برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم

 

برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم

 

براساس گفته‌های وزیر صنعت تا پایان سال شاهد کاهش قیمت خودروها، حذف قرعه‌کشی، افزایش تولید، افزایش کیفیت تولید و همچنین رضایت بیشتر مشتریان از صنعت خودروسازی کشورمان خواهیم بود. اما احتمال تحقق این اهداف با وجود مشکلات و چالش‌های فعلی صنعت خودروسازی چقدر است؟

 

با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر برنامه‌های اعلامی از سوی وزارت صمت و بررسی امکان تحقق‌بخشی این برنامه‌ها:

برنامه نامشخص برای کاهش قیمت خودرو

 
 

وزارت صمت مدعی است که تا پایان سال قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش خواهد یافت. البته مشخص نشده است که قیمت خودروها چه مقدار کاهش می‌یابد اما به هر روی وعده کاهش قیمت خودرو عنوان شده است.

با توجه به شرایط فعلی کشور تحقق این وعده چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. البته تنها در حالتی که بهای ارز تا پایان سال تغییرات جدی‌ای را تجربه نکرده و تیراژ تولید خودروسازان هم افزایش یابد. در این حالت به طور قطع شاهد کاهش یک تا چند ده میلیونی قیمت خودروها در بازار آزاد خواهیم بود.

اما اگر دلار تا پایان سال افزایشی شده و شرایط تورمی فعلی همچنان ادامه یابد، تحقق برنامه‌های گفته شده در بازار خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مدیریت بازار خودرو در گرو مدیریت بازار ارز است.

البته در صورت افزایش بهای دلار نیز دولت می‌تواند با دست بردن در بازار خودرو قیمت‌ها را به صورت تصنعی کمی کاهش دهد اما این شرایط مقطعی بوده و مجددا قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. انجام چنین اقدامی به خصوص در طولانی مدت اثرات منفی بسیار بیشتری بر بازار خودرو گذاشت و اتفاقا در عمل نیز نشان داده شده چنین سیاستی محکوم به شکست است.

 

برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم
 

 

واقعیت آن است که اصلی‌ترین مشکل فعلی صنعت خودروسازی شرایط تورمی کشور است. اگر این شرایط ادامه یافته و از تحریم‌ها کاسته نشود با انواع راهکارهای مدیریتی نیز نمی‌توان وضعیت بازار خودرو را بهبود بخشید.

شاید با راهکاریهایی چون کاهش تنوع و افزایش تیراژ تولید خودروها بتوان در شرایط تورمی کمی وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان را بهبود بخشید اما به کلی این اقدام راهکار اصلی برای بهبود وضعیت نیست.

افزایش تولید در شرایط سخت تحریمی

در همین رابطه وزیر صنعت مدعی است که تا دو هفته دیگر تولید خودرو در کشور به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص توضیح داد: «ما در حدود دو ماه وقت گذاشتیم تا زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید خودرو را فراهم آوریم. مقررات مربوط به این موضوع نیز آماده شده است. برنامه‌های طراحی شده خوب پیش رفته و امیدواریم قول هایی که دادیم مبنی بر افزایش تولید خودرو در امسال و سال آینده محقق شود. برای افزایش تولید خودرو منتظر پایان سال و شروع سال جدید نمی‌مانیم»

با توجه به گفته‌های وزیر صنعت برنامه تولید ایران‌خودرو و سایپا به صورت هفتگی کنترل خواهد شد و از دو هفته دیگر موج جدید افزایش تولیدات خودرو در کشور را شاهد خواهیم بود.

علت تمرکز وزارت صمت بر روی ایران‌خودرو و سایپا نیز سهم بالای این دو خودروساز در میزان تولیدات کشوری است. گفته می‌شود با وجود بیش از ۱۰ شرکت خودروسازی بالای ۹۰ درصد تولید خودرو در کشور به ایران‌خودرو و سایپا تعلق دارد.

این درحالیست که خودروسازان داخلی طی چند ماه نخست امسال علیرغم افزایش کلی تیراژ تولید با انباشت حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص به دلیل کسری قطعات در پارکینگ های خود مواجه هستند و اولین قدم در راستای افزایش تیراژ تولید قاعدتا می تواند موضوع حل و فصل کسری قطعات و تجاری سازی این خودروها باشد.

امری که باید منتظر ماند و دید که فارغ از وعده و وعید و امید و آرزوهای رجال سیاسی، در دنیای واقعی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاهش قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
جعفر : ایران خودرو داره فاکتور میکنه، سایپا هم خفه خون گرفته، هشکیم معترض نیست همچی گل بلبل هس
ایگل کرمان : برای من 3 بهمن هنوز شاسی نشدم
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام ماشین من پلاک شده سندش هم اومده نمایندگی ولی خودش هنوز بارگیری نشده
شاهین G : بعد از اسفندی ها فروردین فاکتور میشه یا اردیبهشت ؟؟؟کسی فروردین تکمیل وجه انجام داده ؟؟
علی بیدل : سلام آقا با این وضع جنگ اصلا ماشینی هم باقی میمونه که بخوان تحویل بدن ؟ دارم روانی میشم حیف پولم که تو این وضعیت هر لحظه ممکنه بسوزه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10اسفند : آخرین فاکتور 6اسفنده.شما خودت هروقت فاکتور شدی خبر بده
اریزو6پرو..... : سلام برا ما تحویل12اردبیهشت بود کو دروغ میگن دیروز زنگ زدم صدای مشتری خوب از خجالت خجالتشون دراومدم بعد زنگ زدن میگن پشت گوشتو دیدی خودرو تو دیدی الان تواین شرایط ندن بهتره تا بیارم بیرون بنزین نیست و ....بمونه همونجا بهتره
تیگو 8 : اگه فاکتور شده و بیمه و پلاک وام واریز شده
دانیال : سلام دعوت نامه سایپا آمده واسه بهمن چقدر باید بریزیم
علی : همین الانم خورده
207 : ماهم موندیم نمیدونیم چیکار کنیم..یه شماره ای که پاسخو باشه هم نیست..من پرسیدم از یه نفر گفتن اگه واریز نکنین 100 درصد افزایش قیمت بهتون میخوره در مرحله بعدی واریز
علی : زنگ بزنیم ایرانخودرو مهلت بیشتری بدن برا دعوتنامه مرداد
سورن 31 خرداد : نزدیک فاکتور هستید 31 خرداد آنروز فاکتور و تخصیص پلاک با هم
حمید : سلام دوستان من تحویل 31اردیبهشت بودم فاکتور شده برام دیروز
زینب اپشنال 4 مرداد : سمای عزیز چ تاریخی فاکتور شدید؟