نگاهی به معایب فیلتر هوای اسپرت؛ چرا خودروسازان از فیلتر اسپرت استفاده نمی‌کنند؟

 

نگاهی به معایب فیلتر هوای اسپرت؛ چرا خودروسازان از فیلتر اسپرت استفاده نمی‌کنند؟

 

فیلترهای معمولی به دلیل اینکه در ساخت آنها از کاغذ استفاده شده است به مرور زمان مستهلک شده و به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شوند و به همین جهت نیز باید در اسرع وقت برای تعویض آن اقدامات لازم را انجام داد. فیلترهای جدید که به فیلتر هوای اسپرت نیز از آنها نام برده می‌شود، به دلیل نوع مواد به کار رفته در آن، به مرور زمان مستهلک نشده و نیازی به تعویض نخواهند داشت. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی معایب فیلتر هوای اسپرت بپردازیم، با ما تا انتها همراه شوید.

 

تفاوت فیلتر هوای اسپرت با فیلتر معمولی

فیلتر هوای اسپرت یا فیلتر هوای مخروطی به دلیل شکل استوانه‌ای یا مخروطی مانندی که دارند به دلیل داشتن سطح بیشتر، هوای بیشتری را نیز جذب نمایند. در ساخت فیلتر هوای اسپرت از فوم سلولی استفاده شده است که همین امر باعث می‌شود نسبت به فیلترهای معمولی، هوای خنک‌تری را به موتور منتقل می‌کند که در نهایت باعث خنک نگه داشته شدن موتور می‌شود و خنک بودن موتور، باعث بالا رفتن راندمان پیشرانه خواهد شد.

معایب فیلتر هوای اسپرت

اغلب فیلترهای معمولی در ازای هر 25 هزار کیلومتر کارکرد خودرو نیاز به تعویض خواهند داشت، اما در فیلتر هوای اسپرت به دلیل جنس پنبه‌ای که دارد، در ازای هر 80 هزار کیلومتر یا دو سال کارکرد خودرو نیاز به تمیز کردن خواهند داشت. حتی قابلیت شستشو نیز دارند و می‌توان این نوع فیلترها را شست و دوباره استفاده کرد.

فیلتر معمولی یک‌بارمصرف است و پس از 25 هزار کیلومتر یا یک سال کارکرد باید در هنگام تعویض روغن، این فیلتر نیز تعویض شود و اغلب گردوغبار زیادی به خود جذب می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود که موتور خودرو دچار خفگی شود. فیلتر هوای اسپرت از قیمت بالاتری نسبت به فیلتر معمولی برخوردار است.

معایب فیلتر هوای اسپرت

هر قطعه‌ای مکانیکی دارای یکسری مزایا و معایب است که در بالا به برخی مزایای این نوع فیلتر اشاراتی شد، اما در ادامه به بررسی معایب فیلتر هوای اسپرت خواهیم پرداخت.

فیلتر هوا همان‌طور که از اسم آن مشخص است وظیفه فیلتر کردن هوا را برای موتور خودرو بر عهده دارد تا از نفوذ ذرات معلق به درون موتور جلوگیری کرده و در نهایت از بروز خرابی موتور پیشگیری نماید.

با توجه به تحقیقاتی که نشریه تخصصی خودرو به نام Fast Car بین فیلترهای استاندارد و فیلتر هوای اسپرت انجام داد، بر خلاف ادعاهایی که در بین فروشندگان این فیلترها وجود دارد، کارکرد فیلترهای اسپرت نسبت به فیلترهای استاندارد بسیار ضعیف‌تر بوده است. در فیلترهای اسپرت گردوغبار بیشتری وارد موتور ماشین شده و این موضوع بسیار برای دارندگان خودرو بسیار خبر ناراحت‌کننده‌ای خواهد بود.

معایب فیلتر هوای اسپرت

در فیلترهای استاندارد با توجه به نوع جنس و مرغوبیت آن میزان فیلتر هوا طی آزمایشاتی که از آنها گرفته شده در حدود 99 درصد از گردوغبار را به خود جذب می‌کند، اما در فیلتر هوای اسپرت در خوش‌بینانه‌ترین حالت در شرایط کاملاً یکسان، مقدار جذب ذرات گردوغبار حدود 70 درصد برآورد شده است.

