تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - توربین یکی از قطعات اصلی و مهم در گیربکس های اتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که می توان اصلی ترین قسمت آن را به توربین گیربکس اتوماتیک نسبت داد. توربین باعث می شود تا نیروی موتور به گیربکس منتقل شود و در نتیجه شما به راحتی بتوانید با عوض کردن دنده سرعت های مختلفی را داشته باشید.

تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک نیازمند دانش و تجربه بسیار زیادی است. به این صورت که اگر تعمیرکار کوچک ترین اشتباهی در قسمت تعمیر و یا حتی جا زدن توربین داشته باشد امکان خرد شدن گیربکس و آسیب جدی به خودرو وجود خواهد داشت.

ما در این مقاله در مورد تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک به صورت مفصل توضیح داده ایم. برای اینکه بدانید چگونه توربین خود را عیب یابی کنید، و آن را برای تعمیر به دست چه متخصصانی بسپارید با ما همراه باشید.

توربین چیست؟

قبل از اینکه به مبحث تعمیر توربین بپردازیم بهتر است که ساختار آن را به صورت مختصر توضیح بدهیم. این قطعه را با نام مبدل گشتاور نیز می‌ شناسند. توربین فقط در گیربکس های اتومات وجود دارد و گیربکس های دنده ای توربین ندارند.

در واقع سیستم اتومبیل های دنده ای بدین صورت است که شما برای ترمز کردن کلاچ و ترمز را میگیرید. کلاچ موتور را متوقف می کند و ترمز چرخ ها را از حرکت نگه. میدارد. این در صورتی است که اگر ترمز خالی بگیرید اتومبیل خاموش می شود و احتمال خرد شدن دنده ها نیز وجود خواهد داشت.

اما در گیربکس های اتومات توربین جایگزین کلاچ می‌ شود و شما فقط با ترمز گرفتن اتومبیل را متوقف می کنید.  توربین در قسمتی مابین گیربکس و موتور اتومبیل قرار دارد. وسط آن نیز با روغن پر شده است. همانطور که گفتیم توربین از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به موتور متصل شده است.

نیروی موتور به وسیله روغن به گیربکس انتقال پیدا می کند و این مسئله باعث می‌ شود تا شما با عوض کردن دنده سرعت های متفاوت را تجربه کنید.

نحوه عیب یابی توربین گیربکس اتوماتیک

شما خودتان به راحتی می توانید با دنبال کردن دستورالعمل زیر توربین گیربکس اتوماتیک خود را عیب یابی کنید. تعمیرکاران با تجربه و متخصص همگی اتفاق نظر دارند که قبل از باز کردن توربین، باید با خودرو روشن، توربین تست شود. در غیر این صورت باید کل سیستم گیربکس و توربین شکافته شود و قطعات تک به تک چک شوند تا عیب آن پیدا شود،  که قطعا این فرآیند یک فرآیند بسیار پیچیده و زمان بر و پر هزینه است.

بنابراین شما خودتان نیز می توانید این عیب یابی را انجام بدهید. قبل از اینکه نحوه عیب یابی توربین را برای شما شرح دهیم بهتر است این نکته را خاطرنشان کنیم که این تست نباید بیشتراز ۳ ثانیه به طول بیانجامد. زیرا در صورتی که شما این تست را بیشتر از ۳ ثانیه انجام دهید احتمال آسیب گیربکس شما وجود خواهد داشت. بنابراین حتما دقت کنید که تست شما بیشتر از ۳ ثانیه طول نکشد.

  1. خودرو را روی دنده بگذارید
  2. پای خود را روی ترمز فشار دهید
  3. پدال گاز را تا انتها فشار دهید
  4. دور موتور باید تا حدود ۲۰۰۰ برود تا نشان دهنده سلامت توربین شما باشد.

برای پیشگیری از خرابی توربین چه کار باید کرد؟

اگر شما هم صاحب یک اتومبیل اتوماتیک باشید قطعا می دانید که تعویض قطعات گیربکس تا حدودی هزینه ‌بر هستند. بنابراین بهتر است که قبل از خرابی کامل قطعات حتما به فکر آنها باشید و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از خرابی قطعات انجام بدهید. از جمله جدیدترین اقداماتی که شما می توانید برای جلوگیری از خرابی قطعه دوربین اتومبیل خود انجام دهید می توان موارد زیر را نام برد‌‌؛

● چک کردن روغن گیربکس

روغن گیربکس را چک کنید. برای اینکه مطمئن شوید روغن گیربکس شما سالم است یا خیر می توانید نازل روغن را بردارید و آن را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. در صورتی که رنگ روغن آلبالویی باشد نشان دهنده سلامت کامل روغن است. اما در صورتی که رنگ روغن به قهوه ای شباهت داشته باشد شما باید حتما در اسرع وقت برای تعویض روغن خود اقدام کنید.

● انجام سرویس های دوره ای

از سرویس های دوره ای خودرو خود غافل نشوید. خودروهای اتوماتیک نیاز به انجام سرویس های دوره ای در مدت زمان مشخصی دارند. بنابراین بعد از طی شدن بازه زمانی مشخص حتما اتومبیل خود را به یک سرویس کار مجرب نشان دهید، تا در صورت وجود عیب و ایراد های کوچک آن ها را برطرف نماید. همه ایراد های کوچک در صورت عدم سرویس های دوره ای تبدیل به ایرادهای بزرگ می شوند و در نهایت شما ممکن است مجبور به تعویض قطعات داخلی گیربکس خود باشید.

● دقت به دمای اتومبیل

به دمای اتومبیل خود دقت کنید. گرم شدن بیش از حد اتومبیل ممکن است نشان دهنده آسیب در مهر و موم توربین باشد و نیاز به بررسی های جدی تر داشته باشد.

● دقت به لرزش و لغزش خودرو

به لرزش و یا لغزش اتومبیل حتی در سرعت های پایین و حتی هنگامی که اتومبیل متوقف است نیز توجه کنید. در صورتی که اتومبیل شما دچار لرزش یا لغزش شده باشد احتمال زیاد مشکل از توربین اتومبیل است و شما باید حتما اتومبیل خود را پیش یک سرویس کار مجرب ببرید.

● تعویض به موقع روغن گیربکس

تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید. در صورتی که روغن گیربکس کمتر از حد نرمال شود و یا اینکه طول عمر آن به پایان برسد یک تهدید جدی برای قطعات داخلی گیربکس به شمار می آید. بنابراین حتما در مورد اورجینال بودن و کیفیت بالای روغن گیربکس خود اطمینان حاصل نمایید و در سرویس های دوره ای مشخص نیز آن را تعویض کنید.

البته ما به شما توصیه می کنیم که خودتان برای تعویض روغن اقدام نکنید. زیرا تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک برخی ترفند های خاص خود را دارد که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است روغن شما دوام و عمر بسیار کمی داشته باشد و یا اینکه گیربکس خودرو شما عملکردی مناسبی را از خود نشان ندهد.

اغلب موارد افرادی که خود اقدام به تعویض روغن گیربکس می کنند نمی توانند روغن قبلی را به صورت کامل تخلیه کنند و روغن جدید با پسماندها و ته مانده های روغن قبلی ترکیب می شود. همین مسئله باعث خرابی زود هنگام روغن جدید می شود. روغن خراب یک تهدید جدی برای گیربکس به شمار می آید. بنابراین ما به شما توصیه می‌ کنیم که برای تعویض روغن حتما به سرویسکاران مجاز آن مراجعه کنید

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

قبل از اینکه علائم خرابی توربین را بیان کنیم به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان این علائم را جزئی و ناچیز نشمارید. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید در اسرع زمان ممکن و بدون فوت وقت خودرو خود را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید.

  1. اولین علامت این است که صدای تقه زدن گیربکس به گوش شما برسد این صدای تقه زدن حالت شبیه تقه زدن ۲ به ۳ است.
  2. شتاب اولیه خودرو در هنگام خرابی توربین بسیار کند خواهد بود و خودرو در هنگام حرکت نیز به کندی راه می رود.
  3. یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه روغن ریزی پشت پمپ است، که شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید.
  4. علامت دیگر آن خورده شدن دهانه پمپ آن است. اگر شما سرویس های دوره ای را به صورت مرتب انجام دهید قطعا سرویسکار در اسرع زمان متوجه خوردگی های اولیه دهانه پمپ خواهد شد و اجازه پیشرفت آن را نخواهد داد.
  5. علامت دیگری که شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید این است که در هنگام تقه زدن چراغ اسنو برف نیز روشن می شود.

بهترین تعمیرکار توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک  و لوازم و قطعات داخلی آن هم نیاز به تخصص و دانش بالا و هم نیاز به تجربه کافی دارد. در صورتیکه تعمیرکار مورد نظر شما تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد ممکن است توان تعمیر بدون نقص خودرو را نیز نداشته باشد. بنابراین حتما نسبت به تخصص و تبحر و تجربه تعمیرکار خود اطمینان خاطر حاصل کنید.

یکی از نمونه‌ های بارز که تعمیرکاران غیر حرفه ای در مورد تعمیر دوربین اشتباه می‌ کنند جا زدن مبدل گشتاور در داخل موتور و سپس گیربکس است. همانطور که قبلا هم گفته‌ ایم مبدل گشتاور یا توربین بین موتور و گیربکس قرار دارد. برخی از تعمیرکاران بعد از انجام تعمیرات لازم توربین را روی موتور سوار می کنند و سپس قصد جا زدن آن به گیربکس را دارند.

این روش کاملا اشتباه است و ممکن است باعث آسیب ‌های جدی به خودرو شود. تعمیرکاران باید در ابتدا توربین را در داخل گیربکس جا بزنند و آن را کامل بچرخانند تا مطمئن شوند قطعه به خوبی در جای خود قرار گرفته است. سپس گیربکس را به موتور متصل کنند. کوتاهی در هنگام سوار کردن قطعات، از هم باز کردن آن ها و در هنگام تعمیر آنذها ممکن است باعث آسیب های جدی به خودرو شود.

بنابراین همین مسئله اهمیت تخصص بالای تعمیرکاران خودروهای اتوماتیک را نشان می دهد. در این زمینه تعمیرگاه گیربکس رضا بهترین خدمات را برای مشتری ارائه می دهد از مجرب ترین متخصص و با تجربه ترین تعمیرکاران حرفه ای خاطره به یاد ماندنی و عالی از سرویس و تعمیر گیربکس های اتوماتیک را در ذهن شما ثبت خواهند نمود.

گارانتی تعمیرات انجام شده و قطعات به کار برده در خودرو نیز از جمله خدمات ارزنده تعمیرگاه گیربکس رضا هستند که باعث می‌ شوند شما با خیال آسوده و بدون نگرانی و دغدغه خاطر به این تعمیرگاه مراجعه کنید و از خدمات بسیار عالی آن بهره مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با مجموعه تعمیرگاهی گیربکس اتوماتیک رضا به ادرس وبسایت https://gearboxreza.com  و هم چنین تهیه لیست قیمت گیربکس اتوماتیک و قطعات آن به گیربکس شاپ به ادرس https://gearboxreza.shop مراجعه کنید و جهت مشاوره تخصصی و همکاری در خصوص خدمات و لوازم با شماره 09116344009 در ارتباط باشید.

برچسب : خودرو , تعمیر , گیبرکس , توربین , اتوماتیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رازیار حسینی
0

باحال بود . مرسی بابت محتوای مفیدتون و اتفاقا تو یه زمان عالی خوندم که خیلی به درد بخور بودم برام دتتتتون گرم
12:08  1402/04/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوست عزیز،مبارک باشه،شماره قرارداد و تاریخ تکمیل وجه رو می‌نویسید،ممنون میشم
ساینا اس بهمن : تبدیلی ها حالتان چونه کیف تان کوکه
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : مال من امروز پلاک هم شد ، پیامک پیشنهاد تحویل حضوریش هم اومد تو پارکینگ کاشان، پذیرش 23 ام بهمن هم بودم ، یا خودت داری دروغ میگی ، یا کارشناسش تورو گذاشته سرکار
مسعود : این که زنگ زدید گفتن 21 تیر تاریخ فاکتورها نیست تاریخ ارسال دعوتنامه شهریور هست
مسعود : نه آقا همون کوییک اس هم الان بیشتر از 50 روز کاری گذشته و فاکتور نکردن
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.