بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو 

 بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

 

در 10 سال گذشته مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این مسئولیت با نظارت پسینی شورای رقابت، به سازمان حمایت واگذار شده است.

شورای رقابت در جلسه 632 که روز سه شنبه مورخ 12 دی ماه برگزار شد، «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را اصلاح کرد.

براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد شورای رقابت ورود خواهد کرد‌ بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. 

پیش از این منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، ضمن اشاره به ایجاد تغییرات در سند راهبردی خودرو گفته بود در سند جدید نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت است. 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فاصله زمانی 1391.11.8 تا 1391.12.20 مسئول قیمت‌گذاری خودرو کارگروه کنترل بازار با تایید هیات وزیران شد که به دلیل ورود شورای رقابت به مساله قیمت‌گذاری با فاصله کوتاهی پس از این مصوبه این شیوه قیمت‌گذاری اجرایی نشد. 

بعد از آن نیز در فاصله 1391.12.20 تا 1397.7.25 مسئول قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت شد که شورای رقابت در انتهای سال 1391 براساس آنالیز هزینه تمام‌شده خودروها، به قیمت گذاری اقدام کرد و پس از آن با شاخص تورم تولید‌کننده و معیارهای کیفیت و بهره وری به تعدیل قیمت‌ها اقدام کرد. 

پس از آن نیز در فاصله سال های 1397.7.25 تا 1399.2.22 ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد که این دستورالعمل فقط یک بار و در هفته سوم بهمن‌ماه 97 سال اجرایی شد و پس از آن تا اردیبهشت سال 1399 هیچگونه قیمت‌گذاری مجدد و افزایش قیمتی برای خودروسازان اعمال نشد. 

بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

به گزارش فارس، از اواخر اردیبهشت 1399 تا اواخر مهر 1400 نیز براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد‌.

این دستورالعمل با این قید که خودروها به صورت سه ماه یکبار با شاخص تورم تولید کننده خودرو تعدیل شوند به اجرا در آمد اما از پاییز 1399 همین مصوبه نیز اجرا شد و قرار بر تعدیل قیمت 6 ماه یک بار خودروساز شد. 

در این دوره نیز همان آنالیز قیمت خودروسازان در سال 1391 مبنای به روز رسانی قیمت ها قرار گرفت. 

در این دوره، برای ایجاد شانس برابر برای خرید خودرو، سیاست قرعه‌کشی برای فروش خودرو آغاز شد. 

از 28 مهر 1400 تا 28 مهر 1401 نیز براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سران قوا ستاد تنظیم بازار مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت. 

با لغو مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا توسط رئیس جمهور، مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از 28 مهر 1401 به شورای رقابت سپرده شد و در نهایت در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای رقابت، مسئولیت قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت سپرده شد و نقش شورای رقابت در این مقوله نظارتی شد. 

در واقع بعد از اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شد شورای رقابت در مورخ 11 بهمن 1401 «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را تدوین کرد که براساس این دستورالعمل که به مصوبه 543 شورای رقابت شناخته می‌شود مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شد، نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می رسید و توسط عرضه کننده خودرو لازم الاجرا بود. 

اما با اصلاح مصوبه مذکور مبنای قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌شود، وزارت صمت قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.‌

به تازگی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز به سازمان حمایت واگذار شده است.

 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , بده , بستان , بازار , انحصار , تنظیم , قیمت , گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
T8 : ثبت نام اردیبهشت تحویل سیستمی 10شهریور شاسی آخر مهر الآنم تو وضعیت صدور پلاک زرد هست
رضا : سلام شما چندم تکمیک وجه کرده بودین؟
حمید : سلام دقیقاًمشکل منم همین هست ۵فاکتورشدم خبری ازپلاک نیست با۹۶۵۵۰تماس گرفتم میگه احتمال داره تا۳هفته هم طول بکشه که بعدازفاکتورپلاک بشه.الله اعلم
Reza : سلام من ۳۰ مهر فاکتور شدم هنوز پلاک نشده امروز رفتم نمایندگی گفتن هیچ مشکل سخا و املاک نیست بازدید پلیس طول کشیده
T8 : دوست عزیز ک میگی 60روز‌از موعد تحویل گذشته میشه بگی کی ثبت‌نام کردی کی شاسی شد؟
راز : سلام برای شاهین جی شهریور ماهی پیام تکمیل یا تبدیل نرفته,,؟
سینا : سلام بزرگوار. من 4 تیر تحویل گرفته ام و تقریبا 10 روز از چهار ماه گذشته و خبری نیست. زیاد به حرف و حدیث این سایپا جماعت دلخوش نباشید.
T8 pro : شاید شما مشکل در تخصیص پلاک دارید ، حتماً پیگیری کنید
j7 فروردین : سلام بعد از‌ پیگیری های مداوم امروز تماس گرفتن که فردا برم برای تحویل خودرو ثبت نام ۲۵ فروردین تکمیل وجه شهریور پلاک ۱۳ مهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان تکسوز : دوستان عزیز پلاک گذاری متوقف نشده الکی جو ندید من خرداد پیش،فروش نوشتم 6 ابان پلاک شدم هیچ هم متوقف نشده اول ابی ها باید تموم شه بعد اکستند رو پلاک کنن
نیسان تکسوز : من 6 ام پلاک شدم هنوز تحویل نگرفتم خدا لنتشون کنه چرا نمیدن
فوری : والا با این وضعیت فاکتور معلوم نیست دعوتنامه صادر بشه
اطلس اذر : یکشنبه یکشنبه یکشنبه 18 دهم همه بیاین با شنبه اشتباه نگیرید می شینیم اونجا تا تکلیفمون مشخص کنند دیگه اعصاب واسه کسی نزاشتن
ساینا تک : سلام دوستان عزیز من پیش فروش 6اسفندماه پذیرش 25اسفند تکمیل وجه 29تیر کی فاکتور میشه. لعنت به سایپا.
ساینا تک. : من تکمیلی5مردادواریزی🖐️،تحویل شهریور.هنوز فاکتور نشدیم
جواد : 5 مهر فاکتور شد سوم آبان پلاک شد .پنجم درخواست تحویل حضوری دادم .امروز غروب پیامک تحویل اومد
پذیرش 24 بهمن : حتما شدی یا اینکه سامانه املاک و سخا مشکل داری
من : آقا جواد کی براتون پیام اومده چندم پلاک شدید بی زحمت یه توضیح بدید
کوییک اس : تو بکن من فیلم میگیرم