استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست و چقدر در ایران رعایت می‌شود؟

 

استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست و چقدر در ایران رعایت می‌شود؟

 
استاندارد آلایندگی یورو ۵ سال ۲۰۰۹ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده شد و قرار بود در ایران از سال ۱۳۹۰ به‌بعد اجرایی شود؛ ولی درعمل با موانع زیادی روبه‌رو شد.
 
پدیده آلودگی هوا که با ورود خودرو‌ها به خیابان‌ها در قرن بیستم ظاهر شد، امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی‌ دوستداران محیط‌زیست تبدیل شده است. در سال‌های اولیه، خودروسازان فقط به فکر تولید خودروهای بزرگ‌تر و مدرن‌تر بودند و به نرخ تولید آلاینده‌ها و آنچه بر سر محیط‌زیست می‌آید، توجه چندانی نمی‌کردند.
 
با افزایش خودروها و مشاهده مطالعات جوّی که از افزایش آلاینده‌ها خبر می‌داد، دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذاری در سراسر جهان برای کاهش میزان انتشار آلاینده‌های خودروها دست به کار شدند. به‌‌موازات این اتفاقات، اتحادیه اروپا نیز با هدف مهار آلودگی ناشی از وسایل نقلیه و خودرو‌ها، استانداردی برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای فروخته‌شده در کشورهای اتحادیه اروپا تدوین کرد که به استانداردهای آلایندگی یورو معروف است. 
 
استانداردهای آلایندگی اروپا میزان بیشینه مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای جدید فروخته‌شده در کشورهای اتحادیه اروپا را تعریف می‌کند. این استاندارد انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، مونوکسیدکربن (CO) و ذرات معلق (PM) را شامل می‌شود. ناگفته نماند برای انواع مختلف خودرو استانداردهای گوناگونی در نظر گرفته شده است.
 
استانداردبودن پیشرانه با آزمایش آن در چرخه آزمون معینی بررسی می‌شود. پیشرانه‌های نامنطبق با این استاندارد در اروپا فروختنی نیستند؛ اما استانداردهای جدید برای خودروهای قبلی اعمال نمی‌شود. هیچ اجباری در به‌کارگیری فناوری خاصی برای خودروها وجود ندارد؛ اگرچه برای تعیین استاندارد، قابلیت‌های فناوری‌های دردسترس در نظر گرفته می‌شود. مدل‌های کاملا جدید فناوری‌های خودرو باید چدیدترین استانداردها را رعایت کنند؛ اما در‌صورت ایجاد تغییر اندک در فناوری در حال تولید، می‌تواند با همان استاندارد قبلی کار کند.
 
 
در اتحادیه اروپا، ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای ۲۰ درصد از کل دی‌اکسید‌کربن را منتشر می‌کنند که سهم خودروهای سواری از آن ۱۲ درصد است. در پیمان کیوتو، کاهش ۸ درصدی از سال ۱۹۹۰ تا سال‌ ۲۰۱۲ برای انتشار این گاز تعیین شد. نسبت مشارکت حمل‌ونقل جاده‌ای برای انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن به‌تندی روبه‌افزایش بود و از ۲۱ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۴ رسید؛ اما تاکنون محدودیتی برای انتشار دی‌اکسید‌کربن خودروها تعیین نشده‌ است.
 
 
امروزه، سهم حمل‌ونقل جاده‌ای اروپا در انتشار این گاز درمقایسه‌با کل انتشار در دنیا ۳٫۵ درصد برآورد می‌شود؛ البته باید اطلاعات هر خودرو به مشتریان داده شود تا مشتریان بتوانند برای خرید تصمیم‌گیری کنند. در انگلستان، این اطلاعات با تصاویر رنگی نمایش داده می‌شوند تا عموم مردم متوجه شوند.
 
مراحل استانداردهای آلایندگی اروپا
در اتحادیه اروپا، استانداردهای سوخت یورو ۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴ و یورو ۵ برای خودروهای سبک وجود دارد و برای خودروهای سنگین به‌جای عدد، از شماره‌های رومی استفاده می‌شود (یورو I، یورو II و غیره). درادامه به خلاصه‌ای از استانداردها و زمان اجرا در اتحادیه اروپا و وسایل نقلیه هدف اشاره می‌شود:
 
یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت
یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت
یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همه وسایل نقلیه
یورو ۵ (۹-۲۰۰۸) برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک
یورو ۶ (۲۰۱۴) برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک
در زمینه‌ سوخت‌ها، رهنمودهای زیست‌سوخت یا سوخت زیستی (Biofuel) سال ۲۰۰۱ می‌گوید ‎۵٫۷۵ درصد سوخت فسیلی باید تا پایان سال ۲۰۱۰ با سوخت زیستی جایگزین شود.
 