در فیلترهای استاندارد به دلیل تراکم بالایی که در ساخت آنها به کار رفته است، درصد جذب بیشتر را نسبت به فیلتر هوای اسپرت داراست. در فیلتر اسپرت به دلیل محدودیت در ابعاد آن، از تراکم کمتری در ساخت آنها استفاده شده و همین عامل باعث می‌شود که مقاومت کمتری نسبت به فیلترهای استاندارد از خود نشان دهند.

تراکم کمتر در بافت فیلتر بدین معنی است که میزان فواصل به کار رفته در فیلتر بیشتر بوده و همین امر باعث می‌شود که ذرات معلق بزرگ‌تری به داخل موتور خودرو منتقل شوند، به همین خاطر در جاده‌ها و مناطقی که ریزگردها و گردوغبار بسیار زیاد است کارایی کمتری نسبت به فیلتر هوای استاندارد خواهند داشت.

معایب فیلتر هوای اسپرت

برای استفاده از فیلتر هوای اسپرت با توجه به اشکالی که در بازار وجود دارند، باید محفظه فیلتر نیز تعویض شود که به همین دلیل قابلیت نصب روی هر خودرویی مقدور نیست و نمی‌توان به راحتی روی هر خودرویی این نوع فیلتر را نصب کرد. البته شایان ذکر است که در برخی از فیلتر هوای اسپرت باید آن را به روغن مخصوص آغشته کرد تا بتواند بالاترین بازدهی را در جذب ذرات معلق داشته باشد.

دلایل عدم استفاده خودروسازان از فیلتر هوای اسپرت

به دلیل داشتن یکسری از معایب فیلتر هوای اسپرت، اغلب خودروسازان از به کار بردن فیلتر هوای اسپرت اجتناب می‌کنند که در ادامه این معایب عبارتند از:

  1. بالا بودن هزینه اقتصادی نسبت به سایر فیلترهای استاندارد، در نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می‌شود.
  2. استفاده از فیلتر هوای اسپرت باعث زیاد شدن سر و صدای موتور می‌شود و به همین دلیل خودروسازان از این نوع فیلتر استفاده نمی‌کنند.
  3. زمان تولید فیلتر استاندارد بسیار کمتر از فیلتر هوای اسپرت است به همین دلیل پروسه ساخت خودرو به تعویق خواهد افتاد.
  4. اغلب خودروسازان بر این باورند که جذب هوای بیشتر به درون موتور باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد و همین امر باعث می‌شود که خودروسازان از این نوع فیلترها در محصولات خود استفاده نکنند.
معایب فیلتر هوای اسپرت
فیلترهوای اسپرت را هر چند وقت یکبار باید تعویض کرد؟

براساس گفته‌های متخصصین این نوهع از فیلترها را باید هر ۲ سال بکیار یا هر ۸۰ هزار کیلومتر یکبار تعویض کرد.

چرا خودروسازان از فیلتر هوای اسپرت استفاده نمی‌کنند؟

خودروسازان معتقد هستند که فیلترهای هوای اسپرت مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهند. ضمنا فرآیند تولید این فیلترها زمانبر بوده و همچنین هزینه ساخت آن‌ها نیز بالاست. در نهایت آنکه این فیلترها سبب ایجاد سروصدای زیادی در موتور می‌شوند.

