چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

تایرها یا لاستیک‌ها، یکی از بخش‌های حیاتی هر وسیله نقلیه هستند. تایرها هستند که اصطکاک لازم برای چسبندگی خودرو به سطح زمین را ایجاد می‌کنند و علاوه برآن، لاستیک‌ها خط مقدم مقابله با انواع ناهمواری‌ها و دست‌اندازها هستند. به همین دلیل خرید یک لاستیک مناسب و کارآمد نقش پررنگی در افزایش طول عمر خودرو و بهبود سواری خواهد داشت.

با وجود اهمیت خرید تایر، گاهی اوقات مشتریان در انجام خرید خود بی‌دقت هستند و یا تردیدهای بسیاری هنگام خرید دارند که نتیجه آن یک انتخاب نادرست خواهد بود. در این مطلب نگاهی کوتاه و صریح به بحث انتخاب لاستیک خواهیم داشت که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 

 

انواع لاستیک

 

 

تایر‌های رادیال

 

لاستیک‌های رادیال یا سیمی در حال حاضر محبوب‌ترین نوع تایر موجود در بازار هستند. لایه‌ها به صورت شعاعی و با زاویه 90 درجه نسبت به محیط لبه چیده شده‌اند. کمربندهای پشتیبانی یا تسمه‌ها روی لایه‌ها در امتداد حاشیه قرار می گیرند. این تسمه‌ها به طور معمول از فولاد سخت ساخته می‌شوند.

 

تایر‌های معمولی

 

لاستیک‌های معمولی یا نخی به جای تسمه‌های فلزی، از طناب‌های نخی برای مقاوم‌سازی بهره می‌برند. طوری چیده شده‌اند که یک الگوی متقاطع را تشکیل دهند. این نوع لاستیک برای وسایل نقلیه‌ای که با سرعت متوسط حرکت می‌کنند یا خودروهای کار و تجاری مناسب هستند. در برخی موتورسیکلت‌های سنگین نیز از این نوع تایرها استفاده می‌شود.

 

تایرهای صرفه جویی کننده در مصرف سوخت

 

این‌گونه لاستیک‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بیشتر از انواع رادیال معمولی باد شوند. این افزایش فشار باعث سفت شدن لاستیک و در نتیجه کاهش مقاومت غلتشی و مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، الگوی مقاومت غلتشی پایینی دارد. بسیاری از وسایل نقلیه جدید به این نوع جدید تایر مجهز شده‌اند.

 

تایر چهارفصل

 

لاستیک‌های چهارفصل طوری طراحی شده‌اند که در تمام شرایط رانندگی (تابستان و زمستان) عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. با این حال، از آنجایی که طراحی آج ترکیبی از طراحی تابستانی و زمستانی است، عملکرد آن‌ها در هوای زمستانی به اندازه یک تایر زمستانی واقعی نخواهد بود.

 

تایر زمستانی

 

همان‌طور که از نام تایرهای زمستانی مشخص است، آن‌ها برای استفاده در آب و هوای نامطلوب فصول سرد آماده شده‌اند. این تایرها از طرح آج به خصوصی بهره می‌برند و از لاستیک نرم ساخته شده‌اند. این مساله باعث بهبود کشش روی برف یا یخ می شود. استفاده از تایرهای زمستانی در برخی کشورها همچون کانادا اجباری است، با این حال بایستی در بهار آن‌ها را با تایرهای تابستانی تعویض کرد چرا که استفاده مداوم از آن‌ها باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

 

تایرهای ران فلت

 

تایرهای ران فلت به تقویت‌کننده‌هایی روی دیواره‌های جانبی و شانه‌ها مجهز شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام سوراخ شدن، بین 50 تا 100 کیلومتر و تا 80 کیلومتر در ساعت بدون هوا غلت بزنند. این نوع لاستیک با توجه به ویژگی‌هایی که سازنده برای آن‌ها در نظر گرفته است، هنگام از دست دادن فشار به طور کامل تغییر شکل نمی‌دهد و در برابر کاهش فشار هوا مقاوم‌تر است.

