انواع مدیریت لجستیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد اولیه آغاز می شود و تا مرحله نهایی که کالا به مقصد یا به دست مشتری تحویل داده می شود، ادامه می یابد. انواع مختلفی از لجستیک در ارتباط با فرآیندهای زنجیره تامین وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

 

انواع مدیریت لجستیک

 

1. مدیریت تامین

مدیریت تامین شامل برنامه ریزی، تهیه و هماهنگی موادی است که در یک مکان خاص، در یک زمان خاص برای پشتیبانی از تولید مورد نیاز است. این تدارکات همچنین شامل هماهنگی برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد خواهد بود.

 این مورد، همچنین به معنای ارزیابی سطح عرضه برای مطابقت با میزان تقاضا می باشد به گونه ای که اطمینان حاصل شود فرآیند مربوطه دارای جریان عادی است. مدیریت تامین باید به موقع انجام شود زیرا تاخیرها می تواند منجر به اختلال در کل زنجیره تامین شود.

 

2. توزیع و جابجایی مواد

این مورد عموماً شامل جابجایی مواد یا محصولات ذخیره شده برای تولید یا توزیع بیشتر است.

این نوع تدارکات شامل بارگیری، تخلیه، ردیابی و نگهداری مواد است. این نوع مدیریت، جابجایی لوازم را از یک انبار مرکزی به مکان‌های مختلف دیگر کنترل می‌کند که در آن تحویل به موقع یک عامل مهم به شمار می رود.

 

3. مدیریت محصول

مدیریت محصول در لجستیک شامل برنامه ریزی، مدیریت و کنترل مراحل مختلف تولید در یک شرکت است و در واقع، هماهنگی مورد نیاز در فرآیند تولید یا مونتاژ، جابجایی بین کارخانه ها و انبارها، مدیریت فضاهای تولید و پایبندی به یک برنامه دقیق را انجام می دهد. لجستیک تولید، ابزاری را برای دستیابی به بهره وری سرمایه فراهم می کند.

 

4. مدیریت خدمات مشتری

مدیریت خدمات مشتری به شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها از آنها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات و داده‌های مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده می‌کنند. مدیریت مناسب خدمات مشتری در لجستیک به عواملی همچون ارتباطات عالی و تحویل به موقع و بدون آسیب بستگی دارد. این مر به بهبود روابط تجاری با مشتریان و در نهایت به حفظ مشتری کمک می کند.

 

5. مدیریت بازگشت یا بازده

مدیریت بازگشت، که اغلب به عنوان لجستیک معکوس از آن یاد می شود، مدیریت اقلام بازگشتی به کارخانه است. مدیریت بازگشت شامل احیای مواد و لوازم حاصل از فرآیند تولید یا مونتاژ یا بازگرداندن محصولات آسیب دیده، ناخواسته و استفاده نشده از مشتری نهایی است. از طریق بازرسی و دسته بندی مناسب محصولات برگشتی، می توان با استفاده از اقلام برگشتی سالم/استفاده نشده برای ذخیره مجدد موجودی، ضرر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

نکاتی برای مدیریت موثر لجستیک

 

مدیریت لجستیک بهینه، جریان درستی از ارتباطات و تحویل به موقع محصولات را تضمین می کند، روابط بهتری با مشتری ایجاد می کند و نیاز به حفظ موجودی اضافی را به حداقل می رساند.

همچنین به کاهش خطاها، کاهش زمان تحویل و افزایش درآمد کمک بسزایی می کند.

 

1. تضمین کنترل بهتر فعالیت

مدیریت لجستیک به اتصال همه منابع و ادغام با بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا دید واضح‌تر و شفاف‌تری از عملیات ارائه دهد. دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در کل فرآیند تحویل، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را ساده‌سازی کند و بر روی کاهش اختلالات هنگام تحویل کنترل بهتری داشته باشد.

