اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 

اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 
در طی چهار سال گذشته شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش رفت که نه‌ تنها صنایع بالا دستی و اقتصاد کلان دستخوش تنش‌هایی شد بلکه فضا به سمت تحت تأثیر قرار گرفتن معیشت مردم نیز پیش رفت. صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم با افت حدود ۴۰ درصدی در بخش تولید مواجه شده و تولید برخی انواع مدل‌های خودرو در ایران متوقف شده است، حال خبرهای ضد و نقیضی از تمایل خودروسازان خارجی برای بازگشت به بازار ایران به گوش می‌رسد که تاحدودی گمراه کننده‌است. چرا که معاونان وزارت صمت برخلاف انجمن خودروسازان از عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور مجدد در بازار ایران خبر می‌دهند.
 
احمد نعمت‌ بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی ایران می‌گوید:
 
«خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم ابراز تمایل کرده‌اند و علاوه بر آن حجم قابل توجهی از واردات ایران مربوط به واردات قطعات خودرو است و در صورت لغو تحریم‌ها به جای واردات قطعات از چین، می‌شود این قطعات را از کشورهای اروپایی و با کیفیت بهتر وارد کرد. با توجه به شرایط تحریمی لازم است فرآیند جذب مورد بازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود. این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالا دستی خالی است.»
 
بازگشت خودروسازان خارجی
 
نعمت بخش خاطرنشان کرد: «اگر به شرکت‌های خودروسازی پیشرفته خارجی اجازه راه ‌اندازی خطوط تولید از ابتدا تا انتهای ساخت خودرو در ایران را دهند قطعا این موضوع به رقابتی شدن صنعت خودروسازی کشور نیز کمک خواهد کرد. البته این امر مستلزم تسهیل  قوانین و مقررات دست و پاگیر داخلی نیز است. همچنین در صورت برقراری همکاری برای تولید مشترک خودرو با شرکت‌های خارجی، علاوه بر افزایش توان فنی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، می‌توانیم توسعه بازارهای صادراتی را نیز هدف‌گذاری کنیم.»
 
خودروسازی ایران هر چند توانسته در این حدودا سه سال تحریم، به واسطه محصولات داخلی سرپا بماند، اما نیاز به مشارکت‌های خارجی همچنان در این صنعت احساس می‌شود. دوری از شرکای خارجی، خالی از دردسر برای خودروسازی کشور نبوده، ضمن آن که این صنعت هنوز هم برای توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات به کمک خارجی‌ها نیاز دارد.
 
اما در نقطه مقابل سهیل معمار باشی٬‌ مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت می‌گوید:‌
 
تماسی از سوی خودروسازان خارجی برای حضور در ایران گرفته نشده است.
 
به گفته این مقام دولتی:‌
 
تاکنون به جز چند ایمیل٬‌ هیچ ملاقات و مذاکره جدی‌ای بین خودروسازان خارجی و طرفین ایرانی روی نداده است و سیاست وزارت صمت نیز برای فعالیت شرکت‌های خارجی حالا متفاوت از گذشته است. در واقع برخلاف گذشته٬‌ این بار خودروسازان خارجی برای بازگشت به ایران باید به سرمایه‌گذاری نقدی در کشورمان بپردازند و از سی. کی. دی کاری یا تولید تحت لیسانس خبری نخواهد بود. همچنین ‌ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال این صنعت به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.
 
با این اوصاف مشخص است که راه درازی برای احیای همکاری با خودروسازان بین‌المللی وجود دارد و در کوتاه و میان مدت تنها فعال شدن مجدد خطوط مونتاژ‌خودروهای چینی است که می‌تواند تنوع کوچکی را در بازار خودرو کشورمان ایجاد کند.
 

منبع

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : دوستان من فروردین ثبت نام کردم ولی مدارک هنوز نیومده باید برم پست تحویل بگیرم خواهشا راهنمایی کنید
هادی : چرا بعد ۱۰روز فاکتور شدن پلاک نمیشه؟
شاهین : برای تمام شهرها آنهایی در فضای مجازی وارد هستند یک زمان مشخص کنند همه شهرها فراخوان بدهید برویم جلوی مجلس یا قوه قضائیه جلوی سایپا فایده ندارد اون جا مال خودشونه صدای ما به جایی نمی رسد
شاهین : سلام یک نفر که تو این گروه اعتبار دارد یک تاریخی اعلام کند همه برویم تجمع ممنون
شاهین پلاس : واریزی سوم اردیبهشت سخا ششم فاکتور نشدم شماره درخواست 19136273پزیرش11943239
X5 خرداد : پس چطوره ثبت نام اسفند بودن تحویل گرفتن؟
شاهین : دوستان زنگ بزنید 162 صدا و سیما هست رسانه ای بشه بگید از سال 1402 ثبت نام کردید و قرار بود زمستان 1403 بدن .دوباره افتاده 1404 هنوز هم نمیدن و ماشینی ک میخوایید نمیدن و انقد هم گرون میکنن همش .من زنگ زدم باز شاید فرجی بشه
مریم : امروز دوباره زنگ زدم به ۱۶۲ اصلا باورشون نمیشد که سایپا همچنین کاری میکنه به خدا دارم دنبال المیرا شریفی میگردم که حرف رو به اونم برسونم خواهشا همه به ۱۶۲ زنگ بزنین
X5 سفید بهمن : دقیقا مال منم از ۹ مهر درحال بارگیری هستش هنوز ندادن هروقت زنگ میزنی میگن درحال بارگیری هستش همه چی از کارت ماشین و برگ سبز هم اومده ولی هنوز ماشین رو ندادن 😐
مهدی : برای من 17روز بعد از تکمیل وجه شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سید : سلام همه ماشینارو قبل تحویل سعی کنید کارشناسی کنید همه رنگ و آبرنگ داره تحویل نگیرید تو فروش به مشکل میخورید 100 تومن افت میکنید برای من امروز در و کاپوت رنگ داشت نگرفتم
رضا پانا تحویل دی : تکمیل وجه کردم الان نوشته آماده برای فاکتور ودر اطلاعات قرارداد نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
کوییک GXL : کوییک GXL واریزی 25 خرداد فاکتور شد
علی : گم شده شایدم وسایل با استوک تعویض میکنند هرچیزی امکان اتفاق هست
Amir : سلام دعوتنامه برای کسایی که تیر ساینا ثبت نام کردن به مبلغ 234 ، برای آذر ماه ، دعوتنامه شون اومده؟
حمیدرضا : اگه خصوصیه صاحبشو بنویس مال کیه ماهم بدونیم
مردم منظر تحویل : سلام دوستان من 8/3 پلاک شدم یک روز بعدش خروج زدند ولی خبری از تحویل نیست ماشین من توجاده گم شده
دی ماه اپشنال : تکمیل وجه سی مهر ثبت نام پیش فروش تیر بودم
سجاد : 6ابان پلاک شدم روز جمعه هم چراغ تحویل خودرو روشن شده ینی خروج خورده هنوز نرسیده نمایندگی شیراز دیروزم پلاک بیمه اومده
میلاد : تا الان جریمه تاخیرم شده 35 میلیون .