چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

مدتی است که تسلا در حال کار روی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران خود است؛ اما دلیل این کار شرکت مذکور چیست؟

تسلا خودروی الکتریکی تولید می‌‎کند و در حال حاضر جدیدترین شرکتی است که با ساخت تراشه‌های سیلیکونی به دنبال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی است. در رویداد تبلیغاتی که ماه گذشته برگزار شد، تسلا جزئیات یک تراشه AI سفارشی به نام D1 را فاش کرد. این قطعه برای الگوریتم یادگیری ماشین سیستم خودران (Autopilot self-driving system) آموزش می‌بیند. این رویداد روی تلاش‌های تسلا در حوزه هوش مصنوعی متمرکز بود و یک مرد رقصنده به عنوان ربات انسان‌نمایی که شرکت مذکور قصد ساختش را دارد، در آن حضور داشت.

به گزارش وایرد، تسلا جدیدترین تولیدکننده تراشه‌های غیر سنتی محسوب می‌شود که سیلیکون انحصاری خود را طراحی کرده است. با توجه به افزایش اهمیت و قیمت توسعه هوش مصنوعی، سایر شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در این فناوری انجام داده‌اند، از جمله گوگل، آمازون و مایکروسافت نیز اکنون تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند.

تراشه تسلا

در این رویداد ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفت تمرکز بیشتر روی عملکرد سیستم کامپیوتری مورد استفاده برای آموزش شبکه عصبی، کلید پیشرفت در حوزه رانندگی خودکار است. وی گفت:

اگر مدلی که پیش‌تر چند روز برای آموزش آن زمان صرف می‌شد، تنها در عرض چند ساعت تمرین‌های مورد نیاز را به تمام برساند، کار بزرگی انجام شده است.

تسلا در سال ۲۰۱۹ به استفاده از سخت‌افزار انویدیا خاتمه داد و در حال حاضر تراشه‌هایی طراحی می‌کند که ورودی سنسور در خودروهای آن را تفسیر می‌کنند؛ اما ایجاد یک تراشه قوی و پیچیده مورد نیاز برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار گران‌تر و چالش‌برانگیز است.

کریس گردس، مدیر مرکز تحقیقات خودرو در استنفورد که در رویداد تسلا شرکت کرده بود، می‌گوید:

اگر فکر می‌کنید راه‌ حل پیشرفت رانندگی خودکار، آموزش یک شبکه عصبی بزرگ است، پس به استراتژی یکپارچه‌ احتیاج دارید.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از شبکه‌های عصبی برای شناسایی اجسام در جاده استفاده می‌کنند؛ اما تسلا بیشتر از دیگران به این فناوری متکی بوده و در حال کار کردن روی یک شبکه عصبی غول‌پیکر است که به‌عنوان «ترنسفورمر» شناخته می‌شود. این شبکه هم‌زمان از هشت دوربین، ورودی دریافت می‌کند.

آندره کارپاتی، رئیس بخش هوش مصنوعی تسلا، در جریان رویداد ماه آگوست گفت:

ما در حال خلق یک حیوان مصنوعی از ابتدا هستیم. ماشین را می‌توان یک حیوان تصور کرد. به‌طور مستقل حرکت می‌کند، توانایی احساس محیط را دارد و می‌تواند به‌صورت خودکار عمل کند.

دیوید کانتر، تحلیلگر تراشه در Real World Technologies، می‌گوید ایلان ماسک شرط می‌بندد با سرعت بخشیدن به روند آموزش، این شرکت می‌تواند از جدی‌ترین رقیبان خود، کروزز و ویمو نیز پیشی بگیرد.

گردس از دانشگاه استنفورد، می‌گوید استراتژی تسلا حول شبکه عصبی آن بنا شده است. بر خلاف بسیاری از شرکت‌های خودروهای خودران، تسلا از لایدار، سنسور گران‌قیمت‌تری که می‌تواند جهان را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده‌ کند، استفاده نمی‌کند. در عوض خودروهای این شرکت به تفسیر صحنه‌ها با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی برای تجزیه ورودی دوربین‌ها و رادار خود متکی هستند. این سیستم به محاسبات بیشتری نیاز دارد؛ زیرا الگوریتم آن باید به جای تکیه بر حسگرهایی که می‌توانند تصویر را مستقیماً ضبط کنند، نقشه محیط اطراف خود را از فید دوربین بازسازی کند.

تراشه تسلا

اما تسلا همچنین اطلاعات آموزشی بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های خودروسازی جمع‌آوری می‌کند. تمام خودروهای تسلا که در جاده‌ها حرکت می‌کنند و تعداد آن‌ها بیش از یک میلیون است، ویدئوهای هشت دوربین خود را به شرکت ارسال می‌کنند. تسلا می‌گوید هزار نفر را استخدام کرده است تا ویژگی‌های مختلف تصاویر ارسالی مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی جاده و دیگر موارد را برای آموزش ترنسفورمر بزرگ برچسب‌گذاری کنند. همچنین در رویداد ماه آگوست، تسلا گفت می‌تواند به‌طور خودکار انتخاب کند که کدام تصویر در برچسب‌گذاری اولویت‌بندی شود تا این فرایند کارآمدتر باشد.

