علت گرانی شدید خودروهای چینی در ایران

 

علت گرانی شدید خودروهای چینی در ایران

 

خودروهای چینی که در بازارهای خارجی به‌عنوان محصول اقتصادی و ارزان شناخته می‌شوند، در بازار ایران به خودرویی لاکچری تبدیل شده‌اند و حتی تا چهار برابر ارزش خود در منطقه و جهان و با ارقام میلیاردی قیمت‌گذاری می‌شوند. اما دلیل این اتفاق چیست و چه کسانی از آن نفع می‌برند؟

نگاهی به بازار خودرو ایران نشان می‌دهد که چینی‌ها توانسته‌اند به قطب سوم این بازار پس از محصولات ایران خودرو و سایپا تبدیل شوند. حتی در شش سالی که واردات هر گونه محصول خارجی به کشور ممنوع بود، خودروهای چینی علاوه بر واردات، در خود ایران هم مونتاژ می‌شدند.

هر چند قرار بود واردات و مونتاژ خودروهای چینی تعدیل‌گر بازار خودرو ایران باشد، اما حالا همین خودروها به اهرمی برای افزایش قیمت در بازار تبدیل شده‌اند. چنانکه برخی از محصولات این کشور در بازار ایران از دو میلیارد تومان هم عبور کرده‌اند. این در حالی است که در بازارهای منطقه و جهان به این خودروها به چشم محصولی اقتصادی و ارزان نگاه می‌شود.

در این بین مسئولان و فعالان صنفی این حوزه هر گونه پشت پرده و مافیا را در ماجرای جولان خودروهای چینی در ایران رد می‌کنند. اکثر آن‌ها عرضه و تقاضا را عامل قیمت‌گذاری نهایی بازار می‌دانند؛ اما نیم‌نگاهی به گذشته نشان می‌دهد آن‌ها قبل از اینکه وارد بازار شوند و تقاضایی برایشان وجود داشته باشد، با قیمت اولیه میلیاردی رونمایی می‌شوند. پس از آن اگر با استقبال بازار مواجه شوند در موج افزایش قیمت قرار می‌گیرند.

با توجه به سه مؤلفه، یعنی عرضه قطره‌چکانی خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی و مونتاژکاران، ممنوعیت واردات خودرو طی شش سال و همچنین سهامداری و مدیریت دولت در این شرکت‌ها، شائبه‌هایی مبنی بر حضور ذی‌نفعان قدرتمند در گرانی خودروهای چینی در ایران نسبت به منطقه و جهان وجود دارد.

گرچه گرانی این خودروها بیشتر در بازار آزاد مشاهده می‌شود، اما مونتاژکاران هر گاه خواسته‌اند به‌راحتی مجوز افزایش قیمت درب کارخانه را دریافت کرده‌اند.

به‌عنوان مثال دی ماه سال جاری کرمان موتور طی اقدامی قیمت محصولات خود را تا 140 میلیون تومان نسبت به ماه گذشته خود افزایش داد. 

چه کسانی سمت عرضه خودروهای چینی ایستاده‌اند؟

گرچه فرضیه وجود ذی‌نفعان در پشت ماجرای گرانی خودروهای چینی همچنان باقی است، اما دست‌اندرکاران بازار همچنان بر عامل تعیین‌کننده عرضه و تقاضا تأکید دارند. اما می‌توان این پرسش را هم مطرح کرد که چه کسی سمت عرضه ایستاده است که هیچ‌گاه تقاضای موجود در بازار را به اندازه لازم پاسخ نمی‌دهد؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فروش خودروهای مونتاژی با قیمت بالا به دلیل مدیریت بازار و میزان عرضه‌ای است که خود شرکت‌های مونتاژکننده انجام می‌دهند. مصرف‌کننده نیز چاره‌ای جز خرید این خودروها ندارد. چراکه محدودیت عرضه این خودروها به بازار زیاد و واردات خودرو نیز ممنوع است.

او افزود: تورم و نوسانات ارزی نیز بر احتمال افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه و بازار می‌افزاید. البته باید اشاره کرد که اگر نرخ دلار را 50 هزار تومان هم در نظر بگیریم، قیمت جهانی خودروهای چینی از 500 میلیون تومان فراتر نمی‌رود. در حالی که قیمت این محصولات اقتصادی در ایران تا بیش از دو میلیارد تومان هم بالا رفته است.

موتمنی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی در این نوع قیمت‌گذاری نفع می‌برند؟ توضیح داد: تنها کسانی از این نوع قیمت‌گذاری نفع می‌برند که مونتاژکار هستند. آن‌ها تا امروز توانسته‌اند انحصار بازار را به دست بگیرند. در این شرایط تنها مصرف‌کننده است که زیان می‌کنند و شرکت‌های خودروساز هم سود هنگفتی را به جیب می‌زنند.

