آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می‌دهد؟

 

آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می‌دهد؟

 

به همان اندازه که خودروهای الکتریکی بیشتری روانه جاده‌ها می‌شود، تمرکز روی ایمنی این خودروها به ویژه ریسک آتش‌سوزی‌شان افزایش می‌یابد. مهم نیست که خودروهای بنزینی و دیزلی می‌توانند آتش بگیرند چراکه آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. آتش‌سوزی این خودروها دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تکنولوژی جدیدشان اشاره کرد. آتش گرفتن خودروهای الکتریکی پیچیدگی بیشتری دارد و معمولاً با بخار بسیار سمی و صداهای عجیب و شعله‌های متمایز شناخته می‌شود. احتمالاً پس از آتش‌سوزی نیز انفجار رخ خواهد داد.

آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می‌دهد؟

همه این موارد را باید در نظر گرفت و به همین خاطر است که مردم روز به روز نگرانی بیشتری درباره آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی دارند. خوشبختانه ادارات آتش‌نشانی استراتژی‌های جدیدی را برای روبرو شدن با این شرایط در پیش گرفته‌اند. برای مثال اداره آتش‌نشانی بدفوردشایر بریتانیا اعلام کرده است پس از وقوع هر حادثه‌ای شامل تصادف یا آتش‌سوزی خودروی الکتریکی، یکی از خودروهای آتش‌نشانی حاضر در صحنه اقدام به اتخاذ تصمیمات لازم به منظور خاموش کردن سریع آتش خواهد کرد. این اداره همچنین سیستمی را توسعه داده است که به آتش‌نشان‌ها اجازه می‌دهد تا مدل خودروی الکتریکی حاضر در تصادف را تشخیص دهند و بدانند باتری و سوئیچ‌های ایزوله آن در کجا قرار دارند.

آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می‌دهد؟

نظرات کارشناسی مختلفی درباره بهترین روش خاموش کردن آتش یک خودروی الکتریکی وجود دارد اما در کل باید اقداماتی برای خنک کردن مجموعه باتری صورت پذیرد. هرچند این کار مانع از آتش‌سوزی دوباره نخواهد شد. همچنین می‌بایست تدابیری برای سرکوب آتش در نظر گرفت و آتش‌نشان‌ها نیز به تجهیزاتی برای حفاظت از بخارهای سمی مجهز شوند. تلاش برای مهار آتش با گازهای بی‌اثر فایده‌ای ندارد زیرا این نوع آتش‌سوزی به خاطر ماهیت شیمیایی خود نیازی به اکسیژن ندارد. همچنین فضای اطراف نیز باید به منظور وجود یا عدم وجود سلول‌های باتری تخریب شده بررسی شود. این قطعات می‌توانند بر اثر انفجار باتری به اطراف پرتاب شوند و بعداً آتش بگیرند. در نهایت خودروی الکتریکی آتش گرفته نیز باید از محل و سایر خودروها دور شود. اقدامات شدیدتر در زمینه خاموش کردن آتش این خودروها می‌تواند شامل غوطه‌ور کردن در آب باشد هرچند برای این کار نباید از آب دریا استفاده کرد زیرا امکان آزاد شدن گاز کلر وجود دارد.

آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می‌دهد؟

همه این موارد هشدار دهنده به نظر می‌رسند و دلیل خوبی برای عدم خرید خودروی الکتریکی هستند اما یکی از استادان دانشگاه نیوکاسل ترس ها درباره آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی را به ویژه در مقایسه با مزیت‌ها و تکنولوژی‌های این محصولات بی‌مورد می‌داند.

او می‌گوید:

به عنوان فردی که با کمپانی نیسان در زمان تأسیس کارخانه باتری‌اش همکاری داشته‌ام می‌گویم که در صورت داشتن توانایی مالی، همین فردا اقدام به خرید نیسان لیف می‌کردم. ما نیازی به نگرانی درباره حوادث کوچک آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی نداریم اما باید هوشیار باشیم. باتری لیتیوم-یون دارای میزان انرژی زیاد در فضایی بسیار کوچک است. از سال ۲۰۰۸ تاکنون استفاده از این باتری‌ها افزایش یافته است. ما باید مراقب باشیم

این استاد دانشگاه به عنوان بخشی از کمپین افزایش آگاهی آتش‌نشان‌ها درباره آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی، سخنرانی‌های مختلفی را برای ادارات آتش‌نشانی بریتانیا انجام داده است. او سخنرانی‌های خود را با توضیح ساختار باتری لیتیوم-یون شروع می‌کند. یک تکه آلومینیوم که کاتد نامیده می‌شود با ترکیب فلز اکسید پوشانده می‌شود. این بخش با تکه‌ای از مس که دارای پوشش گرافیتی است و آند نامیده می‌شود همکاری خواهد کرد. بین کاتد و آند جدا کننده پلاستیکی ویژه‌ای در حلال ارگانیک قرار دارد که حاوی مقادیر کمی از افزودنی‌های مخصوص است و این را فقط سازنده باتری می‌داند. بسته به شارژ بودن یا نبودن باتری، یون‌های لیتیوم در آند و کاتد حرکت می‌کنند.

آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چگونه رخ می‌دهد؟

این استاد دانشگاه سپس اولین شوک را به شنونده‌های خود وارد می‌کند. یک سلول باتری حاوی ۴.۲ ولت شارژ است اما حتی در زمان خالی بودن شارژ نیز هنوز ۲.۵ ولت شارژ وجود دارد. نیسان لیف دارای ۱۹۲ سلول در ۲۴ ماژول است درحالی‌که این میزان در تسلا مدل S به بیش از ۷ هزار سلول در ۱۶ ماژول می‌رسد. این انرژی زیادی است که در باتری خودرو وجود دارد. صرف‌نظر از شارژ یا خالی بودن باتری، ریسک فرار این انرژی به‌صورت کنترل نشده وجود دارد. در صورت آتش‌سوزی و انفجار، یک بخار سمی آزاد می‌شود که شاخصه چنین آتش‌سوزی‌هایی است. زمانی که فرار گرمایی شروع شود سیستم مدیریت باتری یا هیچ سیستم دیگری قادر به توقف آن نخواهد بود. آتش‌سوزی باتری را می‌توان کنترل کرد اما نمی‌توان آن را خاموش نمود.

او در تست‌های مختلف چگونگی آسیب رسیدن به باتری را در یک تصادف نشان داده است. او می‌گوید:

اگر باتری یک خودروی الکتریکی آسیب ببیند قطعاً وضعیت خطرناکی وجود خواهد داشت

مجموعه باتری‌ها به خاطر داغ شدن و در شارژ بودن آتش می‌گیرند اما نگران کننده تر اینکه آتش‌سوزی باتری می‌توانند خود به خود فوران کند. این استاد دانشگاه می‌افزاید:

حتی باتجربه‌ترین و دقیق‌ترین سازندگان نیز شاهد فرار کردن سلول‌های الکتریکی معیوب از زیر سیستم‌های کنترل کیفیت بسیار با دقت هستند

شعله‌های باتری شبیه مشعلی است که سریعاً در مسیر خود پیش می‌رود و به همین خاطر است که استاد دانشگاه از مقامات مختلف می‌خواهد تا ریسک ایمنی خودروهای الکتریکی را در مکان‌هایی همچون پارکینگ‌ها در نظر بگیرند. او می‌گوید:

در آلمان سه ایستگاه اتوبوس طی ۶ ماه گذشته و قبل از آن آتش گرفته‌اند. تونل‌ها، پارکینگ‌ها، بندرها و… مکان‌هایی هستند که باید ریسک ایمنی خودروهای الکتریکی را در نظر بگیرند

او درباره خودروهای کلاسیکی که به قوای محرکه الکتریکی مجهز شده‌اند نگران است. این استاد می‌گوید:

هیچ‌کسی نمی‌داند که باتری‌های لیتیوم-یون بکار رفته در این خودروها چقدر ایمن هستند و فعلاً تست استانداردی برای بررسی این موضوع انجام نشده است. برخی باتری‌ها دوباره وارد بازار می‌شوند. این باتری‌ها چقدر ایمن هستند؟ تحقیقات زیادی درباره ایمنی باتری‌های لیتیوم-یون انجام شده است اما همه باید از این موضوع آگاه باشند زیرا در حال حاضر ما دقیقاً در پایین‌ترین نقطه منحنی یادگیری قرار داریم

اداره آتش‌نشانی کپنهاگ دانمارک یک راه‌حل ویژه را برای روبرو شدن با آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی در نظر گرفته است. برای این کار یک خودروی ویژه توسعه یافته است که دارای نازل‌های ویژه در کف و کناره‌هاست و باعث می‌شود آب به داخلش پمپاژ شود. پس از پر شدن محفظه مخصوص، کانتینر و خودروی آتش گرفته به محلی امن منتقل می‌شوند و تا هفته‌ها در یک محل می‌مانند تا خطر احتمالی برای اطرافیان رفع شود. پس ‌از آن آب فیلتر و برای دفع ایمن تصفیه می‌شود.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
سایپا بی لیاقت : گور پدر تک تک مدیران سایپا دوساله عصاب برامون نزاشتن انشاالله نابود بشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند
اطلس : تکمیل وجه چند خرداد هستی
دی : ما زودتر شما تکمیل وجه کرده بودیم من بچه کوچیک داریم
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داداش چند روز طول کشید پلاک بشی واسه من الان4روزه پلاک نمیشه
مسعود : پدر بزرگ نسترن🤣
محمد : سلام. ماشین تحویل گرفتن میخام کفپوش یه تیکه وروکش صندلی نصب کنم میگن گارانتی باطل میکنه راسته؟
نگی نگفتم ها : یادتون هست لوبیا چیتی 150کیلویی کسی نمیخرید خیلی زود یدفه به کیلویی 400الی500هزار رسید الان همه میخرند برنج هم همینطور خلاصه خودرو در چنین حالتی هست یدفه میره بالا......همه منتظرند اول بره بالا بعدش بخرند
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : بزودی ساینا اس 650م بالاتر میشه در ماههای اتی بالای 700هم میره بالا
نصیحت پدر بزرگ ریش سفید با 40سال تجربه اقتصادی : در ماههای اتی شک نکن 207 دنده ای به قیمت 1میلیارد گیرت نمیاد چون ساینا اس بالای 700میلیون میه