خودروسازان را جریمه می‌کنند، اما از جیب مردم!

 

خودروسازان را جریمه می‌کنند، اما از جیب مردم!

 

نمایندگان مجلس در قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده، تنبیه خودروسازان در ازای تولید خودروهای پرمصرف و آلاینده را به مالیات بر مصرف و ارزش‌افزوده تبدیل کرده و راه را برای دریافت این جریمه از مردم هموار ساخته‌اند؛ با این قانون، هرچه رتبه انرژی خودروهای تولیدی یا وارداتی پایین‌تر و میزان آلایندگی آن بیشتر باشد، خریداران باید پول بیشتری برای خرید آنها بپردازند.

خوانش مسئله‌دار قانونگذار از یک قاعده مترقی در اقتصادهای آزاد و بازارهای رقابتی، باعث شده فرایند تنبیه خودروهای بی‌کیفیت، پرمصرف و آلاینده به‌جای بالا‌بردن هزینه تولید و استفاده از این خودروها، به افزایش قیمت آنها در بازار انحصاری و غیررقابتی منجر شود. با این قانون، قیمت نهایی خودروهای آلاینده صفرکیلومتر در بازار باید از نیم تا ۹درصد بیشتر شود.
 

آلایندگی و ارزش‌افزوده

به نقل از ایران جیب از روزنامه همشهری، در ماده ۲۸قانون مالیات بر ارزش‌افزوده (مصوب ۱۴۰۰)، شماره‌گذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی و طبق نرخ‌های تعیین شده از سوی قانونگذار، مشمول مالیات و عوارض سبز است و واردکنندگان و تولیدکنندگان خودروها موضوع این ماده مکلف‌اند این مالیات و عوارض را طبق روال مشخص شده در متن قانون به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

طبق این قانون، نیروی انتظامی باید از شماره‌گذاری خودروهای مشمول این قانون بدون دریافت و بررسی گواهی پرداخت مالیات و عوارض خودداری کند. به‌عبارت ‌دیگر، قانونگذار در این ماده با استفاده از ابزار مالیاتی درصدد بالا بردن قیمت خودروهایی است که به‌دلیل رتبه انرژی پایین، مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارند و هدف غایی نیز این است که با گران‌شدن این محصولات، خرید آنها کاهش پیدا کند تا هم مصرف‌کننده رغبت کمتری برای خرید آنها داشته باشد و هم خودروساز و واردکننده ناچار به بهبود کیفیت یا کاهش واردات این محصولات باشند؛ اما نکته اینجاست که اغلب خودروهای موجود در کشور که مشمول این مالیات و عوارض تنبیهی هستند، هیچ جایگزین بهتری ندارند و مردم باید به هر قیمتی آنها را خریداری کنند.

این وضعیت مانند ماجرای «دوغ یا نوشابه؟» در آن سریال طنز کرمانشاهی است که جواب آن درهرصورت دوغ بود! به‌هرحال قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده از ۱۵دی‌ماه اجرایی شده و خریداران خودروهای داخلی ناچار هستند درصورت برنده شدن در قرعه‌کشی، جرائم مربوط به کیفیت پایین و آلایندگی خودروها را نیز بپردازند.
 

قاعده رقابتی در بازار انحصاری

مالیات و عوارض بستن بر خودروهایی که رتبه انرژی پایینی دارند و به‌تبع آن میزان مصرف سوخت و ایجاد آلودگی آنها بالاست، یک ابزار شناخته شده در اقتصادهای توسعه‌یافته و رقابتی، برای تنبیه سازندگان و مصرف‌کنندگان این خودروها و البته ترغیب تولیدکننده به ارتقای کیفیت و تشویق مصرف‌کننده به خرید محصولات باکیفیت‌تر است؛ اما وقتی در ایران با صنعت و بازار خودروی انحصاری و غیررقابتی، قانونگذار چنین تنبهی علیه آلایندگی و بی‌کیفیتی خودروها وضع می‌کند، ثمره آن چیزی نیست جز فشار بیشتر به مصرف‌کننده‌ای که هیچ گریزی ندارد.

