سانروف چیست؟ تفاوت انواع سانروف با مونروف و سقف پانوراما

 

سانروف چیست؟ تفاوت انواع سانروف با مونروف و سقف پانوراما

 

سانروف از جمله آپشن‌های مورد پسند مشتریان ایرانی است که حضور آن در یک خودرو، باعث افزایش ارزش خرید آن از دید مصرف‌کننده می‌شود. این آپشن از سال‌ها پیش در خودروها حضور داشت و امروزه نیز بسیاری از خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی به سانروف مجهز هستند. این آپشن انواع مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

تفاوت سانروف، مونروف و سقف پانوراما در چیست؟

تنوع سقف‌های شیشه‌ای و سقف‌های بازشونده در خودروهای امروزی به شدت افزایش یافته است، از این رو بایستی انواع آن را برای خوانندگان شرح دهیم. به طور کلی سه نوع سقف غیرفلزی یا فلزی بازشونده در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل سانروف، مونروف و سقف پانوراما هستند.

 

سانروف

سانروف یا سقف آفتابی، قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین نوع از سقف‌های بازشونده است. این سقف‌ها از جنس فلز ساخته شده‌اند و به صورت دستی یا الکتریکی باز می‌شوند. نخستین سانروف‌ها از لولاهای فلزی ساخته شده بودند و به صورت کامل قابل بازشدن نبودند. به مرور زمان بر قابلیت‌های این قطعه افزوده شد تا فضای بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد. انواع قدیمی سانروف را هم‌اکنون می‌توانید در مدل‌های قدیمی پژو ۴۰۵، پژو پارس یا سمند که دستکاری شده‌اند مشاهده کنید.

 

با پیشرفت صنعت خودرو، شیشه جایگزین فلز در سانروف شد. بنابراین سقف‌های بازشونده از جنس شیشه شفاف ساخته شدند. طریقه باز شدن این سقف‌ها نیز تغییر کرد، چرا که شیشه‌ها قابلیت قرار گرفتن درون پنل‌های سقف خودرو را داشتند. به عبارت دیگر در سانروف‌های جدید دیگر سقف شیشه‌ای از بدنه خودرو جدا نمی‌شود، بلکه همانند شیشه‌های خودرو درون سقف قرار می‌گیرد.

مونروف

اکثر سقف‌های بازشونده به کار رفته در خودروهای امروزی، از نوع مونروف هستند. با این حال شهرت این آپشن به نام سانروف، موجب شده است تا نام مونروف کمتر شنیده شود. مونروف در واقع یک سقف بازشونده شیشه‌ای است که از جنس شیشه رنگی ساخته شده است. این در حالی است که سانروف‌ها از جنس شیشه شفاف ساخته می‌شوند. استفاده از شیشه رنگی در ساخت مونروف باعث می‌شود تا نور مستقیم خورشید در طول روز به درون کابین نفوذ نکند. بنابراین با باز کردن سقف، نور بیش از حدی را در کابین خودرو نخواهید داشت.

 

در محافل خودرویی، قابلیت‌های دیگری را نیز برای جداسازی سانروف و مونروف ذکر می‌کنند. به طور مثال سانروف‌ها تنها قابلیت دوران دارند و به طور کامل باز نمی‌شوند، در حالی‌که مونروف‌ها به طور کامل قابل باز شدن هستند. در حقیقت امروزه سانروف‌ها منسوخ شده‌اند و سقف‌های بازشونده در تمامی خودروها از نوع مونروف یا شیشه‌های رنگی کاملا بازشونده هستند.

سقف پانوراما

به لطف فعالیت‌های ایران خودرو و تولید انبوهی از خودروها با سقف شیشه‌ای، امروزه کاربران به خودروهای دارای سقف شیشه‌ای یا پانوراما علاقمند شده‌اند. سقف پانوراما شیشه‌ای است که سرتاسر قسمت فوقانی خودرو را می‌پوشاند. در واقع به جای فلز، از شیشه رنگی مقاوم برای سقف خودرو استفاده می‌شود.

سقف پانوراما نیز به دو دسته جداگانه تقسیم می‌شود. دسته اول سقف پانوراما ثابت هستند که در خودروهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سقف‌ها قابلیت باز شدن ندارند و تنها با کنار زدن روکش آن‌ها، می‌توانید به محیط بیرون دسترسی داشته باشید. نوع دوم سقف‌های پانوراما قابلیت باز شدن دارند. این سقف‌ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که بخشی از آن‌ها یا تمام آن به صورت نوبتی، قابلیت باز شدن دارد. سقف پانوراما به کار رفته در خودروهای مونتاژی و وارداتی از این نوع است.

