راهنمای کامل تعمیر و نگهداری لیفتراک

رپورتاژ - اگر شما مالک یا راننده لیفتراک هستید راهنمای نگهداری و تعمیر لیفتراک میتواند بعنوان یک دستورالعملی که در هزینه های بهره برداری از آن صرفه جویی کند.

 

تعمیر لیفتراک

لیفتراک ها همانند هر خودروی دیگری به سرویس های دوره ای نیاز دارند و اگر شما مالک یا راننده آن هستید مسئولیت نگهداری و تعمیر لیفتراک نیز بر عهده شماست
.در این مطلب قصد داریم دستورالعمل های کلی برای اینکه همواره لیفتراک خود را سالم، پیشرو و ایمن نگه دارید را بررسی کنیم.

نگهداری و تعمیر لیفتراک برقی

از جمله بخش های مهمی که در نگهداری و تعمیر لیفتراک برقی باید مورد بازدید و بررسی قرار گیرد شامل بازدید از باطری و بررسی سطح آب آن، بررسی اتصالات کابل الکتریکی به موتور که به مرور زمان ممکن است شل شدن در این کابل ها را داشته باشیم،بقیه موارد نگهداری چون تقریبا مشترک است در ادامه به آنها می پردازیم.

 

تعمیر لیفتراک برقی
تعمیر و نگهداری لیفتراک چه مزیتی دارد؟

تعمیر و نگهداری لیفتراک مزایای زیادی دارد که از جمله می توان به صرفه جویی در هزینه های تعمیر،ایمنی بالاتر،عمر طولانی تر خودرو و بهره وری بهتر اشاره نمود
صرفه جویی در هزینه ها به چه صورت امکان پذیر است؟نظم و قاعده در سرویس و نگهداری این دستگاه باعث مشکلات کوچکتری می شود از جمله اینکه اگر سطح آب و روغن آن دائما چک شود که کم نکند،اتصالات خیس یا نمناک، قطعاتی که از گرد و خاک پر شده را زودتر مشکلش را بررسی کنیم می توانیم از هزینه های گزافتر جلوگیری کنیم.

ایمنی بالاتر از رعایت دستورالعمل سرویس و نگهداری لیفتراک

از آنجایی که شرکت ها، مالک یا مالکین لیفتراک مسئولیت قانونی و اخلاقی نگهداری لیفتراک در شرایط کارکرد ایمن را بر عهده دارند قبل از اینکه این خودرو باعث ایجاد جرح یا فوت کسی بدلیل نقص فنی گردد با رعایت دستورالعمل ها و سرویس منظم لیفتراک این امر شناسایی و پیشگیری می شود.

چرا بهره وری بالاتر؟در نظر بگیرید که ماشین الات انبارداری همچون لیفتراک به دلیل انجام برنامه ریزی درست از کارکرد جا نماند و همواره در مدار کار خود با تمام توان کار کند مسلما نتیجه بهره وری بهتر را به همراه خواهد داشت.

عمر طولانی تر لیفتراک به دلیل بهره گیری از رعایت دستورالعمل ها و سرویس دوره ای منظم یکی دیگر از این مزایا می باشد.همچنین اگر زمانی قصد فروش لیفتراک را داشته باشیم بدلیل اینکه در شرایط فنی ایده الی قرار دارد ارزش معامله بالاتری نیز دارد.

بیشتر بخوانیدتعمیر جک پالت

دستور العمل نگهداری لیفتراک شامل چه مواردی می باشد؟

اقداماتی که به منظور نگهداری از لیفتراک انجام می شود شامل پیشگیرانه،پیش بینی کننده، فعال،واکنش پذیر و روغن کاری می باشد.

 

بررسی فشار باد لاستیک ها و تنظیم آن روی فشار مشخص

همیشه قبل از اینکه با لیفتراک شروع بکار نمایید وضعیت باد لاستیک ها را بازدید نموده و مطمئن شوید که فشار باد درون آنها به حدی است که منجر به خرابی لاستیک نمی شود، از آنجائیکه فشار باد کم می تواند باعث واژگونی با بار سنگین شوند و در فشار باد بالا ممکن است باعث ترکیدن لاستیک گردد.پس پیشنهاد می شود بطور منظم و بصورت هفتگی فشار باد لاستیک ها کنترل و به فشار ایده آل آن تنظیم گردد.در خصوص زمان مناسب تعویض لاستیک لیفتراک، ممکن است برخی لاستیک ها در لبه خود یک خط ایمنی داشته باشند که در صورت از بین رفتن آن باید اقدام به تعویض تایرها نمود.

