کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی روشی غیرمنتظره در استفاده تجاری از یک کشف بزرگ در فناوری باتری پیدا کردند که ظرفیت‌ نسل جدید ربات‌ها و خودروهای برقی دوربرد را گسترش می‌دهد.

مهندسان دانشگاه درکسل در فیلادلفیا حین کار روی یک راه‌حل دیگر برای افزایش کارایی باتری‌های لیتیوم-گوگردی [لیتیوم-سولفوربه‌اصطلاح Li–S battery] اتفاقی با این روش مواجه شدند. از باتری‌های لیتیوم-سولفور اغلب با عنوان «رویای دست نیافتنی» باتری‌ها یاد می‌شود، چرا که این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های معمولی  لیتیومی-یونی ظرفیت بهبودیافته‌تری نشان می‌دهند.

ظرفیت بالقوه شارژ باتری‌های لیتیوم-گوگرد در مقایسه با باتری‌های لیتیومی-یونی، که در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی یافت می‌شوند، سه برابر بیشتر است. اما ناپایداری ذاتی آن‌ها تاکنون باعث می‌شد در کاربردهای تجاری نامناسب باشند، زیرا باتری‌های لیتیوم-سولفور در هر چرخه شارژ ۷۸ درصد تغییر اندازه می‌دهند.

غلبه بر این مشکل نه تنها عملکرد دستگاه‌های باتری‌دار را بهبود اساسی می‌بخشد، بلکه برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد باتری‌های لیتیومی‌‌ـ‌یونی از جمله تامین منابع و دفع مواد خام کمیاب را نیز برطرف می‌‌کند.

تیم تحقیقاتی در درکسل به دنبال روش‌هایی برای طراحی دوباره کاتد باتری‌ها بود تا از واکنش‌های شیمیایی مخربی که طی فرایند شارژ رخ می‌دهد، ممانعت کند. اما در عوض کشف کرد که یک فاز نادر شیمیایی از سولفور (گوگرد) هست که از واکنش جلوگیری می‌کند.

این کشف از تشکیل ترکیب‌های شیمیایی که با عنوان پلی‌سولفیدها شناخته می‌شوند جلوگیری و گوگرد را به چیزی که فاز گاما مونوکلینیک گوگرد نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که پیش‌تر فقط در آزمایشگاه و در دماهای بالا ممکن بود. 

راهول پای، یکی از نویسندگان این پژوهش که در مجله نیچر «کامیونیکیشنز کمیستری» منتشر شد، می‌گوید: «باورش در ابتدا دشوار بود که این همان است که در پی کشفش بودیم، زیرا گوگرد مونوکلینیک در تمام پژوهش‌های پیشین در [دماهای] پایین‌تر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد ناپایدار بود.»

«در قرن گذشته، تنها تعداد معدودی مطالعه انجام شد که گوگرد گاما مونوکلینیک تولید کرد و [این ماده] حداکثر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما آن را در یک کاتد ایجاد کردیم که هزاران چرخه شارژ-تخلیه را بدون کاهش کارایی انجام می‌داد؛ و بررسی ما پس از یک سال نشان می‌دهد که فاز شیمیایی به همان شکل باقی مانده است.»

کاتد سولفور پس از چهار هزار چرخه شارژ-تخلیه طی یک سال که معادل ۱۰ سال مصرف مداوم است، پایدار باقی ماند و تضعیف نشد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ظرفیت باتری بیش از سه برابر باتری لیتیومی-یونی بود.

دانشمندان با این امید که در نهایت استفاده تجاری از این فناوری را ممکن کنند، اینک در حال کار روی درک کامل سازوکار دقیق پشت این فرایند نوآورانه‌اند.

دکتر ویبها کارلا، از بخش شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه درکسل، می‌گوید: «این کشفی هیجان‌انگیز است و می‌تواند درهای زیادی را به روی توسعه فناوری باتری پایدارتر و ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باز کند.»

«فاصله گرفتن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران‌قیمت‌اند و استخراج آن‌ها از زمین دشوار است، گامی مهم در توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samirax5 : این نظرات بی ربط که میزارن کاملا آگاهانه هست برای اینکه نظرات منفی در مورد کرمان موتور بره پایین و دیده نشه کلا یه مشت بی وجدان هستند که منافع ناچیز کورشون کرده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : قیمت روز کارخانه رو بگیر دقیقا نصف مبلغ قیمت
محمد قلی زاده : تارا اتو طرح مادران تحویل 22دی فاکتور شد فروش فوق العاده
حامد j7 : سلام مبارکتون باشه به سلامتی تهران تحویل گرفتید ممنون
سیدحسن : دوستان پارسال،291ملیون واریزکردم تحویل شهریوربوده پیام امده که شماشامل افزایش قیمت نمیشودالان به قیمت روزازم پول میگیرن؟؟ دارم دیوانه میشم
تارا سفیددستی : باسلام تاریخ تحویل 26 دی بود25/9فاتور شد 26/9پلاک شد
Ali : آخرین دفعه شنبه نهم مرداد ماه شاسی شد دیروز هم که هشتم مرداد گفتند شاسی شده معلوم نیست بر چه اساسی دارند پیامک میفرستند
999 : سلام کسی میدونه برای آذر و دی جی ال چه قدر باید پول بدید م این سری لطفا هر کی می دونه بگه متشکر
عباسی : مبارکتو باشه من تکمیل وجه20 اسنفند بودم تیر ماه تحویل گرفتم مبلغ دیرکرد رو 52 میلیون اعلام کردن ولی اخر سال واریز میشه
j7 تیر : سلام شما در مرحله دوم چقدر واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : حالا مثلا سایت هم باز بشه چه فایده وقتی هیچ اتفاقی و تغییری رخ نداده
کوییک rs تحویل مرداد : برای دوستانی که تازه ثبت نام کردن یا تازه تکمیل وجه کردن در خصوص تحویل کویک rs باید بگم که من اسفند 1403 پذیرش شدم و 25 تیر 1404 تکمیل کردم و 20 آذر هم فاکتور شدم و امروز هم تحویل گرفتم .چیزی حدود پنج ماه بعد از تکمیل فاکتور شد .گفتم شاید بدردتون بخوره حدودی دستتون میاد کی تحویل میگیرین...من بازرسی هم شکایت کرده بودم ولی پیام اومد که شما تمام قوانین رو پذیرفتین و حق شکایت برای تاخیر ندارید و بهتون جریمه تاخیر میدن و تمام...
کوییک ،s : دوستان ،از من دیروز فاکتور شده چند روز دیگه تحویل داده میشه ؟
سورن : دوستان سورن دوگانه کسی دیروز یا امروز فاکتور شده
کوییک ،s : به خدا قسم فاکتور شده میخوای بفرستم عکسشو
پیش فروش برج 11 کازرون : پس احتمالا الکی می گه
کوییک اس : سلام دوستان کسی می دونه کوییک اس واریزی سوم شهریور فاکتور شده ؟؟
پیش فروش برج 11 کازرون : پس چطور این بنده خدا می گه 6 شهریور ماه فاکتور شده
محمد : GXLتاچه تاریخی فاکتور شده لطفا یکی پاسخ بدهد
کوئیک ار اس : چرا همه مدل کویک داره فاکتور میشه به جز ار اس چه مشکلی داره ؟