مدل 2002 ZL1 شورلت کامارو

ZL1 یکی از مشهورترین نسخه‌های شورلت کامارو محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به نسل اول و سال ۱۹۶۹ بازمی‌گردد اما شاید هیچکس نداند که در نسل چهارم کامارو هم نسخهٔ ZL1 ساخته شد. دقیقاً مثل اولین کامارو ZL1، این خودرو هم ابتدا به‌عنوان یک محصول کارخانه‌ای کوپو (COPO مخفف سفارش تولید دفتر مرکزی) متولد شد اما بعداً برای افزایش پرفورمنس توسط GMMG ارتقاءهایی را تجربه کرد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

نام ZL1 در اصل از پیشرانهٔ هشت سیلندری گرفته شد که برای مسابقه طراحی شده بود. در سال ۱۹۶۹، شخصی نام «فرد گیب» ۵۰ دستگاه کامارو را از طریق برنامهٔ کوپو با موتور ZL1 سفارش داد و این‌گونه بود که یک افسانه متولد شد. خودرویی که در اینجا می‌بینیم یعنی کاماروی نسل چهارم مدل ۲۰۰۲ هم همین مسیر را طی کرد. این خودرو از طریق همان برنامهٔ کوپو سفارش داده شد و سپس برای اصلاحات بیشتر به GMMG فرستاده شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

GMMG مدت‌ها است که ورشکسته و تعطیل شده است اما این شرکت در دوران فعالیت خود خودروهای پرفورمنس فوق‌العاده‌ای مثل سیلورادو Intimidator SS و همین نسل چهارم کامارو را تولید کرد. GMMG کامارو را در سه فاز مختلف تولید می‌کرد که تفاوت اصلی آن‌ها در پیشرانه بود. فازهای I و II به ترتیب به نسخه‌های ۴۰۰ و ۴۷۵ اسب بخاری پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 مجهز بودند اما پرچم‌دار این سری، خودرویی بود که در اینجا می‌بینید و فاز III نام داشت. این نسخه با تجهیز به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

GMMG مجموعاً ۶۹ دستگاه کامارو ZL1 تولید کرد که فقط ۳۷ نمونهٔ آن از فاز III بودند. این ۶۹ خودرو از طریق ۱۲ نمایندگی شورلت برای فروش ارائه شدند. برای اینکه بهتر متوجه شوید کامارو ZL1 فاز III در زمان خود چقدر قدرتمند بوده در نظر بگیرید که کوروت Z06 به‌عنوان یک سوپرکار قدرتمند در سال ۲۰۰۲ تنها ۴۰۵ اسب بخار قدرت داشت و موتور V10 لامبورگینی گالاردو در آن سال‌ها ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. به همین دلیل است که GMMG این کامارو را ZL1 سوپرکار نام‌گذاری کرده بود.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

البته این ماشین فقط یک کاماروی نسل چهار با پیشرانه‌ای قدرتمند زیر کاپوت نیست و ارتقاءهای مختلفی را تجربه کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به فنرهای قابل تنظیم پنسکه، آنتی‌رول بار منحصربه‌فرد، بازوهای کنترل تعلیق ۱LE و ترمزها و مجموعهٔ کلاچ برگرفته از کوروت Z06 آن زمان اشاره کرد. این کامارو در بیرون هم با نوارهای روی کاپوت و سقف، برچسب‌های کناری، جلوپنجرهٔ فلزی ذغالی با لوگوی شورلت مشابه نمونهٔ ۱۹۶۹ و پانل مشکی‌رنگ عقب با نوشتهٔ CAMARO از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود. در داخل خودرو هم دسته‌دندهٔ کوتاه با سر دندهٔ توپی شکل و یک پلاک ویژه روی داشبورد ارائه شده بود.