استاندارد یورو 5 چیست؟
 
دستورالعمل‌های استانداردهای آلایندگی یورو در سال ۲۰۰۹ با تدوین استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجددا شکل تازه‌ای به خود گرفت و آلایندگی ذرات معلق PM نیز به عوامل بررسی‌شده اضافه شد. طبق این استاندارد، استفاده از فیلتر DPF در تمامی خودرو‌های دیزلی اجباری است. این فیلترها قابلیت جذب ۹۹ درصد ذرات جامد را دارند. همچنین برای نخستین‌بار در استاندارد یورو ۵، خودروهای بنزینی مجهز به پیشرانه‌های GDI نیز به استفاده از فیلتر ذرات معلق ملزم شدند.
 
استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست و چقدر در ایران رعایت می‌شود؟
 

گفتنی است میزان ذرات معلق فقط برای خودروهای بنزینی مجهز به پیشرانه‌های دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت اعمال می‌شود و مشمول سایر خودروها نخواهد شد.

تفاوت خودرو یورو 4 با یورو 5

همان‌طورکه در جداول مشاهده می‌کنید، تفاوت استاندارد یورو ۴ با یورو ۵ در وجود معیار جدید ترکیبات آلی فرّار است که روی خودروهای بنزینی اعمال می‌شود. همچنین، میزان اکسیدهای نیتروژن در استاندارد یورو ۵ سخت‌گیرانه‌تر از یورو ۴ است. میزان ذرات معلق در استاندارد یورو ۵ نیز محدودیت بیشتری روی خودروهای بنزینی و دیزلی اعمال می‌کند که همین موضوع می‌تواند باعث بهبود کیفیت هوا شود.

دود و آلاینده اگزوز خودرو

مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن (NOx) سه معیار مشترک در هر دو استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ به‌شمار می‌روند؛ درحالی‌که معیار جدیدی برای یورو ۵ اضافه شده است که هیدروکربن‌های بدون متان نام دارد. تحت استاندارد یورو ۴، یک موتورسیکلت نمی‌تواند بیش از ۱،۱۴۰ میلی‌گرم‌برکیلومتر مونوکسیدکربن منتشر کند؛ اما هم‌اکنون این میزان در استاندارد یورو ۵ حداکثر به ۱،۰۰۰ میلی‌‌گرم‌برکیلومتر کاهش می‌یابد. همچنین، میزان هیدروکربن‌های بدون متان برای خودروهای تجاری سبک بنزینی ۰/۰۶۸ در استاندارد یورو ۵ تعیین شده است؛ درحالی‌که این معیار برای خودروهای یورو ۴ وجود نداشت.

هم‌اکنون، استاندارد یورو ۴ محدودیت‌هایی در میزان مونوکسیدکربن (CO) و هیدروکربن‌ها (HC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) اعمال می‌کند. استاندارد یورو ۵ علاوه‌بر کاهش میزان این آلاینده‌ها، محدودیتی در میزان هیدروکربن‌های بدون متان در اگزوز ایجاد می‌کند و این مسئله بزرگی برای طراحان پیشرانه خواهد بود.

خودروهای یورو 5 در ایران

در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا تلاش‌های زیادی برای رساندن کیفیت محصولاتشان به استانداردهای یورو ۴ و سپس یورو ۵ کردند. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد هنوز این شرکت‌ها در رسیدن به کیفیت‌های مدنظر استاندارد یورو ۵ با مشکل مواجه هستند. فرشاد مقیمی، مدیرعامل وقت ایران‌خودرو، سال ۱۳۹۸ به اقدامات گسترده تحقیقاتی و فنی این شرکت به‌منظور تحقق اهداف زیست‌‌محیطی و تولید خودروها با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ اشاره کرد و گفت:

از آذر ۱۳۹۸، محصول پژو ۲۰۶ تیپ دو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید شده است. بیشتر محصولات این خودروساز ازجمله خانواده ۲۰۶،‌ سمند، دنا، رانا، پژو پارس و ۴۰۵ به‌مرور با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید خواهند شد.

