خودکار رایج بود، خودروسازان سخت تلاش کردند تا گزینه‌های جذابی برای خودروهای دارای مبدل گشتاور پیدا و به بازار عرضه کنند. پیش از آن، جعبه‌دنده دستی خودکار (AMT) اولین تلاشی بود که وظیفه تعویض دنده را به عهده گرفت؛ به گونه‌ای که از نظر کارایی، به خودروسازان امکان کنترل کار پیشرانه را می‌داد.
 
جعبه‌دنده‌ی AMT در ابتدا توسط فراری، آلفارومئو و بی‌ام‌و مورد استفاده قرار گرفت و بعدها سایر شرکت‌ها از آن‌ بهره بردند. قرار بود این نوع جعبه‌دنده تا حدودی لذت تعویض دنده دستی را با مزایای کنترل کارایی پیشرانه در یک پکیج ارائه بدهد.
 
ظهور جعبه‌دنده دو کلاچه (DCT) تا حدودی زمین بازی را تغییر داد و به نظر می‌رسد تا حدودی در کار خود موفق بود. این نوع جعبه‌دنده با تعویض دنده بدون قطع جریان گشتاور، توانست مزیت خود را بر مدل AMT و تک‌کلاچ آن ثابت کند. در واقع DCT کاملاً کالیبره‌شده از این نظر بسیار کارآمد است که کسل‌کننده و خستگی‌آور نیست؛ به این دلیل که تعویض دنده دستی و نیاز به مهارت در تعویض دنده، باعث جذابیت آن می‌شود.
 
شاید فکر می‌کنید DCT بهترین پاسخ است برای ترکیب تجربه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه‌ای همراه ‌با کارایی که خودروسازان دنبال آن هستند. باید بدانید که اشتباه می‌کنید و با پیشرفت فناوری، هر روز موانع بیشتری از پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت برداشته می‌شود.
 
بی‌ام‌و M3 جدید در انگلیس با جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور ارائه می‌شود که اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹ به‌طور مداوم توسعه یافته است. به تفاوت‌های مکانیکی داخلی این نوع جعبه‌دنده کاری نداریم؛ اما تمایز اصلی این جعبه‌دنده (یا هر نوع جعبه‌دنده مبتنی بر مبدل گشتاور) با مدل DCT یا دنده دستی این است که گشتاور به‌ جای یک یا چند کلاچ توسط کوپلینگ سیال (مبدل گشتاور) از پیشرانه به چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌شود.
 
8HP نمونه‌ی بارزی از جعبه‌دنده خودکار فوق‌العاده کارآمد و مدرن است. در داخل آن، جریان روغن خنک‌کننده را می‌توان در صورت لزوم کم یا زیاد کرد تا در مصرف انرژی پمپ خنک‌کننده صرفه‌جویی شود. فشار تأمین‌کننده‌ی پمپ سیستم کارانداز تعویض دنده، به‌صورت الکتریکی هدایت می‌شود تا در حین خاموش بودن پیشرانه برای زمان استارت یا توقف و دورهای پایین، آماده به کار باشد.
 
از همه مهم‌تر، کنترل آنی جعبه‌دنده جدید روی «بهینه‌سازی نقطه‌ی تعویض دنده» برای بهبود حداکثری مصرف سوخت مورد انتظار مهندسان به اندازه‌ای خوب است که نمی‌توان تصور کرد بهتر از این شود یا حداقل تصور کردن آن دشوار است. 8HP می‌‌تواند تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور «ورودی» از پیشرانه را تحمل کند و به‌راحتی گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متری بی‌ام‌و M3 را تحمل می‌کند. وزن آن به ۸۷ کیلوگرم می‌رسد که نسبتاً سبک اما تقریباً دو برابر جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته است.
 
اکنون گزینه‌های بسیاری پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار دارد و آن‌ها می‌توانند از طیف وسیعی شامل مدل‌های خودکار دارای مبدل گشتاور و مدل‌های AMT و DCT بهره ببرند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مبدل گشتاور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتوماتیک تحویل 28 مهر : باسلام ، بالاخره امروز خودرو تیک حمل سبز شد و درحال حمل است . احتمالا فردا یا پس فردا دستم میرسه . تحویلی 28 مهر ، زمان فاکتور 19 مهر . جریمه تاخیر تا الان صفر
شاهین جی ال : 25خرداد هنوز خبری از فاکتور نیس
مستر : نه من ۲۶خردادم خبری نیست
لاماری تحویلی هفته چهارم مهر : سللم آیا از عزیزانی که پانزدهم اردیبهشت ثبت نام داشتند و تحویل آنها هفته چهارم مهرماه بوده کسی اطلاع داره دعوتنامه تکمیل وجه چه زمانی قراره صادر بشود ؟
نازنین : سلام خبری از تبدیلی های ۲۷ خرداد نیستم چیشد فاکتور شدید بالاخره؟؟
۳ اردیبهشت : سلام لطفا شماره پذیرش وتکمیل وجه اونای که فاکتور شدند اعلام کنید ممنون
x5 سفید : میگن ۳۰ روز کاری اما بیشتر میشه
جی 7فروردین : ما همین طور . نه مدارک ارسال شده نه ماشین تحویل دادن . کاری هم نمیشه کرد . ارسال مدارک هنوز زرده . تحویل ماشین قرمزه
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
رضا x5 : ن احمد جان منم نقدی تیر ماهی هستم‌هنوز شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : فردا میایم نه فقط واس فاکتور نشدن واس تحویل داده نشدن ماشین چون من فاکتور شدم ولی ماشین هنوز تحویل نگرفتم یکماهه
امیر آریا نژاد : مهم مهم فوری فوری زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور خودرو علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل مدیریت بازاریابی و فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم در کنار هم برای احقاق حق
اطلس : ده روزه ماشین دستته
فرسوده اذر : سلام دوستان طرح فرسوده خبری از دعوتنامه نشد
207 پانا فولادی آذر : اقا این دعوتنامه فرسوده نیومد؟
ساینا پیش فروش24بهمن : سلام من شهریور بودم مرداد تکمیل وجه کردم 29مرداد هم سخا
پویا : الان 23 روزه ماشین فاکتور شده خبری از پلاک نیست
ابراهیم : اقا قباد براما که پلاک شده پس چرا تحویل نمیدن 3ام پلاک همون روزم حضوری زدم
مصطفی ا : سلام اقا کسی براش پیامک تحویل حضوری اومده یانه ؟ اصلا کسی ماشینش رو به صورت حضوری تحویل گرفته لطفا بگید
اطلس اذر : دوستان همه چیز هست دروغ میگن دارن زمان میخرن وگرنه تو بازار آزاد ببین چه خبره پر از اطلسه مگه میشه شرکتی با اون عظمت ماشین برای مشتری نداشته باشه پس کارگر اش دارن چه کار میکنند