سمند سورن پلاس؛ مشخصات فنی، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

 

سمند سورن پلاس؛ مشخصات فنی، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

 

سمند را می‌توان یکی از مهم‌ترین محصولات در کل تاریخ ایران‌خودرو دانست زیرا این ماشین که به‌عنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته می‌شود، پایه‌ای برای محصولات بعدی این شرکت بود و هرچند در سال ۱۴۰۱ زمزمه‌های خاتمهٔ تولید آن به گوش می‌رسد اما تولید نوادگان سمند مثل سورن و دنا باقدرت ادامه دارد. یکی از جدیدترین اعضای این خانواده، سورن پلاس است که مدتی است به‌عنوان محصولی جدید (!) وارد بازار شده است. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

عکس سورن پلاس

مشخصات سورن پلاس

ایران‌خودرو مدت کوتاهی پس از معرفی و عرضهٔ سمند به بازار، به فکر فیس‌لیفت و یا ساخت نسخه‌های جدیدی بر اساس آن بود و در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی مدل‌های جدیدی بنام‌های زوبین و پردیس را در نمایشگاه‌های خودروی کشور رونمایی کرد اما هیچ‌کدام از این خودروها به خط تولید نرسیدند و نهایتاً در سال ۱۳۸۵، سورن به‌عنوان نتیجهٔ نصفه و نیمهٔ این تلاش‌ها معرفی شد. این اولین فیس‌لیفت بزرگ سمند محسوب می‌شد هرچند که تغییرات آن چندان کلی نبود و صرفاً شامل جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب و سپرهای جدید می‌شد. سورن در ابتدا در داخل و پیشرانه هیچ تفاوتی با سمند نداشت اما بعداً نسخهٔ ELX آن با داشبورد جدید و پیشرانهٔ EF7 به بازار عرضه شد.

سورن پلاس جدید

تغییرات سورن پلاس

از اواسط سال ۱۳۹۹، ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از سورن را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. تغییرات ظاهری این خودرو بسیار جزئی هستند و صرفاً به مواردی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و تجهیز به دی‌لایت، دستگیره‌های در آسان‌بازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق، جلوپنجره مشکی براق و رینگ‌های آلومینیومی جدید محدود می‌شوند. این تغییرات اما تأثیر چندانی در بروز کردن چهرهٔ سالخوردهٔ سورن نداشته‌اند و انتظار می‌رفت درحالی‌که نزدیک به پانزده سال از عمر این خودرو می‌گذرد، به‌روزرسانی‌های بزرگ‌تری در طراحی آن صورت گیرد اما طبق معمول، ایران‌خودرو قصد داشته با کمترین هزینه سورن پلاس را به‌عنوان محصولی جدید ارائه کند.

سمند سورن پلاس؛ مشخصات فنی، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

سورن پلاس در داخل هم همچنان از همان داشبوردی استفاده می‌کند که چند سال پس از معرفی سورن اولیه، در نسخه ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل‌قبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. بااین‌وجود، در سورن پلاس، ایران‌خودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو ۲۰۶ به بالای داشبورد (که اطلاعاتی نظیر دما و باز بودن درب‌ها را نمایش می‌دهد)، تودوزی مشکی‌رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریم‌های طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است. بااین‌حال، فقدان نمایشگر لمسی در خودرویی اصطلاحاً جدید که یکی از محصولات بالا ردهٔ ایران‌خودروی به‌حساب می‌آید کاملاً حس می‌شود.

داشبورد سورن پلاس

تجهیزات سورن پلاس

سورن پلاس در بخش تجهیزات پیشرفت چندانی نداشته و از همان امکاناتی بهره می‌برد که قبلاً در سورن ELX ارائه می‌شدند. این تجهیزات شامل دو ایربگ، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، چراغ مشایعت، آینه‌های جانبی تاشو برقی راهنما دار، شیشه‌های برقی هر چهاردر، فرمان تلسکوپی، سنسور دنده‌عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی می‌شود؛ اما مهم‌ترین آپشنی که به سورن پلاس اضافه شده، کروز کنترل است که قبلاً در سورن معمولی وجود نداشت. بااین‌حال، مورد عجیب دیگر اینکه در سورن پلاس ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند درحالی‌که سورن ELX در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی بهره می‌برد. به‌طورکلی، هرچند در سورن پلاس فقدان نمایشگر لمسی و ترمزهای عقب دیسکی کاملاً احساس می‌شود و تجهیزات آن در مقایسه با خودروهای روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارند اما در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی، امکانات این خودرو را می‌توان نسبتاً قابل‌قبول دانست.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت سورن پلاس

