سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

 

سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

 

در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور که پنج‌شنبه کار خود را آغاز کرد، خودروسازان بزرگ و کوچک کشورمان محصولات و پروژه‌های مختلفی را به نمایش گذاشتند که آن‌ها را در گزارش اختصاصی پدال مشاهده کردید. اما سایپا در این نمایشگاه دو محصول جدید خود بنام‌های اطلس و سهند را هم آورده بود که داستان رونمایی آنها به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

سایپا این خودروها را در زیر کاور برای پرده‌برداری توسط وزیر صنعت آماده کرده بود اما شیطنت یکی از خبرنگاران در برداشتن کاورها و عکس‌برداری و انتشار سریع تصاویر در شبکه‌های اجتماعی قبل از رونمایی توسط وزیر باعث شد برنامه‌های سایپا برای رونمایی از این خودروها به هم خورده و نهایتا هم یک روز بعد این دو خودرو بدون پرده‌برداری از محیط نمایشگاه خارج شدند.

در ادامه با اطلاعات موجود درباره این خودروها آشنا خواهیم شد.

 

سایپا اطلس

اطلس نسخه فیس‌لیفت و مدرن‌تری از کوییک محسوب می‌شود و در بیرون تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. البته اواخر سال ۱۳۹۹ تصویری از نمای جلویی اطلس منتشر شد و طراحی آن را مشخص کرد ولی حالا می‌توانیم نگاه دقیق و کاملی به این محصول جدید سایپا داشته باشیم. در اطلس، دماغه کاملاً بازطراحی شده و حالا شاهد چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدیدی هستیم که از محصولات فورد خصوصاً مدل کا پلاس اکتیو الهام گرفته است. حتی طراحی قاب مه شکن‌های اطلس هم به فورد مذکور شباهت دارد درحالی‌که طرح داخلی جلوپنجره با خطوط کرومی عمودی نیز جک A5 را به یاد می‌آورد.

سایپا اطلس

در عقب نیز طراحان با انتقال جا پلاک به روی سپر و طراحی چراغ‌های جدید سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. بااین‌حال، در اینجا هم فرم چراغ‌ها که دنبالهٔ آن‌ها تا روی درب صندوق کشیده شده یادآور رنو کپچر است. البته این الهام‌گیری‌ها را برای شرکتی مثل سایپا نمی‌توان ناشایست دانست. روکش پلاستیکی به همراه‌ تریم نقره‌ای‌رنگ روی سپر عقب و آینه‌های جانبی جدید با طراحی جالب و راهنما هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی اطلس هستند. به‌طورکلی، این تغییرات نمای بسیار مدرن‌تر و زیباتری نسبت به کوییک ایجاد کرده و خودرو را لوکس‌تر جلوه می‌دهند.

مشخصات سایپا سهند

سایپا سهند

مثل اطلس، سهند هم نسخهٔ فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود و تغییرات بیرونی زیادی را به خود دیده است. چراغ‌های جلوی سهند با اطلس مشترک هستند ولی جلوپنجره کاملاً متفاوت بوده و به چراغ‌ها متصل شده است. کمی پایین‌تر نیز شاهد سپر جدیدی هستیم که طراحی آن‌هم با اطلس متفاوت بوده و به سهند شخصیت متمایزی از همتای کراس هاچ‌بک خود بخشیده است. در عقب سهند، طراحان سعی کرده‌اند بدون دست زدن به قسمت جانبی چراغ‌ها که روی گلگیرها قرار دارد، نمای جدید و زیباتری ایجاد کنند و باید گفت با کشیدن چراغ‌ها تا روی درب صندوق و انتقال جا پلاک به روی سپر تا حدودی در انجام این کار موفق بوده‌اند.

سایپا سهند

بااین‌حال، وقتی به پروفیل جانبی سهند نگاه می‌کنیم که به‌منظور کاهش هزینه‌ها و عدم تغییر قالب‌های تولید هیچ تغییر قابل‌توجهی را تجربه نکرده و همچنان مشابه تیبا است، نوعی عدم هماهنگی با طراحی جدید جلو و عقب خودرو به چشم می‌خورد. البته سایپا سعی کرده با رینگ‌های جدید، دستگیرهای کرومی درها و تریم کرومی روی گلگیرهای جلو طراوتی جزئی به این بخش ببخشد ولی سهند همچنان پلت‌فرم قدیمی خود را نشان می‌دهد.

عکس سایپا سهند

داخل سایپا سهند و اطلس

سایپا داخل این دو محصول جدید خود را هم کاملاً از نو طراحی کرده و داشبورد کاملاً جدید برای آن‌ها تدارک دیده است. سهند و اطلس در اینجا باهم یکسان هستند. در داخل این خودروها شاهد فضایی با تریم دورنگ مشکی و قرمز یا مشکی کرمی به همراه دریچه‌های تهویهٔ کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید هستیم. بااین‌حال، برخی دکمه‌ها مثل قفل پنجره‌های عقب همچنان متعلق به مدل‌های قدیمی هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است. همچنین غربیلک فرمان D شکل و پانل کنترل سیستم تهویه نیز از همان ساینا و کوییک قدیمی گرفته شده‌اند. البته طراحی این غربیلک فرمان هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. درمجموع، سهند و اطلس در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده‌اند و فقط امیدواریم سایپا روی بهبود کیفیت متریال داخلی هم کار کرده باشد تا مثل ساینا و کوییک شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت نباشیم.

 

تجهیزات سایپا سهند و اطلس

این دو خودروی جدید در تجهیزات و امکانات هم ارتقاء پیدا کرده‌اند. طبق بنرهای سایپا در نمایشگاه، اطلس و سهند در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند که تیپ دو از تجهیزات بیشتری مثل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب و سانروف برخوردار است. همچنین اطلس تیپ ۲ با طرح دورنگ بدنه مشابه کوییک R ارائه می‌شود. سیستم پایش باد تایرها، شارژر USB موبایل و تنظیم شش جهتهٔ صندلی‌ راننده و چهار جهته صندلی شاگرد هم ازجمله تجهیزاتی هستند که در هردو تیپ ارائه می‌شوند.

 

پیشرانه و گیربکس سایپا اطلس و سهند

اطلس و سهند با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 خانوادهٔ تیبا عرضه می‌شوند که همچنان هشت سوپاپ است اما با انجام برخی تغییرات در سر سیلندر و هدرز و همین‌طور تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی آن کمی افزایش یافته و به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این اعداد ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر نسبت به نسخهٔ قبلی موتور M15 بیشتر شده‌اند. این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ بوده و در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. انتقال قدرت پیشرانه همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما برنامۀ ارائۀ گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم برای این خودروها وجود دارد که احتمالاً همان گیربکس CVT کوییک اتوماتیک خواهد بود. فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق اطلس و سهند مشخص نیست اما احتمالاً این خودروهای جدید اوایل سال ۱۴۰۲ با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان راهی بازار خواهند شد.

مشخصات سایپا اطلس

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایپا اطلس و سهند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : انشالله همه چیز درست میشه
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه