آغاز غیر رسمی خرید و فروش خانه و خودروهای لوکس با بیت کوین در ایران

 

آغاز غیر رسمی خرید و فروش خانه و خودروهای لوکس با بیت کوین در ایران

 
این روزها تب خرید و فروش رمز ارزها آنچنان در کشور بالا گرفته که تقریبا هیچ روزی نیست که اخباری در مورد فراگیر شدن استفاده و استخراج بیت کوین و دیگر انواع پول مجاز در کشور منتشر نشود٬‌ ظاهرا حالا کار به جایی رسیده که در فراز و نشیب فراگیر شدن و ممنوع شدن استفاده و انجام معامله با رمز ارز٬‌ آگهی‌های اینترنتی فروش و واگذاری خانه یا خودرو به ازای دریافت بیت کوین نیز در حال پدیدار شدن هستند. این آگهی ها در شرایطی منتشر می‌شوند که بستر قانونی چندان مشخصی نیز برای تبادل کالا با بیت کوین وجود ندارد.
 
 
یکی از آگهی هایی که اخیرا در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته٬‌ آگهی تبادل یک دستگاه پورشه باکستر با بیت‌کوین است که البته وجود چنین آگهی‌ای از اساس کمی عجیب به نظر می‌رسد چرا که در شرایط رکود زده بازار خودرو کشورمان به طور کلی خرید و فروش خودروهای وارداتی به سختی انجام میشود و این دسته از خودروهای طی چند هفته اخیر با افت قیمت قابل توجهی همراه بوده‌اند٬ طبیعتا مبادله خودرو در چنین شرایطی با دارای سرمایه‌ای رو به افزایشی مانند بیت‌کوین محل چندانی از اعراب ندارد.
 
 
از سوی دیگر اما ماجرا وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم از نظر قانونی نیز امکان پیگیری حقوقی تبادل مالی رمز ارزها چندان وجود ندارد و چنانچه در چنین معامله‌ای پس از تبادل رمز ارز مورد نظر٬‌ مالک خودرو از انتقال سند خودرو خودداری نماید٬‌ اثبات انتقال پول از نظر قانونی بسیار پیچیده و زمان‌بر خواهد بود و شاید حتی چندان امکان پذیر نباشد.
 
یک سردفتر اسناد رسمی در مصاحبه با دیجیاتو می‌گوید:‌ «به طور کلی هنوز قانون شفاف و روشنی برای تبادل کالا با رمز ارز وجود ندارد و در صورت بروز اختلاف بین طرفین معامله٬ بررسی چنین پرونده‌هایی از نظر پروسه قضایی بسیار سخت خواهد بود و می‌تواند به تعدد پرونده‌ها و کثرت حجم کاری دستگاه قضایی منجر شود. از این رو به نظر می‌‌رسد که معامله خودرو با رمرز با ریسک‌های قابل توجهی همراه است.»
 
در واقع مشکل اصلی در این خصوص‌٬‌ روشن نبودن آدرس کیف پول دریافت کننده رمز ارز برای دستگاه قضایی کشور است. به عبارت ساده‌تر٬‌ بررسی روند جابه جایی رمز ارز بین کیف پول خریدار و فروشنده باید توسط مراجع قضایی انجام شود اما به دلیل ماهیت رمزنگاری شده ارز دیجیتالی٬ بررسی این تبادل و جابه جایی وجه به هیچ عنوان ساده نخواهد بود. این درحالیست که برای مقایسه٬‌ بررسی حساب بانکی یک خریدار و فروشنده به سادگی برای سیستم قضایی ممکن است و حتی دادگاه می‌تواند در صورت لزوم دستور قضایی در راستای مسدود کردن حساب بانکی هر یک از طرفین را نیز صادر نماید اما در خصوص کیف پول رمز ارز٬ طبیعتا چنین پروسه‌ای امکان پذیر نیست و همین نکته ساده می‌تواند زمینه پیچیده شدن پرونده‌های قضایی را فراهم آورد.
 
 
از این رو باتوجه به فراگیر شدن استخراج و استفاده از رمز ارزها٬‌ شایسته‌است تا قانونگذاران نیز نسبت به این مهم واکنش نشان داده و قوانین و روند قضایی لازم برای برخورد با اختلافات قانونی چنین پرونده‌هایی را فراهم آورند.

منبع

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بیت کوین در ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 : مال من شاسی شده ۲۵ اردیبهشت اما روی پلاک مونده
ابوالفضل زینعلی : برا من ۱۱۶۰۲۷۴۱ فاکتور شد
S5 : ثبت نامي ٢٦ مهر هستم امروز برام پيامك اومد از كرمان موتور بعد از٨ ماه نوشته قسط دومتون ١٥ خرداده خدايي مرزهاي وقاحت رو اينا جابجا كردن خيلي پرو رو هنوز ماشين رو شاسي نكردن يادآوري چك دوم رو دارن ميكنن غلط كردم كرمان موتو ر ثبت نام كردم 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
حسین : امان از بی عدالتی امان از بلاتکلیفی امان از عدم شفافیت امان از مسئول بی مسئولیت
S5 مهر تهران : راست میگن باید بری اونجا .منم 24مهرم تا نرفتم دعوا شاسی نشد
سهیل : مال هیچکس فاکتورنشده کم دروغ بگید
بهار : موعد تحویل پاییز ۱۴۰۳ شاهین G
شاهین اتومات : ماهم مهرماه 290 میلیون واریز وجه کردم هنوز از تکمیل وجه خبری نیست
چانی : پیام هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. نیزلحاظ شده برای انانی که تکمیل وجه کردن
حسین : سلام شاید مدارکتون مشکل داره؟ سخا رو تحویل دادین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام 207 ارتقا یافته تا کی فاکتور شده واقعا تکمیل وجه 13 اسفند فاکتور شده دوستان 21 دی رو میگن هنوز فاکتور نشدن. بهمن ماه هم 207 تکمیل وجه داشتیم کسی میدونه؟
4707 : واریزی 23 ولی هنوز فاکتور نشده چرا اینجوریه؟
مرتضی : سلام دوست عزیز شما. ساکن تهران هستید
علی پهلوان : سلام یک بهمن تکمیل وجه 10خردادفاکتورالان درحال پلاک
افشین بهمن ماه : شما از کجا مطمئنید
207 اتو ارتقا تحویل 31فروردین : داداش ارتقا با معمولی فرق داره تحویله ارتقا زودتره منم هنوز تحویل نگرفتم سودشم نگرفتم فقط پلاک شدم
دنا اپ سفید : دوستان دنا اپشنال کسی فاکتور شده؟
پاییز : سلام حسین پاییز شما تحویلی پاییز هستید؟؟کجا در حال بررسی امده؟؟
فاطمه-دوگانه-اسفند : دی ماهی ها تا 8 اردیبهشت مهلت داشتن برا تکمیل وجه و اونایی که تا 5 اردیبهشت تکمیل وجه کردن کاراشون انجام شده و تنها سه روز از دی ماهی ها مونده. فکر میکنم طی هفته آینده انشاءالله فاکتور دی ماهی ها و تکمیل وجه اسفندی ها شروع بشه.
پدرام اتومات R : دوستان زنگ بزنید پارس خودرو ببینید چرا دعوتنامه کوییک ار اتومات رو نفرستادن.اصلا قراره پارس خودرو هم تولیدشو شروع کنه یا ن