خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد : گفته شما صحیح.پس جریمه دیر کرد ده روز کجا هست پس هیچ چیز قید نشده که.هیچ چیز نیست
cvt 19اسفند : دوستان کسی خبر داره چرا راهور خودروهای سایپا رو پلاک نمیکنه
cvt 19اسفند : از هر مرحله که رد میشی مرحله بعد گیر می‌کنی 8ماه در انتظار فاکتور بودم الان 15روز از فاکتور میگذره و گیر پلاکم چرا ایران‌خودرو پلاک میشه و سایپا نمیشه 96550هم تماس میگیرم میگه راهور پلاک کنه تحویل می‌دهیم تاریخ هم مشخص نمیکنن خدا لعنت کنه کسی که کار خلق الله رو انجام نمی‌ده کسی به فکر مردم نیست والا
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلام دوستان ثبت نامی x5 تحویل ۹۰ روزه بخش‌نامه امسال تیر ماه ،کسی هست که شاسی شده باشه؟؟
cvt 19اسفند : دوستان کسی از جریان پلاک شدن خودرو ها خبر داره چرا راهور سایپا رو پلاک نمیکنه
شاهین cvt : یه بنده خدایی بود (بهرام cvt) که ۲۰ اسفند تکمیل وجه کرده بود، آیا فاکتور شد؟؟؟
مجید تارا دستی ۱۳ ابان : آقا ما پلاک و بیمه هم شدیم اسناد هم تیک خورد رو حمل میچرخه الان
مهسا X5 : یعنی چقدر هستش قیمت ؟ توی دعوتنامه جدید X5 چقدر هستش؟
شاهین CVT : از عزیزان کسی اینجا هست که ۲۰ اسفند تکمیل وجه کرده و فاکتور شده باشه؟
شاهین cvt : سلام بقیه کی تحویل میدن تسویه اردیبهشت کی میخوان یدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 دنده ای پانا : قیمت خودرو در ماههای اتی به شدت افزایش خواهد داشت بعلت قره چکانی و کمبود قطعه و بالارفتن قیمت ارزو دلار و تورم هر کی خودرو نیازش هست زودتر بخره
حسین : من فوق العاده 4 تیر تکمیل وجه هنوز فاکتور نشدم
تولید کننده قطعات خودرو : هر کی خودرو نیاز داره زودتر بخره که قیمت خودروها تا عید نشده قمر در عقرب خواهد شد الان بهترین زمان خرید و قیمت خودروها در حداقل قیمت و کف قیمتی هستند مثل اینکه طبق پیش بینی ها قیمت خودرو در ماههای اتی شدیدا توفانی خواهد شد
عباس : دقیقا برای منم زده فاقذ صف فاکتور تحویل سی دی هستم خدا از زبونت بشنوه
عباس : دوستان سلام 207پانا فول چهارچرخ دیسک واریزی اولم مردادماه بود تحویل 30دی واریری دوم اول آبانماه بنظرتون کی فاکتور میشم؟
یزدان : سلام، پیش فروش دنا پلاس آپشنال تحویل 30 دی چقدر بعد اژ تکمیل وجه میاد، رنگ مشکی
کوییک تحویل آبان : زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور کوییک علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل مدیریت بازاریابی و فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم در کنار هم برای احقاق حق
عباس : من ماشینم تحویل دی ماه دعوتنامه صادر شد
کوییک تحویل مرداد : دوستان gxl اگر فاکتور میشید لطفا بگید دلگرمی میشه برای بقیه اگر از 25 ام به بعد فاکتور شدید اطلاع بدید
کوییک : زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور کوییک علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل واحد فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم ✊ یک دست صدا ندارد