گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

با نگاهی کوتاه به رقابت های تنگاتنگ صنایع بزرگ خودروسازی در دنیا، دیده می شود که این شرکت ها ناگزیر شده اند تا جهت به انحصار در آوردن بازار فروش، در افزایش سرعت تولید، کیفیت ساخت، و آلایندگی خودرو بسیار دقیق تر شوند. این مهم جز با کسب مهارت های تخصصی صنعت خودرو ممکن نیست. دانشگاه مرجع مناسبی برای دستیابی به این تخصص هاست.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

مهندسی خودرو با وسایل نقلیه ای سروکار دارد که فقط بر روی زمین حرکت می کنند و موتور احتراق داخلی دارند. البته با توجه به پیشرفت های اخیر در صنعت خودرو و روند رو به کاهش مصرف سوخت های فسیلی و نیز گسترش موضوع کاهش آلایندگی هوا، صحبت از جایگزینی این موتورها با موتورهای مبتنی بر فناوری های جدیدتر مطرح است که از این میان می توان به خودروهای برقی، هیبریدی،  و بیوسوختی اشاره نمود.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

طراحی، ساخت، بهینه سازی، و تعمیر انواع خودرو از جمله موضوعاتی هستند که در رشته مهندسی خودرو مورد بحث قرار می گیرند. هم چنین، آلایندگی خودرو، دینامیک خودرو، کارایی خودرو، صدا و لرزش خودرو، پایداری خودرو، مهندسی ارگونومی، کنترل رطوبت و دمای فضای داخل خودرو، و کارسنجی و زمان سنجی تولید، از دیگر مواردی هستند که از نقطه نظر آموزشی، در این رشته بسیار اهمیت دارند. از آن جا که در رشته مهندسی خودرو تلفیقی از دروس مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی نرم افزار، و مهندسی ایمنی تدریس می شود، این رشته به نوعی جزء علوم فرارشته ای به شمار می آید. ازاین رو دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی خودرو، توانایی های بسیار بالایی را در زمینه طراحی، ساخت، و تولید انواع اتومبیل ها، اتوبوس ها، کامیون ها، و موتورسیکلت ها خواهند داشت.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

در سطح خاورمیانه، ایران اولین کشوری است که حدود 11 سال پیش نسبت به راه اندازی رشته مهندسی خودرو اقدام نمود. دانشگاه علم و صنعت به عنوان متولی راه اندازی رشته مهندسی خودرو، نیروهای متخصص بسیار زیادی را جهت فعالیت و تعالی صنعت خودروسازی کشورمان تربیت کرده است و تاکنون همکاری های بسیار گسترده ای را نیز با شرکت های بزرگ خودروسازی هم چون ایران خودرو و سایپا داشته است. مهندسی خودرو از سه گرایش اصلی سیستم محرکه خودرو، سیستم تعلیق، فرمان، و ترمز خودرو، و سازه و بدنه خودرو تشکیل شده است که شرح مختصری از هر گرایش در زیر آمده است.

(1) مهندسی خودرو ـ سیستم محرکه خودرو: در این گرایش، مکانیسم تأمین انرژی و طراحی بهینه خودرو در جهت کاهش مصرف سوخت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

(2) مهندسی خودرو ـ سیستم تعلیق، فرمان، و ترمز خودرو: در این گرایش، به مطالعه فرمان پذیری خودرو در سطح جاده و پیچ های تند، ضربه های ناشی از پستی و بلندی های سطح جاده به سرنشینان خودرو، و انواع سیستم های ترمز پرداخته می شود.

(3) مهندسی خودرو ـ سازه و بدنه خودرو: در این گرایش، به موضوعاتی هم چون طراحی سازه و بدنه ای ایمن تر، زیباتر و سبک تر پرداخته می شود.

