بازگشت به سنت؛ ب ام و 3.0 CSL به مناسبت 50 سالگی M POWER معرفی شد

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

شرکت ب ام و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس بخش M، از یک محصول بسیار جذاب با نام 3.0 CSL رونمایی کرد. این خودرو در حقیقت همان نسل اخیر M4 است که لباسی متفاوت بر تن دارد. باواریایی‌ها با رونمایی از این خودرو ضمن گرامیداشت نیم‌قرن فعالیت درخشان بخش M، به مدل کلاسیک دهه 70 میلادی نیز ادای احترام کرده‌اند. این خودروی خاص 553 اسب بخار قدرت دارد و انتظار می‌رود در مقایسه با M4 استاندارد به میزان قابل توجهی چابک‌تر و سریع‌تر باشد.

ب ام و  3.0 CSL

طراحی خارجی

در نمای بیرونی ب ام و 3.0 CSL از تمی مشابه با کانسپت 3.0 CSL Hommage که در سال 2015 رونمایی شد، برخوردار است. البته در این خودرو خبری از آن خطوط و حجم‌های اغراق‌آمیز نیست و 3.0 CSL چهره سربه‌زیرتری دارد. چراغ‌های اصلی دارای قابی زرد رنگ هستند. هرچند این چراغ‌ها و چراغ‌های لیزری عقب M4 CSL را در ذهن تداعی می‌کنند، ولی فرم آنها اندکی متفاوت است.

BMW 3.0 CSL

ظاهراً انتقادات از سبک طراحی جلو‌پنجره ب ام و جواب داده و این کمپانی 3.0 CSL را با جلوپنجره‌ای متفاوت از M3 و M4 راهی بازار خواهد کرد. همان‌طور که در تصاویر موجود می‌توانید مشاهده کنید، جلوپنجره این سوپر کوپه آلمانی شباهت بیشتری به اجداد خود دارد و یک فریم آلومینیومی آن را احاطه کرده است.

ب ام و 3.0 CSL
CSL شکل اختصاری سه واژه Coupé، Sport و Leichtbau است. مسلما معنای دو واژه اول را می‌دانید؛ واژه سوم هم معادل سبک‌وزن در فارسی می‌شود.

اما بدون تردید باله بزرگ عقب و اسپویلر سقفی را باید خاص‌ترین ویژگی‌های ظاهری ب ام و 3.0 CSL دانست. این دو ویژگی در حقیقت از مدل کلاسیک E9 3.0 CSL  معروف به بت‌موبیل اقتباس شده‌اند.

BMW 3.0 CSL

شاید بدانید المان موسوم به‌ هوفمیستر کینک به نوعی امضای ب ام و پای تمامی محصولات کمپانی است. این المان در 3.0 CSL نمود بیشتری دارد. خطوط و طرح مسابقه‌ای این خودرو به‌شکلی کاملاً واضح برند M را در ذهن تداعی می‌کند. مکمل جذابیت‌های ظاهری این کوپه آتشین، رینگ‌های بسیار زیبای طلایی‌رنگ است. این رینگ‌ها در جلو 20 و در عقب 21 اینچی هستند و با تایرهای ساخت شرکت میشلن احاطه شده‌اند.

بازگشت به سنت؛ ب ام و 3.0 CSL به مناسبت 50 سالگی M POWER معرفی شد
المان هوفمیستر کینک

طراحی داخلی

در داخل کابین، اصل و نسب ب ام و 3.0 CSL و وابستگی آن به M4 کاملاً واضح و مشهود است. البته برای ایجاد تمایز، تقریباً تمامی روکش‌ها جنسی از آلکانتارای مشکی‌رنگ دارند و قطعات تزئینی فیبر کربنی در جای‌جای کابین به چشم می‌خورند. صندلی‌های سطلی M Carbon در این خودرو استاندارد هستند و لوگوی اختصاصی 3.0 CSL روی پلاک آلومینیومی آنها وجود دارد.

ب ام و 3.0 CSL

به‌غیر از این‌ها، باید گفت صندلی عقب جای خود را به یک محفظه مخصوص داده است. این محفظه برای نگهداری از هلمت راننده و سرنشین کناری کاربرد دارد. یک پلاک مخصوص هم روی داشبورد، شماره خودرو در تیراژ کلی را به سرنشین کناری یادآوری می‌کند!

BMW 3.0 CSL

به‌منظور کاهش حداکثری وزن، مهندسان ب ام و عایق‌های صوتی را تا حد امکان از 3.0 CSL حذف و تزئینات CFRP را به پنل درها اضافه کرده‌اند. دسته‌دنده سفیدرنگ با فرمی متفاوت دیگر نکته خاص کابین است که به گذشته پرافتخار کمپانی اشاره می‌کند.

ب ام و 3.0 CSL

مشخصات فنی ب ام و  3.0 CSL

در زیر کاپوت ب ام و 3.0 CSL نیز همان موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی قرار دارد. این موتور توئین توربو که قوی‌ترین پیشرانه شش سیلندر تاریخ باواریایی‌ها محسوب به‌شمار می‌رود، 553 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نکته جالب اینکه این میزان خروجی از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته و با همکاری دیفرانسیل Active M به سمت چرخ‌های عقب ارسال می‌شود. اما نکته منفی اینکه گشتاور این موتور در مقایسه با گشتاور موتور M4 CSL  صد واحد کمتر است. این کاهش گشتاور در محدودیت‌های گیربکس دستی ریشه دارد. در مقابل باید گفت قدرت این خودرو 9 اسب بخار در مقایسه با M4 CSL بیشتر است.

BMW

برای دستیابی به هندلینگ بهتر، ب ام و در شاسی و سیستم تعلیق 3.0 CSL بازنگری‌هایی انجام داده است. بد نیست بدانید این کوپه 553 اسب بخاری از سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر اختصاصی M و ترمز‌های سرامیک کربنی بهره می‌برد. مهندسان ب ام و برای کاهش وزن حداکثری، به استفاده گسترده از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک (CFRP) رو آورده‌اند. انباری اگزوز هم با تصمیم آنها حالا جنسی از تیتانیوم دارد.

BMW 3.0 CSL

ب ام و 3.0 CSL از تمامی نسخه‌های مختلف M4 سبک‌تر است. البته نباید انتظار اختلاف بالایی را داشت؛ چرا که این کوپه جذاب با 1,624 کیلوگرم وزن، تنها 1 کیلوگرم از M4 CSL اتوماتیک کمتر است. چنانچه مبنای مقایسه M4 Competition باشد، در این صورت اختلاف وزن به رقم قابل توجه 111 کیلوگرم خواهد رسید.

BMW 3.0 CSL

در رابطه با فاکتورهایی مثل شتاب و سرعت اطلاعاتی در دست نیست. با وجود این، می‌توان حدس زد ب ام و 3.0 CSL سریع‌تر از M4 خواهد بود. اما صفر تا صد این خودرو در مقایسه با M4 CSL، به‌خاطر گیربکس دستی احتمالاً اندکی بیشتر زمان خواهد برد.

BMW

ب ام و  3.0 CSL یک مدل بسیار تولید محدود

بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها، فقط و فقط 50 دستگاه از 3.0 CSL در جریان یک بازه سه‌ماهه تولید خواهد شد. بد نیست بدانید فرایندهای دستی ساخت قطعات CFRP و زمان لازم برای توسعه رنگ مخصوص دلیل این بازه نسبتاً طولانی است. درباره قیمت ب ام و فعلاً حرفی به میان نیاورده است، ولی با توجه به تیراژ و مشخصات، قطعاً با یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات برخاسته از باواریا طرف خواهیم بود، شاید هم گران‌ترین...

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ب ام و 3.0 CSL






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده : سلام دوستان خبری از فاکتور شدن طرح فرسوده نیست
محمدرضا : تکسوز ساده بدون کاربری
محمدرضا : اره ان شالله از شما پلاک بشه
اطلس بهمن نحس : تو رو خدا بیاین تا حقمونو بگیریم خواهشا ایندفعه باهم هماهنگ باشیم
مردم منظر تحویل : سلام من 8/3پلاک شدم امروز شیراز تحویل گرفتم بهترین ماشین هست حرف دیگران را گوش ندید کارشناسی هم رفتم مشکلی نداشت امید همتون زود تر تحویل بگیرید
راحله : 26 خردادتکمیل وجه کردم امروز فاکنور شدم
امیر : سلام دوستان کسی تحویل 2 آبان فاکتور شده ؟
آتیلا : زحمت میکشید تاریخ پذیرش تون بگید . ممنون
امیر اطلس جی : عزیزان محترم این سایپا ی دزد زبون خوش سرش نمیشه تجمع میکنیم و خیابون را می بندیم وتا حقمون را ندادند کوتاه نمیام این مسیولین کثافت شورش را درآوردند
مهلا : سلام دوستان چندروز بعداز فاکتورپلاک میشیم