کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی روشی غیرمنتظره در استفاده تجاری از یک کشف بزرگ در فناوری باتری پیدا کردند که ظرفیت‌ نسل جدید ربات‌ها و خودروهای برقی دوربرد را گسترش می‌دهد.

مهندسان دانشگاه درکسل در فیلادلفیا حین کار روی یک راه‌حل دیگر برای افزایش کارایی باتری‌های لیتیوم-گوگردی [لیتیوم-سولفوربه‌اصطلاح Li–S battery] اتفاقی با این روش مواجه شدند. از باتری‌های لیتیوم-سولفور اغلب با عنوان «رویای دست نیافتنی» باتری‌ها یاد می‌شود، چرا که این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های معمولی  لیتیومی-یونی ظرفیت بهبودیافته‌تری نشان می‌دهند.

ظرفیت بالقوه شارژ باتری‌های لیتیوم-گوگرد در مقایسه با باتری‌های لیتیومی-یونی، که در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی یافت می‌شوند، سه برابر بیشتر است. اما ناپایداری ذاتی آن‌ها تاکنون باعث می‌شد در کاربردهای تجاری نامناسب باشند، زیرا باتری‌های لیتیوم-سولفور در هر چرخه شارژ ۷۸ درصد تغییر اندازه می‌دهند.

غلبه بر این مشکل نه تنها عملکرد دستگاه‌های باتری‌دار را بهبود اساسی می‌بخشد، بلکه برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد باتری‌های لیتیومی‌‌ـ‌یونی از جمله تامین منابع و دفع مواد خام کمیاب را نیز برطرف می‌‌کند.

تیم تحقیقاتی در درکسل به دنبال روش‌هایی برای طراحی دوباره کاتد باتری‌ها بود تا از واکنش‌های شیمیایی مخربی که طی فرایند شارژ رخ می‌دهد، ممانعت کند. اما در عوض کشف کرد که یک فاز نادر شیمیایی از سولفور (گوگرد) هست که از واکنش جلوگیری می‌کند.

این کشف از تشکیل ترکیب‌های شیمیایی که با عنوان پلی‌سولفیدها شناخته می‌شوند جلوگیری و گوگرد را به چیزی که فاز گاما مونوکلینیک گوگرد نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که پیش‌تر فقط در آزمایشگاه و در دماهای بالا ممکن بود. 

راهول پای، یکی از نویسندگان این پژوهش که در مجله نیچر «کامیونیکیشنز کمیستری» منتشر شد، می‌گوید: «باورش در ابتدا دشوار بود که این همان است که در پی کشفش بودیم، زیرا گوگرد مونوکلینیک در تمام پژوهش‌های پیشین در [دماهای] پایین‌تر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد ناپایدار بود.»

«در قرن گذشته، تنها تعداد معدودی مطالعه انجام شد که گوگرد گاما مونوکلینیک تولید کرد و [این ماده] حداکثر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما آن را در یک کاتد ایجاد کردیم که هزاران چرخه شارژ-تخلیه را بدون کاهش کارایی انجام می‌داد؛ و بررسی ما پس از یک سال نشان می‌دهد که فاز شیمیایی به همان شکل باقی مانده است.»

کاتد سولفور پس از چهار هزار چرخه شارژ-تخلیه طی یک سال که معادل ۱۰ سال مصرف مداوم است، پایدار باقی ماند و تضعیف نشد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ظرفیت باتری بیش از سه برابر باتری لیتیومی-یونی بود.

دانشمندان با این امید که در نهایت استفاده تجاری از این فناوری را ممکن کنند، اینک در حال کار روی درک کامل سازوکار دقیق پشت این فرایند نوآورانه‌اند.

دکتر ویبها کارلا، از بخش شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه درکسل، می‌گوید: «این کشفی هیجان‌انگیز است و می‌تواند درهای زیادی را به روی توسعه فناوری باتری پایدارتر و ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باز کند.»

«فاصله گرفتن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران‌قیمت‌اند و استخراج آن‌ها از زمین دشوار است، گامی مهم در توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۲ اردیبهشت : سلام مبارکه کی پلاک شدی ؟
x5 سفید : من هم ثبت نام فروردین هستم و ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و‌۲۸ شهریور شاسی خورد ولی هنوز پلاک و بیمه نشده امروز تماس گرفتم میگن ۲۰ روز تا ۳۰ روز بعد از شاسی شدن تحویل میدن
a5 : مسابقه که نمیخواهد بگذارد قدرت موتور مقایسه میکنید شاید رانندگی با شاسی بلند سختش باشد تازه سازگاری موتور با بنزین و دوام باید نظر بگیرید که A5 برتری دارد
x5 سفید : وقتی دعوت نامه میاد ۲ هفته فرصت داری عجله نکن وقتی اومد بفروش
x5 سفید : من ثبت نام فروردین هستم ۲۸ مهر شاسی شد ماشینx5
T8 : سلام دوستان خسته نباشین کسی اطلاع داره چرا هبچ طرح فروشی برای t8گذاشته نمیشه؟
رضا : چشمات رو باز کنی میبینی که نوشتم دم سایپا گرم گلایه نکردم خدا شفات بده
اردیبهشت 2 : سلام دوستان من ۱۵روز پیش فاکتور شدم دیروز عصر ماشینم بارگیری شده به سمته سیرجان
X5 مهر : سلام. چند تا سوال دارم تحویل خودرو چند ماهه بوده و چقدر پیش پرداخت دادین و طی دعوتنامه چه مبلغی از تون خواستن. ممنون میشم جواب بدین
عجب : میگن یکی از نشانه های آخر زمان اینه که شما شکایت پیش کسانی میبری که خودشون باعث ظلم شدن.«یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ سُلْطَانٌ یَظْلِمُ النَّاسَ وَ یَتَظَلَّمُونَ إِلَیْهِ»
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پذیرش بهمن : تا شب صبر کن میشی شدی خبر بده
ایوب تحویل مهر : سلام.صبح نگاه کردم سیستم فاکتور نشده بود. الان نگاه کردم فاکتور شده.تحویل مهر آلومینیوم رنگ خاکستری .پرداخت اول 1403/11/20 پرداخت دوم 1404/05/05 فاکتور 1404/08/10
30 آبان : پس احتمالا واسه من فردا تیک حمل سبز میشه من یک روز بعد شما بودم
پوریا آبان تک 2 مهر : دوستان امروز تا الان تاریخ های 5 ، 6 ، 7 تیر فاکتور شده خودم عکس فاکتوراشو دیدم، تا شب هم امید هست ک فاکتور کنن.
حسین : با سلام ببخشید شما 24 خرداد هستین ؟ فاکتور شدین شماهم ؟
حمیدرضا : ماشین هنوز فاکتور نشده چه برسه پلاک این قباد هم حرف مفت می زنه
احسان : تا30ابان هک فاکتور میشه هم پلاک ،معمولا دارن زودتر از موعد تحویل میدن
حمیدرضا : داداش منم 23 تیر تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
بی نیسان : داداش اینو چجوری میشه دید از کدوم سایت باید دید شماره پذیرش همون شماره درخواست هست؟؟
بی نیسان : دوستان میشه بگید شماره پذیرش کجا نوشته میشه شماره پذیرش همون شماره درخواست هست؟ و اینک چطور میشه تو سایت ماشین رو دید ک کجاس کدوم مرحله هست راهنمایی میکنید دوستان