شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 

شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 
کنترل نویز در محدوده فرکانسی گفتار انسان‌ها در عصر خودروهای برقی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شیشه آکوستیک تنها عایق در برابر صدا نیست و به همین علت توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است و پورشه هم در همین راستا تکنولوژی ای تازه را به کار بسته است.
 
شیشه جلو جگوار
 
شیشه آکوستیک پتانسیل بالایی برای استفاده در خودروهای برقی دارد. زیرا سر و صدای موجود در داخل اتاق خودروهای الکتریکی بسیار محسوس‌تر از خودروهای احتراقی است.
 
 
فناوری به کار رفته در پشت شیشه‌های آکوستیک همانند دیگر ایده‌های هوشمندانه، با اهداف کاملا متفاوتی توسعه یافته است.
 
در گذشته شیشه جلو را با عملیات حرارتی در دمای بالا، سخت و حرارت دیده می‌کردند.
 
اتاق تسلا مدل S
 
عملیات حرارتی باعث می‌شود که پس از تصادف شیشه‌های خودرو سرنشینان را زخمی نکند اما همچنان تکه‌های کوچک شیشه در داخل اتاق پخش می‌شود.
 
 
جایگزین بهتر شیشه حرارت دیده، شیشه لمینت است که در مسابقات اتومبیل رانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
شیشه لمینت از یک لایه نازک پلیمر که بین دو ورقه شیشه نازک‌تر قرار گرفته ساخته می‌شود. خودروسازان از سال 1983 از این شیشه‌های لمینت در خودروها استفاده کردند.
 
اما همچنان شیشه‌های معمولی در بخش جانبی و عقب خودروها استفاده می‌شود.
 
 
شیشه آکوستیک در واقع مدل پیشرفته‌تر همان شیشه‌های لمینت است. در این شیشه‌ها نویز به چند روش کنترل می‌شود.
 
اتاق پورشه تایکان
 
یکی با بازتاب فرکانس به سمت منبع تولیدی و دیگری جذب انرژی صوتی توسط پلیمر و شیشه‌های به کار رفته در جلو و پنجره‌های جانبی است.
 
این مسئله ایمنی و امنیت بیشتری به نسبت شیشه های لمینت معمولی دارد.
 
 
پورشه اخیرا اطلاعات فنی بیشتری از شیشه‌های با قابلیت کنترل نویز خود منتشر کرده است.
 
این شیشه از 5 لایه مختلف تشکیل شده است.
 
سه لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB) که بین دو لایه شیشه قرار گرفته است. PVB دارای قابلیت جذب لرزش است و در نتیجه میزان انتقال صدا درون اتاق را کاهش می‌دهد.
 
 
مواد و دستگاه‌های آکوستیک اغلب برای جذب فرکانس‌های خاص (از بازه صدای بالا تا پایین) استفاده می‌شوند.
 
شیشه آکوستیک ساخت شرکت پورشه در حدود 7.3 درصد از صدای تولید شده بیرون اتاق را در محدوده فرکانسی 630 هرتز در بخش ابتدایی این مقیاس تا 6.3 کیلوهرتز در بخش بالای این مقیاس کاهش می‌دهد.
 
آژیرهای اضطراری خودروها بین 360 تا 630 هرتز قرار دارند، بنابراین شیشه‌های آکوستیک این علایم هشدار را حذف نمی‌کنند تا صدای هشدار به راننده خودرو برسد.
 
 
شیشه‌های ساخت شرکت پورشه به دلیل افزایش ضخامت قسمت PVB، در واقع سبک‌تر از شیشه‌های چند لایه استاندارد است. در نتیجه باعث صرفه جویی وزنی به میزان 2 کیلوگرم می‌شود.
 
از نظر امنیتی نیز این شیشه‌ها عملکرد مناسب‌تری دارند. لایه ضخیم تر PVB به نسبت شیشه‌های معمولی در برابر شکستگی مقاوم‌تر است.
 
همچنین با قابلیت تغییر رنگ می‌توان یک شیشه آکوستیک با حریم خصوصی تولید کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شیشه آکوستیک پورشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
سایپا بی لیاقت : گور پدر تک تک مدیران سایپا دوساله عصاب برامون نزاشتن انشاالله نابود بشن
R : آره منم شنیدم که مهر رو دارن میدن. خداکنه آبان هم زود تر راه بیوفته.
فربد : سلام دوست عزیز شما تحویل چند شهریور هستید؟؟
تارا ابان : درسته قیمت خودرو خیلی بیشتر از نرخ واقعیش هست این غیر قابل کتمانه و این که تعزیرات به نفع مردم با ایران خودرو سر جنگ داره کاملا برداشت اشتباهیه چون این شکایت کشی به خاطرلج و لجبازی و نشان دادن قدرت دستگاه قضایی به همه است و از طرفی اگر پیامک واسه ثبت نامی های تیرماه با موعد تحویل یک ماهه که میفته مهر نفرستاده بودن خودرومونه خیلی زودتر تحویل میگرفتیم پس خداوند صبر جمیل عنایت بفرماید و مردم را دست این م ا ف ی ا نجات بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : سلام بله میشه اسناد برگ سبز که از طریق پست میاد .بعدشم تو کاستومر خیلی از مراحل بروز نیست تو سایت نمایندگی دیده میشه. درسته فکرتم درگیر نکن .من تحویل شهریور هستم فاکتور شدم پلاک نیومده بود امروز رفتم نمایندگی پلاک هم صادر شده بود ولی تو کاستومر نبود
کوییکRs : فکر میکنم برحسب روز تکمیل وجه دارن جلو میرن برای شما 4روز بعد هست
علوی : سلام من 24 تیر پول واریز کردم 3 شهریور پذیرش شدم کاش ثبت نام نمیکردم پولم میدادم طلا خیلی بهتر بود ماه دیگه باید قسط بدیم بنظر شما ماشین بیاد بفروشمش بازار ذاره
سورن جدید خاکستری پیش فروش : سلام دوستان من تحویل 31 تیر بودم 25 مرداد تحویل گرفتم قبلا اینجا تاریخا رو براتون نوشتم حدود 1 ماه تاخیر دارید فقط خواستم از سواریش بگم من قبلا ساینا اس داشتم با یک سال کارکرد فروختم و سورن رو سوار شدم تو جاده واقعا عالیه کولر عالی شتاب گیری تو کفی عالی تنها چیزی که مشکل داره اگه تو سربالایی یا جایی که شیب داشته باشه توقف کنید حتما باید با دنده یک راه بیفتید و یه کم سخت بالا میره وگرنه از همه لحاظ ماشین خوبیه. من تا الان 1200 تا رفتم باهاش واقعا راضی ام.
حمد : اگر سایت کرمانشاه باشه ده روز فقط طول میکشه فقط رو تحویل نمایندگی بچرخه.اما بقیه موارد سه چهار روز تیو میخوره
آرش : سلام امروز برام خورده حمل خودرو ولی تیک اسناد نخورده.چطوریه میشه مگه اسناد آماده نشده باشه ماشین تحویل بدن؟
تیگو 7 پرو مکس : سلام ببخشید ماشین شما پلاک شده ؟
مژگان : با سلام منم فاکتور شدم امروز پلاک زده صفر پذیرش4شهریور پاششی تبدیل نزدم
تحویل 26. آبان : سلام فاکتور نشدی داداش
رانا 31 شهریور : سللم وقت همگی بخیر و نیکی چه ساعتهایی ماشین ها را فاکتور میکنن فقط صبحها؟