استاندارد آلایندگی یورو

گروه خودروسازی سایپا نیز در تلاش برای بهبود کیفیت محصولاتش از سال ۱۳۹۵ برای تولید پیشرانه‌های یورو ۵ اقداماتی انجام داد. قرار بود خودروهای تیبا و ساینا و کوئیک در سال ۱۳۹۸ از پیشرانه یورو ۵ بهره ببرند؛ اما با‌توجه‌به تحریم‌های اعمال‌شده قدرت‌های جهانی، این موضوع به‌تأخیر افتاد. با گذشت چند سال از آغاز پروژه، متخصصان این گروه خودروسازی موفق شدند ضمن کاهش مصرف سوخت دو محصول ساینا و کوئیک با ارتقای سیستم کنترل پیشرانه به استاندارد آلایندگی یورو ۵ دست یابند. با‌این‌حال، هنوز درصد بسیار کمی از خودروهای تولیدی در ایران از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برند و باید تلاش مضاعفی شود تا بتوان به سطح کیفی موردانتظار برای ارتقای محیط‌زیست دست یافت.

براساس قانون هوای پاک، باید تمام خودروسازان از ابتدای سال ۱۳۹۸ خودروهایشان را مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کردند که به بهانه تحریم، اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند و قرار شد از اول فروردین ۱۳۹۹، این قانون اجرا شود. امید می‌رود در سال‌های آینده، تعداد خودروهای یورو ۵ در کشور افزایش یابد تا بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها را شاهد باشیم.

استاندارد آلایندگی خودرو در ایران

دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی و دوگانه‌سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت‌ها را تعیین کرد.

بر‌این‌اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک و سنگین و نیمه‌سنگین در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ یورو ۲ بود؛ اما در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳، این خودروها باید استاندارد یورو ۴ را کسب می‌کردند. موتورسیکلت‌های چهارزمانه نیز تا سال ۱۳۹۳ فرصت داشتند استاندارد یورو ۲ را کسب کنند. پس‌از‌آن، یعنی از سال ۱۳۹۴، برنامه‌ریزی شده بود که استاندارد جاری کشور مطابق با استاندارد حد مجاز آلودگی جاری در کشورهای اروپایی یورو ۶ باشد.

تمام خودروسازان داخلی مکلف شدند از ۲۹ دی ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۱ استاندارد تولید خودرو خود را از یورو ۲ به یورو ۴ ارتقا دهند. پیش‌از‌این بنابر مصوبه قبلی هیئت‌وزیران در سال ۱۳۸۴، برای خودروهای سبک و سنگین تا سال ۱۳۸۸ یورو ۲ و از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ یورو ۳ و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ یورو ۴ در نظر گرفته شده‌ بود.

به‌همین‌منظور، پروژه‌های افزایش کیفیت سوخت تعریف شد و قرار بود از نیمه دوم سال ۱۳۹۰، به‌تدریج محصولات با کیفیت EU IV (یورو ۴) و EU V (یورو ۵) و حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۰ حداقل هشت‌میلیون لیتر در روز سوخت مطابق با یورو ۵ در جایگاه‌های سوخت کلان‌شهر تهران عرضه شود. در‌این‌صورت، میزان بنزن موجود در بنزین و گوگرد موجود در گازوئیل نیز بسیار کاهش می‌یافت. البته این مسئله محقق نشد؛ ولی پیش‌بینی می‌شد از اوایل سال ۱۳۹۱ با اجرا و تکمیل و بهره‌برداری از چند طرح جدید پالایشگاهی، بخش عمده‌ای از بنزین کشور با استاندارد یورو ۴ توزیع شود.

با گذشت سال‌های زیاد از زمان الزام شرکت‌های خودروساز و انجام پروژه‌های ارتقای کیفیت سوخت، همچنان پیشرفت ضعیف تولید خودرو و سوخت پاک در ایران را شاهد هستیم. انتظار می‌رود در سال‌های آینده، تلاش‌های بیشتری برای بهبود کیفیت خودروها و سوخت و اجرای استانداردهای آلایندگی انجام شود.