گذشته از این توضیحات، نگاهی به سهامداران عمده مونتاژکاران چینی می‌تواند نشانه خوبی برای اینکه چه کسانی ذی‌نفع اصلی گرانی خودروهای چینی در ایران هستند باشد. به‌عنوان مثال حدود نیمی از سهام شرکت کرمان موتور متعلق به متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است.

این مؤسسه شرکت‌های تابعه دیگری نیز در زیرمجموعه خود دارد که ازجمله آن می‌توان به هواپیمایی ماهان اشاره کرد که تحت تحریم کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه و آلمان قرار دارد.

دلالی مونتاژکاران ایرانی برای خودروسازان چینی!

حسین‌محمد صالحی‌دارانی، نماینده مجلس، به تجارت‌نیوز در رابطه با ذی‌نفعان بازار خودرو چینی به تجارت‌نیوز گفت: محصولات مونتاژکنندگان به دلیل ممنوعیت واردات خودرو متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است و همین عامل افزایش قیمت این خودروها را به دنبال دارد. اما با واردات خودرو می‌توان قیمت این خودروها را تا حدی به تعادل رساند.

وی توضیح داد: افراد ذی‌نفعی در رابطه با قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی در این میان فعالیت نمی‌کنند. شرکت‌های مونتاژکاران خودروهای چینی در کشور به نوعی دلال هستند؛ برای کسب سود خودروسازان چینی.

او تاکید کرد: دولت همچنان از دو خودروساز داخلی ایران خودرو و سایپا حمایت می‌کند. گرچه نوع فعالیت آن‌ها برخی از نارضایتی‌ها را هم به دنبال داشته است که باید اصلاح شود.

مقایسه بازار خودرو ایران و کشورهای خارجی

با توجه به اظهاراتی که مطرح شد، این مساله مطرح می‌شود که آیا تقاضای زیاد می‌تواند قیمت خودروهای مونتاژی در کشور را تا این اندازه بالا ببرد؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر خودروهای چینی در اکثر بازارهای جهانی وارد شده و به رقابت با سایر خودروهای برند بزرگ دنیا مشغول هستند. اکنون آمریکای جنوبی، اروپا و خاورمیانه از بزرگ‌ترین بازارهای خودروسازان چینی به حساب می‌آیند.

با نگاهی به قیمت این خودروها در بازارهای مختلف می‌توان پی برد که حتی در بازار کشورهایی مانند عراق و امارات، قیمت خودروهای چینی بسیار پایین‌تر از قیمت همان خودروها در ایران است.

برای مثال، خودرو هایما S7 در بازار چین تنها 15 هزار دلار قیمت دارد. یعنی این خودرو را با احتساب دلار 28 هزار و 500 تومانی مورد تأکید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، 427 میلیون و 500 هزار تومان برآورد می‌شود. این درحالی است که هایما S7 در درب کارخانه ایران 950 میلیون تومان قیمت خورده و در بازار آزاد حداقل یک میلیارد و 350 میلیون تومان معامله می‌شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که واردات CKD برای مونتاژکنندگان هزینه‌بر است و تعرفه زیادی را برای این کار می‌پردازند. این درحالی است که دولت می‌تواند برای کاهش قیمت‌ تمام‌شده خودروهای چینی  دو راهکار به‌کار بگیرد. اول کاهش تعرفه واردات CKD و دوم، آزادسازی واردات خودرو به صورتی که انحصار از بین برود.

اما آن‌طور که مشاهده می‌شود، دولت حاضر به کاهش تعرفه واردات CKD یا آزادسازی واردات به‌گونه‌ای که انحصار ایجاد نشود، نیست.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : سلام ، دوست عزیز ، شما اول باید بری تو سایت و از اون قسمت پرداخت دعوتنامه رو بزنید ، شماره پذیرش خودتون رو وارد کنید بعد جستجو رو بزنید تا براتون دعوتنامه رو بیاره ، بعد از اونجا اقدام به واریز وجه کنید ، اگر بلد نیستید به کافی نت مراجعه کنید .
اسفند با سهند : مشتري گرامي باسلام و احترام دعوتنامه خودروي کوييک GXR-L با رينگ فولادي و ترمز ESC براي پذيرش 11111111 تا تاريخ 18 ارديبهشت ماه تمديد گرديد. لغو 11
Ftm : سلام وقت بخیر شما تحویل چه ماهی بودید و چطوری سود تاخیر گرفتید ممنون میشم راهنمایی کنید
سمیه : یعنی خرداد ماه ماشین و تحویل نمیدن؟؟!!!
صابر : من اول آذرم هنوز خبری نیست و قراره خبری هم نباشد دوستان این معاون ارتباطات سایپا که گفت داریم اوکی می کنیم الکی میگه تا 6 ماه رو شاخشه چون من تو ماه ششم تکمیل وجه کردم سه تا فصل از سال رو دیدم ولی هنوز ماشینم رو ندیدم
J4 سفید تهران : سلام و وقت بخیر دوستان.. من j4ثبت نام 29آذر هستم تحویل سیستمی14اسفند. 2.6 شاسی 2.7بیمه 2.13پلاک.. الان تو مرحله ارسال مدارک هست هنوز زرده اون گزینه ولی پایین صفحه تاریخ پست مدارک رو زده 2.13 میخواستم بپرسم مدارک ارسال بشه از طرف پست کد رهگیری میاد؟
Azim : تورو خدا راست میگی من ۱۷ آذر پذیرش شدم تا حالا خبری نیست دیگه خسته شدم
تارا دنده ۳۰ اسفند : سلام ۳۰ اسفند رنگ تیتانیوم چرا فاکتور نمی کنن دقیقا
سیاوش : سلام در زمان تحویل میتونی بیمه بدنه یاطلایی انتخاب کنی بیمه هم قبلا من کامنت گذاشتم و توضیح دادم بیمه اگه به انتخاب سایپابزنی یه بیمه گمنام بی اعتبارمیزنه شما میتونی بیمه اول یا البرز یا ایران خلاصه بین این بیمه ها بیمه اول ودوم انتخاب کنی
شاهین جی e : سلام. پیش فروش شاهین جی دنده ،۱۴ آذر ۲۹۶میلیون دادم که خرداد ماه تحویل بدن،ولی ۲۰ اسفند پیام اومد که جی ال بگیر نگرفتم ،باز دوباره دیروز ۱۳ اردیبهشت برام جی ال اومد ..حالا موندم چ کار کنم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اشتری : آریزو برایم آرزو شد
7 بهمن : میشه بفرمایین کی تحویل حضوری گرفتین؟!
دنا اتو تحویل خرداد : سلام دوستان از فاکتور دنا اتو خبری نیست. کسی میدونه قضیه چی هست .چرا فاکتور متوقف شده؟؟؟
پشیمان : خریدار دیگری به تابناک گفت: با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران خودرو با بهانه‌های واهی و پاسکاری به نهاد‌های دیگر مواجه می‌شویم برای مثال می‌گویند که دولت مجوز برای گمرک صادر نمی‌کند یا وزارت صمت از صدور مجوز‌های لازم خودداری می‌کند که تصور ما براین است که برای اینکه ما را دنبال نخود سیاه بفرستند بهانه های این چنینی می آورند. نقش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این میان بسیار مهم است چراکه باید حامی حقوق مصرف کنندگان وارد عمل شود. لازم است که متقاضیان نسبت به درج شکایت خود را در سامانه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام کنند. همچنین سازمان تعزیرات نیز به عنوان دیگر مرجعی که وظیفه رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات است لازم است به این مساله ورود کند و مشکل پیش آمده را حل و فصل کند.
احمد از شیراز : قیمت وانت پراید بیرون 10 میلیون ارزانتر هست تا کارخانه
Maryam : سلام ساینا sتکمیل وجه 11بهمن تحویل 90 روز هستم هنوز فاکتور نشدم
پشیمان : تابناک بررسی می‌کند؛ «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! بدعهدی مدیران خودرو در تحویل خودروهایی که با شرایط تحویل فوری به متقاضیان وعده داده بود برای متقاضیان خرید از این شرکت دردسرهای زیادی به بارآورده و بلاتکلیفی و پاس کاری آنان به دیگر سازمان ها صدای اعتراض بسیاری از مردم را درآورده است. کد خبر:1302163تاریخ انتشار:09 اردیبهشت 1404 - 14:0029 April 2025 «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! عدم تحویل خودرو سر موعد مقرر توسط شرکت‌های خودرو سازی مونتاژی باعث شده تا بسیاری از خریداران شرکت «مدیران خودرو» روز‌های زیادی برای دریافت خودرو چشم انتظار بمانند و صدای اعتراض آنها در بیاید، اما در این میان جای خالی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات به چشم می‌آید که مسئول رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات هستند.
کوییک glx r سفید مشکی 25 مهر : پاسخ ب کوییک مشکی من‌ک‌سیستان و بلوچستان شهر زابل بودم دو روز بعد از نمایندگی زنگ زدن بیا ببر ک جا نداریم
207 پاناریگ فولادی تحویل خرداد : سلام دوست عزیز شما تحویل کی خورده بود و از شما طرح مادران بوین یا عادی؟؟ ممنون بیشتر توضی بدین
پشیمان : 3 هزار نفر از دی ماه ثبت نام کردن که متاسفانه متاسفانه الان حدود 5 هزار خودرو که می بایست تحویل بدهند از بهمن تا اول اردیبهشت هنوز تحویل نداده اند. تا عرضه خودرو در ایران قطره چکانی و مافیایی هستند وضع به همین منوال هست. مدیران خودرو ار عمد خودرو ها را تحویل نمی دهد به دلیل اینکه خودرو ها را از طریق واسطه ها خودش آزاد بفروشد.شما هم یکی از ثبت نام کنندگان هستید و گرنه دنبال این پیام ها نمی آمدید