رله استارت چیست؟ + علائم خرابی

 

رله استارت چیست؟ + علائم خرابی

 

راه اندازی خودرو یا استارت زدن، یکی از مرسوم‌ترین کارهایی است که یک راننده بارها و بارها در طول عمرش انجام می‌دهد. قطعات بسیاری همچون رله استارت در این بین دخیل هستند که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شوند. Start relay یک دستگاه کوچک برای راه اندازی موتور استارت است که همانند یک کلید کنترل از راه دور عمل می‌کند. در واقع رله استارت جریان اندک برق سوییچ را به نیرویی عظیم برای راه اندازی موتور استارت تبدیل می‌کند.

رله استارت و اتوماتیک استارت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به همراه یکدیگر فعالیت می‌کنند. وظیفه آن‌ها کنترل موتور استارت و مکانیزم آغاز به کار خودرو است. در این مقاله نگاهی به عملکرد Start relay، مکان قرارگیری آن و نحوه تعویض یا تعمیر این قطعه کوچک الکتریکی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

رله استارت


 

وظیفه رله استارت چیست؟

به طور کلی رله‌ها (به انگلیسی: relay) برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر نوسانات جریان برق به کار می‌روند. Start relay نیز همین وظیفه را دارد و به عنوان تکمیل کننده مدار یا قطع کننده مدار عمل می کند.

Start relay بین شیر برقی استارت (یا همان اتوماتیک استارت) و موتور استارت قرار دارد و جریان بین این دو قطعه را کنترل می‌کند. در حقیقت اگر رله در مدار نباشد، سوییچ بر اثر جریان بیش از حدی که دریافت می‌کند دچار سوختگی خواهد شد. اگر Start relay بسوزد، موتور روشن نخواهد شد. در حقیقت Start relayبا محافظت از سیستم استارت، شانس سوختن این سامانه گران قیمت و مهم را به شدت کاهش می‌دهد.

رله استارت چگونه کار می‌کند؟

رله استارت چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که کلید را در مغزی سوییچ می‌چرخانید، در حقیقت Start relay را فعال می‌کنید. رله استارت برق را به اتوماتیک استارت می‌فرستد و اتوماتیک استارت نیز جریان الکتریسیته را به سمت موتور استارت روانه می‌کند. البته باید در این مورد توضیحی بدهیم. برقی که از Start relay به سمت اتوماتیک استارت ارسال می‌شود، یک نیروی اندک برای فعال‌سازی است. اتوماتیک استارت برق مورد نیاز برای راه اندازی موتور را از باتری می‌گیرد.

رله استارت کجا قرار دارد؟

محل Start relay با توجه به نوع و مدل خودرو متفاوت است. با این وجود Start relay معمولا در جعبه فیوز قرار دارد. محل جعبه فیوز هر خودرو در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است اما این قطعه در اکثر مواقع زیر کاپوت یا در قسمت زیرین فرمان قرار دارد. جعبه فیوز معمولا در سمتی نصب می‌شود که صندلی راننده در آن قرار دارد. رله استارت معمولا شکلی استوانه‌ای دارد و با اندازه بزرگ و پایه‌های سربی قابل شناسایی از فیوزها است.

رله استارت کجا قرار دارد؟

علائم خرابی رله استارت

رله استارت نیز مانند هر قطعه دیگری در خودرو، ممکن است دچار مشکل شود. Start relay پیش از آن‌که به طور کامل غیرفعال شود، علائم خرابی را از خود نشان می‌دهد. در ادامه نگاهی به برخی از علائم خرابی Start relay خواهیم داشت. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، از یک مکانیک خبره برای تعمیر یا تعویض آن کمک بخواهید.

نشانه اول، خودرو استارت نمی‌خورد

استارت نخوردن خودرو یکی از بارزترین مشکلات اتومبیل‌ها است. این مشکل دلایل بسیاری دارد که یکی از مرسوم‌ترین دلایل آن خرابی رله استارت است. در صورتی که Start relay دچار مشکل باشد، جریانی از سمت سوییچ به اتوماتیک استارت روانه نخواهد شد. اگر رله استارت خراب نباشد، صدای کلیک مانندی را هنگام چرخاندن سوییچ خواهید شنید که نشان می‌دهد مشکل از قسمتی دیگر است.

علائم خرابی رله استارت

نشانه دوم، Start relay به طور دائم فعال است

پس از راه اندازی اولیه خودرو، Start relay و اتوماتیک استارت بایستی خاموش شوند. اگر رله استارت خاموش نشود، سایر قطعات استارت در معرض آسیب جدی قرار می‌گیرند. معمولا اگر Start relay آسیب فیزیکی ببیند یا در معرض جریان الکتریسیته قوی قرار گیرد، چنین ایرادی در آن بروز پیدا می‌کند. فعال ماندن دائمی Start relay موجب آسیب دیدن مدار استارت و قطعات مختلف آن خواهد شد و به رسیدگی جدی نیاز دارد.

