جدال لفظی مجلس، وزارت صمت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت اخیر شورای رقابت

 

جدال لفظی مجلس، وزارت صمت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت اخیر شورای رقابت

 
در حالی که نرخ ارز در روزهای گذشته به تبعیت از اخبار سیاسی و اقتصادی کشور، افت قابل ملاحظه‌ای داشته، هفته گذشته شورای رقابت با صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان، شوکی عجیب به کارشناسان و مردم وارد کرد. بازار خودرو که در شرایط فعلی هم خالی از خریدار است و به چشم به کاهش قیمت‌ها دوخته، قطعا کشش افزایش قیمت‌ها را نخواهد داشت و بیش از قبل در رکود فرو می‌رود. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها شده و نسبت به جلوگیری از وارد آمدن شوکی جدید به بازار خودرو، هشدار داده است. در همین حین اما وزیر صمت از شورای رقابت دفاع کرده و خبر می‌رسد که خودروسازان با ناکافی دانستن میزان افزایش قیمت، درخواست تجدید نظر و افزایش بیشتر قیمت ها توسط شورای رقابت را دارند.
 
 
به نقل از فارس، الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته که افزون بر کاهش نرخ ارز، قیمت فولاد هم در روزهای گذشته تعدیل شده و بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. او معتقد است که قصه پر غصه صنعت و بازار خودرو در ایران تمامی ندارد و خودروسازان با سو استفاده از انحصاری بودن بازار، هر موقع که بخواهند، قیمت‌ها را گران می‌کنند. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی خوستار افزایش کیفیت ساخت خودروها به موازات افزایش قیمت شده و گفته که مردم ما شایسته استفاده از خودروهایی امن و با کیفیت هستند. او در ادامه به ادعای خودروسازان مبنی بر ارزبر بودن تولید خودرو اشاره کرده و گفته که اکنون با کاهش قیمت دلار، دیگر گرانی ۱۰ درصدی خودرو توجیه پذیر نیست.
 
 
در همین رابطه محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور می‌گوید:‌ «با توجه به نرخ تورم ۴۰ درصدی و افزایش حقوق و دستمزد، افزایش ۹ درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت غیرمنطقی است. اگر چه با تصمیم شورای رقابت و افزایش متوسط ۹ درصدی قیمت محصولات خودروسازان، کمی از زیان این شرکتها کاسته می شود اما کماکان این روند زیان دهی خودروسازان به دلیل سیاست قیمت گذاری خودرو ادامه خواهد داشت.»
 
نجفی منش بر این عقیده‌است که گروهی با زیر ذره بین بردن قیمت خودرو مترصد نشستند تا با هر افزایشی در نرخ کارخانه ای خودروها هیاهویی به راه بیاندازند و مسیری را که دشمنان برای نابودی صنعت خودرو ترسیم کردند را عملی کنند. همچنین به نظر می رسد رانت بزرگی که در بازار خودرو وجود دارد مانع تصمیم گیری و عملکرد درست مسئولان در خصوص قیمت خودرو شده‌است.
 
 
البته رزم حسینی٬‌ وزیر صنعت معدن و تجارت معتقد است که شورای رقابت از نظر قانونی محق است تا نسبت به تحلیل شرایط بازار و افزایش قیمت اقدام نماید و از این رو به نوعی از افزایش قیمت‌های اخیر این شورا دفاع می‌کند.
 
اما در واکنش به این وضعیت کمسیون صنایع و معادن کشور در نظر دارد تا با تشکیل جلسه٬‌ شرایط اخیر بازار خودرو و افزایش قیمت توسط شورای رقابت را مورد ارزیابی قرار دهد و البته که با این اوصاف به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از طرفین یارای غلبه بر دیگری را پیدا کرده و احتمالا قیمت های افزایش یافته اخیر به همین شیوه ابلاغ خواهند شد٬ اما آنچه واضح است اینکه بازار خودرو در شرایط عجیب بازنده- بازنده قرار گرفته و هیچ یک از طرفین ماجرا در واقع و مصرف کنندگان از این شرایط نفعی نمی‌برند.

