آیا یک بار دیگر سرمایه داری خصوصی در حوزه خودرو را نابود می کنیم؟ 

 

آیا یک بار دیگر سرمایه داری خصوصی در حوزه خودرو را نابود می کنیم؟

 

سرمایه‌داری خصوصی در ایران راه درازی را پیموده است و حالا برای چندمین بار دوباره در آستانه  نابودی قرار گرفته است. 

بخش خصوصی در رژیم پهلوی نیز از فراز و فرودهای زیادی برخوردار بود و امید می‌رفت با وقوع انقلاب اسلامی که کار از دست ایادی رژیم گذشته خارج شد، اوضاع این بخش  بهتر شود و به دست مردم اداره شود اما با وجود محقق شدن بخش اول، بقیه ماجرا بدین شکل پیش نرفت و دولتی سازی اجباری دامن همان معدود شرکت‌هایی که کار خودشان را هم می‌کردند، گرفت.

تجربه شرکت جیب ایران در اینجا قابل ذکر است، کارخانه پول‌سازی که پیش از انقلاب هم کار خودش را می‌کرد، بازار خودرو را از این که در بست در اختیار شورلت و بیوک باشد نجات داده بود، یک سری ماشین‌های جوان پسند و چند کلاس ماشین سطح بالا تولید می‌کرد که مناسب جاده‌های ایران بود.

 

تجربه از دست رفته شرکت جیپ در ایران

شرکت جیپ ایران، کارش را از واردات خودرو شروع کرد، اما به زودی توانست در همین جاده کرج امروزی زمینی بخرد و سرمایه‌ای به هم بزند، و خط تولید وارد کند. خط تولید یعنی کار برای کارگر ایرانی، یعنی تولید برای قطعه‌ساز ایرانی، رونق کارگاه های کوچک و بزرگ، تسلط به تعمیرات خودرو و اگر دوام بیاورید و اوضاع اقتصادی قابل قبول باشد یعنی صادرات خودرو، یعنی کار بیشتر برای کارگر ایرانی و افتخار بیشتر برای نام ایران در منطقه.

 

و این اتفاقی بود که  می‌توانست بیافتد، جعفر اخوان وقتی کار شرکت جیپ را شروع کرد با تعدادی از بهترین نام‌های خودرو سازی جهان، شرکت هایی مثل جنرال موتورز قرار داد همکاری داشت، سرمایه‌اش رو به گسترش بود، خودروهای خوبی تولید می‌کرد که مردم از آنها خاطرات بدی ندارند. ماشین‌هایش هم برای جاده‌های پر پیچ و خم و اقلیم بسیار متنوع ایران مناسب بود. جیپ ایران، که یکی از اولین نمونه‌های خرید خط تولید و آغاز تولید خودرو در کشور بود، می‌توانست موتور کشنده صنعت باشد، همان طور که به شهادت بسیاری توانست شالوده صنعت خودرو در کشور را بنیان گذاری کند. بعدش چی شد؟

 

همان بلایی دامن اخوان را گرفت که هنوز که هنوز است دست از دامن کشور بر نمی دارد. همان روحیه‌ای که باعث می‌شود مردم در تاکسی و اتوبوس وقتی با هم گپ می‌زنند در مورد باجناق ثروتمند و برادر زن مرفهشان بگویند دزد است، با مصادره شرکت ها خودش را نشان می‌داد. سرمایه دار خصوصی بد بود، هر کسی که ثروتی داشت حتما دزد بود و باید هر چه داشت را از او می‌گرفتند، همان کار‌هایی که رهبر انقلاب در سخنرانی که اخیرا انجام داده‌اند، آنها را نقد کرده و فرموده‌اند که «اشتباه مهمّی که در سال‌های اوّل انقلاب اتّفاق افتاد و مبالغ زیادی از آثارش همین طور ماند، این بود که بخش خصوصی را کنار زدند و همه‌ی کارها، حتّی فروش مثلاً اجناس خُرد را به مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی سپردند؛ خطای بزرگی بود که ما انجام دادیم». (بیانات ۱۰ / ۱۱ / ۱۴۰۱)

 

حاصل این خطا ها چه بود؟ جیپ را مصادره کردند، نامش را تغییر دادند، در دو سال تعداد کارگرانش را دو برابر کردند در حالی که تیراژ خودروهایش نصف شد، و این جسد معلق بین زندگی و مرگ، با نام پارس خودرو دست به دست شد، از آن خط تولید و آن مدیریت و آن امیدها برای تولید خودروهایی در کلاس جهانی هیچ چیز باقی نماند. بنیان گذار شرکت هم چند سال بعد از مصادره اموالش در خارج از ایران درگذشت.

 

هر کسی که پول در می‌آورد، دزد نیست!

مشابه سرگذشت غم‌باری که برای جعفر اخوان و شرکتش رخ داد، در سر تا سر کشور برای بسیاری شرکت های دیگر هم رخ داده است، ترس عمومی از سرمایه گذاری خصوصی و آدم های ثروتمند، مشکوک بودن به هر کسی که می‌داند چطور باید پول در بیاورد، و دزد خواندن هر کسی که توانسته است چهار نفر دیگر را سر کار بگذارد، یکی از مهم‌ترین بحران‌های سرمایه داری، سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه در ایران بوده و هنوز هم هست.