کارکرد فیلترهای هوای اسپرت به اندازه فیلترهای هوای معمولی است؟

براساس تحقیقات انجام شده فیلترهوای معمولی کارکرد بیشتری نسبت به نوع اسپرت داشته و ادعای فروشندگان فیلترهای هوای اسپرت در راستای کارکرد بیشتر این فیلترها دروغ است.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیلتر هوای اسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cvt 403 : فعلا تا 9 مهر براشون دعوت نامه اومده. حساب کن کسایی که موعد تحویل دی و بهمن بوده تو اسفند پول واریز کردن هنوز خیلی هاشون فاکتور نشدن و اگر هم فاکتور شده ماشین تحویل نگرفتن. 5 تا 6 ماه از واریزشون گذشته .با این تفاسیر ما اگه برای مون دعوت نامه بیاد میریم برای دی یا بهمن 404🫠 یکی از بدترین اشتباه زندگیمو کردم که سایپا ثبت نام کردم. کاش اسرائیل جای فردا موتور این خراب شده رو زده بود من راضی بودم. حداقل اگه پولمو خورده میگفتم به درک رفته طرف
حسینی : سلام وقت بخیر جسارتن میشه تاریخ سخارو هم بگید ممنون میشم
حسین : دقیقا منم یک پراید ۹۲ گرفتم بالای ۵۰ خرجش کردم تو این چند ماه از لاستیک و بیمه و موتور بگیر ، بیچاره شدم به خدا
حسین : سلام حسین جان ممنون از لطفت من پذیرش و سخا 17 آذر هستم پذیرش من هم 12063750 هست چیکار کنم به نظرت ؟؟؟
Cvt 403 : ۱۷ مهر هنوز هم برام دعوت نامه نیومده 🫠
متین : سلام ۷ بهمن ۱۴۰۳ ساینا تحویل فوری ثبت نام کردیم ماشین هنوز فاکتور نشده معلومه شرکت سایپا دارع چیکار میکنه لامصب تاخیر یه ماه دو ماه نه بیش از چند ماه
زارع : سلام و عرض ادب خدمت دوستان لطفا اونایی ک مهر ۴۰۲. واریز اولیه پرداخت کردن اعلام کنند ببینیم تا چه تاریخی رو دعوتنامه فرستادن خودم ۱۰ مهر ۴۰۲ هستم هنوز دعوتنامه برام ارسال نشده
سعید تیونینگ : میگن خطای تولید خوابیده قطعه ندارن من j7 هفت اسفند ثبت نام کردم هنوز خبری از شاسی هم نشده امروز پیام اومده یادآوری تاریخ سررسید چک شما 15 /05
بهرام bac x3 pro : ثبت نامتون برای چه تاریخی هست تحویل سیستمی شما کی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : شما هجدهم را در نظر بگیر حالا 4 5 روز اینور خیلی فرقی نداره ز زمانی هم که تکمیل وجه کردید حدود 2 الی 3 ماه حداقل طول می کشه تا خودرو بهتون تحویل داده باشه
علی : سایپا همیشه سود مشارکت و جریمه تاخیر را 2الی 3ماه با تاخیر میده ؟ چون میخواد ماسمالی بکنه ولی با شکایت حرفی برای گفتن نخواهد داشت ومجبور به پرداخت درست سود مشارکت16درصد بعلاوه جریمه تاخیر 12درصدی تا موعد تحویل خودرو میباشد پس با اعتمادی راسخ و با قدرت و قوت شکایت کنید حق با شماست
کوییک RS سلام : سلام شماره پذیرش چند هستی
S شهریور : منم 28تیر تکمیل کردم اخه میدونی از چی ناراحتم؟ روز12اسفند که ثبت نام کردیم تیر ظرفیت داشت ولی گفتیم شهریوربزنیم پولمون شهریور جور میشه چه بدونیم تیر دعوتنامه میفرستن...28تومن اومد رو ماشین پول هم جور شد ولی شرایط کشور هم که اینجوری شده واقعا آدم نگرانه
سوفیا : واقعا راست میگی خیلی دیره من واقعا دارم سکته میکنم اصلا حالم خوب نیست نمی دونم چیکار باید بکنم مامانم میگه غصه نخور اما نمیشه که آخه خدا کمکم کن
دنا 6دنده سفید رینگ آلومینیومی تیر 31 : سلام دوستان دیروز حمل خودرو و امروز از نمایندگی زنگ زدن واسه تحویل انشا الله قسمت همه منتظران
جریمه تاخیر : جریمه تاخیر هم 12درصد هست و تا زمانیکه خودرو را تحویل دادند باید بدهند بر اساس قراردادی که دستتان هست ندادند شکایت و دادخواست قضایی بدهید و همراهش قرارداد اولیه و دعوتنامه و اسناد و مدارک خودرو و کپی کارت ملی به پیوست دادخواست قضاییه وهمزمان شکایت دیگری به تعزیرات و......
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : حتی در متن قرار داد نوشته سود مشارکت تحویل :16درصد یعنی تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت صدرصد باید پرداخت شود ما با قرارداد و قانون طرف هستیم و نه با حرف و حدیث ملاک قراردادی هست که در دستتان دارید ......
مهدی : سلام دوستان 11 اسفند من دیروز فاکتور شدم کی پلاک میشم بنظرتون چقدر زمان میبره ساینا sسفید شیری
yr gxrl : تحویل هفته آخرتیر 25 خردادتکمیل وجه و همچنان چشم به راه.دوستان بنظرم فشاررو بیارید روی نماینگی هایی که ثبت نام کردید و بخواید که اونا پیگیرشن .چون خودشرکت جواب درستی نمیده ولی حداقل نمایندگی شاید بخاطر اعتبارش یکمی پیگیرتر باشه