 

2. کاهش فاصله محصولات و مشتریان

مکان موجودی کالا نقش مهمی در انجام جدول زمانی تحویل دارد. با توجه به اینکه مشتریان روز به روز انتظار خدمات تحویل سریعتر را دارند، فاصله بین مشتری و محصول باید کاهش یابد. مدیریت لجستیک نیاز به یافتن مکان‌هایی دارد که می‌تواند زمان‌بندی تحویل را تسریع کند و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برساند.

 

3. خودکارسازی عملیات لجستیک

اتوماسیون باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود زیرا تداخل دستی به خصوص در مورد کارهای تکراری حذف می شود. خودکارسازی عملیات اصلی لجستیک مانند زمان‌بندی، تخصیص وظایف، مدیریت فهرست و برنامه‌ریزی مسیر می‌تواند خطاهای پرهزینه را کاهش دهد. همچنین خدمات مشتری را بهبود بخشد و سطوح بالایی از تعالی عملیاتی را ایجاد کند. اتوماسیون باعث تضمین سرعت، دقت، کیفیت و افزایش کارایی هنگام اجرای عملیات می شود.

 

4. پذیرش شیوه های مسیریابی پیشرفته

روش های مسیریابی پیشرفته به برنامه ریزی مناسب و سازنده مسیرهای تحویل کمک می کند. با در نظر گرفتن انبوهی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، وزن محصولات، عوامل خطر و سایر عوامل، برنامه‌ریزی درست مسیر می‌تواند هزینه‌ها و تأخیرهای حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

5. انجام تحویل به موقع و حفظ مشتری مداری

مشتریان امروزی با توجه به نیاز به رضایت فوری، باید بدانند سفارش‌هایشان کجاست، چه زمانی ارسال شده است، دقیقاً چه زمانی تحویل داده می‌شود و چه کسی آن را تحویل می‌دهد. برندها باید مدل های نحوه تحویل سفارش را به مشتریان ارائه دهند که به آنها امکان می دهد تاریخ، زمان و مکان تحویل را انتخاب و در صورت لزوم تغییر دهند.

از این رو، انجام عملیات لجستیکی، به ویژه در آخرین مرحله تحویل سفارش، به حفظ شعار مشتری محوری کمک می کند.

 

6. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل یکی از بزرگترین دلایل افزایش انتشار کربن در سراسر جهان است. چرا که منابع را در مقیاس بزرگ مصرف می کند و تا حد زیادی مسئول انتشار کربن در جهان به شمار می رود. با معرفی فن‌آوری‌های مدرن، مانند بهینه‌سازی مسیر، اتوماسیون، یادگیری ماشین، اسناد دیجیتال و سایر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند آلودگی ها را به شدت کاهش دهند.

 

7. ارزیابی دقیق عملکرد PL3

شرکت‌های لجستیک شخص ثالث زمانی استفاده می‌شوند که یک کسب‌وکار بخواهد تمام یا برخی از وظایف توزیع و اجرای خود را برون سپاری کند. زمانی که نوبت به مدیریت یکپارچه ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث می‌رسد، پذیرش یک پلتفرم دیجیتال که به صاحبان کسب و کار لجستیک امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می دهد، ، باعث تسریع امور می شود. کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت به KPIهای ارائه‌دهنده PL3 دسترسی داشته باشند و آن را با نیازهای تحویل خاص ترسیم کنند. مدیریت لجستیک موثر که قابلیت همکاری بین معماری فناوری اطلاعات داخلی با سیستم‌های PL3 را تضمین می‌کند، مدیریت PL3 را با بهبود دید ناوگان، ردیابی بلادرنگ، تجارب تحویل بهتر و افزایش انطباق، کارایی را افزایش می‌دهد.

 

8. ایجاد استراتژی های مدیریت ریسک قوی

شرکت‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک که توسط ابزارهای لجستیک دیجیتال هدایت می‌شود، استحکام زنجیره‌های تامین خود را افزایش داده و از آنها در برابر بحران‌ها محافظت کنند. فرآیندهای سفت و سخت و عدم شفافیت منجر به عدم چابکی و انعطاف لجستیک می شود. استفاده از ابزارهای دیجیتالی که می توانند سرقت و آسیب را کاهش دهند، برای اطمینان از وفاداری مشتری و حاشیه سود بهتر، امری حیاتی است.

 

طراحی سیستم های لجستیک برای هر کسب وکاری اعم از کوچک و بزرگ ضروری و کاربردی می باشد. اهمیت مدیریت لجستیک غیر قابل چشم پوشی است بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، می توانید با بهره گیری از این سیستم علاوه بر سرعت بخشیدن و نظم دادن به تمام امور مربوط به کسب وکار خود، رضایت همیشگی مشتریان را به همراه داشته باشید.


منبع: اُلستیک

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مدیریت لجستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
پلاس آذر : کسی میدونه چرا دعوت نامه ها ارسال نمیشه نکن شانس ما میخان تبدیل بزنن
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : یکشنبه 18 تیر قرار گذاشتن تو گروها که تجمع کنیم جلو شرکت سایپا هرکی میتونه خواهشا بیاد اینا خودشونو زدن به بی خیالی و ما بلا تکلیف
شاهین تکمیل وجه هفته ۴ خرداد ماه : سلام تماس گرفتم با نمایندگی گفت که شاهین جی شما سر جاشه. برای تبدیل ها هم همه اختیاری هست و حقی بر جابه چایی ندارن. تماس گرفتم با تماس با مشتریان سایپا گفت نه خیر چیز مبنی بر ارسال تکمیل وجه با قیمت جدید نگفتن و گفت باید منتظر پیام باشید. هر چی باشه قابلیت پیگیری داره
شاهین جی ال : بچه ها یک چیز بگم بخندیم دیشب من خواب دیدم فاکتور شده پلاک رفتم تحویل بگیرم دیدم ماشینی نیس گفتم ماشین کو پس گفت اون لودر میبینی سایپا بجای شاهین لودر بهت داده گفتم دیر داد ولی دمش گرم لودر داد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پراید 151 : سلام دوستان ، کسی می دونه پراید 151 پذیرش 31 شهریور کی فاکتور میشه ؟
ساینا تک طرح فرسوده ثبت نامی طرح دهه فجر بهمن : سلام دوستان طرح فرسوده تا کی فاکتور شده؟
حسین تحویل ابان : یک ماه و نیمه تو مرحله ای آماده برای فکتور
نیسان اتاق پهن : نه آبی که تو ثبت نام کردی لاکار رفتی بعد فهمیدی این اومده نتونستی بنویسی خوبه مرد حسابی تعصب یه وانت آبیتو میکشی مگه لامبورگینی داری عقده ای بازیا چیه
سایپا خوش قول : درود دوستان من تکمیلی 30مرداد هستم خبری از فاکتور نیست کسی یی تیر فاکتور سده سپاس خبر بدید
207پانادی : آقا لطفا مهرماهی و ابان ماهی های پیش فروش اعلام کنن تو چه مرحله ای هستن لطفا جواب بدین ممنون
همش برا 3دیقه : عزیزان درود سایپا فعلا جا کرده و زده گاراژ تحمل کنید دیگه ای بابا حالا فکر کنین این جارو نپتون هم الان گوشه حیاط وپارکینگه که چی که کی که کجا .. تحمل کنین اولش سخت میره بعد دیگه جا باز میکنین
وحیدgxl26خرداد : سلام دوستان قابل توجه کسایی که میگند پلاک انجام نمیشه من در مرحله بازدید اصالت توسط افسر راهور می باشم ایشالله قسمت همه دوستان
محمدحسین : آقامنم شکایت ثبت کردم بچه هاهرکی میتونه 136زنگ بزنه شکایت ثبت کنه
ساینا تک : دوستان لطفا روزانه هرکسی فاکتورشد اطلاع بده با شماره پذیرش تشکر از همگی