قطعه درجه 1 ایرانی خودرو در روسیه

 

قطعه درجه 1 ایرانی خودرو در روسیه

 

حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه باعث امضای چندین تفاهم‌نامه و قرارداد شده است. حتی مذاکراتی برای تولید مشترک در جریان است. در حالی قرار است قطعه درجه یک ایرانی در اختیار روس‌ها قرار بگیرد که خودروسازان ایرانی در تامین قطعات درجه سوم هم با مشکل مواجه هستند.

به گزارش ایران جیب از تجارت‌نیوز، به باور برخی کارشناسان در ایران مافیا خودرو وجود ندارد، بلکه این مافیای قطعه‌سازی است که سعی دارد بازار خودرو کشور را به خودروهای تولید داخل محدود کند. حال حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه این فرضیه را تقویت کرده است.

در واقع مافیایی که از آن صحبت می‌شود موافق تولید هر خودرو با هر برندی که قطعات آن از این گروها تامین شود، هستند. اما بخش دیگری از قطعه‌سازان مخالف این تفکر هستند و به دنبال بازار رقابتی و حضور در بازارهای بین‌المللی هستند. این چالش و سایر مشکلات سبب شده که قطعه‌سازان کشور به دو گروه تقسیم شوند و حتی انجمن‌های مختص به خود داشته باشند.

زمانی که اقتصاد ایران به اندازه امروز منزوی نبود و هنوز با برخی کشورها ارتباط داشت، شرکت‌های اروپایی پژو و رنو حضور قدرتمندی در صنعت خودور‌سازی کشور داشتند.

با توجه به قوانین آن زمان که مطابق زمان‌بندی مشخص داخلی‌سازی خودرو از همان سال اول باید صورت می‌گرفت، قطعه‌سازان ایرانی وارد فاز همکاری مستقیم با خودروسازان مطرح اروپایی شدند.

در آن سال‌ها قسمت کنترل کیفیت، مستقیم زیر نظر مهندسان اروپایی بود و قطعه‌سازان ایرانی که با امضا شدن برجام دیگر مشکلی برای وارد کردن ماشین‌آلات جدید نداشتند، واحد تولیدی خود را به جدیدترین تکنولوژِی روز دنیا مجهز کردند و توانستند استاندارهای سختگیرانه مهندسان اروپایی را پاس کنند. تا آنجا که 80 درصد قطعات خودروی پژو 508 توسط قطعه‌سازان داخلی تولید شد؛ خودرویی که البته فرصت تولید انبوه را پیدا نکرد.

چرایی اینکه امروز تولیدات همان قطعه‌ساز سوژه طنز شبکه‌های اجتماعی شده زیاد سخت نیست. کلیپ صدای حلبی در آمدن از سقف یا کاپوت خودروهای پژو یا لنت ترمز و دیسک رنو ساندرو جزو پربازدید‌های اینستاگرام است. اما نکته جالب به حضور همان قطعه سازان ایرانی در روسیه بازمی‌گردد. این شرکت‌ها همین ماه گذشته در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه حضور پیدا کردند و با ارائه محصولات خود توانستند چندین تفاهم‌نامه و قراداد هم امضا کنند.

حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه 

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه‌سازان، درباره حضور صنایع خودرو‌سازی و قطعه‌سازی در نمایشگاه اتوموبیلتی روسیه گفت: امسال نیز مسئول اجرایی پاوییون جمهوری اسلامی ایران انجمن همگن بود. در نمایشگاه امسال علاوه بر دو خودروساز اصلی کشور، 30 قطعه‌ساز نیز در فضایی به اندازه 1800 متر میزبان علاقه‌مندان به صنعت خودرو‌سازی ایران بودند.

وی ادامه داد: سال گذشته در حاشیه نمایشگاه، 700 میلیون یورو تفاهم‌نامه به امضا رسید که تمام آنها منتهی به قراداد شد. امسال نیز چندین تفاهم‌نامه به امضا رسیده که به‌رغم گذشت یک ماه از امضای تفاهم‌نامه، به مرحله قرارداد رسیده است.

حذف سوئیفت از مبادلات ایران و روسیه

دوست‌زاده درباره مشکلات بانکی ایران و روسیه در شرایط تحریم و نحوه انتقال پول توضیح داد: با مذاکرات صورت‌گرفته بین مقامات دو کشور، بانک‌های ایران مستقر در روسیه به سیستم بانکی این کشور متصل شده‌اند و به جای سوئیفت از یک سیستم اختصاصی برای مبادلات استفاده می‌کنند. بدین ترتیب تراکنش‌ها به صورت روبل و ریال خواهد بود. از طریق همین سیستم هزینه برگزاری نمایشگاه پرداخت شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد.

عضو هیئت رئیسه انجمن همگن در خصوص ظرفیت بازار روسیه برای ایران و حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، صنعت خودروسازی این کشور مجبور شد تغییراتی در سیستم تولید خود به وجود آورد. اگر این صنعت را به دو بخش خودرو و قطعات تقسیم کنیم بخش قطعات چالش کمتری نسبت به خودرو داشته است. مردم روسیه سال‌ها خودرو اروپایی و آمریکایی مصرف کردند و به آن کیفیت عادت کرده‌اند. اکنون با عدم تولید این خودروها در روسیه، یک خلأ به وجود آمده که این امر در شهرهایی مانند مسکو و سنت پترزبورگ کاملا مشهود است.

روس‌ها هزینه کیفیت خوب را می‌دهند

خودرو‌های اروپایی و آمریکایی که اکنون در روسیه است بدون قطعه نمی‌توانند حرکت کنند و قطعه‌سازان ایرانی با توجه به اینکه سال‌ها برای خودروهایی مانند پژو، رنو و سیتروئن قطعه تولید کرده‌اند، مدعی شده‌اند که می‌توانند در کمترین زمان استاندارد‌ها و کیفیتی که مورد نظر روس‌هاست برآورده سازند.

اکنون در حالی حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه قرار است پررنگ‌تر از هر زمانی شود که قطعات خودروهای داخلی به‌رغم دریافت استانداردهای 85گانه از لحاظ فنی و مهندسی چندان مورد تائید کارشناسان نیست و همواره از آن‌ها به‌عنوان قطعات درجه سه یاد می‌شود.

با توجه به بدهی انباشته خودروسازان به قطعه‌سازان به نظر می‌رسد در این زمینه هم مباحث مالی مطرح است و تأمین‌کنندگان به دلیل تسویه نامناسب حاضر به همکاری جدی با تولیدکننده داخلی نیستند.

به طورکلی اگر خودروساز هزینه کالای باکیفیت را بدهد، قطعه‌سازان مشکلی در تولید ندارند. این خودروساز است که مشخص می‌کند کیفیت یک کالا چگونه باشد. در آن مقطع هم که مهندسان رنو و پژو مسئول کنترل کیفیت قطعات بودند آن‌ها نشان دادند که می‌توانند استانداردهای اروپا را پاس کنند.

دوست‌زاده در این زمینه هم توضیح داد: اکنون رقبای ایران در بازار قطعات روسیه، ترکیه و چین هستند؛ اما مزیت نزدیکی مسیر، ایران را در اولویت قرار داده و حل مشکل تبادلات بانکی، مسیر فعالیت را هموار‌تر کرده است. امضای چندین تفاهم‌‎نامه در نمایشگاه اتوموبیلتی روسیه و تبدیل به قراداد شدن آن نشان از سرعت بالای همکاری دو طرف دارد. ضمن آنکه انجمن همگن برای تسریع امور در نظر گرفته که ظرف هفته‌های آتی یک دفتر در مسکو دایر کند.

وی در خصوص قطعات صادر شده به روسیه یادآور شد: با وجود آنکه چین و ترکیه در تولید قطعات خودرو به‌مراتب از ایران جلوتر هستند، اما برخی قطعات موثره‌ی خودرو، سیستم خنک‌کننده و داخل کابین را می‌توان به بهترین کیفیت تولید کرد. این همکاری‌ها به صورت مستقیم است. همزمان خودروسازهای ایرانی نیز در حال مذاکره و انعقاد قرارداد با خودروسازهای روسیه هستند که در آن صورت به صورت غیرمستقیم قطعه‌سازان ایرانی در روسیه حضور خواهند داشت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صابر : من اول آذرم هنوز خبری نیست و قراره خبری هم نباشد دوستان این معاون ارتباطات سایپا که گفت داریم اوکی می کنیم الکی میگه تا 6 ماه رو شاخشه چون من تو ماه ششم تکمیل وجه کردم سه تا فصل از سال رو دیدم ولی هنوز ماشینم رو ندیدم
J4 سفید تهران : سلام و وقت بخیر دوستان.. من j4ثبت نام 29آذر هستم تحویل سیستمی14اسفند. 2.6 شاسی 2.7بیمه 2.13پلاک.. الان تو مرحله ارسال مدارک هست هنوز زرده اون گزینه ولی پایین صفحه تاریخ پست مدارک رو زده 2.13 میخواستم بپرسم مدارک ارسال بشه از طرف پست کد رهگیری میاد؟
Azim : تورو خدا راست میگی من ۱۷ آذر پذیرش شدم تا حالا خبری نیست دیگه خسته شدم
تارا دنده ۳۰ اسفند : سلام ۳۰ اسفند رنگ تیتانیوم چرا فاکتور نمی کنن دقیقا
سیاوش : سلام در زمان تحویل میتونی بیمه بدنه یاطلایی انتخاب کنی بیمه هم قبلا من کامنت گذاشتم و توضیح دادم بیمه اگه به انتخاب سایپابزنی یه بیمه گمنام بی اعتبارمیزنه شما میتونی بیمه اول یا البرز یا ایران خلاصه بین این بیمه ها بیمه اول ودوم انتخاب کنی
شاهین جی e : سلام. پیش فروش شاهین جی دنده ،۱۴ آذر ۲۹۶میلیون دادم که خرداد ماه تحویل بدن،ولی ۲۰ اسفند پیام اومد که جی ال بگیر نگرفتم ،باز دوباره دیروز ۱۳ اردیبهشت برام جی ال اومد ..حالا موندم چ کار کنم...
تارا اتومات فروش فوری : ممنون میشم رنگ ماشین هم بفرمایید 🙏
سیامک ابان x5 : بنظرم ۱۶ اردیبهشت دو روز دیگه میاد امروز چهاردهمه 😂 بله رنگ سفید خیلی زودتر فاکتور میشه
bac x3 : سلام ثبت نام ۱۷ اذر تحویل اسفند همه ی مراحل پیش رفته تماس گرفتم ماشین تهران تو مرحله ی کنترل کیفیت هست. فاکتور هم ۲/۱ بود
مسعود : سلام دوست عزیز اگه برای تحویل خودرو عجله داری برو توی سایت و تحویل حضوری رو فعال کن کمتر از ۲۴ ساعت فاکتور میشی یا علی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پشیمان : 3 هزار نفر از دی ماه ثبت نام کردن که متاسفانه متاسفانه الان حدود 5 هزار خودرو که می بایست تحویل بدهند از بهمن تا اول اردیبهشت هنوز تحویل نداده اند. تا عرضه خودرو در ایران قطره چکانی و مافیایی هستند وضع به همین منوال هست. مدیران خودرو ار عمد خودرو ها را تحویل نمی دهد به دلیل اینکه خودرو ها را از طریق واسطه ها خودش آزاد بفروشد.شما هم یکی از ثبت نام کنندگان هستید و گرنه دنبال این پیام ها نمی آمدید
اطلس سفید مشکی 26 مهر : مردونگی کردی رفتی و تمام ماجرا رو هم کامل توضیح دادی بذار هر کی هر چی میخواد بخوره دمت گرم مرد
حانیه : سلام . من تکمیل وجه 15 بهمن .امروز فاکتور شدم بنظرتون تا تحویل چند روز طول میکشه
کویکروز : 16 سوپاپ فقط کوییک لنکروز GXR 🤣🤣🤣🤣
کوییک پذیرش مرداد : چه داستانی شده این فاکتور کردن شماره پذیرش 119296 هستم اونم تهران همرا فاکتور کردن چرا منا فاکتور نمی‌کنند دیگه رسما دارم دیوانه میشم
محمد : 9میلیون
مازیار : اتفاقا تا تجمع نشه سایپا خودرو نمی ده در ضمن من به شخصا چندین بار در تجمع شرکت کردم و هیچ اتفاقی نیوفتاد میان سریع صورتجلسه می گیرن و قول می دن تا چند روز دیگه خودرو ها رو تحویل می دن
اف ایکس 404 : چه شما بگید چه نگید دیگه هیچ کسی نمیخوره چون بیرون بخری به صرفه تره الان بانک داره 24 درصد سود میده همون و سه ماه بزاری بانک سودش بیشتره قبل عید فروش دو مرحله ای هم گذاشتن هیچکس نمیرفت سمت مدیران چه برسه گرون هم کنم !!!!
محمد 19مهر : نه داداش ما از کسی طلبکار نیستیم اونجا هم که رفتیم واسه خودمون رفتیم و بازم میریم شما شاید پولدار باشید اصلا به خیالت نباشه اون مربوط به خودته ولی هرکس شرایط زندگی خودشو داره و نباید با خودت بسنجی ما رفتیم شما اگه خیالتون نیست پس نپرسید چی گفتن یا نگفتن اگه خیالت نبود هم اینجا نبودی پس خیالت هست
میس مهرورز : حقتون هی جای من چرت و پرت گذاشتین این هنه راه گوبیدین رفتین اگر من میگفتم قبول نمیکردین اینا فقط کوییک دارند 😅😅😅