انواع سانروف

حال که با انواع سقف‌های بازشونده و شیشه‌ای آشنا شدید، نوبت به معرفی انواع سانروف می‌رسد. البته همان‌طور که اندکی قبل اشاره کردیم، سانروف‌ها امروزه منسوخ شده‌اند و در واقع از انواع مونروف در خودروها استفاده می‌شود. به هر حال، انواع سانروف در خودروها به شرح زیر هستند:

سانروف داخلی

سانروف‌هایی که درون پنل سقف خودرو قرار می‌گیرند، به سانروف داخلی شهرت دارند. نحوه کار این سانروف‌ها به گونه‌ای است که با باز کردن آن، قطعه سانروف وارد سقف ماشین می‌شود. بنابراین اکثر سانروف‌های به کار رفته در خودروهای امروزی از نوع داخلی هستند. نکته مثبت این نوع سانروف، قابلیت دسترسی کامل به فضای بیرونی خودرو است. در سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن سانروف داخلی درون سقف خودرو، ضخامت سقف اندکی افزایش می‌یابد که حاصل آن کم شدن فضا برای سرنشینان داخل خودرو است.

سانروف اسپویلر

تفاوت اصلی سانروف اسپویلر با سانروف داخلی، نحوه باز شدن این قطعه است. در سانروف اسپویلر شاهد باز شدن سانروف به سمت بیرون خودرو هستیم، به همین دلیل است که نام اسپویلر را برای این نوع از سانروف انتخاب کرده‌اند. این نوع سانروف در وضعیت‌های مختلف قابلیت باز شدن دارد و در بازار ما با لقب سانروف سه حالته شهرت یافته است. کنترل باز و بسته شدن این سانروف به صورت الکتریکی انجام می‌شود.

سانروف پاپ آپ

 

سانروف‌های پاپ آپ نوع قدیمی این آپشن هستند که دریچه‌ آن‌ها به صورت دستی باز می‌شود. با وارد کردن فشار به دستگیره سانروف پاپ آپ، سانروف به سمت بالا و با زاویه نسبت به سقف خودرو باز می‌شود. همچنین مالک می‌تواند سانروف پاپ آپ را به طور کامل جدا کند.

سانروف‌های پاپ آپ در حال حاضر از نوع افترمارکت هستند که مالکین خودروها به صورت شخصی آن‌ها را روی اتومبیل خود نصب می‌کنند. بنابراین نصب این آپشن تنها از طریق برش سقف امکان‌پذیر است. نصب این آپشن به صورت افترمارکت، توصیه نمی‌شود.

سانروف جمع‌شونده

سانروف جمع‌شونده نوع خاصی از این آپشن است که دو سطح مختلف دارد. سطح اول آن یک شیشه است که به صورت الکتریکی باز و بسته می‌شود. سطح دوم سانروف جمع‌شونده، یک پارچه است که باید به صورت دستی آن را جمع کنید. به همین دلیل این نوع سانروف را جمع‌شونده نام نهاده‌اند.

سانروف جدا شونده

ساده‌ترین نوع سانروف‌، سانروف جدا شونده است. این نوع از سانروف پس از باز شدن به طور کامل جدا می‌شود. مشخصه بارز این نوع از سانروف، ابعاد بزرگ آن نسبت به دیگر انواع این آپشن است. به دلایلی خاص، از این نوع سانروف در خودروهای سوپراسپرت و گران‌قیمت استفاده می‌شود.

سانروف پانوراما

پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع سانروف، سانروف پانوراما است. در واقع این نوع سانروف با سقف شیشه‌ای یا پانوراما ترکیب شده است. سقف پانوراما قابلیت باز شدن به سمت جلو یا عقب دارد، بنابراین سرنشینان ردیف جلو و عقب خودرو می‌توانند از این آپشن بهره‌ ببرند. البته در برخی خودروهای مجهز به سقف پانوراما، تنها بخش جلوی این سقف قابلیت باز شدن را دارد.

 
 
 
 

منبع (source)

دنده 6

 

 

 

