کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی روشی غیرمنتظره در استفاده تجاری از یک کشف بزرگ در فناوری باتری پیدا کردند که ظرفیت‌ نسل جدید ربات‌ها و خودروهای برقی دوربرد را گسترش می‌دهد.

مهندسان دانشگاه درکسل در فیلادلفیا حین کار روی یک راه‌حل دیگر برای افزایش کارایی باتری‌های لیتیوم-گوگردی [لیتیوم-سولفوربه‌اصطلاح Li–S battery] اتفاقی با این روش مواجه شدند. از باتری‌های لیتیوم-سولفور اغلب با عنوان «رویای دست نیافتنی» باتری‌ها یاد می‌شود، چرا که این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های معمولی  لیتیومی-یونی ظرفیت بهبودیافته‌تری نشان می‌دهند.

ظرفیت بالقوه شارژ باتری‌های لیتیوم-گوگرد در مقایسه با باتری‌های لیتیومی-یونی، که در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی یافت می‌شوند، سه برابر بیشتر است. اما ناپایداری ذاتی آن‌ها تاکنون باعث می‌شد در کاربردهای تجاری نامناسب باشند، زیرا باتری‌های لیتیوم-سولفور در هر چرخه شارژ ۷۸ درصد تغییر اندازه می‌دهند.

غلبه بر این مشکل نه تنها عملکرد دستگاه‌های باتری‌دار را بهبود اساسی می‌بخشد، بلکه برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد باتری‌های لیتیومی‌‌ـ‌یونی از جمله تامین منابع و دفع مواد خام کمیاب را نیز برطرف می‌‌کند.

تیم تحقیقاتی در درکسل به دنبال روش‌هایی برای طراحی دوباره کاتد باتری‌ها بود تا از واکنش‌های شیمیایی مخربی که طی فرایند شارژ رخ می‌دهد، ممانعت کند. اما در عوض کشف کرد که یک فاز نادر شیمیایی از سولفور (گوگرد) هست که از واکنش جلوگیری می‌کند.

این کشف از تشکیل ترکیب‌های شیمیایی که با عنوان پلی‌سولفیدها شناخته می‌شوند جلوگیری و گوگرد را به چیزی که فاز گاما مونوکلینیک گوگرد نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که پیش‌تر فقط در آزمایشگاه و در دماهای بالا ممکن بود. 

راهول پای، یکی از نویسندگان این پژوهش که در مجله نیچر «کامیونیکیشنز کمیستری» منتشر شد، می‌گوید: «باورش در ابتدا دشوار بود که این همان است که در پی کشفش بودیم، زیرا گوگرد مونوکلینیک در تمام پژوهش‌های پیشین در [دماهای] پایین‌تر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد ناپایدار بود.»

«در قرن گذشته، تنها تعداد معدودی مطالعه انجام شد که گوگرد گاما مونوکلینیک تولید کرد و [این ماده] حداکثر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما آن را در یک کاتد ایجاد کردیم که هزاران چرخه شارژ-تخلیه را بدون کاهش کارایی انجام می‌داد؛ و بررسی ما پس از یک سال نشان می‌دهد که فاز شیمیایی به همان شکل باقی مانده است.»

کاتد سولفور پس از چهار هزار چرخه شارژ-تخلیه طی یک سال که معادل ۱۰ سال مصرف مداوم است، پایدار باقی ماند و تضعیف نشد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ظرفیت باتری بیش از سه برابر باتری لیتیومی-یونی بود.

دانشمندان با این امید که در نهایت استفاده تجاری از این فناوری را ممکن کنند، اینک در حال کار روی درک کامل سازوکار دقیق پشت این فرایند نوآورانه‌اند.

دکتر ویبها کارلا، از بخش شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه درکسل، می‌گوید: «این کشفی هیجان‌انگیز است و می‌تواند درهای زیادی را به روی توسعه فناوری باتری پایدارتر و ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باز کند.»

«فاصله گرفتن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران‌قیمت‌اند و استخراج آن‌ها از زمین دشوار است، گامی مهم در توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۳ اردیبهشت : سلام لطفا شماره پذیرش وتکمیل وجه اونای که فاکتور شدند اعلام کنید ممنون
x5 سفید : میگن ۳۰ روز کاری اما بیشتر میشه
جی 7فروردین : ما همین طور . نه مدارک ارسال شده نه ماشین تحویل دادن . کاری هم نمیشه کرد . ارسال مدارک هنوز زرده . تحویل ماشین قرمزه
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
رضا x5 : ن احمد جان منم نقدی تیر ماهی هستم‌هنوز شاسی نشده
گنجی : منم ثبت نام کردم فعلا هیچ خبری نیست
محمد : دوستان خداوکیلی یکی جواب بده الان اگه تارا tpms یا سنجش باد لاستیک داره ، چرا مثل سورن روی مانیتور ماشین میزان باد هر چهار تا لاستیک نمیگه لطفا کسی که v1. پلاس داره یا تازه تحویل گرفته بگه نه ماشین سال قبل
شاهین cvt : ببخشید سامانه املاک و اسکان آدرس جدید رو ثبت کردم الان باید چکار کنم؟؟
شاهین cvt : دوستان من به اخیرا منزل را جابجا کردم.توی سامانه سخا آدرس قدیمی است ولی توی سامانه املاک و اسکان آدرس قدیمی هست. آیا باید سخا رو دوباره انجام بدم؟ دوباره پرینتر رو باید بدم به نمایندگی؟
X5 دو مرحله ای : بعد تکمیل وجه چقدر زمان میبره شاسی بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پویا : الان 23 روزه ماشین فاکتور شده خبری از پلاک نیست
ابراهیم : اقا قباد براما که پلاک شده پس چرا تحویل نمیدن 3ام پلاک همون روزم حضوری زدم
مصطفی ا : سلام اقا کسی براش پیامک تحویل حضوری اومده یانه ؟ اصلا کسی ماشینش رو به صورت حضوری تحویل گرفته لطفا بگید
اطلس اذر : دوستان همه چیز هست دروغ میگن دارن زمان میخرن وگرنه تو بازار آزاد ببین چه خبره پر از اطلسه مگه میشه شرکتی با اون عظمت ماشین برای مشتری نداشته باشه پس کارگر اش دارن چه کار میکنند
فرشید : من 28 خرداد تکمیل وجه کردم کوییک Gx هنوز خبری از فاکتور نیست
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی ها شهریور فاکتور شده اگه شده اطلاع بده ممنون
ساینااس : سلام دوست عزیز اگه تحویل حضوری زدی نتونستی بری کاشان ماشین آماده هست خودشون سریع میفرستن نمایندگی نگران نباش .
مالباخته سایپا : شماره گویای سایپا چرا از دسترس خارج شد ؟؟ با هر دو خط زنگ میزنم 096550 شماره در شبکه موجود نمی باشد
ساینا دوگانه تکمیلی مرداد ماه : سلام منم تکمیلی 14مرداد هستم. اگه بخوام تبدیل به تک بزنم ، حدود کی پیام میاد ؟؟ ممنون میشم کسی اطلاع داره خبر بده.
شاد : سلام منظورتون 207 پانا پلاس قالپاق پیش فروش تحویل 30 ابانه