زیر کاپوت سورن پلاس شاهد همان پیشرانهٔ آشنای ۱.۷ لیتری EF7 هستیم که به‌طور گسترده‌ای در محصولات خانوادهٔ سمند و دنا استفاده می‌شود. این پیشرانه که از شانزده سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر بهره می‌برد، در اینجا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این‌ها اعداد چشمگیری نیستند اما بااین‌حال خودرو را ظرف ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که برای یک سدان خانوادگی کافی به نظر می‌رسد. البته قبلاً ایران‌خودرو نسخهٔ توربوشارژ سورن را هم تولید می‌کرد که با برخورداری از ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز داشت اما تولید سورن توربو چند وقتی است که متوقف شده و فعلاً هم خبری از ارائهٔ موتور توربو برای سورن پلاس نیست. این یعنی کسانی که خواهان پیشرانهٔ EF7 توربوشارژ هستند فقط باید سراغ دنا پلاس بروند. درهرحال، مصرف سوخت ترکیبی سورن تنفس طبیعی از سوی ایران‌خودرو حدود ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که با توجه به وزن و قدرت خودرو، با استانداردهای جهانی فاصلهٔ زیادی دارد اما در مقایسه با موتور قدیمی XU7 کم‌مصرف‌تر است. انتقال نیروی موتور هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد و در سورن پلاس فعلاً خبری از ارائهٔ گیربکس اتوماتیک یا شش سرعتهٔ دستی که در دنا پلاس و رانا پلاس دیده‌ایم نیست.

موتور سورن پلاس

رانندگی و سواری سورن پلاس

رانندگی و سواری سورن پلاس تقریباً هیچ تفاوت قابل‌توجهی با سورن و یا حتی سمند ندارد و در اینجا هم شاهد همان ویِژگی‌ها هستیم. مشکل بزرگی که هنگام رانندگی با این خودرو به چشم می‌خورد، تأخیر زیاد دریچه گاز برقی آن است که اصلاً قابل‌چشم‌پوشی نخواهد بود. در همین حال، به دلیل عایق‌بندی ضعیف، صدای موتور در دورهای بالا وارد کابین می‌شود. علاوه بر این، استفاده فراوان از پلاستیک خشک در داخل کابین و همین‌طور بی‌دقتی فراوان در ساخت و مونتاژ قطعات نیز کاملاً به چشم می‌آیند. قدرت ترمز گیری خودرو هم به دلیل ترمزهای عقب کاسه‌ای چندان مطلوب نیست و با توجه به وزن بالای سورن پلاس، فقدان ترمزهای دیسکی در عقب کاملاً احساس می‌شود. از سوی دیگر اما کابین خودرو برای همهٔ سرنشینان جلو و عقب جادار است و در سفرهای طولانی از راحتی نسبتاً مناسبی برخوردار خواهد بود. همچنین فضای کلی کابین سورن پلاس به دلیل استفاده از رنگ تماماً مشکی به همراه تزئینات طرح فیبر کربن و دوخت‌های قرمزرنگ، حال هوای جوان‌پسند و اسپرت‌تری نسبت به سورن ELX پیدا کرده است. صندوق بار بزرگ خودرو نیز به‌راحتی پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده خواهد بود.