برچسب : خودرو , سانروف , آپشن , مونروف , سقف , پاناوراما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
مهدی ۲ : در جواب mahdave بنده تارا اتومات نداشتم ولی اینطور که شنیدم،استهلاک دنده اتوماتیک تولیدات داخلی بیشتر تز دنده دستی هست و تارا چون توربو نداره، ی کم تنبل هست.تارا دستی بنده رو سرعت ۸۰ میگفت بزن ۶( یعنی در تارا اتومات خودش تو سرعت ۸۰ میزنه دنده ۶) در حالی که من سرعت ۷۰ از دنده سه میرم ۴.ولی در کل من تارا اتومات سوار نشدم.یا علی
مهدی : خدا لعنتشون کنه زندگیمون به فنا رفت هرچی داشتیم فروختیم تو طرح مادران اسممون در اومد برا تارا الان نزدیگ ۳ماهه تکمیل وجه کردیم اما هیچ خبری نیست دستمونم از چاره کوتاهه فقط باید نفرین کنیم و بگیم اگه یک روز از تاریخ تکمیل وجه بگذره فورا حذف میشیم چرا الان ۳ماهه مردم رو معتل کردین و با پول مردم سود می‌خورید از گوشت سگ نجس تر دزدان بی پدرو مادر
شهابx5 آبان : مبارکت باشه و دلخوش
امین : جناب شما شاهین اتوماتیک هستی ما شاهین پلاس هستم زمین تا آسمان فرق میکنه
قم شاهین : عزیزان فردا تکمیل وجه کنم برای جی ال. که ماشین بدستم میرسه؟
مریم ایکس 5ابان : مبارکتون باشه انشالله بشادی استفاده کنین...ببخشید شما چندم پلاک شدین؟چون برامنم 25ام شاسی شده بود و پریروز پلاک
محمد : پیش فروش بودین یا فروش فوری طرح عادی یا فرسوده یا مادران بودین؟
متخصص : سلام اگه ماشین زود میخایی گیرت بیاد تبدیل بزن وگرنه ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره شاهین g
حواله شاهین جی سانروف : سلام شاهین جی پذیرش14 آذر امروز فاکتور شد،
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید اسدآباد : 15بهمن فاکتور شدم
شاهان : 207اتومات سقف فلز ب شیشه کسی اطلاع داره ببینم تبدیل ب شیشه فعال میشه
شاهان : یعنی تبدیل نمیزارن 207اتومات سقف فلز خرداد برا سقف شیشه کسی نمیدونه اطلاع رسانی کنید
ساینا : احتمالا این برای هزینه حمل هست برای سود تأخیر هم براتون پیام میاد مجدد
ساینا : دوست عزیز میشه بفرمایین چه تاریخی تحویل حضوری گرفتین؟؟؟
کوییک تحویل هفته چهار بهمن فاکتور 24 فروردین : تداوم بحران شماره‌گذاری خودروها و سردرگمی مردم با گذشت بیش ازچند هفته از آغاز فرآیند شماره‌گذاری خودروها در سال جدید، بحران ارتباطی میان نهادهای مرتبط با شماره‌گذاری خودروها همچنان بدون راهکار عملی باقی مانده است. اختلالات ناشی از ارتقای نرم‌افزاری و ناهماهنگی میان ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فراجا، موجب توقف یا کندی در روند صدور پلاک خودروهای صفر کیلومتر شده است. در برخی شرکت‌ها خودروها تا بیش از دو هفته در پارکینگ‌ها معطل مانده‌اند؛ موضوعی که نه‌تنها موجب افزایش هزینه‌های نگهداری برای شرکت‌ها شده بلکه مشتریان را نیز با بلاتکلیفی و تأخیر در تحویل مواجه کرده است. اینم از سایر دلایل ندادن خودرو بعد از تحقیقاتم
علی : دوستان یکی نتیجه کامل تجمع رو بگه خب رفتین اونجا چیکار کردین نه داد و بیدادی نه چیزی میگفتین بیناموسا کجای دنیا ماشین 8ماه تاخیر میخوره من 2هزار کیلومتر راه دارم تا اونجا ماشینم ندارم وگرنه به خدا میومدم کوتاه هم نمیومدم دوستان مث اینکه الکی 13 اردبیهشت 13اردبیهشت میکردن همش کشک بود
بشیر : من بودم رفتم اونایی که بودن دیدند شما هم اگه میخواستی به حقت برسی باید می آمدی ما حدود 15 نفر بودیم 8 الی 9 نفر خانم بودند دمشون گرم اگه حتی به 50 نفر میرسیدیم میرفتم کیمتر 15 پیش مدیر عامل در دو هفته آینده میرم راستی اون دسته از دوستان که خونه نشستن خدا وکیلی چطور رو اون میشه به آقا محمد و آقا رضا میگید: همین..؟ خب این رو میگفتی ؟ خیلی راست میگید خیلی بلدید می آمدی حرفت رو بزن من کاری به با ادب هاش ندارم اما بی ادبا باشمام جرات نداشتید بیاید 8 نفر خانم آمده بودن از ده مثل من و خیلی های دیگه او این جمع جوربزه داشتن حق کرفتنیه نه دادنی یاحق
کوییک تحویل اردیبهشت : دوستان لطفاً توجه بفرمایید این آخرین پیام من در این گروه است کوییک gxl سفید پیش فروش با موعد تحویل هفته آخر اردیبهشت 1404 ... پذیرش 3 دی ... تکمیل وجه 19 اسفند ... ماب التفاوت بیمه 2 اردیبهشت...فاکتور 4 اردیبهشت.. لاک مجازی 7 اردیبهشت .... تحویل حضوری امروز شنبه 13 اردیبهشت در مرکز تحویل حضوری شرکت سایپا انجام گرفت.... خودرو کاملاً سالم شسته شده و تر تمیز با تمام منصووبات تحویل شد و دارای نمد کاپوت بود و از تهران تا شهرستان زنجان اومدم هیچ سر صدایی و مشکلی از نظر فنی و ظاهری مشاهده نشد و در ظاهر خدا را شکر همه چی عالی و درست است .. لطفاً به شایعات منفی بافان در گروه توجه نکنید ، موفق و مؤید باشید.. خدانگهدار
کرقستان : سلام دوستان.این که باد میاد و شاخه میجنبه تا شهریور از تحویل ماشین خبری نیست😩