انواع مدیریت لجستیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد اولیه آغاز می شود و تا مرحله نهایی که کالا به مقصد یا به دست مشتری تحویل داده می شود، ادامه می یابد. انواع مختلفی از لجستیک در ارتباط با فرآیندهای زنجیره تامین وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

 

انواع مدیریت لجستیک

 

1. مدیریت تامین

مدیریت تامین شامل برنامه ریزی، تهیه و هماهنگی موادی است که در یک مکان خاص، در یک زمان خاص برای پشتیبانی از تولید مورد نیاز است. این تدارکات همچنین شامل هماهنگی برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد خواهد بود.

 این مورد، همچنین به معنای ارزیابی سطح عرضه برای مطابقت با میزان تقاضا می باشد به گونه ای که اطمینان حاصل شود فرآیند مربوطه دارای جریان عادی است. مدیریت تامین باید به موقع انجام شود زیرا تاخیرها می تواند منجر به اختلال در کل زنجیره تامین شود.

 

2. توزیع و جابجایی مواد

این مورد عموماً شامل جابجایی مواد یا محصولات ذخیره شده برای تولید یا توزیع بیشتر است.

این نوع تدارکات شامل بارگیری، تخلیه، ردیابی و نگهداری مواد است. این نوع مدیریت، جابجایی لوازم را از یک انبار مرکزی به مکان‌های مختلف دیگر کنترل می‌کند که در آن تحویل به موقع یک عامل مهم به شمار می رود.

 

3. مدیریت محصول

مدیریت محصول در لجستیک شامل برنامه ریزی، مدیریت و کنترل مراحل مختلف تولید در یک شرکت است و در واقع، هماهنگی مورد نیاز در فرآیند تولید یا مونتاژ، جابجایی بین کارخانه ها و انبارها، مدیریت فضاهای تولید و پایبندی به یک برنامه دقیق را انجام می دهد. لجستیک تولید، ابزاری را برای دستیابی به بهره وری سرمایه فراهم می کند.

 

4. مدیریت خدمات مشتری

مدیریت خدمات مشتری به شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها از آنها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات و داده‌های مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده می‌کنند. مدیریت مناسب خدمات مشتری در لجستیک به عواملی همچون ارتباطات عالی و تحویل به موقع و بدون آسیب بستگی دارد. این مر به بهبود روابط تجاری با مشتریان و در نهایت به حفظ مشتری کمک می کند.

 

5. مدیریت بازگشت یا بازده

مدیریت بازگشت، که اغلب به عنوان لجستیک معکوس از آن یاد می شود، مدیریت اقلام بازگشتی به کارخانه است. مدیریت بازگشت شامل احیای مواد و لوازم حاصل از فرآیند تولید یا مونتاژ یا بازگرداندن محصولات آسیب دیده، ناخواسته و استفاده نشده از مشتری نهایی است. از طریق بازرسی و دسته بندی مناسب محصولات برگشتی، می توان با استفاده از اقلام برگشتی سالم/استفاده نشده برای ذخیره مجدد موجودی، ضرر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

نکاتی برای مدیریت موثر لجستیک

 

مدیریت لجستیک بهینه، جریان درستی از ارتباطات و تحویل به موقع محصولات را تضمین می کند، روابط بهتری با مشتری ایجاد می کند و نیاز به حفظ موجودی اضافی را به حداقل می رساند.

همچنین به کاهش خطاها، کاهش زمان تحویل و افزایش درآمد کمک بسزایی می کند.

 

1. تضمین کنترل بهتر فعالیت

مدیریت لجستیک به اتصال همه منابع و ادغام با بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا دید واضح‌تر و شفاف‌تری از عملیات ارائه دهد. دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در کل فرآیند تحویل، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را ساده‌سازی کند و بر روی کاهش اختلالات هنگام تحویل کنترل بهتری داشته باشد.

 

2. کاهش فاصله محصولات و مشتریان

مکان موجودی کالا نقش مهمی در انجام جدول زمانی تحویل دارد. با توجه به اینکه مشتریان روز به روز انتظار خدمات تحویل سریعتر را دارند، فاصله بین مشتری و محصول باید کاهش یابد. مدیریت لجستیک نیاز به یافتن مکان‌هایی دارد که می‌تواند زمان‌بندی تحویل را تسریع کند و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برساند.

 

3. خودکارسازی عملیات لجستیک

اتوماسیون باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود زیرا تداخل دستی به خصوص در مورد کارهای تکراری حذف می شود. خودکارسازی عملیات اصلی لجستیک مانند زمان‌بندی، تخصیص وظایف، مدیریت فهرست و برنامه‌ریزی مسیر می‌تواند خطاهای پرهزینه را کاهش دهد. همچنین خدمات مشتری را بهبود بخشد و سطوح بالایی از تعالی عملیاتی را ایجاد کند. اتوماسیون باعث تضمین سرعت، دقت، کیفیت و افزایش کارایی هنگام اجرای عملیات می شود.

 

4. پذیرش شیوه های مسیریابی پیشرفته

روش های مسیریابی پیشرفته به برنامه ریزی مناسب و سازنده مسیرهای تحویل کمک می کند. با در نظر گرفتن انبوهی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، وزن محصولات، عوامل خطر و سایر عوامل، برنامه‌ریزی درست مسیر می‌تواند هزینه‌ها و تأخیرهای حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

5. انجام تحویل به موقع و حفظ مشتری مداری

مشتریان امروزی با توجه به نیاز به رضایت فوری، باید بدانند سفارش‌هایشان کجاست، چه زمانی ارسال شده است، دقیقاً چه زمانی تحویل داده می‌شود و چه کسی آن را تحویل می‌دهد. برندها باید مدل های نحوه تحویل سفارش را به مشتریان ارائه دهند که به آنها امکان می دهد تاریخ، زمان و مکان تحویل را انتخاب و در صورت لزوم تغییر دهند.

از این رو، انجام عملیات لجستیکی، به ویژه در آخرین مرحله تحویل سفارش، به حفظ شعار مشتری محوری کمک می کند.

 

6. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل یکی از بزرگترین دلایل افزایش انتشار کربن در سراسر جهان است. چرا که منابع را در مقیاس بزرگ مصرف می کند و تا حد زیادی مسئول انتشار کربن در جهان به شمار می رود. با معرفی فن‌آوری‌های مدرن، مانند بهینه‌سازی مسیر، اتوماسیون، یادگیری ماشین، اسناد دیجیتال و سایر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند آلودگی ها را به شدت کاهش دهند.

 

7. ارزیابی دقیق عملکرد PL3

شرکت‌های لجستیک شخص ثالث زمانی استفاده می‌شوند که یک کسب‌وکار بخواهد تمام یا برخی از وظایف توزیع و اجرای خود را برون سپاری کند. زمانی که نوبت به مدیریت یکپارچه ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث می‌رسد، پذیرش یک پلتفرم دیجیتال که به صاحبان کسب و کار لجستیک امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می دهد، ، باعث تسریع امور می شود. کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت به KPIهای ارائه‌دهنده PL3 دسترسی داشته باشند و آن را با نیازهای تحویل خاص ترسیم کنند. مدیریت لجستیک موثر که قابلیت همکاری بین معماری فناوری اطلاعات داخلی با سیستم‌های PL3 را تضمین می‌کند، مدیریت PL3 را با بهبود دید ناوگان، ردیابی بلادرنگ، تجارب تحویل بهتر و افزایش انطباق، کارایی را افزایش می‌دهد.

 

8. ایجاد استراتژی های مدیریت ریسک قوی

شرکت‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک که توسط ابزارهای لجستیک دیجیتال هدایت می‌شود، استحکام زنجیره‌های تامین خود را افزایش داده و از آنها در برابر بحران‌ها محافظت کنند. فرآیندهای سفت و سخت و عدم شفافیت منجر به عدم چابکی و انعطاف لجستیک می شود. استفاده از ابزارهای دیجیتالی که می توانند سرقت و آسیب را کاهش دهند، برای اطمینان از وفاداری مشتری و حاشیه سود بهتر، امری حیاتی است.

 

طراحی سیستم های لجستیک برای هر کسب وکاری اعم از کوچک و بزرگ ضروری و کاربردی می باشد. اهمیت مدیریت لجستیک غیر قابل چشم پوشی است بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، می توانید با بهره گیری از این سیستم علاوه بر سرعت بخشیدن و نظم دادن به تمام امور مربوط به کسب وکار خود، رضایت همیشگی مشتریان را به همراه داشته باشید.


منبع: اُلستیک

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مدیریت لجستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟
اطلس : سلام دوستان میشه لطفا اگر کسی جواب سوال من رو میدونه پاسخ بده، ببنید الان وقتی که ماشین رو تحویل میگیریم بابت دیر کردها بهمون چک میدن یا نه ؟
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان فرسوده ها تا 15 مرداد خبر دارم فاکتور شده تو رو خدا هر کی بعد از این تاریخ فاکتور شده بیاد بگه ما هم خبر دار شیم