علت گرانی شدید خودروهای چینی در ایران

 

علت گرانی شدید خودروهای چینی در ایران

 

خودروهای چینی که در بازارهای خارجی به‌عنوان محصول اقتصادی و ارزان شناخته می‌شوند، در بازار ایران به خودرویی لاکچری تبدیل شده‌اند و حتی تا چهار برابر ارزش خود در منطقه و جهان و با ارقام میلیاردی قیمت‌گذاری می‌شوند. اما دلیل این اتفاق چیست و چه کسانی از آن نفع می‌برند؟

نگاهی به بازار خودرو ایران نشان می‌دهد که چینی‌ها توانسته‌اند به قطب سوم این بازار پس از محصولات ایران خودرو و سایپا تبدیل شوند. حتی در شش سالی که واردات هر گونه محصول خارجی به کشور ممنوع بود، خودروهای چینی علاوه بر واردات، در خود ایران هم مونتاژ می‌شدند.

هر چند قرار بود واردات و مونتاژ خودروهای چینی تعدیل‌گر بازار خودرو ایران باشد، اما حالا همین خودروها به اهرمی برای افزایش قیمت در بازار تبدیل شده‌اند. چنانکه برخی از محصولات این کشور در بازار ایران از دو میلیارد تومان هم عبور کرده‌اند. این در حالی است که در بازارهای منطقه و جهان به این خودروها به چشم محصولی اقتصادی و ارزان نگاه می‌شود.

در این بین مسئولان و فعالان صنفی این حوزه هر گونه پشت پرده و مافیا را در ماجرای جولان خودروهای چینی در ایران رد می‌کنند. اکثر آن‌ها عرضه و تقاضا را عامل قیمت‌گذاری نهایی بازار می‌دانند؛ اما نیم‌نگاهی به گذشته نشان می‌دهد آن‌ها قبل از اینکه وارد بازار شوند و تقاضایی برایشان وجود داشته باشد، با قیمت اولیه میلیاردی رونمایی می‌شوند. پس از آن اگر با استقبال بازار مواجه شوند در موج افزایش قیمت قرار می‌گیرند.

با توجه به سه مؤلفه، یعنی عرضه قطره‌چکانی خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی و مونتاژکاران، ممنوعیت واردات خودرو طی شش سال و همچنین سهامداری و مدیریت دولت در این شرکت‌ها، شائبه‌هایی مبنی بر حضور ذی‌نفعان قدرتمند در گرانی خودروهای چینی در ایران نسبت به منطقه و جهان وجود دارد.

گرچه گرانی این خودروها بیشتر در بازار آزاد مشاهده می‌شود، اما مونتاژکاران هر گاه خواسته‌اند به‌راحتی مجوز افزایش قیمت درب کارخانه را دریافت کرده‌اند.

به‌عنوان مثال دی ماه سال جاری کرمان موتور طی اقدامی قیمت محصولات خود را تا 140 میلیون تومان نسبت به ماه گذشته خود افزایش داد. 

چه کسانی سمت عرضه خودروهای چینی ایستاده‌اند؟

گرچه فرضیه وجود ذی‌نفعان در پشت ماجرای گرانی خودروهای چینی همچنان باقی است، اما دست‌اندرکاران بازار همچنان بر عامل تعیین‌کننده عرضه و تقاضا تأکید دارند. اما می‌توان این پرسش را هم مطرح کرد که چه کسی سمت عرضه ایستاده است که هیچ‌گاه تقاضای موجود در بازار را به اندازه لازم پاسخ نمی‌دهد؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فروش خودروهای مونتاژی با قیمت بالا به دلیل مدیریت بازار و میزان عرضه‌ای است که خود شرکت‌های مونتاژکننده انجام می‌دهند. مصرف‌کننده نیز چاره‌ای جز خرید این خودروها ندارد. چراکه محدودیت عرضه این خودروها به بازار زیاد و واردات خودرو نیز ممنوع است.

او افزود: تورم و نوسانات ارزی نیز بر احتمال افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه و بازار می‌افزاید. البته باید اشاره کرد که اگر نرخ دلار را 50 هزار تومان هم در نظر بگیریم، قیمت جهانی خودروهای چینی از 500 میلیون تومان فراتر نمی‌رود. در حالی که قیمت این محصولات اقتصادی در ایران تا بیش از دو میلیارد تومان هم بالا رفته است.

موتمنی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی در این نوع قیمت‌گذاری نفع می‌برند؟ توضیح داد: تنها کسانی از این نوع قیمت‌گذاری نفع می‌برند که مونتاژکار هستند. آن‌ها تا امروز توانسته‌اند انحصار بازار را به دست بگیرند. در این شرایط تنها مصرف‌کننده است که زیان می‌کنند و شرکت‌های خودروساز هم سود هنگفتی را به جیب می‌زنند.

گذشته از این توضیحات، نگاهی به سهامداران عمده مونتاژکاران چینی می‌تواند نشانه خوبی برای اینکه چه کسانی ذی‌نفع اصلی گرانی خودروهای چینی در ایران هستند باشد. به‌عنوان مثال حدود نیمی از سهام شرکت کرمان موتور متعلق به متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است.

این مؤسسه شرکت‌های تابعه دیگری نیز در زیرمجموعه خود دارد که ازجمله آن می‌توان به هواپیمایی ماهان اشاره کرد که تحت تحریم کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه و آلمان قرار دارد.

دلالی مونتاژکاران ایرانی برای خودروسازان چینی!

حسین‌محمد صالحی‌دارانی، نماینده مجلس، به تجارت‌نیوز در رابطه با ذی‌نفعان بازار خودرو چینی به تجارت‌نیوز گفت: محصولات مونتاژکنندگان به دلیل ممنوعیت واردات خودرو متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است و همین عامل افزایش قیمت این خودروها را به دنبال دارد. اما با واردات خودرو می‌توان قیمت این خودروها را تا حدی به تعادل رساند.

وی توضیح داد: افراد ذی‌نفعی در رابطه با قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی در این میان فعالیت نمی‌کنند. شرکت‌های مونتاژکاران خودروهای چینی در کشور به نوعی دلال هستند؛ برای کسب سود خودروسازان چینی.

او تاکید کرد: دولت همچنان از دو خودروساز داخلی ایران خودرو و سایپا حمایت می‌کند. گرچه نوع فعالیت آن‌ها برخی از نارضایتی‌ها را هم به دنبال داشته است که باید اصلاح شود.

مقایسه بازار خودرو ایران و کشورهای خارجی

با توجه به اظهاراتی که مطرح شد، این مساله مطرح می‌شود که آیا تقاضای زیاد می‌تواند قیمت خودروهای مونتاژی در کشور را تا این اندازه بالا ببرد؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر خودروهای چینی در اکثر بازارهای جهانی وارد شده و به رقابت با سایر خودروهای برند بزرگ دنیا مشغول هستند. اکنون آمریکای جنوبی، اروپا و خاورمیانه از بزرگ‌ترین بازارهای خودروسازان چینی به حساب می‌آیند.

با نگاهی به قیمت این خودروها در بازارهای مختلف می‌توان پی برد که حتی در بازار کشورهایی مانند عراق و امارات، قیمت خودروهای چینی بسیار پایین‌تر از قیمت همان خودروها در ایران است.

برای مثال، خودرو هایما S7 در بازار چین تنها 15 هزار دلار قیمت دارد. یعنی این خودرو را با احتساب دلار 28 هزار و 500 تومانی مورد تأکید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، 427 میلیون و 500 هزار تومان برآورد می‌شود. این درحالی است که هایما S7 در درب کارخانه ایران 950 میلیون تومان قیمت خورده و در بازار آزاد حداقل یک میلیارد و 350 میلیون تومان معامله می‌شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که واردات CKD برای مونتاژکنندگان هزینه‌بر است و تعرفه زیادی را برای این کار می‌پردازند. این درحالی است که دولت می‌تواند برای کاهش قیمت‌ تمام‌شده خودروهای چینی  دو راهکار به‌کار بگیرد. اول کاهش تعرفه واردات CKD و دوم، آزادسازی واردات خودرو به صورتی که انحصار از بین برود.

اما آن‌طور که مشاهده می‌شود، دولت حاضر به کاهش تعرفه واردات CKD یا آزادسازی واردات به‌گونه‌ای که انحصار ایجاد نشود، نیست.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رویا : من هم ثبت نام ایگل ۲۱ تیر انجام دادم تحویل ۹۰ روزه بوده اما شاسی نشده
علی مدبر : سلام من یک ماه که بخاطر بعضی از افراد که فقط بلدن توهین کنن هیچ پیامی اینجا با اسم خودم نزاستم چرا باید از اسم نازنین خانم پیام بزارم واقعا متاسفم برا بعضیا که اینجانب برا خوشگذرانی ما همه گرفتار این سایپا شدیم هر کسیم یک نظر داره درست یا غلط قرار نیس بهش حمله بشه شما که اطلاعاتت بهتر راهنمایی کن ن چنگ و دندون نشون بده
cvt : آخه قربون تو برم ما 22 اسفند تکمیل وجه کردیم. هنوز هیچ خبری نیس. هیچکس جوابگو نیست. 7 ماه و 20 روز هست که منتظریم ؛ هنوز فاکتور نشده. لطفا یه تاریخ و ساعتی تعیین کنید.
رها : دوست عزیز کدوم خودروسازی امسال ۶۰۰ تومان گرون کرده الان همکارم سایپا شاهین ثبت نام کرده بااینکه دیر داره تحویل میده با گرانی جدید سایپا براش پیام آمده این افزایش قیمت شامل شما نمیشه فقط پیش پرداخت داشته
پیام : آقای شاهین من به خودت گاوت گفتم که حرف مفت نزنی خیلی بیجامیکنی اسم بابامنومیری که البته نشان از تربیت خانوادگی تون هست هرکسی یه نظر و سلیقه ای داره کسی مجبورتون نکرده شاهین بردارید ودرجواب اون آقای فضول هم باید بگم من این شاهین سومی هست که درمیارم هیچ مشکلی ام نداشتن نه حالا ماشیناایرانخودرو خیلی خوبن دایم واشرمیسوزونن ودرادامه حاضرم شرطی توان شاهین را تک تک ماشیناایرانخودرو بجز ای آف سون توربو در سربالایی نشونتون بدم که حرف مفت نزنید والا نه سایپا مال کنه نه ایران‌خودرو ارث شماس
حمید : مردحرف از دهنش درمیاد هرکدوم حاضرید من میام کورس ببندیم توسینه کشی با همه ماشینا ایران خودرو گفتم بجز موتور ای آف سون توربو که بیشترروی دنااپشنال هست تا ببینم شاهین ضعیفه یا آشغالا ایران‌خودرو مورد بعدی برو ازپلیس راهور که شاهد تصادفات کل ماشینهای داخلی از نزدیک بودن بپرس تا از تصادفاوایمنی شاهین برات بگه تا زبونت کوتاه بشه شرمنده بقیه دوستان ببخشید اگر بالحن بد نوشتم
جی ال : موتور خوب ایران‌خودرو منظورت واشر شاتونه؟
X5 : بنظرم کسایی که از کرمان موتور ماشین ثبت نام کردن ،قبلا هم از سایپا یا ایران خودرو ثبت نام کردن ، یعنی اولین بار مون نیست ثبت نام کردیم ،دوستان ثبت نام درمرحله ایی اسمش روشه به قیمت روز پولش رو میگیره مثل باقی تمام شرکت های خودرو سازی، ناراحتی نداره با چشم باز وآگاهی ثبت نام میکنیم،پس ناراحتی نداره
حمید : آقای شاهین من به خودت گاوت گفتم که حرف مفت نزنی خیلی بیجامیکنی اسم بابامنومیری که البته نشان از تربیت خانوادگی تون هست هرکسی یه نظر و سلیقه ای داره کسی مجبورتون نکرده شاهین بردارید ودرجواب اون آقای فضول هم باید بگم من این شاهین سومی هست که درمیارم هیچ مشکلی ام نداشتن نه حالا ماشیناایرانخودرو خیلی خوبن دایم واشرمیسوزونن ودرادامه حاضرم شرطی توان شاهین را تک تک ماشیناایرانخودرو بجز ای آف سون توربو در سربالایی نشونتون بدم که حرف مفت نزنید والا نه سایپا مال کنه نه ایران‌خودرو ارث شماس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نمایشگاه کمباین ایران : نیسان اکستند دوگانه پذیرش 27مهر 5803فاکتور شد
مسعود : درودبه همه دوستان.تحویلی30مهر وتبدیل به پلاس ورینگ 20مهر زدم.دیروز11آبانفاکتورشدوامروز12آبان پلاک شدم.امیدوارم همه دوستان هرچه زودتر فاکتوروپلاک شویدوتحویل بگیرید.
4شهریور لاینر پاششی : سلام 5997 همچنان فاکتور نشده زنگ هم می‌زنیم فقط میگن منتظر باشید 4شهریور رو دارن فاکتور میکنند واقعن دیگه خسته شدیم هیچ کس هم جوابگو نیست
ساینا تک طرح فرسوده ثبت نامی طرح دهه فجر بهمن : طرح دهه فجر تکمیل وجه 29 مرداد
علی : سلام دقیقا واریزی اولت کی بوده
اتومات سقف فلز 30 دی ماه : تو میز خدمت من نوشته قراردادهای مربوط به ماه جاری (آبان) ماه در حال فاکتور می باشند.
. : نگران نباش پلیس می کنه
کوییک GXL : اگه خودروتون sbr نداره خوشبحالتون چون نهایت سه روزه پلاک میشین توی کافه هم هر خودرویی پلاک شده دقت کنین صفحه رو زوم کنین جلوی اطلاعات خودروش sbr نداره . اما شماهایی که مثل خود من sbr دارین اصلا مشخص نیست چه زمانی پلاک میشه
پیش فروش اسفند : سلام تکمیل وجه تیر ماه هستم احتمال داره همین هفته فاکتور بشه؟
کوئیک شهریور : من الان دو هفته است پلاک نشدم زنگ زدم 120 راهور گفتن که کوئیک فاکتور نمی کنند بخاطر استاندار و کیفیت پولمون رو خوردن بدبخت شدیم باید چی کار کنیم بدبخت شدیم بی چاره شدیم