فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 

فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 
کارلوس ساینز، راننده تیم فرمول یک فراری، در ویدیویی که این تیم در یوتیوب منتشر کرده است، اطلاعاتی از غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ در خودروی فراری SF1000 ارائه می‌دهد.
 
کارلوس ساینز جونیور برای فصل ۲۰۲۱ به تیم فرمول یک فراری پیوست و هم‌اکنون در جدول رانندگان در رتبه‌ی هفتم ایستاده است. در فصل جاری، ساینز به همراه چارلز لکلرک مسیر سختی را برای رقابت با تیم‌های مرسدس و ردبول پیش رو دارد. 
 
به گزارش Carscoops، غربیلک فرمان خودروهای فرمول یک از گذشته تاکنون پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده‌ است. فرمان خودروهای تیم‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد؛ اما برخی موارد در آن‌ها مشترک هستند و هر راننده‌ای، چیزهای زیادی برای یادگیری نیاز دارد؛ حتی اگر این راننده، فردی حرفه‌‌ای مانند کارلوس ساینز باشد. تیم فراری ویدیویی در حساب یوتیوب خود منتشر کرده که در آن کارلوس ساینز اطلاعاتی که در تعطیلات زمستانی آموخته است، برای طرفداران توضیح می‌‌دهد.
 
طی سال‌ها فرمان خودروهای F1 پیچیده‌‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند؛ تا جایی که ساینز تخمین می‌زند فرمان خودروی فراری هزاران عملکرد در تعداد بسیار زیادی از دکمه‌ها و سوئیچ‌ها داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که درک وظیفه‌‌ی هر دکمه خیلی دشوار است.
 
فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند
 
به‌عنوان مثال، دکمه سبزرنگ و بزرگ N در سمت چپ بالای غربیلک فرمان وجود دارد. این دکمه دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که شما انتظار دارید و دنده خودرو را خلاص می‌کند؛ به عبارت دیگر همان کاری که هنگام گذاشتن پا روی پدال کلاچ و کشیدن اهرم تعویض دنده به سمت وسط در خودروهای معمولی انجام ‌می‌دهید و باعث کند شدن آرام سرعت خودرو تا توقف می‌شود، این دکمه نیز چنین کاری انجام می‌دهد و در حقیقت توقف کامل خودرو را آسان می‌کند. در کنار آن دکمه تأیید پیت‌استاپ با علامت «PC» وجود دارد که راننده تأیید می‌کند صحبت مدیر یا مهندس تیم را برای پیت‌استاپ شنیده است.
 
سپس حالت‌‌های معروف پیشرانه وجود دارد. این دکمه که فراری توجه ویژه‌ای به آن می‌کند، دارای حالت‌‌های ساده مانند «race» و «box» و همچنین فشار آوردن روی خودروهای جلویی است. این حالت‌ها، تنظیم پیشرانه را تغییر می‌‌دهند تا برای شرایط خاصی از مسابقه حفظ یا به حالت دیگری تغییر داده شود.
 
فراری همچنین دکمه‌ای برای قدرت پیشرانه اضافه کرده است، اگرچه کار کردن با آن خیلی ساده به نظر نمی‌رسد. هرچه عدد این دکمه به ۱ نزدیک‌‌تر شود، قدرت بیشتری از پیشرانه خارج خواهد شد و در دسترس قرار می‌گیرد. در عمل، پیشرانه تمایل بیشتری به حالت میانه و عملکرد محافظه‌کارانه دارد، درحالی‌که در مرحله تعیین خط راننده می‌تواند از حداکثر قدرت استفاده کند.
 
در پایین غربیلک فرمان، صفحه‌ای وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد تا ساییدگی لاستیک را مشاهده کند. هرکسی که دوره مدرن رقابت‌های فرمول ۱ را تماشا کرده باشد، می‌داند که این صفحه از چه اهمیتی برخوردار است، اگرچه رانندگان هنوز هم دوست دارند از طریق رادیو (دکمه دیگری در سمت چپ بالای فرمان) از وضعیت لاستیک خود به تیم شکایت کنند.
 
 
همچنین صفحات مختلفی برای دیفرانسیل (هر یک برای ورودی پیچ و وسط پیچ)، ترمز موتوری و استفاده از باتری، کلیدی برای مشخص کردن نوع لاستیک مورد استفاده، دکمه‌ای برای استراتژی کلاچ، دکمه دیگری برای ترمز و دکمه‌های دیگری در کنار آن برای عملکردهای مختلف وجود دارد. 
 