گردس می‌گوید یکی از خطرات رویکرد تسلا این است که در نقطه خاصی، افزودن داده‌های بیشتر ممکن است سیستم را بهتر نکند. او می‌گوید:

آیا پیشرفت این سیستم فقط به داده‌های بیشتر مربوط می‌شود؟ یا آیا توانایی‌های شبکه‌های عصبی در سطح پایین‌تری از آنچه انتظار دارید قرار دارد؟

ظهور مدل‌های بزرگ و گران‌قیمت‌تر هوش مصنوعی نه‌تنها برخی از شرکت‌های بزرگ را ترغیب کرده است که تراشه‌های خود را توسعه بدهند، بلکه توانسته است باعث ایجاد ده‌ها استارتاپ با بودجه خوب شود که روی سیلیکون تخصصی کار می‌کنند.

در حال حاضر بازار تراشه‌های آموزشی هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا است که در ساخت تراشه بازی شهرت دارد. هنگامی که مشخص شد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن برای اجرای شبکه‌های عصبی بزرگ مناسب‌تر از واحدهای پردازشی مرکزی (CPU) در هسته رایانه‌های عمومی هستند، این شرکت روی تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی تمرکز کرد.


کانتر، تحلیلگر دنیای فناوری، می‌گوید سؤالات فنی در مورد تراشه‌های تخصصی تسلا باقی مانده است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر به هم متصل کرد یا نحوه تقسیم الگوریتم در تراشه‌های مختلف چگونه است. تسلا به این سؤالات پاسخ نداده است.باید به این مسئله اشاره کرد که هوش مصنوعی همچنین باعث ایجاد تنوع در طراحی تراشه‌ها می‌شود. طراحی تراشه به‌طور معمول نیاز به تخصص و مهارت فنی عمیق دارد؛ اما یادگیری ماشین برای خودکارسازی فرایند تولید آن مؤثر بوده است. گوگل، سامسونگ و دیگران در حال ساخت تراشه‌هایی هستند که تا حدی توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

هوئی پنگ، استاد دانشگاه میشیگان که بر حوزه خودروهای خودران تمرکز دارد، می‌گوید در صورت موفقیت D1، ماسک می‌تواند آن را به سایر خودروسازان بفروشد. پنگ نمی‌داند رویکرد تسلا از نظر مالی یا فنی مؤثر خواهد بود یا خیر، اما یاد گرفته است که علیه ماسک شرط‌بندی نکند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

تاکنون کارهای زیادی وجود داشته‌ که همه در ابتدا گفته بودند امکان‌پذیر نیستند؛ اما آن‌ها [تسلا] در نهایت آن را انجام دادند.

اکنون نوبت شما همراهان زومیت است که درباره آینده خودروهای خودران نظر بدهید؛ به نظر شما تسلا می‌تواند به فناوری که به دنبال آن است دست یابد و شیوه آموزش خودروهای خودران را متحول کند؟

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
مهدی شاهین پلاس : من از برج 6 پارسال واریزی 370 داشتم 6 اردیبهشت 423800داشتم هنوز که هنوز منتظرم خدا لعنت تون کنه
شاهین gl : سلام‌‌دوستان‌کسی‌هست‌ماشین‌تحویل‌گرفته‌باشه‌سود‌تا‌خیر‌میدن‌یا‌نه
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تک : واسه من امروز اومد
نیسان : 😂😂😂 خوش به حالت تحویل گرفتی دعا کن اکستند های ما ام پلاک بشه ، ماشین زیر پامو فروختم تو خونه دیوونه شدم
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : شماره پذیرش من 12075576 البته تحویل تحویل ممکنه منم فاکتور بشم دعوتنامه با11 روز تاخیر مردادماه اومد وتکمبل وجهمون رو انجام دادیم
ساینا دوگانه : سلام دوستان پذیرش بهمن ماه سال 403 ساینا دو گانه موعد تحویل هفته چهارم تیر تکمیل وجه 11 مرداد بنظرتون کی فاکتور میشوم لطفا جواب بدید
تک : حاجی من تحول گرفتم نمدونم چرا عادت کردم بیام تو سایت
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : فرسوده کسی فاکتور نشده خواهش میکنم جواب بدید ..
قمی : من تحویل برج 5هستم شهریور هم تکمیل وجه کردم
فروش فوق العاده تیر : سلام فروش فوق العاده کسی فاکتور شد تا چند فروش فوق العاده فاکتور شدن
دنده خراب : دوستان امروز تحویل گرفتم اما اصلا دنده نمیشه عوض کرد به نظرتون مشکل از چی هست کسی بوده که همین مشکل داشته باشه درست بشه
به سوسن : سوسن میگی الان فاکتور شدم و بعد 25 روزه معطل پلاکم؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