 

این روزها کمتر می توان نمونه معاصری از تشکیل سرمایه در ایران نام برد، با این که این که سال هاست هر کسی که کوچک ترین پولی هم در دست و بالش دارد تلاش می کند آن را بیرون از مرز های ایران و در جایی که مالکیت خصوصی محترم است سرمایه گذاری کند، اما هنوز هم هستند کسانی که پیه همه مسائل و مشکلاتی که سرمایه گذاری در ایران می تواند به همراه داشته باشد را به تن خود می مالند و چرخ تولید را هر طور که شده اندکی به جلو پیش می برند.

 

یکی از این شرکت ها، شرکت قطعه سازی کروز است که از قضا به نظر می رسد فشاری کمتر از فشار جعفر اخوان را تجربه نمی کند. کروز یکی از مهم ترین شرکت های زنجیره تامین قطعه خودروسازی هاست، بدون زنجیره تامین عملا خودروسازی در کشور ممکن نیست و با این حال، در دوره های مختلف گذشته به تحریک رسانه هایی که این جا و آنجا حاشیه امنی هم داشته اند، مدام تحت فشار تبلیغاتی قرار داشته و متهم به دزدی و فساد اقتصادی شده است.

 

تلاش کروز برای توسعه و در اختیار گرفتن بخشی از سهام خودروسازی، به این فشار ها افزوده و از وقتی که این شرکت مقداری از سهام ایران خودرو را خریده، موج تازه ای علیه آن راه افتاده که مدیرانش را متهم به فساد و اختلاص و کلاه برداری و گران فروشی می کند و می خواهد هر طور شده معامله ایران خودرو به هم بخورد تا مدیریت این غول صنعتی از دست دولت خارج نشود.

 

مالک کروز البته هنوز از کشور خارج نشده، و شرکت آن طور که قبلا رسم بود در اختیار نهادهایی که نسبتی با صنعت ندارند در نیامده است. اما آیا گوش کسی بدهکار فرمایشات رهبری در مورد اشتباه ضدیت با سرمایه داری خصوصی و سرمایه داران خواهد بود؟ آیا بالاخره روزی می رسد که همان طور که رهبری فرمود « بنگاه‌های خصوصی که حضور مردم است، توانایی مردم است، ابتکار مردم است، پول مردم است، حمایت بشوند؛ وسط میدان بیایند؛ اقتصاد را اینها اداره کنند»؟ این سوالی است که شاید تجربه کروز بتواند به آن پاسخ دهد. 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سرمایه داری خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt : سلام به همه عزیزان شاهین cvt سانروف آیا کسی هست که تکمیل وجه 20 و 21 اسفند 1403 باشه و فاکتور نشده باشه؟؟؟؟؟ لطفا همه عزیزان اطلاع رسانی کنن.
موید : هنوز واسه شهریور و مهر دعوتنامه نرفته
شاهین بی شاهین : رفیقم 207 اوتومات سقف شیشه ای داشت 10 آبان فاکتور شد بدون هیچ تاخیری پریروز بش تحویل دادن چطوریه که ایران‌خودرو آنقدر سریعه ولی سایپا کند اگه مشکلی هست باید برای ایران‌خودرو هم باشه ی زحمت به خودتون بدین یک شنبه ی تجمع بکنیم بلکه سایپا به خودش اومد
شاهین آبان : سلام. ممنون میشم راهنمایی کنید من زمان صدور دعوتنامه ام هفته چهارم آبان هست. پیش فروش از سامانه یکپارچه بودم. چه زمانی پول میخوان؟
حمید : 105124214 این شماره چک من هست کی میدونه کی پول میدن
دستی تیتانیوم آذر : درود . مبارک باشه و خیرشو ببینین به امید خدا چندم تکمیل وجه کردین
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : در صندوق هم اون پیچ ها پلاستیکی سیاه تقریبا اندازه بند انگشته بچرخون و تنظیم کن هر موقع خوب بسته شد دست نزن . قفل در صندوق هم کمی گریس بزن
نیسان آبی : انگار اونایی که سوم پلاک شدن باید همچنان انتظار بکشم
30 آذر : تحویل 30 آذر کسی هست
ساینا اس فجر : من برنامه پلیس من دارم خوب کار نمیکنه
کوییک اس : نه معاینه فنی نه .معمولا کنار نمایشگاه ها هستند سر در مغازه نوشته مثل تعویض روغنی میری داخل سوال کنی توی شهرتون جاشو بهت نشون میدن .نرخ مصوب داره الان دقیقا نمیدونم چقدره . یه برگه با مهرکارشناسی میده بهت و جاهایی که رنگه یا تعویض شده روش مشخصه .
پیش فروش بهمن : اون دسته از کسانی که میگن چرا پلاک نمیشیم برید تو اپلیکیشن پلیس من ثبت نام کنید و در قسمت پلاک ها استعلام بگیرید ببینید پلاک براتون صادر شده، یا نه اگه صادر شده باشه شماره پلاک تون را نشون میده وتا چند روز آینده نصب میشه،
محسن : داداش شماره پذیرش میزاری
محسن : سلام تاریخ اولیت چند بود چ طرحی و شماره پذیرش
نگین : کارشناسی رنگ همون معاینه فنی میشه ؟یعنی اونجا برم بگم کارشناسی رنگ انجام بدن ؟
پانا تیتانیوم : سلام من 10 ابان فکتور شدم امروز تحویل گرفتم موعد تحویلم هم 29 مهر بود