مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟

 

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟

 

واردات خودرو از سال 1397 به دلایلی که گفته می‌شد اهم آن محدودیت‌های ارزی و کنترل بر گردش منابع ارزی در شرایط خاص کشور است، ممنوع شد و در این سال‌ها هر بار پیشنهاد لغو ممنوعیت نیز با مخالفت‌هایی مواجه بوده که بهانه آن تراز ارزی اعلام شده بود. در اولین روزهای کاری سال 1401، بند مربوط به واردات خودروهای سواری در قانون بودجه در حالی حذف شد و مسئولان مربوطه نسبت به آن ابراز بی‌ اطلاعی کرده‌اند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این مصوبه علیرغم تاکید ریاست جمهور برای رفع شدن موانع واردات، مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و از قانون بودجه حذف شده است، اما آیا امیدی برای انجام واردات خودروهای سواری در سال جاری وجود دارد؟

 

در همین شرایط نیز، اداره گمرک کشور منتظر نرخ جدید ای تی اس برای جایگرین با نرخ دلار 4200 تومانی که امروز به عنوان نرخ محاسباتی استفاده می‌شود، است. از سوی دیگر بحث واردات خودرو که از سه سال قبل عملا شاهد ممنوعیت ورود هستیم،‌ در بهمن و اسفند 1400  و هم زمان با بازه بررسی بودجه 1401 حواشی مختلفی را به همراه داشته است.

نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق این بار تاکید داشتند که بحث آزادسازی واردات خودرو در بودجه لحاظ شده و درآمدی در حدود 60 هزار میلیارد تومان نیز بابت صدور مجوز ترخیص 70 هزار دستگاه خودرو سواری در منابع بودجه 1401 لحاظ کرده‌اند.

 
 

بر این اساس،  50 هزار دستگاه خودرو سواری و 20 هزار دستگاه سواری دو گانه سوز به علاوه 10 هزار دستگاه کامیون، 10 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، 5000 دستگاه ماشین آلات معدن و راه سازی در کنار 1000 دستگاه یخچال دار در مصوبه نهایی مجلس لحاظ شده بود.

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟
 

این در حالی است که در قانون نهایی بودجه 1401 که از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور ابلاغ شد 70 هزار دستگاه خودرو سواری از قانون بودجه حذف شده است.

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟
 

همان طور که مشخص است در متن نهایی قانون بودجه بحث ورود 70 هزار دستگاه خودرو سواری از متن حذف شده است.

جریان واردات خودرو و ۷۰ هزار دستگاه سواری در قانون بودجه ١۴٠١ که در مجلس به تصویب رسیده بود، از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای ایراداتی بوده که در نهایت حذف شده و به قانون نیامده است.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Allowing-car-import-3.jpg

این در حالی است که پیش از این هم در بحث واردات خودرو و طرح‌هایی که نمایندگان مجلس برای آن ارائه کرده بودند، ایراداتی وارد شده و در برخی موارد از نظر مجمع مورد پذیرش قرار نگرفته بود.
گفتنی است در نیمه اسفند ماه 1400، رئیس جمهور به وزیر صمت دستور داده بود، به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، تا موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

به هر حال تاکنون هیج یک از دستگاه‌های مربوطه در دولت و مجلس توضیح رسمی و شفاف در مورد حذف بند مربوط به واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ایرادات وارد به آن ارائه نکرده‌اند؛ مصوبه‌ای که طرح آن در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد ولی بار دیگر تصویب و برای بررسی به صحن علنی ارجاع شد و رای آورده بود.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/news-decrease-imported-cars-price-mehr-1400.jpg

استراتژی ضد و نقیض سیاست گذاران کلان کشور در صنعت خودروسازی

آنچه واضح است اینکه مجمع تشخیص مصلحت، به وضوح با نظر شخص آقای رییس جمهور و وزارت صمت برای واردات خودرو به کشور مخالف است و مجلس نیز در حد فاصل این دو نهاد، سرگردان به نظر می رسد.

در شرایطی که نمایندگان به طور کلی، موافق موضوع واردات خودرو هستند و حتی شورای نگهبان نیز طرح مربوطه را تایید کرده است، این شورای مصلحت است که سد راه موضوع مورد تایید مجلس، شورای نگهبان و دولت شده است، هرچند در این میان نباید از وجود لابی گری برخی خودروسازان و مونتاژ گران نیز غافل شد که خودرو را متضرر موضوع واردات خودرو می پندارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین، دادستان کل کشور نیز به تازگی در سخنانی از دست‌های پشت پرده‌ای در خودروسازی گلایه کرده است.

منتظری، دادستان کل کشور در این رابطه می گوید: «در صنعت خودروسازی کشور دست های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقاء وضعیت خودروسازی کشور می‌شود، که مانع ارتقاء وضعیت خودروسازی کشور می‌شود.»