 

 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استاندارد آلایندگی یورو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : سلام به همگی وظیفه خودم دونستم اعلام کنم دوستان در کمال ناباوری وتعجب زیاد فاکتور شدم روز تجمع تبدیل زدم وگفتند سریع فاکتور میشی وتنها باری بود که به قولشون عمل کردن ،پرسیدم به قیمت جدید حساب کردید گفت خیربه قیمت قبل حساب میشه ومابه التفاوت رو پرداخت میکنیم .دوستان آذر ماهی یه تجدید نظر بکنید خودتونو آزاد کنید.من ۱۷ آذر سخا وپذیرش بود
خانواده شاهین : بیست هزار یا دو هزار؟؟!!!
علی ری را : به ری راااسفند به به مبارک بادا تکمیل وجهت چندم بود؟؟
۷ اردیبهشت : سلام کسی فاکتور نشده؟ ما ک ۷ اردیبهشت تکمیل کردیم کی میدن پس
شاهین جی : دوستان سلام خواهشن تبدیل نزنید شاهین جی ها را باید بدن
شاهین خاک برسر : امروز من رفتم سایپا گفتند روزی 2عدد تولید میشه ماکه17آذر تکمیل وجه کردیم گفت 20006نفر از شما جلوتر هستند دوستان من فکر میکنم دارن دروغ میگن
لیلا : اقا محمد منم مثل شما پیش فروش هستم منتها برج ۱۰سال قبل نصف مبلغو واریز کرده بودم و تحویل برج ۵ امسال بودم برج ۳ تبدیل جی ال زدم و تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
طهورا : سلام من همین امروز زنگ زدم سایپا ، گفتن تا ۱۶ اردیبهشت فاکتور شده چند وقته هر چی زنگ میزنم همینو میگن
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان از ثبت نامی های j7 ،دوستان هرکدوم تحویل یا اتفاق خاصی افتاده لطفا اینحا اطلاع رسانی کنند ممنون میشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : گیر افتادیم بین سایپا که دزدی میکنه در روز روشن سود مشارکت ها را میخوره. ماشبن تحویل نمیده و .... و خریدار سایپا که شاه دزد هست و با مسئول های شرکت بسته که سهام سایپا رو مفت از دست دولت در بیاره. این وسط مردم بدبخت مثل من که کل زندگیمون شده بازیچه دست دو تا دزد و شاه دزد. خدایا اگر وجود داری جواب اینا رو بده واگذار خودشون و خانواده هاشون به تو اه آدم بدبخت و مظلوم دامنتون رو میگیره، یک روزی . از اون روز بترسید چه این دنیا چه اون دنیا که بهش اعتقاد ندارید
5تیر : موعد 5 تیرم هنوز فاکتور نشده
دنا 6دنده 31تیر : منم واریزی 22 اردیبهشت خبری نیس
کوئیک جی ایکس ال تحویل مرداد : هیچ خییری و خیرخواهی نیست بگه دعوت نامه تکمیل وجه کوئیک جی ایکس ال تحویل مرداد کی میاد خدا کنه بجای کوئیک اس بیاد
سورن 3تیر : درجواب 4تیر بله برای من 11 ام فاکتور شد 12 ام پلاک
کوئیک ار اس 11 ام تا 26 خرداد : دیروز نفوذی ها فعال بودن فاکتور فاکتور کجایید نفری ی دونه کوییگ گرفتید فاکتور فاکتور بگید خب پس گرفتین 415 م پول دادم 6 ماهه الان با سود حساب کنی 100 تومن اومده روش
تبدیل6تیر : اسناد صادر نشده ولی تیک بار بری خورده احتمالا فردا ماشین برسه نمایندگی
کوئیک ار اس 11 ام تا 26 خرداد : دیروز خیلی این نفوذی ها فعال بودن صب همکی میکفتم فاکتور فاکتور کجایید پس چرا صداتون در نمیاد نفری ی کوییگ گرفتین خب چی کفتین
207پانا31تیر : سلام دوستان بنده 207پاناروما فولادی واریزی اول 16بهمن واریزی دوم 22اردیبهشت تبدیل ب رینگ آلمینیومی 9مرداد فاکتور امروز صبح انشالا همه دوستان ب زودی فاکتور بشن و تحویل بگیرند ب خوشی استفاده کنن
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : دروغ نگو ،بخدا گناه داره، من هم جی ایکس ال تکمیل وجه 20 اردیبهشت هستم