چه تعداد خودروی فرسوده در کشور وجود دارد؟

 

چه تعداد خودروی فرسوده در کشور وجود دارد؟

 

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون خودروی سواری، تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تردد می‌کنند که بخشی از آن‌ها احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند گفت: فقط در تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی اسلام پناه در برنامه صبگاهی «صبحانه ایرانی» با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد از تکالیف سازمان ملی استاندارد ایران در قانون هوای پاک در یک سال گذشته اجرایی شده، گفت: از بابت عقب‌ماندگی در انجام تکالیف قانون هوای پاک در سنوات گذشته که ما را به شرایط امروز دچار کرده است از مردم عذرخواهی می‌کنم. قانون هوای پاک چهار تکلیف اساسی برای سازمان به صراحت مشخص کرده که عمدتاً در رابطه با استانداردنویسی و استانداردسازی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای‌عالی استاندارد در خصوص هوای پاک، گفت: با اجرای مصوبات تا پایان سال، سازمان ملی استاندارد ایران ۱۰۰ درصد از تکالیف خود را در موضوع قانون هوای پاک اجرا می‌کند.

اسلام‌پناه، عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیرمتحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و نرفتن به سمت نوسازی‌ و قسمتی را مربوط به خودروهای در حال تردد دانست و گفت: در کشور حدود ۲۷ تا ۲۸ میلیون انواع خودرو یا موتور در کشور تردد می‌کنند که بخشی از آن‌ها احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که عوامل مختلفی از آلودگی هوا وجود دارد که رفع آن نیازمند تصمیمات چند وجهی است، افزود: تلاش می‌کنیم در اولین جلسه شورای‌عالی استاندارد، استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره را که تاکنون اجباری نبوده، تصویب شود تا بر آن نظارت شود.

همچنین در اجلاسیه اخیر شورای‌عالی، استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو، نفت کوره و  بخشی از قانون هوای پاک به تصویب رسید که در این راستا با برخی مخالفت‌ها نیز مواجه شد. برخی از موارد قانون هوای پاک نیاز به ابلاغ آیین نامه داشت که تاکنون محقق نشده بود.

 

در شهر تهران بنزین یورو ۴ است، اما در شهرستان‌های استان نه!

اسلام‌پناه در ادامه درباره وضعیت استاندارد بنزین، گفت: نمونه‌برداری‌ها از سوخت قبلاً به‌صورت فصلی بود، اما امروزه برای اولین بار نمونه‌برداری در پالایشگاه اتفاق می‌افتد که به‌صورت ماهانه انجام می‌گیرد. آخرین نمونه برداری در تهران آذر ماه انجام شد. در سطح شهر تهران بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود، اما در شهرستان‌های تهران و شهرهایی که با فاصله از تهران قرار دارد وضعیت فرق می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در حاشیه شهر تهران نیز بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود، گفت: با اطمینان نمی‌توانم بگویم نمونه برداری شده، اما توزیع بنزین به عهده سازمان ملی استاندارد نیست. نظارت هم فقط در پالایشگاه به عهده استاندارد است و مابقی مربوط سازمان حفاظت محیط زیست است.

البته از جایگاه‌ها هم نمونه برداری می‌کنیم و نتایج نشان می‌دهد در سطح شهر تهران بنزین یورو ۴ است، اما در پیرامون چنین تاییدیه‌ای نمی‌دهم. تاکید ما این است دستگاه‌های مسئول تامین انرژی بنزین با اکتان مناسب تولید کنند با احتراق بهتر صورت گیرد. اگر حتی در کلان‌شهرهای غیر تهران مواردی مشاهده شود به مراجع قضایی گزارش می‌شود. البته سازمان محیط زیست هم وظایف قانونی دارد که احتمالا عمل می‌کند. درباره سایر کلان شهرها هم می‌توان گفت در همه کلان شهرها بنزین یورو ۴ عرضه نمی‌شود. اما وزارت نفت باید جواب این تکلیف قانونی را بدهد.

اسلام پناه ادامه داد: وزارت نفت باید در موضوع سوخت با دقت‌تر و حساسیت بیشتر و جانب احتیاط به سمت مردم عمل کند و به سمت استراتژی‌های جدید رود. باید استراتژی خود در حوزه سوخت را تغییر دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مقرر شد گازوئیل به جای نفت کوره سوزانده شود که یعنی نفت کوره با آلودگی ۳۵ هزار ppm با گازوئیل ۶۵۰۰ ppm جایگزین شد، گفت: بنابراین گوگرد کمتری به هوا وارد شد. اما همچنان گوگرد جزو بالاترین آلاینده‌های سطح شهر تهران نیست. علت هم فقط کیفیت پایین سوخت نیست، وسایل نقلیه فرسوده نیز عامل مهمی است.

فقط در تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که این خودروها حتی با بهترین سوخت هم آلودگی ایجاد می‌کند. گازوئیل با ۵۰ ppm تولیدی در برخی پالایشگاه‌ها هست و در برخی زیر ۵۰ تا ۱۰ هم هست، اما این گازوئیل دیگر ارزش سوختن ندارد و به سمت ناوگان هدایت می‌شود، نه نیروگاه. اما اگر وارد ناوگان فرسوده شود، هر چقدر کیفیت آن بالا باشد آثار خروجی آن آلودگی خواهد بود. اما ارزیابی دیگر دستگاه‌ها به عهده من نیست.

این مقام مسئول با بیان این‌که باید استراتژی را در حوزه سوخت تغییر دهیم، افزود: لازم است با رویکرد جدید در زمینه سوخت قدم برداریم تا ضمن رعایت حقوق شهروندی، سوختی منطبق با استانداردها در کشور توزیع شود. در راستای اجرای تکالیف در قانون هوای پاک سوخت گازوئیل با میزان آلایندگی ۷۰۰۰ ppm جایگزین نفت کوره با آلودگی  ۳۵ هزار ppm شد که تا حدودی توانست شرایط را مساعدتر کند.

 

استاندارد آسانسور اجباری است

وی درباره استانداردسازی آسانسورها نیز گفت: از سال ۱۳۹۶ استانداردهای اجباری برای آسانسور در دستور کار قرار گرفت؛ به‌طوریکه باید تمام آسانسورها مجوز استاندارد را قبل از بهره‌برداری کسب کنند.

اسلام‌پناه در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره کم‌فروشی نیز، توضیح داد: سازمان ملی استاندارد ایران از ابتدای سال جاری طرح پایش و کنترل کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی شده را در سازمان ملی استاندارد ایران آغاز کرد و در راستای اجرای این طرح میزان کم‌فروشی به ۳۷ درصد رسید و اجرای این طرح در سازمان دنبال می‌شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
علی مدبر : دوستان اگه این سایپا تو یک کشور خارجی بود الان اتیشش زده بودن با مدیرانش ملت ایران بی بخارن خاصیت یک ترول هم نداریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : کلاه گذاشتن سرمون.من پرسیدم میگن ماشین نیست یک ماه صبرکنید
دنا 5دنده تحویل شهریور : از من برعکس کم شده بود
فوق العاده 23بهمن : عزیزان توروخدا فاکتور شدین بگید
علی پانا فوق العاده مرداد : منم 18م تبدیل کردم هنوز فاکتور نشده
سامان : سلام مبارکتون باشه،درسته خودروی من هم از مازندران بود موقع تحویل وروشن کردن موتور چراغ چک روشن شد .ولی همونجا بهشون اطلاع ورفع عیب شد. در بعضی مواقع موقع مونتاژ سوکتهای (نر وماده )درست قرار نگرفتن وباعث بروز عیب میشه باوصل کردن به دیاگ عیب مشخص میشه و به راحتی رفع میشه.
محمد : 12219898
1404 : خدا از زبونتو بشنفته
1404 : نشده هنوز
محمد : آقا محمد پذیرشت چنده؟؟؟
سجاد : بله توقسمت شرایط فروش فوری اعتباری بخشنامه رومطالعه کنید شرکت موظفه درقبال تاخیربه هردلیلی سود تاخیر به مشتری پرداخت کنه مگراینکه،بخوان بزنن زیر این بخشنامه دوستان اگه نمایندگی های شهرتون مراجع کردید حتما مطالبه گر سودتاخیر باشید چون این قانون بعدازفاکتورشدن ماشین ودرصورت عدم تحویل درتاریخ مقرر حساب میشه به صورت سالیانه30٪