سمند سورن پلاس؛ مشخصات فنی، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

مزایا و معایب سورن پلاس

در بالا به‌طور مفصل به ویژگی‌های سورن پلاس پرداختیم اما در اینجا به‌طور خلاصه به مزایا و معایب آن اشاره می‌کنیم. با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، ازجمله ویژگی‌های مثبت سورن پلاس می‌توان به کابین جادار، تجهیزات نسبتاً مناسب، اضافه شدن کروز کنترل، گستردگی نمایندگی‌های خدماتی و پیشرانهٔ نسبتاً مدرن اشاره کرد. از سوی دیگر اما پلت‌فرم قدیمی، تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به سورن ELX، کیفیت و دقت مونتاژ پایین قطعات داخلی، ترمزهای کاسه‌ای عقب و تأخیر دریچه گاز برقی را هم می‌توان از اصلی‌ترین نقاط ضعف سورن پلاس دانست. البته همین تغییرات جزئی هم توانسته‌اند چهرهٔ پیر سورن پلاس را کمی زیباتر کنند و به کابین آن حال و هوای جوان‌پسندی ببخشند.

قیمت و رقبای سورن پلاس

در زمان نگارش این مطلب، قیمت کارخانهٔ سورن پلاس ۲۴۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۳۷۸ میلیون تومان است. با این قیمت، اصلی‌ترین رقبای این ماشین از محصولات خود ایران‌خودرو مثل پژو پارس TU5 و دنا معمولی هستند. البته دنا با قیمت بازار ۴۰۰ میلیونی، به میزان قابل‌توجهی گران‌تر است اما پارس TU5 با قیمت ۳۸۶ میلیون تومان کاملاً در مقابل سورن پلاس قرار می‌گیرد و انتخاب یکی از آن‌ها فقط به سلیقهٔ افراد بازمی‌گردد. البته پارس بازار فروش خیلی بهتری دارد و پیشرانهٔ TU5 آن‌هم از لحاظ تعمیر و نگهداری از شرایط بهتری برخوردار است. اگر از سدان‌های فاصله بگیریم و صرفاً قیمت را مدنظر قرار دهیم، پژو ۲۰۷ دستی هم می‌تواند رقیبی برای این خودرو باشد هرچند که هرگز به‌اندازهٔ سورن پلاس برای استفاده‌های خانوادگی مناسب نخواهد بود. تنها رقیب از سایپا برای سورن پلاس هم شاهین با قیمت کارخانهٔ ۳۴۴ میلیون و قیمت بازار ۳۹۵ میلیون تومان است که هم خودروی بسیار مدرن‌تری است و هم در تجهیزات کاملاً برتری دارد اما پیشرانهٔ توربوشارژ کم بازده آن فاقد قابلیت اطمینان موتور EF7 سورن پلاس است.

مدل مشخصات قیمت نمایندگی قیمت بازار
سورن ELX توربو --- ---
سورن پلاس ۲۴۳,۳۱۰,۰۰۰ ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین پژو پارس سال  TU5 دنا سورن پلاس  
۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ موتور
۱۱۰ ۱۰۵ ۱۱۳ ۱۱۳ قدرت
۱۷۸ ۱۴۲ ۱۵۳ ۱۵۳ گشتاور
۱۳.۲ ۱۳.۲ ۱۲ ۱۲ شتاب صفر تا صد
۱۹۰ ۱۹۰ ۱۹۰ ۱۹۰ حداکثر سرعت
۴.۴۴

 

۱.۷۷

۱.۴۹

۴.۵۰

 

۱.۷۰

۱.۴۱

۴.۵۶

 

۱.۷۲

۱.۴۶

۴.۵۳

 

۱.۷۲

۱.۴۶

طول

 

عرض

ارتفاع

۲.۶۵ ۲.۶۷ ۲.۶۷ ۲.۶۷ فاصله بین دو محور
۱۲۶۰ ۱۱۵۸ ۱۲۵۸ ۱۲۴۰ وزن
۴۲۰ ۴۷۰ ۵۰۰ ۵۰۰ ظرفیت صندوق بار
۷.۲ ۷.۲۴ ۷.۴۳ ۷.۳۶ میانگین مصرف سوخت

معایب سورن پلاس

  • تغییرات ظاهری بسیار جزئی
  • کیفیت و دقت ساخت و مونتاژ پایین قطعات داخلی
  • فقدان نمایشگر لمسی
  • فقدان ترمز دیسکی عقب
  • پلتفرم قدیمی و ناامن
  • تجهیزات ناکافی و محدود

