خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

طبق محاسبات در صورت مصرف استاندارد خودروهای داخلی و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.

واردات گسترده واکسن و افول کرونا در ایران از اواسط سال 1400 منجر شد که فنر فشرده شده مصرف بنزین در سال‌های قبل از آن به ناگهان و با سرعت زیادی رها شود و این موضوع در کنار بی‌توجهی به احداث پالایشگاه جدید و رشد تولید بنزین، در نهایت منجر به ناترازی بنزین در کشور شده است.

طبق محاسبات، با بررسی روند 10 سال رشد مصرف بنزین طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (تصویر 1)، میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه 120 میلیون لیتر و میانگین تولید متعارف از پالایشگاه‌ها 105 میلیون لیتر برآورد می‌شود که حکایت از یک ناترازی 15 میلیون لیتری در روز است.

*آسیب ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین به اقتصاد کشور

به نظر می‌رسد پیش‌بینی مصرف بنزین بر مبنای رشد 10 ساله مصرف دقیق بوده و تا نیمه سال اعداد واقعی مصرف با این پیش‌بینی تطابق دارد. علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین ارقام مصرف بنزین تا شهریور عنوان کرد: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون، روزانه 116 میلیون لیتر است ولی در دوره مشابه 1401 این عدد 102.5 میلیون لیتر بوده که حاکی از رشد 13.5 میلیون لیتری است.

طبق آمار گمرک، ایران در سال گذشته (سال 1401) هیچ صادرات بنزینی نداشته و در حالت خوشبینانه در حالت تراز قرار داشته است و در نتیجه با افزایش 13.5 میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری، این عدد به ناترازی بنزین در کشور منجر شده است.

البته ظاهرا وزارت نفت با استفاده از راهکارهایی تاکنون مانع از واردات بنزین شده است که این راهکارها می‌تواند شامل مواردی مانند افزایش کمیت تولید با کاهش کیفیت در پالایشگاه‌های موجود، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها برای تامین مواد اولیه بنزین، سوآپ بنزین و غیره باشد.

اما به هر حال، این موضوع بدان معناست که عدم‌النفع ناشی از افزایش مصرف 13.5 میلیون لیتری بنزین به نحوی به اقتصاد کشور تحمیل شده که اگر به صورت واردات بنزین نباشد قطعا به صورت افت تولید پتروشیمی‌ها و کاهش کیفیت بنزین تولیدی خواهد بود.

*تامین مالی احداث یک پالایشگاه با اصلاح صنعت خودروسازی

اما آیا راهکاری برای حل ناترازی بنزین وجود دارد؟ قطعا راهکار اساسی حل این مشکل، اصلاح صنعت خودروسازی کشور است، صنعتی که خودروهایی تولید می‌کند که دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند. 

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با فارس گفت: در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش‌روی احداث پالایشگاه‌ها و افزایش تولید بنزین، کمبود منابع مالی است. احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تامین آن حتی در شرایط غیرتحریمی نیز مشکل است.

طبق محاسبات اگر صنعت خودروسازی کشور در وضعیت استاندارد قرار داشت، هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور نصف شده و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. یعنی هر سال منابع مالی احداث یک پالایشگاه تامین می‌شد!

