فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 

فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 
کارلوس ساینز، راننده تیم فرمول یک فراری، در ویدیویی که این تیم در یوتیوب منتشر کرده است، اطلاعاتی از غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ در خودروی فراری SF1000 ارائه می‌دهد.
 
کارلوس ساینز جونیور برای فصل ۲۰۲۱ به تیم فرمول یک فراری پیوست و هم‌اکنون در جدول رانندگان در رتبه‌ی هفتم ایستاده است. در فصل جاری، ساینز به همراه چارلز لکلرک مسیر سختی را برای رقابت با تیم‌های مرسدس و ردبول پیش رو دارد. 
 
به گزارش Carscoops، غربیلک فرمان خودروهای فرمول یک از گذشته تاکنون پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده‌ است. فرمان خودروهای تیم‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد؛ اما برخی موارد در آن‌ها مشترک هستند و هر راننده‌ای، چیزهای زیادی برای یادگیری نیاز دارد؛ حتی اگر این راننده، فردی حرفه‌‌ای مانند کارلوس ساینز باشد. تیم فراری ویدیویی در حساب یوتیوب خود منتشر کرده که در آن کارلوس ساینز اطلاعاتی که در تعطیلات زمستانی آموخته است، برای طرفداران توضیح می‌‌دهد.
 
طی سال‌ها فرمان خودروهای F1 پیچیده‌‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند؛ تا جایی که ساینز تخمین می‌زند فرمان خودروی فراری هزاران عملکرد در تعداد بسیار زیادی از دکمه‌ها و سوئیچ‌ها داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که درک وظیفه‌‌ی هر دکمه خیلی دشوار است.
 
فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند
 
به‌عنوان مثال، دکمه سبزرنگ و بزرگ N در سمت چپ بالای غربیلک فرمان وجود دارد. این دکمه دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که شما انتظار دارید و دنده خودرو را خلاص می‌کند؛ به عبارت دیگر همان کاری که هنگام گذاشتن پا روی پدال کلاچ و کشیدن اهرم تعویض دنده به سمت وسط در خودروهای معمولی انجام ‌می‌دهید و باعث کند شدن آرام سرعت خودرو تا توقف می‌شود، این دکمه نیز چنین کاری انجام می‌دهد و در حقیقت توقف کامل خودرو را آسان می‌کند. در کنار آن دکمه تأیید پیت‌استاپ با علامت «PC» وجود دارد که راننده تأیید می‌کند صحبت مدیر یا مهندس تیم را برای پیت‌استاپ شنیده است.
 
سپس حالت‌‌های معروف پیشرانه وجود دارد. این دکمه که فراری توجه ویژه‌ای به آن می‌کند، دارای حالت‌‌های ساده مانند «race» و «box» و همچنین فشار آوردن روی خودروهای جلویی است. این حالت‌ها، تنظیم پیشرانه را تغییر می‌‌دهند تا برای شرایط خاصی از مسابقه حفظ یا به حالت دیگری تغییر داده شود.
 
فراری همچنین دکمه‌ای برای قدرت پیشرانه اضافه کرده است، اگرچه کار کردن با آن خیلی ساده به نظر نمی‌رسد. هرچه عدد این دکمه به ۱ نزدیک‌‌تر شود، قدرت بیشتری از پیشرانه خارج خواهد شد و در دسترس قرار می‌گیرد. در عمل، پیشرانه تمایل بیشتری به حالت میانه و عملکرد محافظه‌کارانه دارد، درحالی‌که در مرحله تعیین خط راننده می‌تواند از حداکثر قدرت استفاده کند.
 
در پایین غربیلک فرمان، صفحه‌ای وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد تا ساییدگی لاستیک را مشاهده کند. هرکسی که دوره مدرن رقابت‌های فرمول ۱ را تماشا کرده باشد، می‌داند که این صفحه از چه اهمیتی برخوردار است، اگرچه رانندگان هنوز هم دوست دارند از طریق رادیو (دکمه دیگری در سمت چپ بالای فرمان) از وضعیت لاستیک خود به تیم شکایت کنند.
 
 
همچنین صفحات مختلفی برای دیفرانسیل (هر یک برای ورودی پیچ و وسط پیچ)، ترمز موتوری و استفاده از باتری، کلیدی برای مشخص کردن نوع لاستیک مورد استفاده، دکمه‌ای برای استراتژی کلاچ، دکمه دیگری برای ترمز و دکمه‌های دیگری در کنار آن برای عملکردهای مختلف وجود دارد. 
 
ساینز  در پایان خاطرنشان میک‌ند که اگرچه ویدئو کمی پیچیده شده است، یادگیری آن عملکرد هر قسمت در طول زمان برای رانندگان آسان می‌شود. به هر حال، مسابقات فرمول یک خط مقدم انواع فناوری‌ها در دنیای خودرو به شمار می‌رود و وجود چنین مواردی در خودروهای تیم‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فرمول یک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
J7 : سلام دوستان امروز برای من پیامک بیمه اومد به صورت اقساط نوشته بود مال شما هم به همین صورت هست؟
? : گفتن‌فقط‌ ۱۸‌ نفر‌رفته‌بودن‌
شاهین جی : هنوز اونجایین تکلیفمون چیه؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
شاهین جی : چرا کسی چیزی نمیگه😮‍💨😮‍💨😮‍💨
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌جریان‌چی‌شد‌چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌‌جریان‌چیه‌ چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : نه دیروز
دناپلاس 1404مهر : کاستومر/ آخرین موعد در حال تحویل/ قراردادهای دهه سوم تیر سال 1404 در حال فاکتور می باشد.
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : تکمیل وجه چقدر واریز کردی ؟
صبا : هادی امروز فاکتور شدی ؟
احسان 13 تیر : شما 11 تیر هستین فاکتور شدین؟ من 13 تیرم
ساینا : منم 20 بهمن 1403 گرفتم از بازرسی زنگ زد گفت تا 20 مرداد پیامک ارسال به بانک دریافت میکنی، گفت 3 ماه تعیین مبلغ قابل پرداخت سود تاخیر طول میکشه 3 ماه هم برای پیامک ارسال به بانک
سیامک : سلام من دقیقا ساعت 10 رسیدم صبح رفته بود دکتر نشد ساعت 9 اونجا باشم دقیقا منم فقط چند تا از ثبت نامی های شاهین رو اونجا دیدم آخرش به من گفتن تا 2 ماه دیگه تحویل میدیم من تکمیل وجه 21 اسفند هستم گفت دو ماه دیگه حالا کی میخوان برای دی و بهمن و اسفند ماه رو بدن الله و علم
207پانا : من هم مثل شما هشتم تبدیل به رینگ رو واریز کردم هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : سلام وقتتون بخیر کسی میتونه راهنماییم کنه اینکه حواله ساینا گرفته بودم وکالت دارم از فروشنده ، ماشینو چند روزه تحویل گرفتم ،الان ک مدارک ماشین نیومده میتونم بفروشمش ؟
هادی : چرا سفید شیری زده رنگ ماشینو کسی میدونه داستان چیه؟