اجرای طرح آزمایشی انتقال کارت سوخت به کارت بانکی  

 

اجرای طرح آزمایشی انتقال کارت سوخت به کارت بانکی

 

اجرای طرح آزمایشی انتقال کارت سوخت به کارت‌های بانکی که روز گذشته اعلام شد ابهامات زیادی به وجود آورد. موافقان این طرح مزیت آن را امکان حذف هزینه‌های صدور کارت سوخت با توجه به ضرورت واردات سخت‌افزاری و هزینه‌ای نزدیک به 100 هزار تومان برای هر متقاضی کارت سوخت می‌دانند. تا جایی که از مدت‌ها پیش فعالان بخش خصوصی فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌داران نیز روی اجرای آن اصرار داشتند. با این وجود ابهامات پیرامون اینکه آیا زیرساخت‌های موجود نظام بانکی و جایگاه‌های سوخت اجازه اجرای چنین طرحی را می‌دهند یا خیر از مهم‌ترین مسائل و نگرانی‌های مخالفان این طرح است. این مساله را می‌توان یکی دیگر از طرح‌های کارشناسی نشده قلمداد کرد.


از طرفی برخی از جایگاه‌داران معتقدند که زیرساخت‌های موجود در کشور برای عملیاتی شدن انتقال سهمیه سوخت به کارت‌های بانکی به طور کامل فراهم نیست. بنابراین این معضل اجرای این طرح را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. چون تراشه‌های موجود در جایگاه‌های سوخت امکان پشتیبانی از عملیات سوخت‌رسانی و رصد سهمیه و اقدامات اجرایی و مالی لازم در این زمینه را ندارند. علاوه بر این، طی چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده است. صدور هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای متقاضیان داشته است و با این طرح نه تنها این گروه از مردم ناراضی می‌شوند، بلکه شرکت‌های صادرکننده کارت یا واردکننده تراشه نیز متحمل خسارت خواهند شد.

بخش خصوصی، حامی طرح

ناصر رئیسی‌فرد، رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های زنجیره‌ای تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور در این باره گفت: صحبت درباره اجرای طرح با ابزارهای تعریف‌شده موجود شاید کمی زود باشد. اما بخش خصوصی نیز چند سال پیش اجرای چنین طرحی را به دولت پیشنهاد کرده بود. انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی در اکثر کشورهای دنیا در حال اجراست. اما ما زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح را به طور کامل در اختیار نداریم.

او در ادامه گفت: «در جایگاه‌های سوخت کشور سخت‌افزار مناسب برای استفاده از کارت‌های بانکی به عنوان کارت سوخت موجود نیست. تراشه‌های موجود در جایگاه‌ها در این زمینه با کارت‌های بانکی هماهنگی ندارند. همچنین زیرساخت‌های موجود برای انتقال اطلاعات بین نظام بانکی و نهاد سوخت‌رسانی نیز پاسخگوی اجرای این طرح نیست.»
رئیسی‌فرد در ادامه افزود: «بنا بر اطلاعات اعلام‌شده قرار است این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور اجرا شود. سپس به سایر نقاط و استان‌ها تعمیم پیدا کند. پیش از این بخش خصوصی پیشنهادی برای اجرای این طرح ارائه کرده بود که به آن توجه نشد. این بار دولت بدون مشاوره با بخش خصوصی اقدام به اجرای این طرح کرده است.»
وی خاطرنشان کرد: «برای اجرای این طرح باید دستگاه‌های پوز به سخت‌افزار مناسب برای استفاده در جایگاه‌های سوخت مجهز شوند یا کارت‌های سوخت سراسر کشور با اعمال تغییراتی برای استفاده در جایگاه‌ها مطابقت داده شوند. چون کارت‌های بانکی قادر به نمایش سهمیه سوخت و میزان باقی‌مانده آن نیستند و جایگاه‌ها نیز امکان انجام این کار را ندارند.»

هزینه‌های اجرای طرح

او درباره هزینه اجرای این طرح و تامین سخت‌افزارهای موجود یا حذف کارت‌های سوخت گفت: «هیچ برآورد خاصی در این زمینه انجام نشده است، اما باید امنیت مالی و اطمینان خاطر کاربران از به کارگیری کارت‌های بانکی خود در این راستا به طور کامل تامین شود تا این طرح نتیجه مطلوبی داشته باشد.»
نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور درباره این طرح گفت: «مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کمتر شده، چون در گذشته به طور کامل در این زمینه اطلاع‌رسانی نشده بود. در نتیجه سرعت اجرا هم نسبت به گذشته کندتر شده است. مردم در ابتدا پذیرای این طرح نبودند، اما اکنون آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای مصرف سهمیه بنزین آزاد رو به افزایش است. بنابراین مهم‌ترین مشکل کنونی تاخیر در صدور کارت‌های سوخت یا مشکلات در تحویل آن‌هاست که دلایل مختلفی دارد.»