خودروسازان را جریمه می‌کنند، اما از جیب مردم!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جریمه خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوگانه : دوستان میگم برا کوییک زده ۱۱۷ باید پرداخت کنیم آیا درست یا چیزی دیگه است لطفا پیگیری کنید و اطاعت رسانی کنید.تشکر
ولیان : سلام من 043/11/01برای شاهین اتومات ثبت ناک کل وجه 90 روز تحویلش بود الان 150 روز گذشته بنظرتان کی فاکتور میشود
J4 : سلام لطفا کسایی که آخر فرورین j4 ثبت نام کردن یه اطلاع از وضعیت خودرو بدن مال من خاکستری هست
مجتبی : سلام کی تکمیل وجه کردید؟ پیام اومد که فاکتور شده؟
اصغر : دوستانی که منتظر هستن همه تهران هستید. شاید به شهر هم مرتبط باشه . من تهران هستم پذیرش ۲۰ ام
تارا v4 : چقد مردم چشم انتظار سرکار میزارین یک سال که منتظر پیامک بودیم بعدم هی پیامک های متنوع برای پول فرستادین پول واریز کنین الانم که موقع تحویل شده هیچ خبری از تحویل ماشین نیست حتی فاکتور هم نشده کاشکی تحویل دادنتون مثل پول گرفتنتون بود
S3 بجنورد 13 آبان : سلام امروز زنگ زدم به نمایندگی ، گفتن ماشین با گیری شده تا آخر هفته زنگ می‌زنیم واسه تحویل. من که باور نمیکنم.
اسفندی : یه سوال دیگم داشتم قیمت مابه التفاوت زده ۱۱۷ میلیون قضیه چیه؟
رضایی : بنده اول اسفند واریزی داشتم، در قراردادمون زمان تحویلش، ۵ خرداد1403 هست، هنوز تا امروز فاکتور نشده. لعنت خدا بر کسیکه به ماها داره ظلم میکنه....توربو و ساندرو برداشتن، اضافه وجه گرفتن ، تحویلشو یکساله نیم عقب انداختند...خدا خودت بدادمون برس.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کسورات و سود تاخیر داشته؟
4723 : داداش خبر بده باهم بریم
اریزو 6 : سلام دوستان کسی هست اریزو 6تاریخ قرار دادش 10 برج 11 باشه ماشین تحویل گرفته باشه مدل 1403
151 خرداد : من 13 روزه فاکتور شدم تحویل ندادن
مجید تیگو 7 : سلام تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده ؟
حامد : خودت برو تحویل بگیر
اسفندی صبور : دوستان منم موافقم به خداتحت هیچ شرایطی زیرباراین پیشنهادهانمیریم.. صبرمی کنیم.. اصلا فکرمی کنیم که تازه پولوواریزکردیم... بالاخره مجبورن که بدنش بهمون.. چون همه کارشناساشون متفق القول میگن که میاد فقط تاخیرداره... دی وبهمن رودادن ماروهم میدن نگران نباشید من که اصلا نگران نیستم دلمم روشنه که طی یکی دوماه آینده ماشینم ساینادوگانم دم درخونمه. ـخیال همتون راحت.. فقط صبرکنید وواردجنگ روانی اینانشید.. افزایش قیمتم شامل 1402نمیشه.. این مال از1403به بعد.. خیالتون راحت.. فقط صبرکنید تاآخرهمین ماه..
پارس سفارشی 4714 : سلام واریزی 18 اردیبهشت،فاکتور29 اردییهشت 10 خردادپلاک 13 خردادحمل به نمایندگی مونتاژ RBC کرمانشاه
اتومات اسفند 1402 : سایپا همین بازی را سر سیتروئن c3 درآورد ولی مشتریا شکایت کردن و موفق شدن
اتومات آپشنال مشکی : تحویل 31 فروردین، فاکتور 30 اردیبهشت ، بالاخره امروز پلاک شد