چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 

چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 
بی‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید از نسل سوم جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور بهره می‌برد که ضمن افزایش کارایی، مصرف سوخت را در حد بسیار مطلوبی پایین می‌آورد.
 
نبود جعبه‌دنده دستی در جدیدترین خودروهای اسپرت برای بسیاری افراد که با هیچ نوع جعبه‌دنده نیمه‌خودکار آشنایی ندارند و با چنین خودروهایی رانندگی نکرده‌اند، باعث ایجاد نگرانی زیادی شده است. به‌عنوان مثال بی‌ام‌و M3 کامپتیشن در انگلیس با جعبه‌دنده دستی ارائه نمی‌شود.
 
به گزارش اتوکار، جعبه‌دنده بی‌ام‌و M3 کامپتیشن از نوع خودکار دو کلاچه نیست. در عوض، بی‌ام‌و برای دستیابی به بازدهی بیشتر از جعبه‌دنده‌ی خودکار هشت سرعته مجهز به مبدل گشتاور و با قابلیت تعویض دنده بغل فرمان ساخت ZF در این خودرو استفاده می‌کند.
 
از زمانی ‌که وضعیت دی‌اکسید کربن باعث نگرانی سردمداران صنعت شد و هنوز نام مستعار «Slushbox» برای جعبه‌دنده خودکار رایج بود، خودروسازان سخت تلاش کردند تا گزینه‌های جذابی برای خودروهای دارای مبدل گشتاور پیدا و به بازار عرضه کنند. پیش از آن، جعبه‌دنده دستی خودکار (AMT) اولین تلاشی بود که وظیفه تعویض دنده را به عهده گرفت؛ به گونه‌ای که از نظر کارایی، به خودروسازان امکان کنترل کار پیشرانه را می‌داد.
 
جعبه‌دنده‌ی AMT در ابتدا توسط فراری، آلفارومئو و بی‌ام‌و مورد استفاده قرار گرفت و بعدها سایر شرکت‌ها از آن‌ بهره بردند. قرار بود این نوع جعبه‌دنده تا حدودی لذت تعویض دنده دستی را با مزایای کنترل کارایی پیشرانه در یک پکیج ارائه بدهد.
 
ظهور جعبه‌دنده دو کلاچه (DCT) تا حدودی زمین بازی را تغییر داد و به نظر می‌رسد تا حدودی در کار خود موفق بود. این نوع جعبه‌دنده با تعویض دنده بدون قطع جریان گشتاور، توانست مزیت خود را بر مدل AMT و تک‌کلاچ آن ثابت کند. در واقع DCT کاملاً کالیبره‌شده از این نظر بسیار کارآمد است که کسل‌کننده و خستگی‌آور نیست؛ به این دلیل که تعویض دنده دستی و نیاز به مهارت در تعویض دنده، باعث جذابیت آن می‌شود.
 
شاید فکر می‌کنید DCT بهترین پاسخ است برای ترکیب تجربه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه‌ای همراه ‌با کارایی که خودروسازان دنبال آن هستند. باید بدانید که اشتباه می‌کنید و با پیشرفت فناوری، هر روز موانع بیشتری از پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت برداشته می‌شود.
 
بی‌ام‌و M3 جدید در انگلیس با جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور ارائه می‌شود که اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹ به‌طور مداوم توسعه یافته است. به تفاوت‌های مکانیکی داخلی این نوع جعبه‌دنده کاری نداریم؛ اما تمایز اصلی این جعبه‌دنده (یا هر نوع جعبه‌دنده مبتنی بر مبدل گشتاور) با مدل DCT یا دنده دستی این است که گشتاور به‌ جای یک یا چند کلاچ توسط کوپلینگ سیال (مبدل گشتاور) از پیشرانه به چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌شود.
 
8HP نمونه‌ی بارزی از جعبه‌دنده خودکار فوق‌العاده کارآمد و مدرن است. در داخل آن، جریان روغن خنک‌کننده را می‌توان در صورت لزوم کم یا زیاد کرد تا در مصرف انرژی پمپ خنک‌کننده صرفه‌جویی شود. فشار تأمین‌کننده‌ی پمپ سیستم کارانداز تعویض دنده، به‌صورت الکتریکی هدایت می‌شود تا در حین خاموش بودن پیشرانه برای زمان استارت یا توقف و دورهای پایین، آماده به کار باشد.
 
از همه مهم‌تر، کنترل آنی جعبه‌دنده جدید روی «بهینه‌سازی نقطه‌ی تعویض دنده» برای بهبود حداکثری مصرف سوخت مورد انتظار مهندسان به اندازه‌ای خوب است که نمی‌توان تصور کرد بهتر از این شود یا حداقل تصور کردن آن دشوار است. 8HP می‌‌تواند تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور «ورودی» از پیشرانه را تحمل کند و به‌راحتی گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متری بی‌ام‌و M3 را تحمل می‌کند. وزن آن به ۸۷ کیلوگرم می‌رسد که نسبتاً سبک اما تقریباً دو برابر جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته است.
 