به بیان دیگر، اصلاح صنعت خودروسازی نه تنها مشکل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین را حل می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین و سپس صادرات آن برای درآمدزایی بیشتر را نیز فراهم کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هدررفت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V4 اتومات : سلام دوستان من تحویل ۳۰ مهر رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشدم زنگ به نمایندگی زدم میگه احتمالا تا آخر آبان ماشین تحویلتون میشه دیگه نمی دونم راست و دروغشو
شاهین جی ال : من کوردم یک مثال داریم میگه گفتن خرس یک تخم گزاشت گفتن از این دم بریده هیچی بعید نیس جریان سایپاس
شاهین پلاس : دوستان من که کامنت بالا رو گذاشتم دو روز بعد از فاکتور پلاک شدم سوم فاکتور ،پنجم آبان پلاک ولی هنوز چراغ تحویل روشن نشده
بابائی : دوستان من کلاً یک روز بعد فاکتور پلاک شد
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
T8 : ثبت نام اردیبهشت تحویل سیستمی 10شهریور شاسی آخر مهر الآنم تو وضعیت صدور پلاک زرد هست
رضا : سلام شما چندم تکمیک وجه کرده بودین؟
حمید : سلام دقیقاًمشکل منم همین هست ۵فاکتورشدم خبری ازپلاک نیست با۹۶۵۵۰تماس گرفتم میگه احتمال داره تا۳هفته هم طول بکشه که بعدازفاکتورپلاک بشه.الله اعلم
Reza : سلام من ۳۰ مهر فاکتور شدم هنوز پلاک نشده امروز رفتم نمایندگی گفتن هیچ مشکل سخا و املاک نیست بازدید پلیس طول کشیده
T8 : دوست عزیز ک میگی 60روز‌از موعد تحویل گذشته میشه بگی کی ثبت‌نام کردی کی شاسی شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : خدا وکیلی من موندم این دروغ ها رو از کجا میارین که اینقدر تلاش میکنید به خورد مردم بدی اخه مگه بچه های سایپا بیکارن بیان اینجا سم پاشی یا طرف بیکاره بره فاکتور فیک با فتوشاپ درست کنه که چی بشه به همه حق میدم اینقدر اعصابمون خورده که همه چیز از ذهنمون عبور میکنه ولی نباید اینجا مطرح کنیم با اعصاب بقیه بازی کنیم کلا سایپا برا کوییک هر مدلی که باشه بعد از 4 ماه و 10 روز بعد از تکمیل وجه فاکتور میکنه
30 دی : تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟؟؟؟؟
پیش فروش اسفند : سلام اگر فاکتور شدی به منم خبر بده حدودا نزدیکم یا شما یا من یکیمون زودتر فاکتور میشه پشت سر هم هستیم
سایناsفجز : آذربایجان غربی خوی
مش متالی : با سلام خدمت دوستان دوستانی که کوییک فاکتور شدند توجه کنید که فقط شماره شاسی بهشون خوردهفدات شم وگرنه خودرو تولید نشده خودرویی وجود نداره فقط توجه کنید که شماره فاکتور خورده و شماره شاسی تازه رفته خط تولید و از آنجا هم دو ماه می کشه که از خط بیاد بیرون اون خودروهایی را عرض کردم خدمتتون که اس پی آر خوردندیعنی علنا خودروساز داره کلاهبرداری می کنه ازمون به خاطر اینکه اعتراضات زیاد نشه و اون خودرو یی که اس پی آر خوردند 60 روز کاری تحویل طول می کشه که تحویل بدنخواهشا نمایندگان سایپا دیگه نیان اینجا برامون سمپاشی کنن آی دروغه راهور نمی ذارهسایپا 50 هزار نفر پرسنل داره یعنی هرکی می تونه اونجا آشنا داشته باشه این خبرا را ما میگیم کلا از طریق آشناهامون می گیم خدمتتون
مریم اهواز فوق العاده 26آبان : سلام دوستان خوبید تیک سبز حمل خودرو زده شده الان رفته روی تحویل به نمایندگی بنظرتون کی میرسه دستم
مظلومی : مراجعه کنید نمایندگی شماره کارگزار رو بگیرید ،اگر بهتون بدن ولی تلاش کنید گیر بیارید
مظلومی : مشتریان گرامی منتطر کار گزاری کسی هست که امورات مربوط به خودروهای گروه سایپا در در تمامی نمایندگی های شهر و استان رو در تهران انجام میده که تک تک نمایندگی تهران مراجعه نکنن و این کار گزار در تهران ساکن هست ،اطلاعاتش در روتد پیگیری مربوطه به روز هست،
مظلومی : 10 روز دیگه باز خبر میاد کامیون داران اعتراض کردن ماشین جابجا نمیکنن باز یک دوره اینجوری ملت رو اذیت میکنن همش انتظار فقط برا مشتری هست
تتت : نه کریسمس میدن یا ،،،، حالت خوش نیستا چون آبی ها مشکل خوردن قرار نیست اکستند اونجوری بشه باید آبی ها پلاک هاشون تموم بشه بعد برن سراغ اکستند همینجور الکی نیس که نوبتیه