گذری کوتاه بر رشته دانشگاهی مهندسی خودرو

رشته مهندسی خودرو در دنیا بسیار شناخته شده است و دانشجویان جهت کسب مهارت های لازم در این رشته، دروس تخصصی متعددی را باید بگذرانند که خلاصه ای از این دروس در زیر آورده شده است:

کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)

مطالعات پیشرفته فولاد پرقدرت (Advanced High-Strength Steel Overview)

فناوری های پیشرفته اتصال (Advanced Joining Technologies)

آنالیز پیشرفته خرابی مواد (Advanced Material Damage Analysis)

سیستم های پیشرفته نگهداری (Advanced Restraint Systems)

تهویه مطبوع (Air Conditioning)

تعویض پنل آلومینیومی بیرونی (Aluminum Exterior Panel Replacement)

ترمزهای ضد قفل و سیستم های کنترل کشش (Anti-Lock Brakes and Traction Control Systems)

مبانی سیستم های ترمز (Basic Brake Systems)

مبانی آنالیز خرابی الکترونیک (Basic Electronics Damage Analysis)

باطری ها (Batteries)

تعمیرات فولاد پرقدرت (High-Strength Steel Repairs)

فرایند عیب یابی و کشف خرابی (Blueprinting Process and Damage Discovery)

اصول تعمیر انواع خودروهای تصادفی (Principles of Repairing Various Types of Vehicles)

سیستم های هشدار تصادف (Collision Warning Systems)

آنالیز خرابی سیستم های پیشرفته خودرو (Damage Analysis of Advanced Automotive Systems)

خودروهای هیبریدی (Electric Hybrid Vehicles)

نگاهی بر سیستم های کنترل پایداری الکترونیک (Electronic Stability Control Systems Overview)

آنالیز خرابی پنل های بیرونی (Exterior Panels Damage Analysis)

سیستم های سوخت رسانی و اگزوز (Fuel and Exhaust Systems)

سیستم های گرمایش و سرمایش (Heating and Cooling Systems)

آنالیز سیستم های مکانیکی (Mechanical Systems Analysis)


منابع

targetstudy    i-car

برچسب : دانشگاه , مهندسی , خودرو , بدنه , تعلیق , فرمان , ترمز , تهویه , کاربراتور , انژکتور






خلاصه دیدگاه‌های کاربران

مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

24 نظر

Village Talkies
0

Thanks for sharing.
Village Talkies a top quality professional Corporate Video Production Company in Bangalore and also best explainer video company in Bangalore & 3d, 2d animation video makers in Bangalore , Chennai, India & Maryland, Baltimore, provides Corporate & Brand films, Promotional, Marketing videos & Training videos , Product demo videos , Product video explainers, 2d, 3d Animation, Motion graphics, Whiteboard Employee videos and more for all start-ups, industries and corporate companies. From scripting to corporate, ex
08:50  1403/01/13
گزارش
پاسخ دادن
عرفان
20

باسلام اياميدونيد بارشته ديپلم مكانيك وبرق خودرو اگه بخواهيم دردانشگاه رشته برق خودرو ويا مهندسي خودرو روانتخاب كنيم درچه دانشگاههايي اين رشته ها روداره؟ ايا دردانشگاههاي بدون كنكورهم اين رشته ها وجود داره؟ وزمان ثبت نام ان كيه؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد
18:32  1396/04/15
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

سلام. باید نقاشی خوب باشه?
20:15  1395/04/18
گزارش
پاسخ دادن
امیرعلی
0

سلام
نه نیازی نیست نقاشی تون خوب باشه.
چون رشته طراحی خودرو که نداریم. رشته مهندسی خودرو داریم و هیچ وقت دست به قلم طراحی بدنه داخلی یا خارجی خودرو نمی شویم.
13:23  1399/01/07

گزارش
پویا
8

آیا بعد از دانشگاه
شرکت خودرو سازی هست که استخدام کنه
یا بیکاریم
10:21  1395/02/10
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی
9

من اولین دانشجوی این رشته دردانشگاه ازاد شهرضا هستم وچون یکنفر هستم سی درصد از کلاس های من تشکیل نمی شودچکار کنم؟
21:56  1394/12/10
گزارش
پاسخ دادن
Sara
3

سلام...ميشه با كارشناسي فيزيك مهندسي ، ارشد مهندسي خودرو خوند؟
12:50  1394/11/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد انوری
4