 

کدام معیار هنگام انتخاب تایر اهمیت دارد؟

 

اکنون که با انواع مختلف لاستیک‌های موجود در بازار آشنا شده‌اید، وقت مراجعه به دفترچه راهنما خودرو فرا رسیده است. هرکدام از لاستیک‌های موجود مناسب یک سگمنت خودرویی هستند، از این رو اعداد و حروف درج شده روی لاستیک مشخص می‌کند که تایر برای استفاده در چه خودرویی مناسب خواهد بود. در ادامه یک مثال را بررسی می‌کنیم:‌ 205/65 R18 92V

 

اعداد روی تایر

 

 

عرض لاستیک: 205

 

عدد 205 به عرض یا پهنای لاستیک اشاره دارد و بر حسب میلی متر بیان می‌شود. این قانون نشان می‌دهد که هرچه لبه تایر پهن‌تر باشد، چسبندگی بهتری دارد، زیرا سطح نورد بیشتری وجود دارد. نکته منفی در مورد پهنای بزرگ این است که لاستیک‌های پهن‌تر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند و شعاع گردش خودرو را کاهش می‌دهند.

 

قد: 65

 

روی دور لبه تایر را قد لاستیک می‌گویند. این عدد به صورت درصد نسبت به عرض بیان می‌شود و عدد 65 به آن معنا است که قد لاستیک 65 درصد عرض آن است. لاستیک‌های با قد کم در مقابل ناهمواری‌های جاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند و حتی ممکن است آسیب را به رینگ وارد کنند.

 

نوع لاستیک: R

 

این حرف نشان دهنده نوع تیر است و همان‌طور که اشاره کردیم اکثریت قریب به اتفاق دارای یک R هستند که نشان دهنده رادیال بودن آن است.

 

ابعاد رینگ:‌ 18

 

عدد 18 در کد لاستیک به سایز رینگ اشاره دارد و نشان دهنده قطر رینگی است که لاستیک در آن جای می‌گیرد. این عدد براساس مقیاس اینچ بیان می‌شود.

 

شاخص بار: 92

 

ظرفیت بار لاستیک بر حسب پوند یا کیلوگرم بیان می‌شود و به حداکثر وزنی اشاره دارد که تایر می‌‌تواند تحمل کند. این عدد می‌تواند از 60 (250 کیلوگرم) تا 125 (1650 کیلوگرم) متغیر باشد.

 

شاخص سرعت: V

 

در اینجا حروف الفبا را خواهیم داشت که نمادی از حداکثر سرعت قابل دستیابی با لاستیک هستند. فرمول ساده است، L دارای برد 120 کیلومتر در ساعت است و هر چه این حرف به جلو برود تایر قابلیت دستیابی به سرعت بالاتری را خواهد داشت. حرف (Y) بالاترین نماد در این بخش است که نشان می‌دهد لاستیک می‌تواند به سرعتی بیش از 300 کیلومتربرساعت دست یابد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهزاد ۲۲اسفند : ماشین من ۱۰تیر پلاک شده هر وقت زنگ میزنم میگن زمانبره.نمیدونم ماشین حاضر چرا باید زمانبر باشه.
همدان : ۲۵اردیبهشت تکمیل جی ال
رضا : الان سایپا میگه ببخشید شما کی هستید بجا نیاوردم
رضا : دلار 43تومنی پول دادیم الان دلار 89تومن این پولی که ما دادیم سایپا رفتن دلار خریده باشن صد درصد سود کردن یعنی تا الان اندازه خرید ماشین شاهین تو بازار سود کردن هفتصد میلیون
شاهین : کسی هست فروردین تبدیل زده باشه فاکتور نشده باشه
سعید : فازتو دوس داااارم واقعاااااااا
شاهین جی به جی ال : دوستان کسی بوده سال 04 تبدیل جی به جی ال زده باشه و تحویل گرفته باشه؟من 18خرداد تبدیل و تکمیل وجه کردم و گفتن سه ماه طول میکشه کسی بوده اول سال تبدیل زده و تحویل گرفته باشه که حداقل امیدوار بشیم به سه ماه؟ لطفا🙏
شاهین G : بیت رهبری نمیخواد فردا دوشنبه صبح جلو درب بازاریابی سایپا تجمع هست. تو پاشو بیا اونجا
شاهین پلاس ۸ اردیبهشت : من تقریبا دو ساعت قبل زنگ زدم گقتن سامانه بروز شده و۲۳ اسفند فاکتور میشه حقیقت داره بالاخره یک روز حرکت کرده
X5محمدبندرعباس : سلام بر همگی دوستان با این همه داد و بی داد کردن به جایی نمی‌رسیم از دوستان کسی هست که راهنمایی اساسی کنه چکار کنیم که به حق مون برسیم .چه از نظر قانون یا از طریق رسانه‌ها.نمیشه جواب این همه ظلمی که کرمان موتور می‌کنه سکوت کرد....این حرف خیلی از مالباختهاست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 6تیر : نهال . الهی خشک بشی با این توجیهت.خخخ .این چه حرفیه؟چهار ماه ما رو بیچاره کردن با این بدقولی هاشون.الهی خیر نبینند کسانی که باعث و بانی این وضع شدن.
اطلس جی دی : امروز زنگ زدم امور مشتریان سایپا میگم آقا این اطلس لامبورگینی ما چی شد؟ باز طبق معمول میگن "صبوری بفرمایید....بازه زمانی مشخص نیست" واقعا فقط تجمع با تعداد زیاد جوابه ، اینا ماشین بده نیستن ، دوستان همت کنید برای گرفتن حقمون...دیگه صبرم پیش ما اطلسی ها شرمنده شده ...
کوییک : شهر آدرس در جدول اصلی شهرها یافت نشد( شهر ثبت شده در سیستم راهور فاقد کد پلاک می باشد ).دوستان برا من این خطا و میده چیکار باید بکنم
فرنوش : مامان من بعد از مدتها ماشینش رو تحویل گرفت بعد از یه هفته خراب شد هر نمایندگی که میرفت ماشین رو بده میگفتن خانم فردا بیایید بدید یکی دیگشون میگفت خانم بعد از یه هفته بیایید بدید هر کدوم از سر خودشون باز میکردن ماشین رو ما موندیم چکار کنیم
مجی RS اصفهان : چرا سایت وضعت مشتری جواب نمیده و وارد نمیشه کسی میدونه
31خرداد : دوستان سایت شیراز دریچه سیمی یا برقی تولید میکنه؟
فرنوش : ما اول کار خیلی تعریف شرکت مزخرف مدیران خودرو را شنیدیم مثل بچه ها گول خوردیم و ثبت نام کردیم و دادیم به شرکت مدیران خودرو خدا ازشون نگذره
فرنوش : در پاسخ به اریزو آخه این چه سوال بیخودیه که میپرسی مردم بیکارن والا
اطلس بی اطلس : دوستان اسرائیل دومرتبه 60روز ب ایران فرصت داده اگ ایران کوتاه نیادک نمیادسر61 روز باز میزنه وجنگ میشه ودیگ بایدخواب اطلس ببینیم همگی این هفته ی روز مشخص کنیم مردومردونه بریم برای احیای حقمون اگ هرجای ایران هم هستین بیاین بهترازاینه ک حقتون آقازاده ها بخورن ازمن گفتن من ک این هفته چ کسی بیاد چ نیادمیرم وتاذفاکتورنشم دست بردار نیستم خودتون میدونید
رها : نمیشه یجایی گروه تشکیل بدیم ؟؟