نشانه سوم، رله استارت نامنظم کار می‌کند

فعالیت متناوب و نامنظم رله استارت هنگامی شکل می‌گیرد که پایانه‌های این قطعه دچار خوردگی می‌شوند یا مواد آلاینده روی آن‌ها رسوب می‌کند. همانند بسیاری دیگر از قطعات الکترونیکی، گرد و خاک به Start relay نیز آسیب می‌زند.

علاوه بر گرد و خاک، قرار گرفتن Start relay در معرض دمای بیش از حد نیز به این قطعه آسیب می‌زند. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که دمای زیاد، گرد و خاک و آلاینده‌ها موجب می‌شوند تا پایانه‌های Start relay آسیب ببینند.

علائم خرابی رله استارت

نشانه چهارم، شنیدن صدای ضربات در استارت

در توضیح نشانه اول اشاره کردیم که شنیدن صدای کلیک هنگام استارت زدن، نشان دهنده وجود مشکل در باتری است. با این حال اگر این صدای کلیک به صورت مداوم و با شدت‌های مختلف شنیده شود، امکان دارد رله استارت دچار مشکل شده باشد. تفاوت این صدای کلیک به محل آن باز می‌گردد. در صورتی که صدای کلیک از ناحیه باتری شنیده شود، باتری یا اتصالات آن مشکل دارند. با این حال اگر صدای کلیک از سمت کامپیوتر خودرو شنیده شود، Start relay دچار مشکل شده است.

سوالات متداول

وظیفه رله استارت چیست و چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی رله‌ها (به انگلیسی: relay) برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر نوسانات جریان برق به کار می‌روند. رله استارت نیز همین وظیفه را دارد و به عنوان تکمیل کننده مدار یا قطع کننده مدار عمل می کند.

Start relay کجا قرار داد؟

محل رله استارت با توجه به نوع و مدل خودرو متفاوت است. با این وجود Start relay معمولا در جعبه فیوز قرار دارد. محل جعبه فیوز در اکثر مواقع زیر کاپوت یا در قسمت زیرین فرمان قرار دارد.

علائم خرابی رله استارت چیست؟

Start relay پیش از آن‌که به طور کامل غیرفعال شود، علائم خرابی را از خود نشان می‌دهد. نشانه اول، خودرو استارت نمی‌خورد. نشانه دوم، Start relay به طور دائم فعال است. نشانه سوم، Start relay نامنظم کار می‌کند.نشانه چهارم، شنیدن صدای ضربات در استارت

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رله استارت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
شاهینG : سلام‌ کسی‌ تکمیل‌وجه‌ ۱۱‌ آذر‌هست‌که‌فاکتور‌نشده‌باشه ؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
... : شما خودت فاکتور شدی؟ قراردادت چند بوده؟ از کجا میدانید که 4166 فاکتور شده؟
کوییک ار اس : والا من صبح زنگ زدم یکیشون میگف اخرین تاریخ فاکتور 15 اردیبهشت بوده قبلشم چهارشنبه هفته پیش زنگ زده بودم میگفتن اخرین تاریخ فاکتور 25 اردیبهشت نمایندگی هم که رفتم ی چیز دیگه میگه معلوم نیست چی به چیه
مهران : سلام واریزی 26 اسفند فوری مادران تحویل 24 خرداد هنوز فاکتور نشدم 207 پانا سفید فولادی نزدیک 50 روز تاخیر اگه اینا رینگ فولادی ندارن چطور 207سقف فلز داره تند تند فاکتور میشه تبدیل های رانا 🤔
حنا : سلام به همه عزیزان که در این گرمای تابستان مثل من بی ماشین و منتظر فاکتور. خیلی عذاب اوره پولی که به سختی جمع کردی و دادی ی ماشین بگیری اونم سر وقت تحویل ندن🫤 ان شاء الله هرچه سریعتر فاکتور بشیم همه 31 خرداد پانا رینگ فولادی
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از روشن شدن چراغ تحویل اون موقع چهار پنج روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه
کوییک آ ر اس : سلام والا منم 30 روزه 27 اردیبهشت ثبت نام کردم و28 اردیبهشت ثبت شده کوییک ار اس سیاه وسفید وتا امروز که زنگ زدم شرکت میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده یکی میگه تا 15 اردیبهشت معلوم نیست چی به چیه
207 فوری مادران : سامانه crm.ikco.ir شکایت ثبت کنید و به شماره 82272727 -021 برای پیگیری تماس بگیرید
زخمی : مزایای خاصی نداره،بهترینش اینه که حدود یه هفته زودتر ماشینتو تحویل میگیری و اینکه هزینه جابجاییشو عودت میدن. من از کرج میخوام برم کاشان برات پیامک تحویل اومده؟
دنا بورسی مرداد : دنا تحویل 10 مرداد از امروز وارد روزهای تاخیر شد روزانه 750تاخیر میخوره حالا از خدامه دیر بدن
ایمان : سلام ببخشید نمی دونید کوییک ار اس تحویل 30روز تکمیل وجه 17اردیبهشت رو کی میدن گفتن 30روز الان 80روز شد برای مشهد