برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم

 

برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم

 

براساس گفته‌های وزیر صنعت تا پایان سال شاهد کاهش قیمت خودروها، حذف قرعه‌کشی، افزایش تولید، افزایش کیفیت تولید و همچنین رضایت بیشتر مشتریان از صنعت خودروسازی کشورمان خواهیم بود. اما احتمال تحقق این اهداف با وجود مشکلات و چالش‌های فعلی صنعت خودروسازی چقدر است؟

 

با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر برنامه‌های اعلامی از سوی وزارت صمت و بررسی امکان تحقق‌بخشی این برنامه‌ها:

برنامه نامشخص برای کاهش قیمت خودرو

 
 

وزارت صمت مدعی است که تا پایان سال قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش خواهد یافت. البته مشخص نشده است که قیمت خودروها چه مقدار کاهش می‌یابد اما به هر روی وعده کاهش قیمت خودرو عنوان شده است.

با توجه به شرایط فعلی کشور تحقق این وعده چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. البته تنها در حالتی که بهای ارز تا پایان سال تغییرات جدی‌ای را تجربه نکرده و تیراژ تولید خودروسازان هم افزایش یابد. در این حالت به طور قطع شاهد کاهش یک تا چند ده میلیونی قیمت خودروها در بازار آزاد خواهیم بود.

اما اگر دلار تا پایان سال افزایشی شده و شرایط تورمی فعلی همچنان ادامه یابد، تحقق برنامه‌های گفته شده در بازار خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مدیریت بازار خودرو در گرو مدیریت بازار ارز است.

البته در صورت افزایش بهای دلار نیز دولت می‌تواند با دست بردن در بازار خودرو قیمت‌ها را به صورت تصنعی کمی کاهش دهد اما این شرایط مقطعی بوده و مجددا قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. انجام چنین اقدامی به خصوص در طولانی مدت اثرات منفی بسیار بیشتری بر بازار خودرو گذاشت و اتفاقا در عمل نیز نشان داده شده چنین سیاستی محکوم به شکست است.

 

برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم
 

 

واقعیت آن است که اصلی‌ترین مشکل فعلی صنعت خودروسازی شرایط تورمی کشور است. اگر این شرایط ادامه یافته و از تحریم‌ها کاسته نشود با انواع راهکارهای مدیریتی نیز نمی‌توان وضعیت بازار خودرو را بهبود بخشید.

شاید با راهکاریهایی چون کاهش تنوع و افزایش تیراژ تولید خودروها بتوان در شرایط تورمی کمی وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان را بهبود بخشید اما به کلی این اقدام راهکار اصلی برای بهبود وضعیت نیست.

افزایش تولید در شرایط سخت تحریمی

در همین رابطه وزیر صنعت مدعی است که تا دو هفته دیگر تولید خودرو در کشور به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص توضیح داد: «ما در حدود دو ماه وقت گذاشتیم تا زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید خودرو را فراهم آوریم. مقررات مربوط به این موضوع نیز آماده شده است. برنامه‌های طراحی شده خوب پیش رفته و امیدواریم قول هایی که دادیم مبنی بر افزایش تولید خودرو در امسال و سال آینده محقق شود. برای افزایش تولید خودرو منتظر پایان سال و شروع سال جدید نمی‌مانیم»

با توجه به گفته‌های وزیر صنعت برنامه تولید ایران‌خودرو و سایپا به صورت هفتگی کنترل خواهد شد و از دو هفته دیگر موج جدید افزایش تولیدات خودرو در کشور را شاهد خواهیم بود.

علت تمرکز وزارت صمت بر روی ایران‌خودرو و سایپا نیز سهم بالای این دو خودروساز در میزان تولیدات کشوری است. گفته می‌شود با وجود بیش از ۱۰ شرکت خودروسازی بالای ۹۰ درصد تولید خودرو در کشور به ایران‌خودرو و سایپا تعلق دارد.

این درحالیست که خودروسازان داخلی طی چند ماه نخست امسال علیرغم افزایش کلی تیراژ تولید با انباشت حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص به دلیل کسری قطعات در پارکینگ های خود مواجه هستند و اولین قدم در راستای افزایش تیراژ تولید قاعدتا می تواند موضوع حل و فصل کسری قطعات و تجاری سازی این خودروها باشد.

امری که باید منتظر ماند و دید که فارغ از وعده و وعید و امید و آرزوهای رجال سیاسی، در دنیای واقعی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاهش قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
تیتانیوم ۲ بهمن : چقدر زمان می بره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
دوگانه اسفند : تازمانی شکایت کنیم این شرکت به کسی جوابگو نیست
تیتا ۴ بهمن۴۶۱۵ : سلام مبارک باشه خداروشکر من ۴بهمن تیتانیوم هستم میشه شماره قرار داد بگید من هنوز فاکتور نشدم
مجتبی : سلام دوستان تبدیل بزنید پشیمون نمیشید سورن دوگانه به مشکل برخورده.مخزنش رو نمیتونن تهیه کنند تبدیل بزنید 207هم 30میلون ما به تفاوت برمیگردونن و هم بیست میلیون تو بازار گرون تر هست و بازار فروش بهتری داره 26تبدیل زدمو الان 28فاکتور شده
اطلس ۲۸ بهمن : سلام نه ۹۰ روز معمولی هست. منم پذیرش ۲۸ بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم
سمند سورن پلاس دوگانه : سلام دوستان من سمند سورن پلاس دوگانه با الویت بهار 403 هستم بهار هم تمام شد متاسفانه خبری نشد اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید لطفاً اشتراک بگذارید ممنون و سپاسگزارم
امینی : نه هنوز دعوتنامه صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام زنگ زدم شرکت گفت 5خرداد به بعد منتظر باشید مشکل تولید داشتیم که حل شده
م : سلام یعنی الان مشخص نیست که کی دعوت نامه میاداقا پرهام
مهدی : مابقی کی فراخوان میشن میشه بگی؟
امیرعلی دوگانه اسفند : اگر دروغ گفته باشی تا یکشنبه دعوتنامه اسفند نیومد خدا از وسط نصفت کنه
رانا : تکمیل وجه 18 دی 25 فاکتور دیروز پلاک شد نمیدونم کی تحویل میدن
سلام : باید بری کاشان
سلام : سکوت علامت دادنه
60019تحویل 29اسفند : داداش اون موقع که ثبت نام طرح یکپارچه بود مگه امکان داره😐
مجید : دعوتنامه اسفند ماه کی میاد
یه روز انتقام این ظلم را میگیرم : دوستان ارجمند یه چیزی بهتان میگم قبول کنید از بین این متقاضیان پارس زمستان فقط اونایی که رفتن از حق مظلوم دفاع کردند شاید نتیجه نداده ولی وجدانشون راحته اینو میخوام بگم این آخرین پیاممه فقط اونا بچه باباشونن بقیتون که سکوت کردیدبه خدا حرامی هستید میسپارمتان به خاک