چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

تایرها یا لاستیک‌ها، یکی از بخش‌های حیاتی هر وسیله نقلیه هستند. تایرها هستند که اصطکاک لازم برای چسبندگی خودرو به سطح زمین را ایجاد می‌کنند و علاوه برآن، لاستیک‌ها خط مقدم مقابله با انواع ناهمواری‌ها و دست‌اندازها هستند. به همین دلیل خرید یک لاستیک مناسب و کارآمد نقش پررنگی در افزایش طول عمر خودرو و بهبود سواری خواهد داشت.

با وجود اهمیت خرید تایر، گاهی اوقات مشتریان در انجام خرید خود بی‌دقت هستند و یا تردیدهای بسیاری هنگام خرید دارند که نتیجه آن یک انتخاب نادرست خواهد بود. در این مطلب نگاهی کوتاه و صریح به بحث انتخاب لاستیک خواهیم داشت که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 

 

انواع لاستیک

 

 

تایر‌های رادیال

 

لاستیک‌های رادیال یا سیمی در حال حاضر محبوب‌ترین نوع تایر موجود در بازار هستند. لایه‌ها به صورت شعاعی و با زاویه 90 درجه نسبت به محیط لبه چیده شده‌اند. کمربندهای پشتیبانی یا تسمه‌ها روی لایه‌ها در امتداد حاشیه قرار می گیرند. این تسمه‌ها به طور معمول از فولاد سخت ساخته می‌شوند.

 

تایر‌های معمولی

 

لاستیک‌های معمولی یا نخی به جای تسمه‌های فلزی، از طناب‌های نخی برای مقاوم‌سازی بهره می‌برند. طوری چیده شده‌اند که یک الگوی متقاطع را تشکیل دهند. این نوع لاستیک برای وسایل نقلیه‌ای که با سرعت متوسط حرکت می‌کنند یا خودروهای کار و تجاری مناسب هستند. در برخی موتورسیکلت‌های سنگین نیز از این نوع تایرها استفاده می‌شود.

 

تایرهای صرفه جویی کننده در مصرف سوخت

 

این‌گونه لاستیک‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بیشتر از انواع رادیال معمولی باد شوند. این افزایش فشار باعث سفت شدن لاستیک و در نتیجه کاهش مقاومت غلتشی و مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، الگوی مقاومت غلتشی پایینی دارد. بسیاری از وسایل نقلیه جدید به این نوع جدید تایر مجهز شده‌اند.

 

تایر چهارفصل

 

لاستیک‌های چهارفصل طوری طراحی شده‌اند که در تمام شرایط رانندگی (تابستان و زمستان) عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. با این حال، از آنجایی که طراحی آج ترکیبی از طراحی تابستانی و زمستانی است، عملکرد آن‌ها در هوای زمستانی به اندازه یک تایر زمستانی واقعی نخواهد بود.

 

تایر زمستانی

 

همان‌طور که از نام تایرهای زمستانی مشخص است، آن‌ها برای استفاده در آب و هوای نامطلوب فصول سرد آماده شده‌اند. این تایرها از طرح آج به خصوصی بهره می‌برند و از لاستیک نرم ساخته شده‌اند. این مساله باعث بهبود کشش روی برف یا یخ می شود. استفاده از تایرهای زمستانی در برخی کشورها همچون کانادا اجباری است، با این حال بایستی در بهار آن‌ها را با تایرهای تابستانی تعویض کرد چرا که استفاده مداوم از آن‌ها باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

 

تایرهای ران فلت

 

تایرهای ران فلت به تقویت‌کننده‌هایی روی دیواره‌های جانبی و شانه‌ها مجهز شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام سوراخ شدن، بین 50 تا 100 کیلومتر و تا 80 کیلومتر در ساعت بدون هوا غلت بزنند. این نوع لاستیک با توجه به ویژگی‌هایی که سازنده برای آن‌ها در نظر گرفته است، هنگام از دست دادن فشار به طور کامل تغییر شکل نمی‌دهد و در برابر کاهش فشار هوا مقاوم‌تر است.

 

کدام معیار هنگام انتخاب تایر اهمیت دارد؟

 

اکنون که با انواع مختلف لاستیک‌های موجود در بازار آشنا شده‌اید، وقت مراجعه به دفترچه راهنما خودرو فرا رسیده است. هرکدام از لاستیک‌های موجود مناسب یک سگمنت خودرویی هستند، از این رو اعداد و حروف درج شده روی لاستیک مشخص می‌کند که تایر برای استفاده در چه خودرویی مناسب خواهد بود. در ادامه یک مثال را بررسی می‌کنیم:‌ 205/65 R18 92V

 

اعداد روی تایر

 

 

عرض لاستیک: 205

 

عدد 205 به عرض یا پهنای لاستیک اشاره دارد و بر حسب میلی متر بیان می‌شود. این قانون نشان می‌دهد که هرچه لبه تایر پهن‌تر باشد، چسبندگی بهتری دارد، زیرا سطح نورد بیشتری وجود دارد. نکته منفی در مورد پهنای بزرگ این است که لاستیک‌های پهن‌تر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند و شعاع گردش خودرو را کاهش می‌دهند.

 

قد: 65

 

روی دور لبه تایر را قد لاستیک می‌گویند. این عدد به صورت درصد نسبت به عرض بیان می‌شود و عدد 65 به آن معنا است که قد لاستیک 65 درصد عرض آن است. لاستیک‌های با قد کم در مقابل ناهمواری‌های جاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند و حتی ممکن است آسیب را به رینگ وارد کنند.