اکنون گزینه‌های بسیاری پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار دارد و آن‌ها می‌توانند از طیف وسیعی شامل مدل‌های خودکار دارای مبدل گشتاور و مدل‌های AMT و DCT بهره ببرند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مبدل گشتاور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : دعوتنامه اصلیتون برای چه ماهی بود؟ تبدیل بودید یا جی؟ اصلی برای خرداد بود یا تیر و مرداد؟؟
سالار : ن خبری نیس منم الان 2هفته فاکتورشدم پلاک نمیشه
X5تیر : Aliاقا شما تحویل کی بودید که شاسی شدید؟
سعید : خدا روشکر امروز شاهین جی ال تحویل دادن تکمیل وجه ۲۸ خرداد فاکتور ۲۸ مهر پلاک ۳۰ مهر
شاهین Gl : دوستان بتون قول میدم اگه چند روز سایپا تحت فشار قرار بدیم هم اونای که پلاک نشدن به ماشین میرسن هم اونای که هنوز تکمیل وجه نکردن و هم اونایی که پول دادن کامل هنوز ماشین نگرفتن
cvt : بدیل بدهی سایپا به راهور
بهنام : کسی از 2 اردیبهشت مونده که فاکتور نشده باشه؟
مهراد : محمدآقا کل مبلغ پرداختیتون برایx5چقدربودکه130برگرداندن؟ میخام ببینم x5برای ثبت نامیهاچقدردرمیاد؟ توسایت که قیمتهاتغییری نکرده!!! تیرماهی دومرحله ای هستم!!!باسپاس
j4 : سلام من هم ثبت نام 60 روزه بودم ولی تکمیل وجه هنو.ز زرد مونده و زنگ میزنم میگن احتمال این ماه کاراش اوکی میشه تو آذر تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده آذر احسان : بردار های عزیز دعوتنامه فرسوده اذر اول ماه بعد میاد انشالله از بالا خبر گرفتم گفت نهایت اول ماه میاد امکان داره گفت تا25تا 30ام امکان داره گفت بیاد ولی 1آذر گفت تضمین میکنم میاد ازاون اونورتر نمیره انشالله سریعتر بیاد مام واریز کنیم سری به ماشینمون برسیم🤲🏻
محسن : دوستان شنیدم پیمانکار ثبت پلاک و ارسال خودرو ها هنوز تعیین نشده گذاشتند مناقصه اینایی هم که ترخیص شدند پیمانکار قبلی بوده که سقف تعهدش کامل شده باید صبر کنیم برنده مناقصه الصاق پلاک و کاری مربوطه تعیین بشه که یه کم زمان بره 🤣
207 فرسوده تحویل آذر ماه : ممنون که خبر دادین انشالله خبر صدور دعوتنامه را هرچه زودتر بدی
ساینا : چرا فوق العاده رو فاکتور نمیکنن
حسین : سلام از پیش فروش های دهه فجر کسی ماشین تحویل گرفته ؟ تکمیل وجه چندم بوده؟
رادوین : ما مال آذر 1403 هستیم هنوز دعوتنامه نیومده
مجید : من رنگ مشکی بودم ، که میگفتن مشکی نمیده ، نوبت بعد از من هم گرفتن ، الان ده روزه تغییر رنگ دادم گفتن ده روزه دستته ولی تا الان فاکتور هم نشده ، از نمایندگی پرسیدم میگه نزدیک به یک ماهی میشه اصلا اطلس تحویل نداده به کسی
مهدی فرسوده اذر : الان سایت چک کردم، پیام اومده در اولین فرصت نسبت به صدور دعوت نامه اذر ماه شما اقدام میشه و در میز مشتری به شما اطااع رسانی میشه ،صبح در خواست دادم الان این پیام فرستاده ،دوستان فرسوده اذر جهت اطلاع
اطلس درمانده : آقا خواهشن یکی بیاد بگه اطلاعی داره این قطعه کوفتی کی قراره برسه؟
علی دوگانه : سلام بچها من ماشینو 1000 کیلومتر روندم فرمونم خیلی نرمه مشکلی نداشت بردم تشخیص رنگ دنده هام خوب جا میره راحته رینگ و لاستیک عقبو عوض کردم شد حدود 40 تومن خلاصه گفتم بگم از چن روز رانندگی که باهاش داشتم نظراتو خوندم بعد چن روز ناراحت شدم برا آقای علوی که اینهمه منتظر بود و مشکل داشت ماشین و برای بقیه عزیزایی که تحویل نگرفتن