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Allowing-car-import-5.jpg

در چنین اوضاع و احوالی با توجه به انتقاد شدید مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی و انتقادات بی پایان پلیس راهور نسبت به صنعت خودروسازی به نظر می رسد که دولت در عمل، چاره ای جز پذیرش ضعف مدیریتی خود در بازار خودرو نخواهد داشت و احتمالا این فشار از طرفین به استیضاح وزیر صمت منجر خواهد شد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Allowing-car-import-4.jpg

از سوی دیگر موضوع واردات، آنطور که از شواهد پیداست، ارتباط غیر قابل انکاری با تامین ارز و لغو تحریم ها و اجرای برجام دارد، بنابراین کمی بعید به نظر می رسد که با توجه به قدرت عظیم لابی گری مونتاژ کنندگان داخلی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون اجرایی شدن دوباره برجام، شاهد از سر گیری واردات خودرو سواری به کشور در ابعاد کلان و قابل توجه باشیم.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , مصوبه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس چند دقیقه پیش : حیف که بلد نیستم عکس از وضعیت خودرو که توی سایت سایپا زده اماده تخصیص بفرستم واستون همینجوری فرستادم کد نمایندگی : ------- نام نمایندگی : ----------- شماره پذیرش ------------ تاریخ پذیرش : 1402/07/24 شماره درخواست : ---------- وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده شماره تاريخ نوع سند بانك مبلغ تخصيص يافته به پذيرش ----- 1402/07/23 حواله ----- 2,900,000,000 ریال ---- 1404/07/12 حواله ---- 1,787,967,630 ریال
T9 : سلام من هم تیر ماه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده 23تیر
Bac : ای بابا، پس من نقدی اواخر شهریور ثبت نام کردم، هنوز تو مرحله تکمیل وجه هست، حالا حالتها باید منظر باشم
اهورا : من شاهین جی بودم مرحله اول 17 آذر. مرحله دوم و تکمیل وجه سوم اردیبهشت. تبدیل به جی ال 21 آبان
ناشناس : چرا از فاکتور و تحویل مایکه 12 مهر 404 که تکمیل خرید شاهین جی ال کردیم خبری نیست ایا کسی مثل من تکمیل خرید 12 مهر 404 هست
مهدی پلاس 14اردیبهشت : امروزم تمام شد و فاکتورنشدیم لعنت به سایپا از14اردیبهشت کسی مونده فاکتور نشده باشه؟؟؟؟
محمدی شاهین جی : سلام دوستان کسی میدونه ما شهریوری ها اگه دعوتنامه بیاد. چقد دیگه باید پرداخت کنیم؟؟ ممنون از شما
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : با توجه به روند صعودی بی وقفه ی طلا ؛ پیشنهاد میکنم همون روزی که پیامک تکمیل وجه براتون اومد اقدام به فروش کنید ؛ ضمنا بمدت ۱۵ روز مهلت پرداخت دارید پس جای هیچ عجله ای نیست . ضمنا به دنباله اینکه اولین نفر باشید که پرداخت رو انجام میدید نباشید . من الله توفیق
.... : دیگه حالم از این شاهین بهم خورد باز ی پروژه ی جدید الهی ک خیر نبینید هر روز ی چیز میگن ی روز تبدیل به جی ال ی روز بنزین ی روز تبدیل به مشکی تا ما رو سکته ندن دست بردار نیستن چه غلطی کردیم به این سایپا اعتماد کردیم . یعنی بزا بدن این مشکی رو فقط بفروشمش دیگه غلط بکنم دور و بر محصولات سایپا برم .
شاهین مهر شیراز : سلام، منم مهر هستم ، امروز چند بار چک کردم فعلا خبری نیست !
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : کدوم رنگ همه تاخیر دارن مال من سفید مشکی مگه نمیگن فقط سفید دارن پس کو
207 طرح فرسوده : دوستان مبلغ دعوتنامه فرسوده تحویل بهمن چقدر واستون آمده؟
خاکستری : سلام آقا کسی میدانه .احراز محل سکونت ثبت نشد یعنی چی.واسه من داخل وصعیت مشتری اینو نوشته
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : دوست عزیز میتونی عکس بفرستی؟
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : منم پذیرش29 اردیبهشتم و 15 ابان تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست فعلا تکمیلی های شهریور رو دارن فاکتور میکنن فکرکنم شاید بهمن ماه فاکتوربشیم .
محمد : سلام دوستان من ثبت نام کوییک هستم ،وضعیت کوییک خیلی بدتر از ساینا هست.
اس : همچنان منتظرم
207 30 دی : واریزی دوم کی بود عزیزم
ار اس : سلام ار اس برای کسی دعوتنامه نیومده؟
تکمیل وجه 5 مرداد خبری نیست : دوستان واسه گرفتن جریمه تاخیر کاری نباید انجام بدیم