مزایای سورن پلاس

  • کابین و صندوق بار بزرگ و جادار
  • قطعات یدکی فراوان

مشخصات فنی سورن پلاس

پیشرانه EF7
حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌سی
سوپاپ ۱۶
قدرت ۱۱۳
گشتاور ۱۵۳
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۳۴ میلی‌متر
عرض (با احتساب آینه) ۱,۹۴۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۱ میلی‌متر
وزن ۱۲۴۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۶۳ لیتر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی آلومینیومی
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سمند سورن پلاس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : سلام هرکی میتونه خودش رو برسونه تجمع.اگه حقتون رومیخوابد خودتون رو برسونید تجمع اگه یادتون باشه بعد تجمع قبلی تا یکماه رگباری فاکتور داشتیم
واریزی بهمن تحویل هفته سوم مرداد : 24بهمن رنگ سفید
اردی پلاس : خوشبحال اپراتورهای سایپا،چه شغل راحتی دارند!
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستانی کسی هست تارا v4 سفیدنوشته باشه وموعد تحویلش قبل ۲۸مهر باشه وهنوز فاکتور نشده باشه؟ الان یکی ازدوستانم فاکتور شد ۳۰مهر بود اگه باهمین وضعیت بره بچه های آبان شروع به فاکتور شدن میشن.البته رنگ سفید ومشکیش.لطفا اگر کسی هست اینجا اعلام حضور کنن تشکر
شاهین جی شهریور : بچه های جی شهریور کسی زنگ زده با حضوری صحبت کرده درباره پیامک تبدیل؟ اگر اینکارو کردین چی جواب دادن بگین.
محمد لاماری مشکی : سلام تاریخ واریز وجه اولتون کی بوده..؟چه رنگی؟؟؟
اردیبهشت : سلام من تبدیل زدم راحت شدم.
داراب : یعنی همه ی رنگ ها داره فاکتور میشه بجز نقره ای تیتانیوم که تحویلی های ۲ و ۳ شهریور هنوز فاکتور نشدند
شاهین جی : تجمع قراره جلوی امور مشتریان سایپا انجام بشه گویا مکان قبلی عوض شده هر کی تونست شنبه ساعت 10 اونجا باشه
مهدی : خیلی مبارکه ردیف قراردادتون چند بود؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل شهریور : یک هفته ای میدن
هومن : واسه یدونه ساینا لگن 9 ماه مردمو منتظر میذارن ... این اشغال به تمام معنا چیه که بخاطرش اینهمه طول میدن
207 سقف فلز : سلام داداش اینجاییم تحویل 25 آبان فروش فوق العاده
حافظ : منم پیش فروش البته ماشین رانا تحویل 30 آبان دعوت نامه نیامده
حسن : نارضا یتی از پلاک نشدن نیسان که قراره یک ماه بدن آلان 50 شد میخواهن قسط ها تمام کنیم بعد تحویل بدن خدا ذلیل کنه همه شما را که بیچاره کربن مردمه مگه پلاک گذاری چقدر وقت می بره
فوق العاده 23 بهمن12161596 : سلام دیروز فاکتور شدم همین الان هم پلاک شد ایشالا زودتر همتون پلاک بشید و لطفا به حرفای اینا که میگن دروغ میگن توجه نکنید بچه ها 23بهمن فاکتور داره میشه خیالتون راحت فقط اول آپشن دارا رو فاکتور کردنه منم آپشن داشتم
دنا 5 دنده 20 مرداد تبدیل به 6 دنده : 20 مرداد بوده 16 شهریور تبدیل زدم
فوق العاده 23 بهمن12161596 : دروغ میگه این شماره پذیرش منه دیروز فاکتور شد
24فوق : پذیرش 12163047هنوز فاکتور نشدم
جمال : پیش فروش بودم واریز اولیه 5خرداد و 26تیر تکمیل وجه کردم دیروز 25 شهریور فاکتور شده و امروز 26م پلاک پذیرشمم 12284016 البته من طرح فرسوده بودم.امیدوارم شمام زودتر ماشینت برسه حاجی