حال یک نمونه از کامارو ZL1 فاز III با کارکرد تنها ۶۷۰ کیلومتر بری فروش گذاشته شده است. این خودرو قبلاً در سال ۲۰۲۲ در حراجی برت جکسون با قیمت ۱۱۵,۵۰۰ دلار فروخته شد و فروشنده حالا قیمت ۱۵۰ هزار دلار را برای آن اعلام کرده است. شاید چنین رقمی برای یک کاماروی نسل چهار خیلی زیاد به نظر برسد اما قطعاً ارزش این عضلانی کمیاب در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , شرولت , کامارو , ZL1 , مشخصات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : تبدیل اختیاری هست من دارم منتظر شاهین میمونم من ساینا دوگانه هم داشتم که ۶ بار تبدیل به ساینا معمولی برام اومد قبول نکردم تا اینکه فروردین دوگانه تحویل گرفتم
آوین : شما از کجا مطمئنی داداش که با قطعیت صحبت میکنی؟
J4 : اینی ک میگی ۴۰۲ سال ساخت ماشینه
J4 : چطور j4 میدن گمرک مشکل نداره ولی ماشینای دیگه ب گمرک ربط داره؟؟؟
S5 تهران : خدا خیرت بده شما که رفیق رییس جمهوری یک زبان خیر بزار که اس ۵ ها رو هم تحویل بدن چون فقط ایشون به این راحتی میتونه وارد کارخانه ۱۱۰۰۰۰۰ متر مربعی بشه و دپوی خودروها رو ببینه و مدیران کرمان خودرو بهش جواب بدن که تا کی تحویل میشه و بحث تحویل خودروها و مشکل از گمرکه یادمه دفعه قبل وزیر صنعت و معدن هم نتونست از کارخانه بازدید کنه چون مجوز نگرفته بود. بهرحال خدا خیرت بده صبح شاد شدیم.
s3 اراک : داداش خبر خوشی آوردی فقط ۸۰۰۰ تا ماشین یعنی امروز ۱۹ اردیبهشت هست و دو هفته ایام عید بوده کاری به تعطیلات بینشم نداشته باشیم فرض کنیم اسفند هم تعدادی ۱۴۰۳ تولید شده از هر مدل اینا خودشون میگن ماکسیمم تولید هر سالن روزانه ۲۰ تا ۴۰ عدد هست با توجه به محصولاتش باید ماهی ۴۰۰۰ تا تولید کنه ها !!! در ضمن ۸۰۰۰ تا ماشین زیر سایه بان حساب میکنم هر ماشین سدان تقریبا ۷ متر مربع و هر ماشین شاسی حدود ۸ متر مریع یعنی باید تقریبا ۶ هکتار فضای سقف شده داشته باشه البته اگر منظور این سایه بان های توی عکس کرمان بود که اول باران و باد حتی آفتاب هم کج بزنه کامل روشه تصویر های هوایی کارخانه هم چک کردم تصاویر بروز نبود و مربوط به بهمن بود و مشخص بود تعدادی خودرو توی فضای باز هست. امیدوارم قسمت تا دو هفته دیگه تحویل شروع بشه حداقل از حرفها درست باشه
تهران s3 : سلام یکی از دوستان از طریق یک آشنایی در خود کارخانه کرمان موتور سرنوشت خودروها را جویا شدن. اولا این دوست من به خود کارخانه مراجعه کرده و شهادت میده تمام خودروها زیر سایبون هست و از بارندگی و آفتاب و گردو خاک در امان هست . دوما در حدود ۸۰۰۰ خودرو تولید شده و آماده تحویل هست اما به جهت تغییر رئیس گمرک و مشکلاتی که گمرک ایجاد کرده مجوز خروج و بارگیری وجود نداره شخص مسئول و مدیر در کرمان موتور اظهار امیدواری کرده که تا یکی دو هفته دیگه مشکل برطرف میشه و خودرو ها تحویل میشه .
حمایت میکنیم از کارزار : رفتم مطالعه کردم اگه 5 هزار امضا بشه رسانه ها مثل 20:30 خبر رسانی و به کارخونه و دفتر کرمان موتور می‌ره حالا مخبر های کرمان موتور هم اینجا جمعشون جوره سریع به مدیرا خبر میدن مثل روزی که قرار بود دم شرکت جمع بشیم مامورها قبل ما اونجا مستقر بودن و پیامک تهدید آمیز دادن از حق خودمون نمی‌گذاریم و باید شفاف سازی بشه دلیل این تعویق ها لطفا برای دوستان خود خارج از این سایت لینک رو بفرستید
ابوالفضل دوگانه اسفند : خدایا بدادمان برس خسته شدیم ماشین ماروبدید
علی شاهین اتوماتیک 90 روزه : چیزی که من حس می کنم اینه که شرکت میخواد افزایش قیمت بده شاهین رو. برای همین حتی حاضر شده که جریمه تاخیر بده ولی سود بلندمدتش رو در نظر بگیره. خیلی منطقی به نظر نمیاد ولی اینکه میگفتن گیربکس ندارن و اینا حرف چرتیه چون که کوییک اتوماتیک رو دوباره بردن توی خط تولید. پس گیربکس دارن. ولی همون کوییک رو دارن 575 میلیون تومن میدن. خب قطعا دیگه شاهین اتوماتیک رو با 650 میلیون نمیدن دست مشتری. حالا ببینید که اینا چه سودی توی این افزایش قیمت دارن که حاضرن ماهی 19 میلیون جریمه تاخیر بدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 55 : همه مدارکم اومده قراردادم سوم دی بوده و قسط سوم هم داره میرسه اما هنوز از ماشین خبری نیست
همدان : احمدی.نژاد.مرد.بزرگی.بود.خداوند.پشت.وپناهش.باشد
صادقی : سلام چجوری میشه فهمید فاکتور شده؟؟
اکبر رانا موعد 30 بهمن : سلام دوستان دیگه چرا فاکتور نمیکنن دوباره چه مشکلی دارن بعد 13 دیگه خبری نیست
آریزو6 پرو : سلام برا منم اینطوره ولی تو قراردادمونقبول کردیم .برا منم از 9 اسفند بیمه شدهوهمه مدارکمم اومده
علی دوگانه اسفند : از اینکه افزایش قیمت شامل دوگانه تحویلی اسفند نمیشه کسی خبر موثق داره یا از خودتون میگید برا اسفندی ها افزایش قیمت ندازن؟؟؟
ساینا 85 گانه : سلام داداش مبارکتون باشه چرخش براتون به خوشی بچرخه داداش من فاکتور شدم از فاکتور تا روزی که تحویل گرفتید چقدر طول کشید؟منم میخام حضوری برم برا تحویل
پارس 4712 : آقایی که به اسم نمایندگی و یا رضا کارگر ایران‌خودرو پیام میدی چرا بخشنامه 4712 و 4713 و4714 برا یه تعداد پیامک نرفته ؟من خودم 4712 هستم چرا نمیاد؟
احمدشول : داداش فک کردی ایکس4 ثبت نام کرده بودی؟رانا پلاس همین دیگه😂
پرمیوم : این چیزی که شما میگید صحت نداره،اگرم مشکلی برا ماشین‌ها بوجود آمده باشه که نیومده،هیچوقت نمایندگی این حرف و نمیزنه و برا خودشون داستان درست نمی‌کنند،پس الکی اخبار کذب ندید