 

سطح روغن های لیفتراک را چگونه و تحت چه شرایطی چک کنیم؟

به منظور اینکه ممکن است دستورالعمل نگهداری برندهای مختلف لیفتراک با هم کمی متفاوت باشد و چون هیچ قانون دقیقی وجود ندارد که به ما بگوید روغن لیفتراک را هر چند وقت یکبار و با چه شرایطی باید تعویض کنیم بهترین و دقیق ترین راه رجوع به دفترچه راهنمای آن می باشد.اما نشانه هایی که ممکن است ناشی از عدم تعویض بموقع لیفتراک باشد شامل:

روغن از نظر شکل ظاهری قهوه ای تیره یا سیاه بنظر برسد.

دود اگزوز دوده ای و سیاه باشد

بلندی بالاتر از حد متعارف صدای موتور

 

چک کردن روغن موتور لیفتراک

شرایط چک کردن روغن موتور لیفتراک

اگر لیفتراک روشن و در حال کار بوده بگذارید به مدت 30-45 دقیقه موتور آن خنک شود تا از خطای چک آپ روغن پیشگیری بعمل آید.زمانی که اقدام به چک کردن روغن میکنید لیفتراک روی یک سطح صاف پارک باشد محل گیج روغن موتور را با توجه به مدل دستگاه خود پیدا کنید و آن را بیرون آورده و با یک دستمال کاغذی یا پارچه نرم تمیز کنید مجدد گیج روغن را درون جایش قرار دهید و آن را محکم تا انتها فشار داده و مجدد تا انتها میله گیج را بیرون کشیده و سطح روغن را چک کنید

چک کردن روغن هیدرولیک لیفتراک

از آنجائیکه روغن هیدرولیک در کارکرد بالابر و فرمان نقش اساسی دارد،پس به منظور کارکرد درست پیشنهاد می شود که هر 1000 ساعت کارکرد لیفتراک معمولا روغن هیدرولیک آن تعویض گردد اما علائمی که هشدار دهنده از نداشتن روغن لیفتراک یا کیفیت پایین آن باشد شامل عملکرد با سرعت کند قطعات هیدرولیک ، صداهای غیرعادی در حین کارکرد نظیر صدای کوبیدن یا تق تق، اگر دما از 180 درجه بالاتر رود  و نشان می دهد روغن هیدرولیک خاصیت خود را از دست داده یا ممکن است آب بندی ها از بین برود
با توجه به دفترچه راهنمای خودرو خود می توانید محل دقیق و گیج روغن هیدرولیک را پیدا کنید، در نظر داشته باشید که به منظور چک کردن روغن هیدرولیک لیفتراک، در یک سطح صاف و هموار پارک باشد،چنگال های لیفتراک در وضعیت استاندارد قرار گرفته باشد و از کج شدن آنها به جلو و عقب بدلیل خطا در میزان روغن هیدرولیک جلوگیری شود.

سطح روغن ترمز، نیز به راحتی از طریق مخزن پلاستیکی و میزان استاندارد نوشته شده بر روی آن قابل دیدن است و در صورت کم کردن می توانید اقدام به اضافه کردن روغن ترمز مطابق با دفترچه راهنما نمایید.

چک کردن ترمزهای لیفتراک

قبل از شروع بکار با لیفتراک، پدال ترمز آن را چک کنید و ببینید آیا ترمز دارد یا نه، همچنین ترمز دستی در بهترین حالت باید زاویه 15 درصد داشته باشد، از طریق توپی لاستیک ها میتوانید لنت ترمز را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه کار می کنند.اگر لنت ها فرسوده بودند حتما با استفاده از یک متخصص، اقدام به تعویض لنتها کنید.
طول عمر لنت های ترمز بر اساس کیفیت شرکت سازنده متفاوت است اما بطور میانگین بین 5000 تا 7000 ساعت عمر میکنند البته اپراتورهای ماشین آلات انبار داری اگر با آرامش بیشتر و بدون برخورد با موانع کار کنند کمتر از ترمزها استفاده میکنند.