همچنین بخوانید: شرکت ملی پخش: از کارت سوخت خود استفاده کنید، تا فعال بماند

نواز در ادامه گفت: «کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده ندارند. منظور از حذف کارت سوخت این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همان یارانه و سهمیه را توسط کارت‌های بانکی افراد مدیریت خواهد کرد تا نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد. در نتیجه امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه‌ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی در این زمینه داشته‌ایم. در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی سهمیه خود را با کارت بانکی دریافت می‌کنند.»

اجرای آزمایشی طرح انتقال کارت سوخت به کارت بانکی در تهران

صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره تعداد کارت‌های سوخت موجود در هر سکو گفت: «در طرح ساماندهی کارت‌های سوخت بر اساس قانونی که امسال ابلاغ شده است باید تا پایان شهریورماه سال جاری 90 درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. البته جایگاه‌ها همچنان کارت سوخت دارند. اما تعداد کارت بر اساس میزان فروش آن‌ها تعیین خواهد شد. به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه‌های کم‌‌فروش قرار می‌گیرد. برای جایگاه‌هایی که فروش بیشتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید می‌شود که یکی در اختیار جایگاه‌دار و مابقی در اختیار نواحی است تا اگر میزان سقف کارت آزاد جایگاه‌ها تمام شود کارت جدید را در اختیار آن‌ها قرار دهند.»


صادقی درباره زمان اجرای این طرح گفت: «این طرح تا یک ماه دیگر در یک جایگاه در تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. مقدمات طرح از جمله برنامه‌نویسی‌ها انجام شده که مستلزم اتصال به سایر نهادهای مربوطه مانند پلیس راهور است.»


اجرای آزمایشی این طرح فرصت خوبی برای شناسایی و رفع مشکلات احتمالی آن است که تاکنون در اغلب کشورهای جهان اجرایی شده و مزایای خوبی نیز داشته است، اما تأمین تجهیزات لازم به منظور ممانعت از کلاهبرداری‌ها و مشکلات امنیتی برای صاحبان کارت‌های بانکی از جمله نکات مهمی است که موفقیت این طرح به آن بستگی دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کارت سوخت به کارت بانکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
موسوی : نوبت من شهریور امسال هست شهریور سال دیگه هم باشه تبدیل نمیزنم بی خود کردن پول G رو اول گرفتن الان میگنGL بعد میگن چرا مردم ناراضی هستن دزد و نمیگیرن میرن آفتابه دزد رو میگیرن بعد میگن قانون هست
موسوی : نوبت من شهریور امسال هست شهریور سال دیگه هم باشه تبدیل نمیزنم بی خود کردن پول G رو اول گرفتن الان میگنGL
موسوی : خدا شاهده ۱۰ سال دیگه باشه وایمیستم تا G بگیرم هر چی میشه بشه لعنت به خودرو ساز لگن ساز
مینا تارا دستی : من تارا دستی v1 تحویل 9 آذر رنگ سفید، اسقاط فقط واریزی اولیه انجام شده هنوز دعوت نامه نیومده میخام بدونم دعوت نامه ابان به چه قیمتی اومده برای اسقاطی ها
شاهین جی : من آذر ماه 297 تومان واریز کردم شاهین G مهر ماه هستم هنوز هیچ پیامی نیومده پیشنهادی هم نیومده کسی خبر نداره کی پیام تکمیل وجه میاد
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : زبل خان خوبه
شاهین بدبخت : ما که شهرستانبم چیکار کنیم
ایگل : از من 20248 هست هنوز هیچی همش میگن منتظر باشید تو صف بارگیریه
قاسم : پیش فروش تارا دستی سفید تحویل 31شهریور امروز فاکتور شد قیمت 828تومان زده بود تاثیر شورای رقابت زده بود 50تومان
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی gxl : هنوز خرداد فاکتور نشده میخای تیر فاکتور بشه داداش
اطلس : توگروه اطلس سواران برای شنبه 29 تجمع میکنن
یاغی : فردا و پس فردا تمام 21و 22و23بهمنیا فاکتور میشن،چه واریزی چه پذیرش
فرزاد : سلام امروز برای منم برای بار سوم تحویل حضوری آمده اکه پلاک نشوده مریضی پیام تحویل حضوری میفرستن
بهرام : داداش های من به خدا دیر و زود داره ولی سوخت وسوز نداره همه هرکسی هرماشینی رو ثبت نام کرده همون رو با همون قیمت تحویل میدن خیالتون راحت
اطلس : دی ماه از 22اردیبهشت تا 20 خرداد بهمن از 14 یا 15 تیر به بعد هستش برای خوده من 16 تیر پیامک اومد چندروز قبلش تو گروه برای دوستان بهمنی پیامک اومده بود
بهرام : برای من هم اومده
اطلس : طرح عادی هستید شما؟
محمد : سود سالانه 12 درصده من رفتم شرکت سایپا
فوق العاده 23بهمن : بعد 13ام نشده