بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو 

 بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

 

در 10 سال گذشته مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این مسئولیت با نظارت پسینی شورای رقابت، به سازمان حمایت واگذار شده است.

شورای رقابت در جلسه 632 که روز سه شنبه مورخ 12 دی ماه برگزار شد، «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را اصلاح کرد.

براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد شورای رقابت ورود خواهد کرد‌ بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. 

پیش از این منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، ضمن اشاره به ایجاد تغییرات در سند راهبردی خودرو گفته بود در سند جدید نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت است. 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فاصله زمانی 1391.11.8 تا 1391.12.20 مسئول قیمت‌گذاری خودرو کارگروه کنترل بازار با تایید هیات وزیران شد که به دلیل ورود شورای رقابت به مساله قیمت‌گذاری با فاصله کوتاهی پس از این مصوبه این شیوه قیمت‌گذاری اجرایی نشد. 

بعد از آن نیز در فاصله 1391.12.20 تا 1397.7.25 مسئول قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت شد که شورای رقابت در انتهای سال 1391 براساس آنالیز هزینه تمام‌شده خودروها، به قیمت گذاری اقدام کرد و پس از آن با شاخص تورم تولید‌کننده و معیارهای کیفیت و بهره وری به تعدیل قیمت‌ها اقدام کرد. 

پس از آن نیز در فاصله سال های 1397.7.25 تا 1399.2.22 ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد که این دستورالعمل فقط یک بار و در هفته سوم بهمن‌ماه 97 سال اجرایی شد و پس از آن تا اردیبهشت سال 1399 هیچگونه قیمت‌گذاری مجدد و افزایش قیمتی برای خودروسازان اعمال نشد. 

بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

به گزارش فارس، از اواخر اردیبهشت 1399 تا اواخر مهر 1400 نیز براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد‌.

این دستورالعمل با این قید که خودروها به صورت سه ماه یکبار با شاخص تورم تولید کننده خودرو تعدیل شوند به اجرا در آمد اما از پاییز 1399 همین مصوبه نیز اجرا شد و قرار بر تعدیل قیمت 6 ماه یک بار خودروساز شد. 

در این دوره نیز همان آنالیز قیمت خودروسازان در سال 1391 مبنای به روز رسانی قیمت ها قرار گرفت. 

در این دوره، برای ایجاد شانس برابر برای خرید خودرو، سیاست قرعه‌کشی برای فروش خودرو آغاز شد. 

از 28 مهر 1400 تا 28 مهر 1401 نیز براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سران قوا ستاد تنظیم بازار مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت. 

با لغو مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا توسط رئیس جمهور، مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از 28 مهر 1401 به شورای رقابت سپرده شد و در نهایت در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای رقابت، مسئولیت قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت سپرده شد و نقش شورای رقابت در این مقوله نظارتی شد. 

در واقع بعد از اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شد شورای رقابت در مورخ 11 بهمن 1401 «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را تدوین کرد که براساس این دستورالعمل که به مصوبه 543 شورای رقابت شناخته می‌شود مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شد، نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می رسید و توسط عرضه کننده خودرو لازم الاجرا بود. 

اما با اصلاح مصوبه مذکور مبنای قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌شود، وزارت صمت قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.‌

به تازگی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز به سازمان حمایت واگذار شده است.

 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , بده , بستان , بازار , انحصار , تنظیم , قیمت , گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد آریزو6 : سلام به همه واقعا از این وضعیت خسته شدیم از 20 اسفند ماشین منتظر مجوز خروج فقط خدا بهمون رحم کنه
حسین : دوستان یک سوال نمایندگی خودرو رو جمعه هم تحویل میده؟ یا نگه میدارن شنبه؟؟
207 سقف فلز : امروز مراحل از صدور فاکتور تا دریافت توسط نمایندگی باهم تیک خورد
دنا اپشنال : سلام حداقل فکر 40 روز تاخیر باش
علی4712 : منم4712هستم پیام نیومده کسی خبر داره؟
کوییک اتومات : بله تابلو دارن میپیچونن
صابر : نه هیچکی این 15 میلیون تخفیف چی شد که ندادن؟
دنا اتومات تابستان 403 : سلام دوستان دنا اتو تحویلی تابستان 403هستم پیامک واریزی تارا اومده کسی اطلاع داره اگه واریز نکنم ایا دعوت نامه دنا میاد؟
ساینا بهمن : سلام وقت بخیر میگم‌واسه تحویل حضوری کجا باید بریم تهران یاکاشان؟؟؟
منتظر : سلام این که اینا دارن فاکتور میکنن تیرماه ماشین بدستمون میرسه