اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 

اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 
در طی چهار سال گذشته شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش رفت که نه‌ تنها صنایع بالا دستی و اقتصاد کلان دستخوش تنش‌هایی شد بلکه فضا به سمت تحت تأثیر قرار گرفتن معیشت مردم نیز پیش رفت. صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم با افت حدود ۴۰ درصدی در بخش تولید مواجه شده و تولید برخی انواع مدل‌های خودرو در ایران متوقف شده است، حال خبرهای ضد و نقیضی از تمایل خودروسازان خارجی برای بازگشت به بازار ایران به گوش می‌رسد که تاحدودی گمراه کننده‌است. چرا که معاونان وزارت صمت برخلاف انجمن خودروسازان از عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور مجدد در بازار ایران خبر می‌دهند.
 
احمد نعمت‌ بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی ایران می‌گوید:
 
«خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم ابراز تمایل کرده‌اند و علاوه بر آن حجم قابل توجهی از واردات ایران مربوط به واردات قطعات خودرو است و در صورت لغو تحریم‌ها به جای واردات قطعات از چین، می‌شود این قطعات را از کشورهای اروپایی و با کیفیت بهتر وارد کرد. با توجه به شرایط تحریمی لازم است فرآیند جذب مورد بازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود. این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالا دستی خالی است.»
 
بازگشت خودروسازان خارجی
 
نعمت بخش خاطرنشان کرد: «اگر به شرکت‌های خودروسازی پیشرفته خارجی اجازه راه ‌اندازی خطوط تولید از ابتدا تا انتهای ساخت خودرو در ایران را دهند قطعا این موضوع به رقابتی شدن صنعت خودروسازی کشور نیز کمک خواهد کرد. البته این امر مستلزم تسهیل  قوانین و مقررات دست و پاگیر داخلی نیز است. همچنین در صورت برقراری همکاری برای تولید مشترک خودرو با شرکت‌های خارجی، علاوه بر افزایش توان فنی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، می‌توانیم توسعه بازارهای صادراتی را نیز هدف‌گذاری کنیم.»
 
خودروسازی ایران هر چند توانسته در این حدودا سه سال تحریم، به واسطه محصولات داخلی سرپا بماند، اما نیاز به مشارکت‌های خارجی همچنان در این صنعت احساس می‌شود. دوری از شرکای خارجی، خالی از دردسر برای خودروسازی کشور نبوده، ضمن آن که این صنعت هنوز هم برای توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات به کمک خارجی‌ها نیاز دارد.
 
اما در نقطه مقابل سهیل معمار باشی٬‌ مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت می‌گوید:‌
 
تماسی از سوی خودروسازان خارجی برای حضور در ایران گرفته نشده است.
 
به گفته این مقام دولتی:‌
 
تاکنون به جز چند ایمیل٬‌ هیچ ملاقات و مذاکره جدی‌ای بین خودروسازان خارجی و طرفین ایرانی روی نداده است و سیاست وزارت صمت نیز برای فعالیت شرکت‌های خارجی حالا متفاوت از گذشته است. در واقع برخلاف گذشته٬‌ این بار خودروسازان خارجی برای بازگشت به ایران باید به سرمایه‌گذاری نقدی در کشورمان بپردازند و از سی. کی. دی کاری یا تولید تحت لیسانس خبری نخواهد بود. همچنین ‌ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال این صنعت به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.
 
با این اوصاف مشخص است که راه درازی برای احیای همکاری با خودروسازان بین‌المللی وجود دارد و در کوتاه و میان مدت تنها فعال شدن مجدد خطوط مونتاژ‌خودروهای چینی است که می‌تواند تنوع کوچکی را در بازار خودرو کشورمان ایجاد کند.
 

منبع

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
+Sadegh : به هیچ جا، اصلا انقدر جمعیت نداشتیم که بخواهیم کاری کنیم، همینهایی هم که بودند بعضی هاشون یکدفعه غیب میشدند، از ساعت ۱۱.۵ رفتیم داخل تا ۳ موندیم، شرکت رو تعطیل کردند و در رو بستند، یک رئیس فروش درپیت هم داشتند اومد فقط گفت قطعه نداریم، ماشین نیست، صبر کنید کنید بالاخره یک روزی بهتون میدیم
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
شاهینg : چی گفتن حالا دردغشون چی بوده
شاهین جی : سلام نترسید کسی فاکتور نشد من خودم تا آخرین لحظه اونجا بودم .یه مشت دروغ بارمون کردن بعدشم گفتن خوشگلدی
شاهین اتومات : با سلام دوستانی که تکمیل وجه 12 اسفند هستن و فاکتور نشدن اعلام کنن ببینیم همه فاکتور شدن یا نه؟
وحید : باسلام.چن‌دقیقه پیش ی‌پلاک دیدم رو‌پراید بود 66ق166ایران 66جالب بود
حسن شاهبازی : مبارک باشه انشاالله
حمید دیلمی : آره جان خودشون ، آذر 1403 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : تحویل 19خرداد با 27میلیون تاخیر فاکتورنشده خدا لعنتشون کنه.
6 تیر تبدیل 207 : از منم فاکتورنشده هنوز
اپشنال اتومات : ما شهریوری ها حالا حالاها مونده تا فاکتوربشیم
سورن پلاس 13تیر : چند روز بعد از فاکتور شدن تحویل گرفتی
سورن پلاس 13تیر : درود برادر ماشین شما چه رنگیه مگه؟؟؟اخه من 13تیر بودم دیروز فاکتور شد
چین : چرا این مدل کوییک دیر فاکتور میشه خب نخرید محبور نیسید که مدلهای دسگه که سریع تحویل میدن بخرید
اطلس مشکی 28مهر : سلام دوستان این که دادستان گفته تا 15 شهریور باید تحویل بدید اصلا چیز خاصی نیست الان اگه تحویل ندن میخوان چیکارش کنن الان 10 ماه تاخیر داره بعدهم میگن شرکت ورشکست نمیتونه تحویل بده تمام الکی دلخوش به دادستان و دولت نباشید
پانا فولاد مادران : سلام پانا فولاد طرح مادران فروش فوری موعد تحویل 17خرداد فورش فوری واریزی 20اسفند با 27میلیون سود تاخیر هنوز فاکتور نشدم
6 tir : بله فوق العاده،15414465
پانا : سلام واریزی اول 21بهمن واریزی دوم 16اردیبهشت 8مردادتبدیل زدم 9فاکتورشدامروزم پلاک شد