چرا نباید باک خودرو را کاملا پر کنیم؟

 

چرا نباید باک خودرو را کاملا پر کنیم؟

 

با وجود آن که آینده صنعت خودروسازی در دست خودروهای برقی است، این خودروهای درون‌سوز بنزینی هستند که در شرایط فعلی کنترل بازار خودرو جهان را در دست دارند و به نظر نمی‌رسد طی کوتاه مدت تغییری در این روند ایجاد شود. با وجود سادگی سوخت‌گیری خودروهای درون‌سوز، پر کردن باک بنزین خودروها اصول و رویه خاص خود را دارد.

به طور معمول توصیه می‌شود هنگامی برای پر کردن باک بنزین اقدام کنید که دمای هوا در شرایط خنکی قرار گرفته باشد و خودرو نیز چندان فعالیت نکرده باشد. برای پر کردن باک نباید شتاب‌زده عمل کنید، چرا که در این صورت تنها بخار بنزین نصیب شما خواهد شد. تعمیرکاران باتجربه و خبرگان خودرو توصیه می‌کنند هنگامی که باک خودرو در یک سوم ظرفیت خود قرار دارد، نسبت به پر کردن آن اقدام کنید. همچنین هنگامی که تانکرهای حمل سوخت در حال پر کردن مخزن بنزین جایگاه هستند، به هیچ عنوان نباید اقدام به سوخت‌گیری کرد. در این زمان بر اثر فشار بنزین وارده به مخزن اصلی، انواع آلاینده‌هایی که در مخزن ته نشین شده‌اند با سوخت ورودی مخلوط شده و به درون پمپ‌ها سرازیر می‌شوند. بنابراین اگر تانکر سوخت‌ را در جایگاه سوخت مشاهده کردید، مدتی صبر کنید تا آلاینده‌های درون مخزن ته نشین شوند یا به جایگاه‌ دیگری برای سوخت‌گیری مراجعه کنید.

با این حال یک سخن کلی در مورد پر کردن باک بنزین خودرو وجود دارد و آن عدم پر کردن کامل باک است. اما چرا نباید باک خودرو را کاملا پر کنیم؟

 

سوخت گیری

 

در ابتدا باید توجه کرد که بنزین مایعی به شدت فرار است و اگر در معرض هوای گرم قرار بگیرد، همانند الکل به گاز تبدیل می‌شود و اصطلاحا می‌پرد. بنابراین طبیعی است که در باک بنزین خودرو همواره میزانی بخار بنزین وجود داشته باشد. هنگامی که باک خودرو را تا انتها پر کنید، بخار بنزین موجود در باک فضای اندکی برای جولان دارد و باید به نحوی از این منطقه خارج شود.

باک بنزین خودروهای قدیمی چندان ایزوله طراحی نمی‌شد، از این رو خروج بخار بنزین از آن به راحتی امکان‌پذیر بود. با این حال در خودروهای مدرن که به باک‌های ایزوله و ساخته شده از پلاستیک مجهز هستند، قطعه‌ای به نام کنیستر وظیفه جمع‌آوری و هدایت بخار بنزین را برعهده دارد. این قطعه بخار بنزین موجود در باک را جمع‌آوری می‌کند و آن را در اختیار چرخه سوخت خودرو قرار می‌دهد. به همین دلیل است که در خودروهای مدرن پس از سوخت‌گیری نباید بوی بنزین استشمام شود، در حالی‌که برآمدن بوی بنزین پس از سوخت‌گیری در خودروهای قدیمی موضوعی متداول بود.

حال اگر باک بنزین را بیش از حد پر کنید، علاوه بر بخار بنزین مقداری بنزین مایع نیز وارد کنیستر خودرو می‌شود. ورود بنزین مایع به کنیستر موجب خرابی این قطعه خواهد شد. قیمت این قطعه در حال حاضر برای خودروهای داخلی و با توجه به نوع خودرو، بین 100 هزار تومان الی 600 هزار تومان است و هرچه خودرو شما پیچیده‌تر باشد کنیستر آن نیز گران‌تر خواهد بود.

 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محمدرضا
0

خوب بود..تشکر
12:20  1400/09/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
علی مدبر : دوستان اگه این سایپا تو یک کشور خارجی بود الان اتیشش زده بودن با مدیرانش ملت ایران بی بخارن خاصیت یک ترول هم نداریم
مهدی : سلام مبارکه ساعت چند فاکتور شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
1404 : خدا از زبونتو بشنفته
1404 : نشده هنوز
محمد : آقا محمد پذیرشت چنده؟؟؟
سجاد : بله توقسمت شرایط فروش فوری اعتباری بخشنامه رومطالعه کنید شرکت موظفه درقبال تاخیربه هردلیلی سود تاخیر به مشتری پرداخت کنه مگراینکه،بخوان بزنن زیر این بخشنامه دوستان اگه نمایندگی های شهرتون مراجع کردید حتما مطالبه گر سودتاخیر باشید چون این قانون بعدازفاکتورشدن ماشین ودرصورت عدم تحویل درتاریخ مقرر حساب میشه به صورت سالیانه30٪
تیبا 21 شهریور : دوستان کسی میدونه که آیا امکان فروش نیسان اعتباری وجود داره یا نه؟
رانا تحویل31شهریور : برای کفپوش میتونن گارانتی دیسک و صفحتو باطل کنن ولی روکش صندلی هیچ ربطی نداره خیالت راحت باشه
ساینا تکمیل 23 بهمن : سلام کسی خبر نداره 24 بهمن شروع شده یا ن
قاسم پانا : من طرح فرسوده 207پانا تحویل 12مرداد بودم و17شهریور تبدیل از قالپاق به رینگ زدم با موعد 10روزه، هنوز فاکتور نشد ، هیچ کس هم پاسخگو نیست، هر بلایی می خوان س.ر ملت میارن.
. : 15 بهمن پارسال پیش پرداخت ، با پذیرش 24 بهمن، 18 تیر تکمیل با موعد تحویل 18 مرداد
پانا فولادی تحویل 31 شهریور : از کجا میشه فهمید که موتور tu5 یا tu5p ؟ توی کاستومر چیزی نزده