منبع

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جدال لفظی مجلس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 37 نظر
پارسا. 36 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی باقری : کوئیک دارم حرکت تو دنده یک صدای مثل صدای اگزوزنیسان میده فقط هم تو دنده یک چرااا
سعید : تو تحویل حضوری سایپا در درب کارخانه آیا عصر ها هم ماشین تحویل میدن یا فقط صبح ها هستش کسی اطلاع داره راهنماییم کنه اگه اطلاعات کامل دارین ساعت هاشو هم بگین ممنون
پردیس : سلام ببخشید چقدر واریز کردی؟ سود مشارکت رو کسر کرده بودن
مریم j4 سفید مشهد : من ثبت نام آبان بودم و هنوز تازه دیروز پلاک شده و حداقل ده روز دیگه میدن شما حداقل تا اخر خرداد صبر کنید تا مرحله ی بعد سبز بشه
میثم j4 : سلام شماره تماس شرکت ۰۲۱۴۲۷۲۴ بعد کد ۷ بعد کد ۳، استعلام بگیرید میگن کی بارگیری شده
محسن اسفند ماه : به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایکوپرس- از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته، فرایند ثبت سفارش برخی قطعات در سامانه جامع تجارت به‌منظور بررسی عملکرد تولیدکنندگان و تخصیص سهمیه‌های ارزی توسط مراجع ذی‌ربط در حالت بررسی قرار گرفت. این موضوع باوجود موجود بودن قطعات در گمرکات، مانع از ترخیص آن‌ها و در نتیجه کاهش تولید خودروی ری‌را شد. انتظار می‌رود، طی روزهای آینده مشکلات باقی‌مانده در تامین برطرف شده و فرایند تولید و تحویل «ری‌را» با سرعت بیش‌تری ادامه یابد. ایران‌خودرو ضمن پوزش از مشتریان عزیز بابت تاخیر پیش آمده در تحویل خودرو ری‌را، در همین مدت در سیستم‌های کیفیت این محصول در شبکه تامین و تولید بهبودهای قابل توجهی انجام داده است که در ارتقای کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار خواهد بود.
شاهین : سلام چطور از آذر تا الان میشه 70 روز☹️
عظیم زاده : حوالی دی ماه دوست عزیز، ان شا الله قسمت همه دوستان
تیتان ۲ دی : تو رو خدا بیایید پیام بدید. دلمون پوسید از بس اومدیم اینجا و هیچ پیام و خبری ندیدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : تکمیل وجه 15 بهمن
X33 اتومات : دوستان یه توضیح کاملی براتون مینویسم لطفا بخونید و عمل کنید، هرکسی هم که مخالف این توضیحاته مطمئن باشید آدمای شرکتن اول اینکه ما مدل پرداخت داریم یا قطعی یا علی الحساب، اگه قرارداد قطعی باشه یعنی شما کل پول ماشین رو در سال 1403 که شامل دیون و ... هم میشه پرداخت کردید و شامل افزایش قیمت سال جدید نمیشین و در سال جدید فقط باید مابه تفاوت افزایش دیون رو بدید که مبلغی بین ده تا بیست تومنه. پس سرتون کلاه نره دوم اینکه ما که اینهمه صبر کردیم یه بار واسه همیشه جلوی اینا وایستاد من پارسال x22 خریدم ازشون امسالم ثبت نام کردم، مطمئن باشید شما هم باز راهتون به این شرکت میوفته پس واسه آیندتونم که شده عقب نشینی نکنید سوما اینکه اگه انصراف بدین شرکت ورشکست نمیشه خوشحالم میشه چون پول شما رو دو سه ماه بعد با یه سود اندک پس میده ولی حواله خودرو شما رو به قیمت جدید میفروشه و فقط ما ضرر میکنیم که چند ماه منتظر ماشین موندیم چهارم اینکه بجای انصراف یه وکیل بگیرید قرارداد رو بدید بهش کارتون رو پیگیری کن، طول میکشه ولی جواب میده. سال گذشته دوست من اینکارو کرد و در نهایت برنده شد
ساینا فوق العاده : توحید جان ضمن تشکر از تو و معدود دوستانی که توی این آشفته بازار تأخیر ها و شایعات، اطلاعاتشون تقریبا موثق و قابل اتکاست، یک سوال آیا اطلاع داری ما به تفاوت حق بیمه برای امسال تقریبا چقدر شد؟
mohammad051 : اگه اومد یک پیامی بزار منم 5/17 هستم
حسن مدرسی : خودرو چه مدلی بوده؟؟
آریزو 8 مجید : به نظر منم دوستانی که فاکتور نشدن انصراف بدن مدیران به غلط کردن میافته
حسن مدرسی : آپشن سینی زیر موتور خوبه.حالا مانیتور هم چون گارانتی داره خوبه بزاری.ولی از کیفیتش خبرندارم
کوییک rs : پس چرا من پلاک نکردین
قاسمی : دوستان و این افزایش قیمت ربطی به فاکتور شدن و یا نشدن نداره .فقط قرارداد ملاک عمل هست که آیا قراردادتون با مدیران قیمت قطعی بوده یا علی الحساب
قاسمی : هر خودرویی که از فروردین 404 مجوز ترخیص از کمرک بگیره مشمول این افزایش قیمت هست.حالا اونایی که قیمت قطعی هستن خود شرکت باید این افزایش قیمت رو از جیبش بده و اونایی که قراردادشون قیمت قطعی نیست خودشون باید پرداخت کنن.دلیل اینکه مدیران خودروهایی رو که قیمت قطعی بودن و از تاریخ تحویلشون هم گذشته رو ترخیص نمیکنه اینه.وگرنه گمرک مشکلی نداره .چون باید از جیبش خودش پرداخت کنه داره با دولت رایزنی میکنه که قیمت رو بیارن پایین