ساینز  در پایان خاطرنشان میک‌ند که اگرچه ویدئو کمی پیچیده شده است، یادگیری آن عملکرد هر قسمت در طول زمان برای رانندگان آسان می‌شود. به هر حال، مسابقات فرمول یک خط مقدم انواع فناوری‌ها در دنیای خودرو به شمار می‌رود و وجود چنین مواردی در خودروهای تیم‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فرمول یک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : سلام سخا چه تاریخی ثبت کردید؟
شاهینcvt_mojtaba : 13 اسفند هنوز فاکتور نشدن.
محمد : من زنگ زدم 096550 گفتن تا 17 اردیبهشت GL فاکتور شده. گفت بعد از 30 روز کاری سود تاخیر تعلق میگیره. گفتم پس فعلا ماشین خدنت خودتون بمونه🤐🤐🤐🤐
رضا بهمن ماهی : سلام دی ماهی ها همه فاکتور شدن یا ن ؟
مشتری : اگر خط تولید خوابیده چه لزومی داره این همه ثبت نام جدید و سرکارگذاشتن و خون به جگر کردن مردم
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : سخا وپذیرش ۱۷ آذر
سبحان : حرف مفت نزن بابا من تکمیل یکم اردیبهشتم
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام عزیزان کسی هست که تکمیل وجه تا 14 اسفند باشه و فاکتور نشده باشه. لطفا اعلام کنید. تاریخ تکمیل وجه و تاریخ سخا رو بگید.
Cvt 403 : فعلا تا 9 مهر براشون دعوت نامه اومده. حساب کن کسایی که موعد تحویل دی و بهمن بوده تو اسفند پول واریز کردن هنوز خیلی هاشون فاکتور نشدن و اگر هم فاکتور شده ماشین تحویل نگرفتن. 5 تا 6 ماه از واریزشون گذشته .با این تفاسیر ما اگه برای مون دعوت نامه بیاد میریم برای دی یا بهمن 404🫠 یکی از بدترین اشتباه زندگیمو کردم که سایپا ثبت نام کردم. کاش اسرائیل جای فردا موتور این خراب شده رو زده بود من راضی بودم. حداقل اگه پولمو خورده میگفتم به درک رفته طرف
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : خانم حیدری از کدوم نمایندگی
... : امروز فاکتور شدم ، 207 سقف فلز سفید فروش فوری ،تحویل 6 تیر
Asal : دوستان سخا در سطح تایید راهور قابل قبوله واسه سایپا؟! کلا چه مدارکی رو باید برد؟ حضوریه؟ و اینکه نمایندگیش واسه تحویل جنت اباده؟ اگه لطف کنین راهنمایی کنید ممنون میشم
Gxlr : بیشترین تاخیر برای gxlr هست من پیش فروش مرداد پارسال و 9اسفند تکمیل وجه کردم و الان دیگه از 5ماه هم تاخیر بیشتر شد و هر چی هم زنگ می زنم میگن کمبود قطعه دارند ،جالبه دوباره سه شنبه همین هفته دوباره gxlr پیش فروش داره
علی جووون : 7تیر فاکتور شدم امروز تبدیلی207
کوییک s تحویل تیر : سلام وقت بخیر قسمت وضعیت خودروی مشتری زده شماره درخواست پرداخت این چیه ؟
خطاب به فاطمه : شما تازه 19تیر تکمیل وجه کردی و هنوز یک ماه هم نشده و ماشینت هم کویک s هست که تو پارکینگ هاشون داره خاک می خوره و به زودی تحویل می گیری . اینجا همه اعتراض ها به کویک gx و gxr هست که فاکتور نمیشه و میگن کمبود قطعه دارند و تاخیرش چهار پنج ماه شده. من 10اسفند تکمیل وجه کردم و هنوز فاکتور نشدم gxlr
محسن : یعنی واقعا سایپا RS فوری اردیبهشت امسالو فاکتور کرده؟ چطوره ممکنه؟! یعنی ما چه خطایی کردیم!!! از دی پارسال پول دادیم اردیبهشت تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست...
علی : هشت روزه فاکتور شده مونده پارکینگ تهران کیدتحویل میدن نمایندگی آخه
فاطمه : سلام من ثبت نام کوئیک اس تکمیل وجه 19 تیر زنگ زدم پشتیبانی گفت 45 روز طول میکشه تا فاکتور شهو حدود دو ماه از تاریخ تکمیل وجه طول میکشه تا ماشین دستت برسه منم واسه اینکه دیگه اذیت نشم بیخیال شدم تا زمانی ک زنگ بزنن بگن بیا ماشین رو ببر بخوام هی سایت رو چک کنم خودم اذیت میشم ی توصیه ب دوستان جای اینکه فکرتون رو بیخود درگیر این ک کی فاکتور میشم کنید برید زندگی عادیتونو انجام بدین هر وقت فاکتور شد خودشون زنگ میزنن اونجوریم عذاب نمیکشید