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما،من بسیار به طراحی خودرو و کلا ماشین الات علاقه دارم میخواستم بدونم من باید تو چه رشته تحصیل کنم واینکه ایا دانشگاه ازاد رشتهی مورد نظر من رو داره بدون کنکوره یا کنکور میخواد
01:51  1394/10/29
گزارش
پاسخ دادن
معین
6

نمیخوام ناامیدت کنم ولی تا وقتی وضع صنعت خودروی کشور ما انقدر
افتضاح باشه ، رشته مهندسی مکانیک (خودرو) کمک چندانی در کشورمون
به شما نخواهد کرد.
اگه میخوای موفق بشی و دنبال علاقه ات بری ، برو آلمان اونجا میتونی به
خواسته هات برسی. البته اگه میتونی و برات امکانش وجود داره ...
رشته مهندسی خودرو رو باید تو کشورهایی بخونی که صنعت خودروشون
پیشرفته است. مثل آلمان - انگلیس - ژاپن - آمریکا - کره جنوبی - ایتالیا
13:20  1394/10/29

گزارش
محمد حامد تاجیک
3

سلام یه سوال از شما دارم آقای مهندس من تعمیرات خودرو رو تا حدی در حال یادگیریش هستم آیا کمکم میکنه در ضمینه مهندسی خودرو یعنی این آچار بدست بودنم باعث میشه یه مهندس مکانیک واقعی باشم یا هیچ ربطی نداره به مهندسیم ؟
17:58  1394/02/02
گزارش
پاسخ دادن
سینا
1

هیچ ربطی نداره تو دانشگاه باید ریاضیات مهندسی پیشرفته و cfd و این چیزا پاس کنی که خیلی سنگینن
21:16  1394/12/19

گزارش
امین
1

منم دانشجوی ترم 6 کارشناسیه مهندسی خودرو ام فقط ما هیچکوم از دروس بالا جزو منابع درسیمون نیست.
محمد جان میشه در رابطه با ارشد و رتبه ی لازم برای قبولیش توضیح بدی؟
اینم ایمیلم:
pesarkhob72@gmail.com
17:35  1393/02/20
گزارش
پاسخ دادن
محمد
7

من دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه خواجه نصیر هستم. اساتید این رشته در دانشگاه ما یکی از متخصص ترین گروههای خودرو در خاورمیانه رو تشکیل دادن.
اما به دلیل بی مهری های تولید کنندگان خودرو از جمله ایران خودرو ارتباط این گروه با صنعت قطع شده است....
23:37  1392/12/10
گزارش
پاسخ دادن
ﺍﺭﻳﻦ
6

ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﺧﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺪ ﺧﻮﺑﻰ داره
20:49  1393/07/07

گزارش
کاربر: saeed.you
3

اگه من از وجود همچین رشته ای اطلاع داشتم حتما دنبالش میکردم... حیف ک باز هم قسمت نبووووود...
20:48  1392/12/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Merdad
6

مثل بقیه رشته ها، دوستان این رشته هم به جمع ماها، فارق التحصیلین بیکار می پیوندن!
21:16  1392/12/08
گزارش
پاسخ دادن
شهرضا
7

دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نیز به عنوان تنها واحد دانشگاه آزاد رشته کارشناسی پیوسته مهندسی خودرو را دارد
11:50  1392/06/05
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
7

به عنوان دانشجویه این رشته متاسفم که انقدر رشته هایه مهندسی در کشورمون بی ارزشه
23:34  1392/05/07
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
6

‏مهناز‏ ‏خانوم‏ ‏شماهم‏ ‏رشته‏ ‏خودرو ‏هستید؟
22:58  1392/02/22
گزارش
پاسخ دادن
بهناز
8

رشته ی خوبیه تا حالا با این رشته اشنایی نداشتم
21:32  1392/01/07
گزارش
پاسخ دادن
عارف
15

