دهنوی: خودرو سازان بخاطر قیمت گذاری دستوری،طرح شکایت کنند !

 

دهنوی: خودرو سازان بخاطر قیمت گذاری دستوری،طرح شکایت کنند !

 
رئیس سازمان بورس با انتقاد شدید از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: خودروسازان لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیئت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.
 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی دهقان دهنوی در پنجمین میز صنعت که با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت خودرو و ساخت قطعات برگزار شد با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری، بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور است افزود: مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند، پس در راستای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیئت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.
 
وی با تأکید بر این‌که سازمان بورس و اوراق بهادار از مسئولیت خود نسبت به اجرای قوانین حاکمیت شرکتی کوتاهی نخواهد کرد گفت: این سازمان، عملکرد مدیران را در این راستا بررسی کرده و در صورت عدم اقدام جدی با آنان برخورد خواهد کرد.
 
محمدعلی دهقان دهنوی با یادآوری این نکته که مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید درخواست خود را به رئیس‌جمهور مطرح کنند گفت: این مدیران که منافع سهام دارانشان مورد ظلم واقع‌شده، باید درخواست خود را برای گرفتن تصمیم ویژه دراین حوزه به مسئولان ارائه کنند که در این راه علاوه بر هماهنگی و همراهی با یکدیگر لازم است از فضای رسانه‌ای و ارتباطی نیز جهت ایجاد گفتمانی ویژه به بهترین شکل استفاده کنند.
 
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: متأسفانه قیمت‌گذاری اگر منجر به افزایش رفاه عموم مردم شده بود شاید کمی قابل دفاع بود، اما در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها منجر به افزایش رفاه مردم نشده بلکه درنهایت موجب شده تا خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده به مردم عرضه شود، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تولیداتی که در قالب لاتاری مضحک فروخته می‌شود نیز در پارکینگ‌ها احتکار می‌شود که این امر به‌نوعی حبس سرمایه‌های ملی است.
 محمدعلی دهقان دهنوی افزود: لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و فرابورس ایران نیز بیش ازآنچه تاکنون در جهت حذف موانع و چالش‌های تولید قدم برمی‌داشتند، تلاش کنند تا زودتر مشکلات ایجادشده برطرف شود.
 
 
وی یکی از کارکرد‌های بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهره‌مندی از ابزار‌های موجود همچون اوراق بدهی و اوراق «گام» دانست و گفت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزار‌های موجود، این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزار‌های جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه‌سازی، به این صنعت کمک کند؛ ضمن اینکه می‌توان از طریق نهاد‌های مالی به‌خصوص تأمین سرمایه‌ها برای توسعه فضای تأمین مالی زنجیره تولید کمک گرفت.
 
دهقان دهنوی افزود: تأمین سرمایه‌ها می‌توانند علاوه بر طراحی محصولات جدید مالی، برای آن محصول بازاریابی کرده و از این طریق جریان مالی از سمت بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو را تقویت کنند.
وی بیان کرد: بازار سرمایه این آمادگی را دارد تا قطعه سازان را نیز در راستای توسعه بازار‌های صادراتی، افزایش ظرفیت تولید و بازار‌های فعلی و نهایتاً بزرگ‌تر شدن واحد‌های تولیدی از طریق جذب سرمایه یاری کند.
 
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌ضرورت بازارگردانی ناشران خودرویی در بورس اشاره کرده و گفت: تمامی ناشران باید در بازار سرمایه نسبت به سهم خود مسئولیت‌پذیری داشته باشند و همان‌طور که در زمان رونق از بازار سرمایه در جهت فروش سهام، افزایش سرمایه و تأمین مالی بهره می‌برند در زمان رکود بازار نیز باید از طریق بازارگردانی به حمایت از سهم خود بپردازند و مسئولیت‌پذیر باشند.
 محمدعلی دهقان دهنوی افزود: بازارگردانی به معنای انتقال سرمایه از خطوط تولیدی به بازار نیست بلکه به معنای آن است که ناشر به دنبال حفظ اعتبار و جایگاه سهام خود در بازار باشد، با این کار علاوه بر حمایت از سهم خود، به‌نوعی روی نام تجاری سهم خود سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
 
وی با اشاره به اینکه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به سیستم بانکی بروکراسی پیچیده‌تر و سخت‌تری دارد بیان کرد: این به دلیل ماهیت بازار سرمایه است، زیرا در بازار سرمایه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، وظیفه دارد تا از شفافیت و صحت تأمین مالی انجام‌شده اطمینان حاصل کند، ازاین‌رو لازم است تا در این مسیر با دقت و ظرافت بیشتری عمل شود.
 دهقان دهنوی گفت: سازمان بورس در تلاش است با تدوین دستورالعمل‌ها و روند‌هایی مشخص، فرایند‌ها و بروکراسی‌های موجود در بازار سرمایه را برای ناشران و دیگر فعالان بازار کوتاه‌تر و آسان‌تر کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
محسن : مسلمه، کرمان هیچ وقت بموقع تحویل نمیده مخصوصا الان که سود تاخیر رو نصف کرده
رضا x5 : قیمت مصوب x5اعلام شد۲۱۰۰
شاهین جی ال : ۱۹ آذر ۲۹۶ تحویل مرداد امروز تبدیل به جی ال ۳۱۴ ریختم
Samirax5 : شما نمیخواد ناراحت باشی خوشحال باش چون کار درست رو انجام دادی الان تو موقعیت برنده قرار گرفتی و افزایش قیمت برات حال خوشی میاره ولی ما هم احمق نبودیم یا پولمون کافی نبوده که پیش خرید کردیم یا تو هیچ حالتی فکر نمی کردیم که تو این مدت کوتاه 500 میلیون رو قیمت ماشین بره همونطور که هیچ عقل سلیمی فکر نمیکرد، ضمنا ما بار اولمون نبوده پیش خرید ماشین داشتیم من خودم سال قبل از سایپا شاهین پلاس گرفتم موقع پیش خرید 340 دادم قیمت 840 بود چند ماه بعد 970 شد ولی کل پولی که از ما گرفت در نهایت 800 تومن بود چون سود ماهانه حساب کرد و افزایش قیمت رو به نصف مبلغ حساب کرد، پس ایراد از حساب کتاب ما نبوده از بیشرفی خودروساز بوده و مردمی که تو این شرایط به جای اینکه پشت هم باشند مثل همیشه فقط منافع شخصی خودشون مهمه
شاهین : بعد از پلاک شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پویان : سلام دوستان کوییک اس تکمیل وجه 30 تیر طرح عادی الان فاکتور شد خداروشکر انتظار تموم شد و تجربه ای شد که دیگه سمت سایپا نیام
کوییک اس : حدود 264 میلیون سود مشارکت ازش کم میشه
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : لطفا فاکتور شده خبر بدید
آذربایجان : تکمیل وجه چندم بودین
پیش . هفته چهارم مهر : میریم برا دی ماه خودمون . جوری که داره پیش میره
سایپا : 290 میلیون میخوای حدودی
هوشنگ اسدنیا : سلام من نمی دانم چرا ماشینو تحویل نمیدن من 3/8پلاک شدم ولی چراغ روشن نشده خسته ام کردن اینها چراکه شان حساب کتاب ندارن بعد از من تحویل دادن خدا لعنتشون کنه
دنااتومات تیتانیومی : قراردادهای دهه دوم مهر در حال فاکتور می باشد منظور اونایی هست که اون موقع قرارداد بستن یا اونایی که اون موقع قرار بوده تحویل بگیرن ؟
مریم : بله کارت طلایی همون موقع برای واریزدوم ک شهریوربودگرفتم گفتم این ازبیمه بدنه هم بهتره
بدرلو : عزیز همون دفعه اول که اردیبهشت ماه بوده دعوت نامه اول را واریز کردم حتی تبدیل رینگ و موتور هم زدم ولی فاکتور نشد در ضمن طرح فرسوده بودم تو این نظرات دوستانی هستن که موعد تحویل مرداد هستن هنوز ماشینشون را تحویل نگرفتن