نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

موسسه ایمنی IIHS قبلا با انجام یک آزمایش نشان داده بود که نصب حفاظ های مستحکم در قسمت انتهایی تریلرها تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از وارد شدن صدمات شدید به سرنشینان موثر و مفید باشد.

 

با نصب این حفاظ ها، خودروهای سواری که از ارتفاع پایین تری نسبت به شاسی بلندها برخوردار هستند، دیگر به زیر تریلر وارد نشده و قسمت کابین متلاشی نمی شود که این هم به نوبه خود محافظت بسیار بهتر از سرنشینان را در پی دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 
 

حال این موسسه در آزمایش دیگری نقش حفاظ های جانبی تریلرها در کاهش شدت تصادفات و جلوگیری از واردن شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان خودروهای سواری را مورد بررسی قرار داده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

این آزمایش در دو شرایط مختلف برگزار شده است. در تست اول قسمت کناری تریلر با استفاده از فایبرگلس که برای ایرودینامیک بهتر کاربرد دارند، پوشانده شده؛ اما در تست دوم این بخش به جای فایبرگلس با یک قطعه مستحکم تر که علاوه بر آیرودینامیک نقش حفاظتی دارد، جایگزین شده است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در هر دو تست یک خودروی سدان سایز متوسط با سرعت ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) در ساعت با قسمت های پوشانده شده برخورد می کند. نتایج این دو تست به خوبی حکایت از نقش بسیار موثر و نجات بخش حفاظ های مستحکم دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در صورت استفاده از پوشش های فایبرگلس که فقط نقش ایرودینامیکی دارند، خودرو به راحتی به زیر تریلر کشیده شده و با ستون A قسمت کابین به آن برخورد می کند.

نتیجه واضح است، سر آدمک حاضر در جایگاه راننده متحمل ضربه بسیار شدیدی می شود که در شرایط واقعی ضربه این چنینی می تواند جراحت های شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

البته از آنجایی که قسمت کابین تا انتها مچاله می شود، امکان آسیب جدی به تمامی سرنشینان وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در تست دیگر که به جای پوشش فایبرگلس از گاردهای مستحکم نصب شده بود، به دلیل مقاومت بسیار خوب آنها خودروی سواری به زیر تریلر وارد نشده و با عمل کردن ایربگ ها و پشتیبانی خوب کمربند ایمنی، آدمک راننده آسیبی نمی بیند. بدیهی است که کابین خودرو نیز در چنین شرایطی سالم می ماند.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

آقای دیوید زوبی مدیر ارشد IIHS در این باره گفته: "آزمایش ها و تحقیقات ما نشان می دهند که حفاظ های جانبی پتاسیل نجات جان افراد را دارند. ما فکر می کنیم که استفاده از این حفاظ ها در تریلرهای بزرگ باید اجباری شوند، بخصوص که آمار مرگ و میر در تصادف های این چنینی رو به افزایش است."

 

 

چنین تحقیقاتی سال هاست که در مراکز اصلی تست تصادف اروپایی و آمریکایی در حال انجام است و نتایج همگی آن ها بر لزوم نصب سپرهای مستحکم در طرفین و پشت کامیون ها و تریلر ها تاکید می کند. این درحالیست که نسل فعلی تریلر های مورد استفاده در اروپا و آمریکا اساسا کم ارتفاع تر از کامیون ها و تریلر های موجود در ایران هستند و در مقایسه با وسایل سنگین تجاری موجود در کشورمان تا حد زیادی ایمن به نظر می رسند.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

باتوجه به این شرایط پر واضح است که تصویب قانون در راستای الزام به نسب گارد ها و سپرهای محافظ بر روی کامیون ها و کشنده های موجود در کشور تا چه حد میتواند در راستای ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات جاده ای موثر باشد، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این راستا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صورت نگرفته است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

این درحالیست که چند سال قبل شاهد اجباری شدن نصب پلاک های بزرگ بر روی بدنه خودروهای سنگین و تجاری بودیم و پلیس نشان داد سخت گیری و ممارست لازم برای عملی کردن چنین قانونی را دارد.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

به خصوص با توجه به وجود مراکز معاینه فنی و تجهیزات جدید پلیس شامل دوربین هایی با قابلیت تشخیص پلاک های فاقد معاینه فنی، می توان به سرعت نصب چنین تجهیزاتی را در زمره بند های معاینه فنی اجباری کرد و از این رو به نظر می رسد که هم اکنون بستر اجرایی و قانونی لازم برای تلاش در راستای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سپر محافظ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟
دنادی 6 دنده مشهد : سلام دوستان سوم واریزکردم 7 دریافت پرونده روی فاکتور میچرخه انشاالله زود تر فاکتور شه پیاده ایم
حسام : سلام. 207 تحویل ابان هست و هویت سنجی هدا رو انجام ندادم به مشگل میخورم؟
فولاد اهواز : وقتی دعوت نامه رو برداخت نمیکردین بعد چند روز دعوت نامه باز براتون ارسال میشد
پاسخ به مسعود : چرا تبدیل به رینگ نزدید منم تحویل شهریور بودم تبدیل زدم 28مهر ماشینمو دادن
محمدحسین : چراداداش
زامیاد 1 : دوگانه بودم هرچی زنگ میزنم میگن پیگیریم
جمشید پیش بهمن : آقا چند روز بعد فاکتور تحویل میدن یکی بگه خواهشا
محسن : دوستان اهل فن میشه این فرمون های دوگانه رو خودمون هیدرولیک کنیم ؟؟؟خیلی داغونه خدایی
دوگانه بی کیفیت : سلام دوستان لاستیک رادیال نیست فرمان خیلی سفته صندلی سنگه دنده خیلی سفته وبه سختی جا میره بیمه 16 ماه در نظر گرفتن وخلاصه بیشتر از 2 ماه انتظار وزجردادن به همه مان یه لکن به اسم نیسان آبی تحویل دادن