اینو گفتین که حال ما رو بگیرین
00:56  1391/11/15
گزارش
پاسخ دادن
sardar
28

یازده سال این رشته در ایران هست اما 30 سال هست که پراید می رونیم
23:47  1391/11/14
گزارش
پاسخ دادن
امیر
7

حدودای سال ۸۰ پراید اومد ایران اونوقت ۳۰ ساله پراید میرونیم؟ وضع ما خرابتر از ایناست ۳۰ ساله پیکان میرونیم
21:44  1395/03/13

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اصفهان : سلام آقا وحید. شما چه تاریخی فاکتور شدید. لطفا شماره پرونده را هم بنویسید
X5 : دعوتنامه با افزایش میاد وقت گریه کردنتم میرسه بخند حالا🤣
x5 مشکی : وحید چند تیر بودی
وحید : ببخشید ثبت نام اقساطی تیرماه اشتباه نوشتم
وحید : سلام x5 ثبت نام دو مرحله ای تیرماه امروز زنگ زدن برای تحویل نمایندگی کرمان
X5رسول : لطفاً تیر ماه دو مرحله آیی پیش فروش هرکس برایش آمده شماره قرار داد بگه
X5رسول : سلام دوستان دو مرحله ای پیش فروش تیر ماه کسی برایش دعوت نامه آمده تحویل سیستمی دی ماه لطفاً اطلاع رسانی کنید
احلام : ببین دوست عزیز این جور که من فهمیدم شرکت سایپا از روی شماره پذیرش که همراه با تکمیل وجه صادر میشه نوبت میده. به نظر من شما فعلا کلا این ماشین بی خیال بشین و به زندگیتون بچسبید. چون اگه هر روز بیاین اینجا نگاه کنین فقط خودتون اذیت میشین. من این ها رو کشیدم که بهتون میگم. کلا بی خیال باشین حالا اگه فاکتور شدین که چقدر خوب اگه هم نشدین دیگه روح روانتون به خاطره یه ماشین نابود نکردین. نظر من اینه حداقل پنج شش ماه بعد از تکمیل وجه دوم فاکتور میشین. چون خود من سوم اردیبهشت تکمیل وجه کردم و هنوز چشم انتظار
X5رسول : سلام بفرش دیگه چون تیر ماه یا آخر آذر میات یا اوایل دی البته دعوت نامه بیات 15روز وقت داری یعنی شما پیام آمد او موقه بفروش عجله نکن شاید طلا بره بالاتر
زری : دوستان مطلع باشید که علی مدبر قبلا تو یه سایت دیگه ازبس دروغ گفت ومردم گمراه کرد که تبدیل بزنن که دیگه هیچ کس برای حرفهاش ارزش قائل نمیشد وهمه بهش فحش میدادن حالاهم اومده تواین سایت مراقب باشید گول حرفهاشون نخورید خدا لعنتش کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا تازه میخواد به امید خدا ثبتنام کنه : آقا قباد خوبی بنظرت من ان شاالله شنبه 1403 سیمی ثبتنام کنم یا 1404 با باربند برقی کدوم بازارش خوبه.
کاشفی : اقا باورم نمیشه که فاکتور شدم
کرگدن زاده : سایپا به ریش ملت میخنده
حسین : من زنگ زدم میگن ساینا دوگانه طرح عادی تا اسفند 1403 فاکتور شده . گفت معلوم نیست کی فاکتور بشه من شهریور تکمیل وجه کردم و ثبت نام دی 1403 بودم
علیرضا : انشالله برنده میشید قربان
پیش فروش بهمن ساینا : نگفت کی فاکتور میشیم؟
ساقی مراد بیک : مراد تو نه کار بکن نه فکر کن هرفکری هم بسرت میزنه تو اون اتاق فکر کاشی سرامیک شده بزار همونجا و بیا بیرون .
ناشناس : آره این هر روز با اسامی مختلف میاد میگه عجیبه و از این حرفها. مال منم ارتقا یافته هست که تاخیر داره.
پیش فروش بهمن : ساینااتک تکمیل وجه 8 شهریور زنگ زدم میگه فعلا فاکتور نمیشین
مرداد بیگ : درسته این از خوانواده ،×200