چرا نباید باک خودرو را کاملا پر کنیم؟

 

چرا نباید باک خودرو را کاملا پر کنیم؟

 

با وجود آن که آینده صنعت خودروسازی در دست خودروهای برقی است، این خودروهای درون‌سوز بنزینی هستند که در شرایط فعلی کنترل بازار خودرو جهان را در دست دارند و به نظر نمی‌رسد طی کوتاه مدت تغییری در این روند ایجاد شود. با وجود سادگی سوخت‌گیری خودروهای درون‌سوز، پر کردن باک بنزین خودروها اصول و رویه خاص خود را دارد.

به طور معمول توصیه می‌شود هنگامی برای پر کردن باک بنزین اقدام کنید که دمای هوا در شرایط خنکی قرار گرفته باشد و خودرو نیز چندان فعالیت نکرده باشد. برای پر کردن باک نباید شتاب‌زده عمل کنید، چرا که در این صورت تنها بخار بنزین نصیب شما خواهد شد. تعمیرکاران باتجربه و خبرگان خودرو توصیه می‌کنند هنگامی که باک خودرو در یک سوم ظرفیت خود قرار دارد، نسبت به پر کردن آن اقدام کنید. همچنین هنگامی که تانکرهای حمل سوخت در حال پر کردن مخزن بنزین جایگاه هستند، به هیچ عنوان نباید اقدام به سوخت‌گیری کرد. در این زمان بر اثر فشار بنزین وارده به مخزن اصلی، انواع آلاینده‌هایی که در مخزن ته نشین شده‌اند با سوخت ورودی مخلوط شده و به درون پمپ‌ها سرازیر می‌شوند. بنابراین اگر تانکر سوخت‌ را در جایگاه سوخت مشاهده کردید، مدتی صبر کنید تا آلاینده‌های درون مخزن ته نشین شوند یا به جایگاه‌ دیگری برای سوخت‌گیری مراجعه کنید.

با این حال یک سخن کلی در مورد پر کردن باک بنزین خودرو وجود دارد و آن عدم پر کردن کامل باک است. اما چرا نباید باک خودرو را کاملا پر کنیم؟

 

سوخت گیری

 

در ابتدا باید توجه کرد که بنزین مایعی به شدت فرار است و اگر در معرض هوای گرم قرار بگیرد، همانند الکل به گاز تبدیل می‌شود و اصطلاحا می‌پرد. بنابراین طبیعی است که در باک بنزین خودرو همواره میزانی بخار بنزین وجود داشته باشد. هنگامی که باک خودرو را تا انتها پر کنید، بخار بنزین موجود در باک فضای اندکی برای جولان دارد و باید به نحوی از این منطقه خارج شود.

باک بنزین خودروهای قدیمی چندان ایزوله طراحی نمی‌شد، از این رو خروج بخار بنزین از آن به راحتی امکان‌پذیر بود. با این حال در خودروهای مدرن که به باک‌های ایزوله و ساخته شده از پلاستیک مجهز هستند، قطعه‌ای به نام کنیستر وظیفه جمع‌آوری و هدایت بخار بنزین را برعهده دارد. این قطعه بخار بنزین موجود در باک را جمع‌آوری می‌کند و آن را در اختیار چرخه سوخت خودرو قرار می‌دهد. به همین دلیل است که در خودروهای مدرن پس از سوخت‌گیری نباید بوی بنزین استشمام شود، در حالی‌که برآمدن بوی بنزین پس از سوخت‌گیری در خودروهای قدیمی موضوعی متداول بود.

حال اگر باک بنزین را بیش از حد پر کنید، علاوه بر بخار بنزین مقداری بنزین مایع نیز وارد کنیستر خودرو می‌شود. ورود بنزین مایع به کنیستر موجب خرابی این قطعه خواهد شد. قیمت این قطعه در حال حاضر برای خودروهای داخلی و با توجه به نوع خودرو، بین 100 هزار تومان الی 600 هزار تومان است و هرچه خودرو شما پیچیده‌تر باشد کنیستر آن نیز گران‌تر خواهد بود.

 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محمدرضا
0

خوب بود..تشکر
12:20  1400/09/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : انشالله همه چیز درست میشه
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه