انواع مدیریت لجستیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد اولیه آغاز می شود و تا مرحله نهایی که کالا به مقصد یا به دست مشتری تحویل داده می شود، ادامه می یابد. انواع مختلفی از لجستیک در ارتباط با فرآیندهای زنجیره تامین وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

 

انواع مدیریت لجستیک

 

1. مدیریت تامین

مدیریت تامین شامل برنامه ریزی، تهیه و هماهنگی موادی است که در یک مکان خاص، در یک زمان خاص برای پشتیبانی از تولید مورد نیاز است. این تدارکات همچنین شامل هماهنگی برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد خواهد بود.

 این مورد، همچنین به معنای ارزیابی سطح عرضه برای مطابقت با میزان تقاضا می باشد به گونه ای که اطمینان حاصل شود فرآیند مربوطه دارای جریان عادی است. مدیریت تامین باید به موقع انجام شود زیرا تاخیرها می تواند منجر به اختلال در کل زنجیره تامین شود.

 

2. توزیع و جابجایی مواد

این مورد عموماً شامل جابجایی مواد یا محصولات ذخیره شده برای تولید یا توزیع بیشتر است.

این نوع تدارکات شامل بارگیری، تخلیه، ردیابی و نگهداری مواد است. این نوع مدیریت، جابجایی لوازم را از یک انبار مرکزی به مکان‌های مختلف دیگر کنترل می‌کند که در آن تحویل به موقع یک عامل مهم به شمار می رود.

 

3. مدیریت محصول

مدیریت محصول در لجستیک شامل برنامه ریزی، مدیریت و کنترل مراحل مختلف تولید در یک شرکت است و در واقع، هماهنگی مورد نیاز در فرآیند تولید یا مونتاژ، جابجایی بین کارخانه ها و انبارها، مدیریت فضاهای تولید و پایبندی به یک برنامه دقیق را انجام می دهد. لجستیک تولید، ابزاری را برای دستیابی به بهره وری سرمایه فراهم می کند.

 

4. مدیریت خدمات مشتری

مدیریت خدمات مشتری به شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها از آنها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات و داده‌های مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده می‌کنند. مدیریت مناسب خدمات مشتری در لجستیک به عواملی همچون ارتباطات عالی و تحویل به موقع و بدون آسیب بستگی دارد. این مر به بهبود روابط تجاری با مشتریان و در نهایت به حفظ مشتری کمک می کند.

 

5. مدیریت بازگشت یا بازده

مدیریت بازگشت، که اغلب به عنوان لجستیک معکوس از آن یاد می شود، مدیریت اقلام بازگشتی به کارخانه است. مدیریت بازگشت شامل احیای مواد و لوازم حاصل از فرآیند تولید یا مونتاژ یا بازگرداندن محصولات آسیب دیده، ناخواسته و استفاده نشده از مشتری نهایی است. از طریق بازرسی و دسته بندی مناسب محصولات برگشتی، می توان با استفاده از اقلام برگشتی سالم/استفاده نشده برای ذخیره مجدد موجودی، ضرر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

نکاتی برای مدیریت موثر لجستیک

 

مدیریت لجستیک بهینه، جریان درستی از ارتباطات و تحویل به موقع محصولات را تضمین می کند، روابط بهتری با مشتری ایجاد می کند و نیاز به حفظ موجودی اضافی را به حداقل می رساند.

همچنین به کاهش خطاها، کاهش زمان تحویل و افزایش درآمد کمک بسزایی می کند.

 

1. تضمین کنترل بهتر فعالیت

مدیریت لجستیک به اتصال همه منابع و ادغام با بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا دید واضح‌تر و شفاف‌تری از عملیات ارائه دهد. دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در کل فرآیند تحویل، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را ساده‌سازی کند و بر روی کاهش اختلالات هنگام تحویل کنترل بهتری داشته باشد.

 

2. کاهش فاصله محصولات و مشتریان

مکان موجودی کالا نقش مهمی در انجام جدول زمانی تحویل دارد. با توجه به اینکه مشتریان روز به روز انتظار خدمات تحویل سریعتر را دارند، فاصله بین مشتری و محصول باید کاهش یابد. مدیریت لجستیک نیاز به یافتن مکان‌هایی دارد که می‌تواند زمان‌بندی تحویل را تسریع کند و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برساند.

 

3. خودکارسازی عملیات لجستیک

اتوماسیون باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود زیرا تداخل دستی به خصوص در مورد کارهای تکراری حذف می شود. خودکارسازی عملیات اصلی لجستیک مانند زمان‌بندی، تخصیص وظایف، مدیریت فهرست و برنامه‌ریزی مسیر می‌تواند خطاهای پرهزینه را کاهش دهد. همچنین خدمات مشتری را بهبود بخشد و سطوح بالایی از تعالی عملیاتی را ایجاد کند. اتوماسیون باعث تضمین سرعت، دقت، کیفیت و افزایش کارایی هنگام اجرای عملیات می شود.

 

4. پذیرش شیوه های مسیریابی پیشرفته

روش های مسیریابی پیشرفته به برنامه ریزی مناسب و سازنده مسیرهای تحویل کمک می کند. با در نظر گرفتن انبوهی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، وزن محصولات، عوامل خطر و سایر عوامل، برنامه‌ریزی درست مسیر می‌تواند هزینه‌ها و تأخیرهای حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

5. انجام تحویل به موقع و حفظ مشتری مداری

مشتریان امروزی با توجه به نیاز به رضایت فوری، باید بدانند سفارش‌هایشان کجاست، چه زمانی ارسال شده است، دقیقاً چه زمانی تحویل داده می‌شود و چه کسی آن را تحویل می‌دهد. برندها باید مدل های نحوه تحویل سفارش را به مشتریان ارائه دهند که به آنها امکان می دهد تاریخ، زمان و مکان تحویل را انتخاب و در صورت لزوم تغییر دهند.

از این رو، انجام عملیات لجستیکی، به ویژه در آخرین مرحله تحویل سفارش، به حفظ شعار مشتری محوری کمک می کند.

 

6. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل یکی از بزرگترین دلایل افزایش انتشار کربن در سراسر جهان است. چرا که منابع را در مقیاس بزرگ مصرف می کند و تا حد زیادی مسئول انتشار کربن در جهان به شمار می رود. با معرفی فن‌آوری‌های مدرن، مانند بهینه‌سازی مسیر، اتوماسیون، یادگیری ماشین، اسناد دیجیتال و سایر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند آلودگی ها را به شدت کاهش دهند.

 

7. ارزیابی دقیق عملکرد PL3

شرکت‌های لجستیک شخص ثالث زمانی استفاده می‌شوند که یک کسب‌وکار بخواهد تمام یا برخی از وظایف توزیع و اجرای خود را برون سپاری کند. زمانی که نوبت به مدیریت یکپارچه ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث می‌رسد، پذیرش یک پلتفرم دیجیتال که به صاحبان کسب و کار لجستیک امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می دهد، ، باعث تسریع امور می شود. کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت به KPIهای ارائه‌دهنده PL3 دسترسی داشته باشند و آن را با نیازهای تحویل خاص ترسیم کنند. مدیریت لجستیک موثر که قابلیت همکاری بین معماری فناوری اطلاعات داخلی با سیستم‌های PL3 را تضمین می‌کند، مدیریت PL3 را با بهبود دید ناوگان، ردیابی بلادرنگ، تجارب تحویل بهتر و افزایش انطباق، کارایی را افزایش می‌دهد.

 

8. ایجاد استراتژی های مدیریت ریسک قوی

شرکت‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک که توسط ابزارهای لجستیک دیجیتال هدایت می‌شود، استحکام زنجیره‌های تامین خود را افزایش داده و از آنها در برابر بحران‌ها محافظت کنند. فرآیندهای سفت و سخت و عدم شفافیت منجر به عدم چابکی و انعطاف لجستیک می شود. استفاده از ابزارهای دیجیتالی که می توانند سرقت و آسیب را کاهش دهند، برای اطمینان از وفاداری مشتری و حاشیه سود بهتر، امری حیاتی است.

 

طراحی سیستم های لجستیک برای هر کسب وکاری اعم از کوچک و بزرگ ضروری و کاربردی می باشد. اهمیت مدیریت لجستیک غیر قابل چشم پوشی است بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، می توانید با بهره گیری از این سیستم علاوه بر سرعت بخشیدن و نظم دادن به تمام امور مربوط به کسب وکار خود، رضایت همیشگی مشتریان را به همراه داشته باشید.


منبع: اُلستیک

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مدیریت لجستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده : سلام . برا شما کارت ماشین صادر شده . اس اومده
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید