خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

طبق محاسبات در صورت مصرف استاندارد خودروهای داخلی و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.

واردات گسترده واکسن و افول کرونا در ایران از اواسط سال 1400 منجر شد که فنر فشرده شده مصرف بنزین در سال‌های قبل از آن به ناگهان و با سرعت زیادی رها شود و این موضوع در کنار بی‌توجهی به احداث پالایشگاه جدید و رشد تولید بنزین، در نهایت منجر به ناترازی بنزین در کشور شده است.

طبق محاسبات، با بررسی روند 10 سال رشد مصرف بنزین طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (تصویر 1)، میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه 120 میلیون لیتر و میانگین تولید متعارف از پالایشگاه‌ها 105 میلیون لیتر برآورد می‌شود که حکایت از یک ناترازی 15 میلیون لیتری در روز است.

*آسیب ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین به اقتصاد کشور

به نظر می‌رسد پیش‌بینی مصرف بنزین بر مبنای رشد 10 ساله مصرف دقیق بوده و تا نیمه سال اعداد واقعی مصرف با این پیش‌بینی تطابق دارد. علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین ارقام مصرف بنزین تا شهریور عنوان کرد: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون، روزانه 116 میلیون لیتر است ولی در دوره مشابه 1401 این عدد 102.5 میلیون لیتر بوده که حاکی از رشد 13.5 میلیون لیتری است.

طبق آمار گمرک، ایران در سال گذشته (سال 1401) هیچ صادرات بنزینی نداشته و در حالت خوشبینانه در حالت تراز قرار داشته است و در نتیجه با افزایش 13.5 میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری، این عدد به ناترازی بنزین در کشور منجر شده است.

البته ظاهرا وزارت نفت با استفاده از راهکارهایی تاکنون مانع از واردات بنزین شده است که این راهکارها می‌تواند شامل مواردی مانند افزایش کمیت تولید با کاهش کیفیت در پالایشگاه‌های موجود، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها برای تامین مواد اولیه بنزین، سوآپ بنزین و غیره باشد.

اما به هر حال، این موضوع بدان معناست که عدم‌النفع ناشی از افزایش مصرف 13.5 میلیون لیتری بنزین به نحوی به اقتصاد کشور تحمیل شده که اگر به صورت واردات بنزین نباشد قطعا به صورت افت تولید پتروشیمی‌ها و کاهش کیفیت بنزین تولیدی خواهد بود.

*تامین مالی احداث یک پالایشگاه با اصلاح صنعت خودروسازی

اما آیا راهکاری برای حل ناترازی بنزین وجود دارد؟ قطعا راهکار اساسی حل این مشکل، اصلاح صنعت خودروسازی کشور است، صنعتی که خودروهایی تولید می‌کند که دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند. 

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با فارس گفت: در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش‌روی احداث پالایشگاه‌ها و افزایش تولید بنزین، کمبود منابع مالی است. احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تامین آن حتی در شرایط غیرتحریمی نیز مشکل است.

طبق محاسبات اگر صنعت خودروسازی کشور در وضعیت استاندارد قرار داشت، هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور نصف شده و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. یعنی هر سال منابع مالی احداث یک پالایشگاه تامین می‌شد!

به بیان دیگر، اصلاح صنعت خودروسازی نه تنها مشکل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین را حل می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین و سپس صادرات آن برای درآمدزایی بیشتر را نیز فراهم کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هدررفت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل : از من 20248 هست هنوز هیچی همش میگن منتظر باشید تو صف بارگیریه
قاسم : پیش فروش تارا دستی سفید تحویل 31شهریور امروز فاکتور شد قیمت 828تومان زده بود تاثیر شورای رقابت زده بود 50تومان
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
مخلص امیرمهدی : منهم مشکل دارم،زود و ساده گول میخورم. خیلی بده.
دوست امیر مهدی : امیر مهدی جان،من جدا عذر میخوام که زود و ساده گول خوردم،شما به بزرگی خودتان ببخشید.عزت زیاد.
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : حالا صحبت از ایران خودرو کردن دوستان ، سایپا میگه سانروف نداریم . دنا پلاس توربو ایران خودرو داره تحویل میده اونم سانروف داره، چطور سایپا نداره ایران خورو داره؟ چطور آریا میخوان تولید کنن؟ چطور دوره های بعد اگه کمبود سانروف داشتن دوباره ثبت نام کردن ؟ مشکل ما مردم اینه زود و ساده گول میخوریم .
شاهین 1403 : نکبت این فروش فوری های آذر همه رو گرفته من نمیدونم همه با هم شرکت کردن چرا اینا فروش فوق العاده شدن هم نظم g به هم ریختن هم gl
تارا : دستی بودین یا اتومات؟
مرتضی : تحویل ۱۸ اسفند برای من هم دوباره تبدیل اومده .من هم تبدیل نمی زنم.ممنون از همه دوستان
محمد : کدوم کارزار رو باید امضا کرد؟ https://www.karzar.net/212874 https://www.karzar.net/242432 همین عدم اتحاد باعث این مشکل شده هیچکدام از کارزارها به حد نصاب نمیرسه و ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی محمدی : 23بهمن داره فاکتور میشه که
امیر : سلام چه نوع کوئیک هستش ؟؟
تحویل 31مرداد پیش فروش : سلام من 19تبدیل زدم امروز عصر ساعت 6تحویل گرفتم دوروز بعد از بارگیری تحویل گرفتم از سایت کرمانشاه ماشین عالی فوقالعاده بود برقی بود انشالله روزی همه
سارا مرادی : ممنون آقا علی ماشینتون xu7 هست؟پیش پرداخت چقدر پرداخت کرده بودی
اطل متل : انشالله فاکتر میشی اگه میزاشتی سیاه تا دوماه دیگه خبری نبود
کیوان : حالا که فراخوان میدید پس لطف کنید سه شنبه اول مهر بیاید ساعت 9 صبح .سه شنبه اول مهر
فوق العاده 23بهمن : دوستان لطفا بیاین تجمع کنیم
نصرت : عوضی ها زامیاد ex یکماهه میخان بزارن😑😑
سید حسن : سلام 207پانرما تبدیل شده به TU5پلاس دنده ای 6سرعته هست یا 5 سرعته ؟؟جواب
اقای اطلسیان : سلام دوستان من تحویل دی ماه بودم تکمیل وجح 24اوردیبهشت سخا 28تم ماشینم اطلس جی هستش بعضی گفتن اردیبهشت فقط جی ال هستن این طور نیست