چک کردن چنگال های لیفتراک قبل از کار

در بخش جلویی لیفتراک و نزدیک به لاستیک ها چنگال ها قرار دارند که وظیفه آنها بلند کردن و حمل بار می باشد حتما بررسی کنید که شاخک های چنگال در اثر استفاده نادرست یا براثر ضربه دچار خم شدن،آسیب یا ترک نگردد که باعث از بین رفتن ایمنی لیفتراک،سقوط بار، آسیب به کارگران و مشکلات دیگر می گردد.

چرا باید لیفتراک را بطور دائمی تمیز کنیم؟

بدلیل اینکه در طی روز و در حین کار با گرد و خاک سر و کار داریم ، به منظور دور ماندن قطعات لیفتراک از گرد و غبار بهتر است بطور روزانه بعد از اتمام کار با لیفتراک اقدام به شستشوی آن کنیم،حتی اگر در شرایطی هستیم که نمیتوانیم آن را بشوئیم بهتر است با استفاده از یک دستمال یا برس اقدام به پاک نمودن گرد و غبار از آن کنیم، البته اینکار باعث می شود که شستشوی آن بعد از یک مدت طولانی راحت تر شود،اگر قصد شستشو را دارید با استفاده از آب فشار قوی و یک شوینده میتوانید از بالا به پایین با فاصله ایمن از لیفتراک اقدام به شستشوی آن نمایید و بعد از شستشو بگذارید تا کامل خشک شود بعد از آن استفاده نمایید.

چرا باید از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده کنیم؟

 

قطعات اصلی لیفتراک

گاهی اوقات قیمت پائین تر قطعات غیر اصلی و بی کیفیت وسوسه کننده است که بخاطر اینکه هزینه های نگهداری و مالکیت لیفتراک را پایین بیاوریم از آنها استفاده کنیم شاید از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی بین قطعه اصلی و قطعه غیر اصلی وجود نداشته باشد و از نظر حجم و تراکم فلز بکار رفته در آن با هم یکی باشند اما در حقیقت قطعه اصلی است که تنها می تواند در شرایط استرس فیزیکی دوام بیاورد
به منظور اطلاعات بیشتر در خصوص قطعات لیفتراک عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید:

قطعات لیفتراک و ساختمان آن لیفت سرویس غرب

طول عمر بالاتر قطعات اصلی لیفتراک

یکی از مهمترین موارد در زمان خرابی لیفتراک، کوتاه کردن زمان خرابی آن است،حال فرض کنید لیفتراک دچار اختلال شده و شما از قطعه اصلی جایگزین قطعه خراب استفاده می کنید این امر باعث می شود چرخه کارکرد آن به حالت عادی برگردد و باعث خرابی بیشتر نشود مثلا اگر فیلتر روغن بی کیفیت یا فیلتر هوای بی کیفیت جلوی ورود ذرات به داخل موتور را نگیرد نتیجه این می شود که باعث خرابی موتور هم می شود و این زمان تعمیر را طولانی تر، هزینه را بیشتر، زمان خواب دستگاه را بیشتر و بهره وری پایین تر آن می شود.

از نظر ایمنی استفاده از یک قطعه غیر اصلی چقدر خطرناک است؟

کمترین ضرری که ممکن است یک قطعه غیر اصلی به ما بزند عمر کوتاه تر آن می باشد و مجبور به تعویض در زمان های کوتاه تر آن هستیم، اما فرض کنید از یک لنت ترمز یا روغن ترمز نامرغوب استفاده کردید و منجر به عملکرد نادرست سیستم ترمز لیفتراک و در نهایت بروز اتفاقات ناخوشایند گردد، پس از نقطه نظر ایمنی نیز همواره عاقلانه تر است از قطعات با کیفیت استفاده کنیم.

شرکت لیفت سرویس غرب نیز با استفاده از قطعات اصلی میتواند این اطمینان خاطر را برای شما فراهم نماید.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تعمیر و نگهداری لیفتراک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم