قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

"به داشته‌هایت قناعت کن" عبارتی است که هیچ کاربردی در فرمول 1 ندارد و نخواهد داشت؛ در عوض "قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید" ورد زبان و شرح حال این روزهای مهندسان و رانندگان این ورزش است. بله، مصیبت قوانین جدید هر سال پیش از شروع فصلی نو گریبان گیر تیم‌ها می‌شود. به قدری این قوانین تغییر می‌کند که برخی تیم‌ها حتی دو تیم سازنده دارند، یک تیم برای سال‌های زوج و یک تیم برای سال‌های فرد! قوانین فصل 2014 که در جولای 2013 اعلام شد باز هم نشان از تغییرات زیاد فنی خودروها می‌داد و همین امر تیم‌ها را به شدت تحت فشار قرار داد؛ چراکه در این فاصله کم تا شروع فصل بعدی باید یک مدل کاملاً متفاوت را به تکامل برسانند.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

فصل گذشته خودروها از یک موتور هشت سیلندر خورجینی 2.4 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کردند، اما در فصل پیش رو تمام تیم‌ها می‌بایست یک موتور 1.6 لیتری مجهز به توربو شارژر و سیستم ذخیره انرژی (KERS) را طراحی و بر روی خودروها نصب کنند. نیروی ذخیره شده توسط سیستم ذخیره انرژی با تولید 160 اسب‌بخار قدرت اضافی به مدت 30 ثانیه در هر دور از طریق خروجی‌های اگزوز به کمک خودرو و راننده می‌آید. طبق قوانین ابلاغ شده دور موتور پیشرانه‌های جدید نباید مرز 15,000 دور در دقیقه را رد کنند و از طرفی می‌بایست بتوانند برای 5,000 کیلومتر بی وقفه به کار خود ادامه دهند، بر خلاف قانون قبلی که کارآمدی موتور را تا  کیلومتر 2,000 فعالیت مداوم تعیین کرده بود. بدون شک فرمول یک بزرگترین تغییرات چند دهه اخیر را به خود خواهد دید.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

"لوکا مارمورینی" (Luca Marmorini) مهندس ارشد بخش طراحی و توسعه موتور در تیم فراری بر این باور است که هیچ یک از جنبه‌های پروژه جدید نسبت به دیگری ارجهیت ندارد و به عبارتی تغییری 180 درجه‌ای باید شامل حال طراحی موتورها و خودروها شود. در سال‌های قبل زمانی که موتورها در پیست مسابقه تحت فشار زیاد قرار می‌گرفتند، حذف شدن راننده‌ها به دلیل مشکل موتور خودروها اتفاقی عادی محسوب می‌شد، اما در حال حاضر کیفیت ساخت پیشرانه‌ها به حدی رسیده است که تقریباً شاهد حذف شدن راننده‌ای به دلیل مشکل فنی موتور نیستیم. در واقع راننده‌ها و تیم‌ها به راحتی از سلامت موتور اطمینان کامل داشتند؛ مهندسان دلیل رسیدن به این حد از تکنولوژی ساخت را مدیون تغییرات جزئی قوانین طی سال‌های اخیر می‌دانند اما قطعاً سال آینده شاهد داستان کاملاً متفاوتی خواهیم بود.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

مهندس تیم فراری در رابطه با این تغییرات گفت: "تیم‌های سازنده باید در فاصله زمانی بسیار کم یک پیشرانه جدید تولید کنند که همین امر باعث کاهش میزان اطمینان از عملکرد موتورها خواهد شد و در نیتیجه به فاکتوری تعیین کننده در گرندپری‌های ابتدای فصل آینده تبدیل می‌شود. از آن جایی که بیشتر تیم‌ها توربوشارژر را در قسمت مرکزی عقب موتور قرار می‌دهند، دمای بخش‌های الکترونیکی نزدیک به موتور به هزار درجه سانتیگراد می‌رسد که مشخصاً چالشی بزرگ برای مهندسان خواهد بود. به عبارتی دیگر کنترل دمای قسمت‌های خودرو یکی از اصلی ترین مسائلی است که مهندسان باید توجه ویژه‌ای به حل آن داشته باشند". مارمورینی در صحبت‌های خود از تست یک نمونه موتور، مشابه پیشرانه‌ای که در مسابقات فصل آینده استفاده خواهد شد خبر داد و ادامه داد: "برنامه تیم فراری برای آماده شدن برای آغاز مسابقات در ماه ماه مارچ یک برنامه چالشی است. حتی در این مدت فرصت سر خاراندن را نخواهیم داشت اما  مطمئن هستیم که با قدرت وارد مسابقات 2014 خواهیم شد. البته تنها در روز اول مسابقات متوجه کیفیت خودروی ساخته شده خواهیم شد".

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

محدودیت استفاده از سوخت یکی از موارد دیگر ذکر شده در آیین نامه جدید است که حسابی ذهن مهندسان و محققان فعال در ساخت موتورها را به خود مشغول کرده است. با این وجود باز هم به نظر می‌رسد که رانندگان در حین مسابقه بیشتر باید به مصرف سوخت توجه کنند تا مسابقه که بدون شک این اتفاق به ضرر این ورزش تمام خواهد شد. قطعاً همه از این که فرمول 1 نیم نگاهی به صرفه جویی در مصرف سوخت دارد بسیار خرسند خواهند شد اما از طرفی فرمول 1 نیز ورزشی نیست که در آن تیم‌ها بخواهند فقط برای نیمی از مسابقه با تمام قوا رقابت کنند.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

به عقیده مارمورینی با گذشت زمان موتورهای جدید پیشرفت خواهند کرد، اگرچه در ابتدای مسیر با تغییرات زیادی رو به رو خواند شد اما به مرور این تغییرات کمتر و کم تر خواهد شد و در نهایت به حد کمال خود می‌رسند. مثلماً در فصل آینده تیمی که یک موتور مناسب و قابل اتکا طراحی کرده باشد به موفقیت خواهد رسید و نتایج بهتری کسب می‌کند. اما این که در طول فصل تیم‌ها با مشکل فنی رو به رو نشوند کمی دور از انتظار است. گفتنی است که نیروی تولیدی موتورهای ساخته شده در فصل جدید در مجموع مشابه توان تولیدی پیشرانه‌های فصل گذشته خواهند بود. در جدول زیر تفاوت نیروی تولیدی دو موتور را مشاهده می‌کنید.

  نیروی موتور نیروی سیستم KERS مجموع نیرو
قدرت موتورها در فصل 2014 750 اسب بخار 80 اسب بخار 830 اسب بخار
قدرت موتورها در فصل 2013 650 اسب بخار 160 اسب بخار 810 اسب بخار

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

 

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید


منبع

Formula1Ferarri

برچسب : فرمول 1 , پیشرانه , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: Goyban Bahar
13

یعنی دارن زور میزن مسابقات رو هیجانی نگه دارن !
خو فتل رو یه جوری سرکیسه کنید راحت شید!
22:04  1392/10/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام احسان جان . میگم شما تحویل زمستان بودین ؟
اس۵ - ۲۲ مهر : سلام دوستان من خرید اقساطی ۲۲ مهر بودم ۲۴ فاکتور شد. چند روز پیش به نمایندگی مراجعه کردم میگفتن قرار شده تولید اس ۵ ادامه داشته باشه و بر خلاف شایعات متوقف نمیشه و مثل پرشیا هست داستانش و همین حرفو پشتیبانی هم تماس گرفتم گفتن. این خیلی عالیه که تولیدش ادمه داره و به نفع خریدارانش هست حتی نمایندگی میگفت تو ماه اینده بازم براش قرار شده طرح فروش بذارن،
J4 : سلام دوستان من ماشینو که تحویل گرفتم نمایندگی گفت سینی زیر ما نصب نمیکنیم جای دیگه هم نصب نکنید مگر اینکه جاده سنگلاخی و خاکی زیاد میرین. گفت باعث میشه دمای موتور و گیربکس بره بالا و زودتر خراب شه. میگفت بعضی نمایندگی ها خودشون نصب میکنن و میگن گارانتی باطل نمیشه ولی به غیر از خودشون هرجای دیگه ببرین گارانتی باطل میشه. دوستان تجربه ای دارن در این مورد؟
رضا ۲۷مهرماه : سلام ۲۷مهرماه هیچ خبری نیست بخدا شورشو دراوردن
محمد آریسانی : سلام دوستان هر کس از ثبت نامی های اسفند ماه فاکتور شد خبر بده لطفا، چند روزی هست فاکتور اذیسان متوقف شده انگاری، لطفا مثه صفحه پیج بقیه خودرو ها شماهم همکاری کنید دوستان گلم. من خودم ثبت نام 4 ام اردیبهشت هستم رنگ خاکستری،در مرحله منتظر فاکتورم
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان کسی اطلاع داره چقدر زمان میبره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
فرزاد : کسی از ترخیص خودرو از گمرک توسط سایپا اطلاع داره؟ ظاهراً سرعت ترخیص خودرو از گمرک زیاد شده
نبیلی : کسی هست 90 روزه اسفند 1402 اطلس پذیرش شده باشه بهش تحویل داده باشن ؟
علی : در جواب داریوش منهم ۱۶ مهر همه چیه امده نمایندگی پرسیدم گفت مشکل گمرک است ولی مرکزی زنگ مزنم مگه همچین چیزی وجود ندارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تبدیل به 207 : امروز 14 دی فاکتور شد
4723 : اگه بهونه جدید پیدا کردن اره
هفته اخر دی : سلام دوستان بنده26اردیبهشت تکمیل وجه دقیقا 26تحویل گرفتم پس دقیقا یک ماه بعد از تکمیل وجه طول میکشه تاروندش پیش بره امیدوارم به زودی ماشین وتحویل بگیرید یاحق دیگ ماک از این سایت رفتیم.
دوگانه 30 دی تبدیل به 207 پانا : دوستان 207 پانا تولید کدوم شهره و از کجا بدونم کدوم شهر تولید شده واسه من؟ حمل زده شده و 3 روزه نرسیده
Farshid fx : پاسخ به سوگل خانم؛ تا آبان ماه که بازار ماشین راکد بود و جرات نمیکردی از جلوی نمایندگی رد بشی وگرنه میکشیدنت داخل و یه ماشین بزور بهت میفروختن. ولی بعدش چندتا اتفاق افتاد و مونتاژ کاران هم دلی از عزا دراوردن به مشتری دست رد نزدن و خارج از ظرفیت فروختن. اولین داستان که توافق مونتاژکاران بود با وزارت صمت و ثبت نام مشتریان سامانه یکپارچه و دوم جاری شدن قرارداد مدیران خودرو با بانک ها و شروع فروش اقساطی و سوم که دیگه عامل انفجاری بود ایجاد اختلاف قیمت بازار و کارخانه که از اواسط بهمن شروع شد.
دوگانه : سلام بنده ساکن قم هستم از چهارشنبه یکسره تریلی های دوگانه داره ارسال میشه برای دی ماهی ها انشاالله به زودی قسمت خودمون بشه
مهدی قزوین : ما هم زمستانی هستیم4712 ولی هیچ پیامکی نیومده قرار بود 20 اردیبهش پیامک بیاد نیومده موعد تحویل ما باید زمستون بود پاییز برامون تکمیل وجه میومد الان 6 ماه گزشته نیومده . دستمونم جایی بند نیست که بگیم شکایت کنیم حقمونو بگیریم از دولت به خودت دولت میخایم شکایت کنیم یا چی
خلیل سورن پلاس بنزینی ef7 سفید.تحویل30 بهمن ماه : سلام آبی کبود جان و محمدرضای عزیز.. ممنون از راهنماییتون...میگم آبی کبود جان چطور برا شما دوتومن بیمه بدنه کردین...ینی منم میتونم با دوتومن بیمه بدنه کنم؟؟؟
د وگانهبهمن پیش فروش : سلام مال ما 450 روز شد چیکار کنیم
دی ماه : سلام بنده 26تکمیل وجه کردم دیروز تحویل گرفتم