 

نوع لاستیک: R

 

این حرف نشان دهنده نوع تیر است و همان‌طور که اشاره کردیم اکثریت قریب به اتفاق دارای یک R هستند که نشان دهنده رادیال بودن آن است.

 

ابعاد رینگ:‌ 18

 

عدد 18 در کد لاستیک به سایز رینگ اشاره دارد و نشان دهنده قطر رینگی است که لاستیک در آن جای می‌گیرد. این عدد براساس مقیاس اینچ بیان می‌شود.

 

شاخص بار: 92

 

ظرفیت بار لاستیک بر حسب پوند یا کیلوگرم بیان می‌شود و به حداکثر وزنی اشاره دارد که تایر می‌‌تواند تحمل کند. این عدد می‌تواند از 60 (250 کیلوگرم) تا 125 (1650 کیلوگرم) متغیر باشد.

 

شاخص سرعت: V

 

در اینجا حروف الفبا را خواهیم داشت که نمادی از حداکثر سرعت قابل دستیابی با لاستیک هستند. فرمول ساده است، L دارای برد 120 کیلومتر در ساعت است و هر چه این حرف به جلو برود تایر قابلیت دستیابی به سرعت بالاتری را خواهد داشت. حرف (Y) بالاترین نماد در این بخش است که نشان می‌دهد لاستیک می‌تواند به سرعتی بیش از 300 کیلومتربرساعت دست یابد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام دوستانی که ماشینشون فاکتور شده یا درحال تحویل اند لطفا ردیف قراردادشونو بفرمایند تا بدونیم چقدر مونده نوبت ما بشه. ممنون
تارا V1p : پیش فروش تارا دستی خاکستری متالیک فاکتور شد تاریخ ثبت نام 3 بهمن تکمیل وجه 4 تیر زمان تحویل 31 شهریور
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام دوستان . منم تبدیل زدم فروش فوق العاده تحویل ۳ ماه بودم که آذر ۴۰۳ تکمیل کردیم. در تاریخ ۲۳ شهریور امسال ساعت ۱۰ صبح تبدیل زدم ساعت ۱۱:۳۰ همان روز فاکتور شد . روز ۲۴ شهریور پلاک شد . و الان منتظر روشن شدن تحویل خودرو هستیم. دوستان باور کنید به والله راست میگم . تبدیل به جی ال زدم و اعصابم راحت شده . پلاک خوزستان ۳۴ی . اون دوستی که میگه امکان ندارد . ممکنه برای پیش فروشا اینجور باشه و یا ثبت نامی جدید که معمولا زمان می‌بره ولی ما چون توی تاخیر هستیم و تبدیل زدیم همان روز فاکتور شدیم . بماند دوستان دیگر زودتر تحویل گرفتند مبارکشون باشه ان شاالله روزی همه
هادی : داداش به این زودیا واریز نمیشه. تازشم فکر کنم مثل جریمه تاخیر . پیامک حواله بانکی بیاد برم از بانک بگیرم. ولی وقتی تحویل گرفتم ببینم تو سند چقدر نوشته اینجا اعلام میکن
اسفندیار کورد : www.karza.net242432 برید تو این سایت ثبت امضا کنید 17 درصد پر شده باید بالای 50 درصد بشه تا دیده بشه
سایپا بی لیاقت : www.karza.net242432 برید تو این سایت ثبت امضا کنید یه نوع اعتراضه بازم خوبه 17 درصد پر شده بالای 50 درصد باشه ثبت میشه همگی برید
محسن : اصلا ایران خودرو رو درک نمیکنم، اگه نمیتونه ماشین رو سروقت بده، چرا ثبت نام میکنه؟ اینجوری هم مشتری حیرونه، هم اینکه خودش مقدار زیادی باید جریمه تاخیر بده! من 24 شهریور تحویلم بوده و دوستان شهریوری زیاد هستن
مسعود T9 : برای همه قبل عیدی ها شاسی شده همینطوری مونده خبری نیست میگن کلا شانسی هست یکی ماشین میاد مدارک نمیاد یکی برعکس اومد فقط به هم دیکه خبر بدیم دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده مرداد : شیما خانم تحویل تیر بودید شما ؟؟
مهدی : سلام من الان باسایپا تماس گرفتم گفتن تا28اردیبهشت فاکتور شده.
پیش فروش 31مرداد : سلام مال من ازبیستم روی صدور اسناد میچرخه معمولا چقد طول میکشه ماشین تیک حمل بخوره
علی پانا فوق العاده مرداد : سلام تاریخ تحویل هشتم مرداد بود هجدهم تبدیل به رینگ زدم هنوز فاکتور نشده. به گفته نمایندگی تا ده روز بعد از تبدیل فاکتور میشن. یعنی ببر این اساس رای بنده حداکثر باید تا 28م فاکتور بشه
کوییک آر اس : سلام بنده 23 تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
بیست اطلس : ما هم تکمیل وجه بیست اسفند هستیم ولی نا امید نمیشم میگم خدا بزرگ درسته خسته شدم سخته ضرر کردم ولی همیشه امیدم تا دقه نود از دست نمیدم نه این ماشین رو در موقع همع چیزهارو......ایشاالله ماشین هم بهمون میدن خدای هست....
پناه : سوال از رضا 6دنده آلمینیوم ردیف قردادتون رو میگید؟
اطلس 22اسفند : الان زنگ زدم هنوزم رو 15 هم گیر کرده سوزنشون
10 مرداد قالپاق پانا : تاریخ تحویلت کیه ؟؟
ستاره : بله تحویل گرفتم بسیار ماشین خوبیه